Gå til innhold

Nabo plantet thuja hekk på tomtegrensen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom hjem fra en miniferie i går til nyplantet hekk gjort av naboen. Naboen har nevnt det tidligere at de ønsket en hekk mellom oss og vi stilte oss positive til det. Nå hadde den dukket opp.

Er ikke spesielt imponert over utførelsen av plantingen, de er plantet direkte på tomtegrensen og selv disse små thujaspirene vokser allerede inn på vår side. I utgangspunktet ikke et problem at det går inn på vår tomt, Men de har plantet og gravd over kantstenen mot asfalten vår og spiser av vår allerede for smale biloppstillingsplass. Intrykket ble også svekket med at vår gårdsplass var full av jord.

Vi bor også på sørsiden av denne hekken slik at hekken vil vokse mot oss. Jeg er bekymret for at det vil bli mye arbeid fremover å holde asfalten og kantstenene rene og pene slik vi har holdt det i mange år.

Bilder etter jeg har feiet opp det verste:

ZYrRbq3.jpg t0xxoMb.jpg

Akkurat nå med nyplantede thuja går det bra, men jeg regner med at disse vil vokse ganske mye og spesielt sørover som er mot oss.

Største problemet er at vi har en for smal biloppstillingsplass og ønsker ikke miste en eneste cmi bredden, og at vår kantsten er begravet i plantejord.

Har googlet meg frem til at grannegjerdelova er aktuell i denne saken og at hekker på tomtegrensa kan gå 50cm inn over tomta med mindre det medfører ulempe. Jeg mener at dette medfører ulempe for oss.

Skulle ønske at vi ble involvert i planleggingen av hekken slik at denne saken kunne vært ungått.

 

Naboen er bortreist på ferie nå og jeg lurer på hvordan vi kan løse dette, for meg er den ideelle løsningen at hekken blir flyttet 50cm inn. Men jeg er temmelig sikker på at det er uaktuelt for naboen og flytte på noen hekk. Om jeg klipper hekken ved tomtegrensen vil jeg klippe inn til stammen på buskene og det blir ikke særlig pent.

Vi har et nokså nøytralt og konfliktfritt naboforhold og ønsker ikke å bli offer for nok en nabofeide angående noen busker. Jeg ønsker noen inspill på forslag til et kompromiss, tenker at om vi kan legge frem et forslag på løsning for naboen så vil hele denne saken gli lettere.

 

 

 

 

Anonymkode: 9a0a3...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere parkerer vel ikke helt på tomtegrensa uansett? Med tanke på å komme seg inn og ut av bilen?

Hadde syntes det var fint med litt mindre innsyn jeg.

Anonymkode: 55b20...00b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom hjem fra en miniferie i går til nyplantet hekk gjort av naboen. Naboen har nevnt det tidligere at de ønsket en hekk mellom oss og vi stilte oss positive til det. Nå hadde den dukket opp.

Er ikke spesielt imponert over utførelsen av plantingen, de er plantet direkte på tomtegrensen og selv disse små thujaspirene vokser allerede inn på vår side. I utgangspunktet ikke et problem at det går inn på vår tomt, Men de har plantet og gravd over kantstenen mot asfalten vår og spiser av vår allerede for smale biloppstillingsplass. Intrykket ble også svekket med at vår gårdsplass var full av jord.

Vi bor også på sørsiden av denne hekken slik at hekken vil vokse mot oss. Jeg er bekymret for at det vil bli mye arbeid fremover å holde asfalten og kantstenene rene og pene slik vi har holdt det i mange år.

Bilder etter jeg har feiet opp det verste:

ZYrRbq3.jpg t0xxoMb.jpg

Akkurat nå med nyplantede thuja går det bra, men jeg regner med at disse vil vokse ganske mye og spesielt sørover som er mot oss.

Største problemet er at vi har en for smal biloppstillingsplass og ønsker ikke miste en eneste cmi bredden, og at vår kantsten er begravet i plantejord.

Har googlet meg frem til at grannegjerdelova er aktuell i denne saken og at hekker på tomtegrensa kan gå 50cm inn over tomta med mindre det medfører ulempe. Jeg mener at dette medfører ulempe for oss.

