Gå til innhold

Fine innendørsblomster som er enkle å ta vare på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er på utkikk etter fine blomster jeg kan ha inne som er enkle å ta vare på. Og det er først og fremst blomster jeg er interessert i. Og helst ingen tips om plastblomster. 

Også et pluss om de holder seg under høsten og vinteren og ikke dør da. Hvis dette ikke går an beklager jeg - jeg kan virkelig ingenting om blomster. 

Tusen takk på forhånd for hjelpsomme tips! 😄

Anonymkode: 99a92...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fredslilje, draketre og aloe vera er eneste som overlever meg iallefall! 
Fredsliljen ser veldig deprimert ut når dem blir tørst, så da vanner jeg de andre også 😛 Den er liksom påminnelsen min om at det er behov for vanning! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en ivrig plante person for intill 2 år siden. Da måtte jeg avslutte denne hobbyen grunnet sørgemygg som nesten overtok huset. Etter xx antall tiltak, måtte jeg bare kaste alt som var satt i jord. Untaket var orkideer og noen kaktuser.

 

Noen av de plantene jeg kastet, hadde utrolig nok overlevd å bli kastet bak huset. Disse ble tatt inn igjen etter en sommer i grøfta bak huset og har nesten blitt misshandlet etterpå. Det vil si fått lite stell fordi jeg ble litt deppa av at jeg måtte avslutte hele opplegget.

 

Disse er da som følgende: Fredslilje, av den store sorten (den små sorten døde), Bjørkefiken (ikke av bonsai typen, hadde en den døde), denne var også veldig nær døden, marmorplante, epipemnum, eføy, svigermorstunge som egentlig ikke kommer seg helt, smaragdpalme, aglaonema og 3-4 sukkulent arter jeg ikke husker navnet på. pluss aloe vera.

 

Tipper jeg hadde rundt 150 planter. Disse som er nevnt, bør de fleste kunne klare. Det meste fikk ny jord osv i vår, men før dette hadde noen bare stått.

 

Ikke så vanskelig dette med planter egentlig. Bare ikke overvanne enkelte som jeg gjorde, så slipper man sørgemyggen i allefall. Ellers er det bare å vanne disse som nevnt godt når de henger og gi dem en slant næring i året. Så overlever dem nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnplanter eller blomster? Stor forskjell 😊

Anonymkode: 1663d...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grønnplanter eller blomster? Stor forskjell 😊

Anonymkode: 1663d...50a

Er en grønnplante en vanlig plante? 

Hvis det er snakk om vanlige planter: Jeg fant artikler med planter som var enkle å ta vare på, men ingen av de var fine, så jeg vil ha blomster. Dette skrev jeg også tydelig i innlegget mitt.

Anonymkode: 99a92...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, _popcorn_ skrev:

Fredslilje, draketre og aloe vera er eneste som overlever meg iallefall! 
Fredsliljen ser veldig deprimert ut når dem blir tørst, så da vanner jeg de andre også 😛 Den er liksom påminnelsen min om at det er behov for vanning! 

Tusen takk for svar! Jeg får ta en kikk på disse. 

3 timer siden, kikkana skrev:

Var en ivrig plante person for intill 2 år siden. Da måtte jeg avslutte denne hobbyen grunnet sørgemygg som nesten overtok huset. Etter xx antall tiltak, måtte jeg bare kaste alt som var satt i jord. Untaket var orkideer og noen kaktuser.

 

Noen av de plantene jeg kastet, hadde utrolig nok overlevd å bli kastet bak huset. Disse ble tatt inn igjen etter en sommer i grøfta bak huset og har nesten blitt misshandlet etterpå. Det vil si fått lite stell fordi jeg ble litt deppa av at jeg måtte avslutte hele opplegget.

 

Disse er da som følgende: Fredslilje, av den store sorten (den små sorten døde), Bjørkefiken (ikke av bonsai typen, hadde en den døde), denne var også veldig nær døden, marmorplante, epipemnum, eføy, svigermorstunge som egentlig ikke kommer seg helt, smaragdpalme, aglaonema og 3-4 sukkulent arter jeg ikke husker navnet på. pluss aloe vera.

 

Tipper jeg hadde rundt 150 planter. Disse som er nevnt, bør de fleste kunne klare. Det meste fikk ny jord osv i vår, men før dette hadde noen bare stått.

 

Ikke så vanskelig dette med planter egentlig. Bare ikke overvanne enkelte som jeg gjorde, så slipper man sørgemyggen i allefall. Ellers er det bare å vanne disse som nevnt godt når de henger og gi dem en slant næring i året. Så overlever dem nok.

Tusen takk for svar! Skal huske det med overvanning - det er vel undervanning det heller blir gående i 😛

Anonymkode: 99a92...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du tenker på blomstrende planter, synes jeg de «vanlige» orkideene (phalaenopsis) er ganske enkle å få til. De blomstrer kjempelenge når de først blomstrer, og de krever bare å stå litt lyst og få en liten skvett vann i uka. Novemberkaktus er også en takknemlig innbygger i stua mi, og den blomstrer gjerne på vinteren, noe som er ganske koselig når det meste annet er mørkt og stusselig.

Av grønne planter støtter jeg @Grønt blad som foreslår smaragdpalme. De tåler «alt». Min står i stuas mørkeste krok, et hjørne hvor nærmeste vindu vender mot nord, og likevel vokser og trives den. Den får vann samtidig med novemberkaktusen og orkideene: en liten skvett en gang i uka.

Samtidig vanner jeg også min enkle og takknemlinge Pilea (elefantøre). Det er også en grønn plante som tåler masse. En annen grønn plante som er lettstelt er Monstera (vindusblad). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha noe som blomstrer så kan du egentlig glemme at de skal holde seg gjennom hele vinteren. Blomstrende planter er generelt vanskeligere enn grønne planter. Ildtopp, betulia, Begonia og flamingoblomst er hardføre og blomstrende. De dør ikke nødvendigvis om vinteren, men vil nok ikke blomstre heller.

Grønnplanter er både mer dekorativt, sunnere for innemiljøet og lettere å stelle, men der er jo smak og behag, for all del.

Anonymkode: e342a...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er at orchideer helst skal ha mer vann en et eggeglass i uka. Det er en misforståelse at de ikke liker vann. Du kan heller dynke alle røttene i vann en gang i uka og la det trekke godt inn. Orkideer trives veldig godt i fuktig miljø, som f.eks. et bad, så det er ingen grunn til å behandle den som en kaktus.

Anonymkode: e342a...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...