Gå til innhold

Nabo plantet thuja hekk på tomtegrensen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Er det så ille for dere å klippe tujaen på deres side da???

Ikke rart det er nabofeider i verden

Anonymkode: dd3ad...dce

Ikke jeg som er ts🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud. Er det så ille for dere å klippe tujaen på deres side da???

Ikke rart det er nabofeider i verden

Anonymkode: dd3ad...dce

 

2 hours ago, Guppy88 said:

Dere stilte dere positive, og da var det vel implisitt at hekken skulle gå langs tomtegrensa... og himmelretningene har vel ikke endret seg siden da...?

Naboen har kjøpt og betalt hekken, og plantet den helt alene, i tråd med avtalen deres.

Synes naboen har vært kjempegrei, jeg. Og er sikker på at han/hun har gjort dette i aller beste mening. 

Les tråden før dere trekker den konklusjonen at ts er vanskelig. Her er det h*n skriver:

9 hours ago, AnonymBruker said:

Vår parkeringsplass er en lang tarm med enkelgarasje i enden, det er ikke plass til to biler i bredden men det er mulig å kjøre forbi om bilene på plassen blir parkert helt intill vår husvegg. Om hekken tar 50cm av vår plass vil det ikke være mulig å passere hverandre på plassen og det vil bli en bøttebalett hver gang den innerste bilen skal ut.

Jeg har ikke noe mot hekken, det er et naturlig sted å ha en hekk. Problemet er at det blir utfordringer for oss mtp parkering.

Anonymkode: 9a0a3...3bd

 

Anonymkode: d6a52...4b5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Les tråden før dere trekker den konklusjonen at ts er vanskelig. Her er det h*n skriver:

 

Anonymkode: d6a52...4b5

Har lest tråden jeg, og svært i henhold til det TS selv har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig merkelig å tømme jord oppå og utover kantsteinene. Idiotisk. Nabo burde ha utført dette sammen med dere. Hva tenkte han på? Det er i hvert fall bare å la være å vanne nå så dør vel problemet av seg selv.. 

Anonymkode: 2843b...ed7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt en melding til banoen og takket ham for planting av hekk (det koster litt, både penger og arbeid!). Jeg ville spurt om det er greit for ham at du flytter hekken noen (30?) cm inn på hans tomt, da det kommer til å bli vanskelig å parkere for dere når hekken vokser seg til.

Anonymkode: ab21b...202

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sendt en melding til banoen

Anonymkode: ab21b...202

eh, naboen

Anonymkode: ab21b...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vel plante din egen hekk hvis det er så ille. 

Anonymkode: e7141...513

Kom og se selv så skjønner du

Anonymkode: 24733...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en planter Tuja skal avstanden mellom hvert tre være ca 3km.

 

Anonymkode: ddf9f...d68

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2018 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Når en planter Tuja skal avstanden mellom hvert tre være ca 3km.

 

Anonymkode: ddf9f...d68

Det var langt! 😂

Anonymkode: 88bf2...7a0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du kan jo alltids flytte hekken innover hans tomt? 

Anonymkode: a2442...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2018 den 19.28, Guppy88 skrev:

Dere stilte dere positive, og da var det vel implisitt at hekken skulle gå langs tomtegrensa... og himmelretningene har vel ikke endret seg siden da...?

Naboen har kjøpt og betalt hekken, og plantet den helt alene, i tråd med avtalen deres.

Synes naboen har vært kjempegrei, jeg. Og er sikker på at han/hun har gjort dette i aller beste mening. 

TS var positiv til hekk, men når man er så inkompetent som naboen til TS, så bør man forhøre seg om plassering. 
Hekken skal gå langs tomtegrensa når den er plantet og etter den har vokst seg stor. Nå vil den gå langt over tomtegrensa. Det var ikke avtalen. Naboen burde diskutert plassering med TS først som TS selv skriver.

Anonymkode: 4b265...3bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2018 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Når en planter Tuja skal avstanden mellom hvert tre være ca 3km.

 

Anonymkode: ddf9f...d68

🙏 Er så glad at jeg ikke har tujaer i vår nabogrense. Tuja er dritstygt!

Anonymkode: 2ad78...b60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS var positiv til hekk, men når man er så inkompetent som naboen til TS, så bør man forhøre seg om plassering. 
Hekken skal gå langs tomtegrensa når den er plantet og etter den har vokst seg stor. Nå vil den gå langt over tomtegrensa. Det var ikke avtalen. Naboen burde diskutert plassering med TS først som TS selv skriver.

Anonymkode: 4b265...3bc

Jeg håper jeg misforstår deg.

Hvis to naboer er enige om å få plantet en hekk, så plantes den på tomtegrensa. Når hekken vokser, vil den vokse like mye inn på begge eiendommer (litt avhengig av hvordan man klipper, så klart).

For du mente ikke at den skulle plantes såpass langt inn på naboens side at den etter ferdig vekst ville ende opp på tomtegrensa til TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Hva mener du skulle skjedd om du fikk vært med på planleggingen? At naboen skulle satt, opp, men langt inne på sin tomt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Hva mener du skulle skjedd om du fikk vært med på planleggingen? At naboen skulle satt, opp, men langt inne på sin tomt?