Skulle ønske at vi ble involvert i planleggingen av hekken slik at denne saken kunne vært ungått.

 

Naboen er bortreist på ferie nå og jeg lurer på hvordan vi kan løse dette, for meg er den ideelle løsningen at hekken blir flyttet 50cm inn. Men jeg er temmelig sikker på at det er uaktuelt for naboen og flytte på noen hekk. Om jeg klipper hekken ved tomtegrensen vil jeg klippe inn til stammen på buskene og det blir ikke særlig pent.

Vi har et nokså nøytralt og konfliktfritt naboforhold og ønsker ikke å bli offer for nok en nabofeide angående noen busker. Jeg ønsker noen inspill på forslag til et kompromiss, tenker at om vi kan legge frem et forslag på løsning for naboen så vil hele denne saken gli lettere.

 

 

 

 

Anonymkode: 9a0a3...3bd

Nå syns jeg du overdriver. Dersom man klipper den både i høyde og bredde er det ikke noe problem å holde den innenfor kansteinen og da bør den ikke skape problemer for dere. Flott med en nabo som gjør noe for fellesskapet og som i tillegg tar både jobben og kostnadene frivillig. Bare du får vent deg til det, så tenker jeg du blir fornøyd. 

Anonymkode: 204da...163

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den planlegges å være ca 2 m høy så må den flyttes minst 50 cm inn fra kantstenen. Det vil bli umulig å besørge en fin og frisk hekk ellers. Slik den er plantet nå vil beskjæring på din side medføre at den blir beskjært helt inntil stammen etterhvert som den vokser.

Naboens ønske om hekk skal ikke frata deg parkeringsplass på 50 cm langs grensa. Det ville vært noe helt annet dersom begge hadde grøntareale på begge sider av hekken.

Anonymkode: 7c999...495

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå syns jeg du overdriver. Dersom man klipper den både i høyde og bredde er det ikke noe problem å holde den innenfor kansteinen og da bør den ikke skape problemer for dere. Flott med en nabo som gjør noe for fellesskapet og som i tillegg tar både jobben og kostnadene frivillig. Bare du får vent deg til det, så tenker jeg du blir fornøyd. 

Anonymkode: 204da...163

Hvis du ser på bildet er stammene så nær kanten at de vil bli blottet ved beskjæring etterhvert som de vokser til. En riktig thuja hekk er ca 90 cm bred når den er riktig beskjært. Tynnere hekker dør og blir stygge svært tidlig.

Anonymkode: 7c999...495

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

--

Endret av electric_trond
nei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere parkerer vel ikke helt på tomtegrensa uansett? Med tanke på å komme seg inn og ut av bilen?

Hadde syntes det var fint med litt mindre innsyn jeg.

Anonymkode: 55b20...00b

Vår parkeringsplass er en lang tarm med enkelgarasje i enden, det er ikke plass til to biler i bredden men det er mulig å kjøre forbi om bilene på plassen blir parkert helt intill vår husvegg. Om hekken tar 50cm av vår plass vil det ikke være mulig å passere hverandre på plassen og det vil bli en bøttebalett hver gang den innerste bilen skal ut.

 

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå syns jeg du overdriver. Dersom man klipper den både i høyde og bredde er det ikke noe problem å holde den innenfor kansteinen og da bør den ikke skape problemer for dere. Flott med en nabo som gjør noe for fellesskapet og som i tillegg tar både jobben og kostnadene frivillig. Bare du får vent deg til det, så tenker jeg du blir fornøyd. 

Anonymkode: 204da...163

 

Jeg har ikke noe mot hekken, det er et naturlig sted å ha en hekk. Problemet er at det blir utfordringer for oss mtp parkering.

 

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis den planlegges å være ca 2 m høy så må den flyttes minst 50 cm inn fra kantstenen. Det vil bli umulig å besørge en fin og frisk hekk ellers. Slik den er plantet nå vil beskjæring på din side medføre at den blir beskjært helt inntil stammen etterhvert som den vokser.