Hvis man som naboer skal dele på hekken, så plantes den langs tomtegrensen. Begge har da ansvar for både kostnader og arbeid knyttet til hekken. I dette tilfellet er det naboen som i utgangspunktet ønsker hekk og derfor har betalt for og plantet en. De har riktignok forespurt naboen (TS) men det naturlige ville være å plante den slik at den aldri krysser tomtegrensen. Altså så langt inn på egen eiendom at greinene aldri krysser tomtegrensen når hekken blir normalt klippet/vedlikeholdt. 

Hos oss har den ene naboen thujahekk. Det er helt greit, men den er da plantet slik jeg beskriver. Vi på vår side har en annen type hekk mot en annen nabo og siden den er vår står den også ca. en meter inn på vår eiendom og vi klipper den slik at den aldri rekker over tomtegrensen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

33 minutter siden, Guppy88 skrev:

Jeg håper jeg misforstår deg.

Hvis to naboer er enige om å få plantet en hekk, så plantes den på tomtegrensa. Når hekken vokser, vil den vokse like mye inn på begge eiendommer (litt avhengig av hvordan man klipper, så klart).

For du mente ikke at den skulle plantes såpass langt inn på naboens side at den etter ferdig vekst ville ende opp på tomtegrensa til TS?

Men de er ikke enige om å få plantet en hekk. Naboen til TS har spurt om de kan plante hekk og det har TS stilt seg positiv til. TS har imidlertid ikke verken ønsket eller plantet noen hekk. Det er det naboen som har gjort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Leo skrev:

Hvis man som naboer skal dele på hekken, så plantes den langs tomtegrensen. Begge har da ansvar for både kostnader og arbeid knyttet til hekken. I dette tilfellet er det naboen som i utgangspunktet ønsker hekk og derfor har betalt for og plantet en. De har riktignok forespurt naboen (TS) men det naturlige ville være å plante den slik at den aldri krysser tomtegrensen. Altså så langt inn på egen eiendom at greinene aldri krysser tomtegrensen når hekken blir normalt klippet/vedlikeholdt. 

Hos oss har den ene naboen thujahekk. Det er helt greit, men den er da plantet slik jeg beskriver. Vi på vår side har en annen type hekk mot en annen nabo og siden den er vår står den også ca. en meter inn på vår eiendom og vi klipper den slik at den aldri rekker over tomtegrensen. 

Jeg er ikke enig.

TS skjønte vel at det var snakk om å plante en hekk på tomtegrensa, det ligger jo i spørsmålet. Hun stilte seg positiv, noe naboen har tolket som grønt lys. Da har jo naboen vært fryktelig snill som har tatt arbeidet og kostnadene selv.

For hvis du vil ha plantet en hekk på din tomtegrense som ikke vokser inn på naboens tomt, da spør du jo ikke om tillatelse. Da er det jo bare å sette opp.

Idet det spørres, ligger det automatisk til grunn at hekken skal skille tomtene.

Synes som jeg før har sagt, at naboen har vært kjempegrei, ut fra sånn han har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Guppy88 skrev:

Jeg er ikke enig.

TS skjønte vel at det var snakk om å plante en hekk på tomtegrensa, det ligger jo i spørsmålet. Hun stilte seg positiv, noe naboen har tolket som grønt lys. Da har jo naboen vært fryktelig snill som har tatt arbeidet og kostnadene selv.

For hvis du vil ha plantet en hekk på din tomtegrense som ikke vokser inn på naboens tomt, da spør du jo ikke om tillatelse. Da er det jo bare å sette opp.

Idet det spørres, ligger det automatisk til grunn at hekken skal skille tomtene.

Synes som jeg før har sagt, at naboen har vært kjempegrei, ut fra sånn han har forstått det.

Hun forsto jo åpenbart ikke det for da ville det ikke ha kommet som en overraskelse og hun ville nok ha vært langt mer tydelig på at hekken måtte plasseres slik at den ikke kom inn på hennes eiendom og hindrer bruken av parkeringsplassen. 

Og uansett er det lurt å spørre hvis man skal gjøre noe som påvirker naboen. Om ikke annet fordi det er vanlig høflighet og bidrar til å bevare et godt naboskap. Ofte kan det også være lurt å få ting skriftlig for å hindre senere konflikter for eksempel ved eierskifte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Hun forsto jo åpenbart ikke det for da ville det ikke ha kommet som en overraskelse og hun ville nok ha vært langt mer tydelig på at hekken måtte plasseres slik at den ikke kom inn på hennes eiendom og hindrer bruken av parkeringsplassen. 

Og uansett er det lurt å spørre hvis man skal gjøre noe som påvirker naboen. Om ikke annet fordi det er vanlig høflighet og bidrar til å bevare et godt naboskap. Ofte kan det også være lurt å få ting skriftlig for å hindre senere konflikter for eksempel ved eierskifte. 

Ok, hva tolker DU det var som TS stilte seg positiv, om ikke det var å plante en hekk på tomtegrensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...