Naboens ønske om hekk skal ikke frata deg parkeringsplass på 50 cm langs grensa. Det ville vært noe helt annet dersom begge hadde grøntareale på begge sider av hekken.

Anonymkode: 7c999...495

Er usikker på om det er noen fremoverlent plan på høyde på denne hekken.

Anonymkode: 9a0a3...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ser på bildet er stammene så nær kanten at de vil bli blottet ved beskjæring etterhvert som de vokser til. En riktig thuja hekk er ca 90 cm bred når den er riktig beskjært. Tynnere hekker dør og blir stygge svært tidlig.

Anonymkode: 7c999...495

Dette kan du sende på en sms til naboen din, ordlagt på en litt annen måte. 

Forklar at hekken er veldig fin, men at den står for nærme kanten til at den vil kunne vokse seg stor og fin. Fordi en riktig tuja hekk bør være 90cm bred når den er riktig beskjært. Å det går ikke når den står sånn, for da vil den dessverre komme for langt inn på deres side, og den plassen trenger dere sårt til parkering. 

Er du skikkelig grei tilbyr du deg å flytte den litt lenger inn, sånn at den ikke blir ødelagt, og de får en fin, stor og pen hekk.

Om naboforholdet er fint vil det ikke være noe problem. Er det dårlig så er det bare å beskjære på deres side, og hekken vil dø. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, MissPierce said:

Dette kan du sende på en sms til naboen din, ordlagt på en litt annen måte. 

Forklar at hekken er veldig fin, men at den står for nærme kanten til at den vil kunne vokse seg stor og fin. Fordi en riktig tuja hekk bør være 90cm bred når den er riktig beskjært. Å det går ikke når den står sånn, for da vil den dessverre komme for langt inn på deres side, og den plassen trenger dere sårt til parkering. 

Er du skikkelig grei tilbyr du deg å flytte den litt lenger inn, sånn at den ikke blir ødelagt, og de får en fin, stor og pen hekk.

Om naboforholdet er fint vil det ikke være noe problem. Er det dårlig så er det bare å beskjære på deres side, og hekken vil dø. 

Dette syntes jeg var et veldig godt inspill, takk

Anonymkode: 9a0a3...3bd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kom hjem fra en miniferie i går til nyplantet hekk gjort av naboen. Naboen har nevnt det tidligere at de ønsket en hekk mellom oss og vi stilte oss positive til det. Nå hadde den dukket opp.

Er ikke spesielt imponert over utførelsen av plantingen, de er plantet direkte på tomtegrensen og selv disse små thujaspirene vokser allerede inn på vår side. I utgangspunktet ikke et problem at det går inn på vår tomt, Men de har plantet og gravd over kantstenen mot asfalten vår og spiser av vår allerede for smale biloppstillingsplass. Intrykket ble også svekket med at vår gårdsplass var full av jord.

Vi bor også på sørsiden av denne hekken slik at hekken vil vokse mot oss. Jeg er bekymret for at det vil bli mye arbeid fremover å holde asfalten og kantstenene rene og pene slik vi har holdt det i mange år.

Bilder etter jeg har feiet opp det verste:

ZYrRbq3.jpg t0xxoMb.jpg

Akkurat nå med nyplantede thuja går det bra, men jeg regner med at disse vil vokse ganske mye og spesielt sørover som er mot oss.

Største problemet er at vi har en for smal biloppstillingsplass og ønsker ikke miste en eneste cmi bredden, og at vår kantsten er begravet i plantejord.

Har googlet meg frem til at grannegjerdelova er aktuell i denne saken og at hekker på tomtegrensa kan gå 50cm inn over tomta med mindre det medfører ulempe. Jeg mener at dette medfører ulempe for oss.

Skulle ønske at vi ble involvert i planleggingen av hekken slik at denne saken kunne vært ungått.

 

Naboen er bortreist på ferie nå og jeg lurer på hvordan vi kan løse dette, for meg er den ideelle løsningen at hekken blir flyttet 50cm inn. Men jeg er temmelig sikker på at det er uaktuelt for naboen og flytte på noen hekk. Om jeg klipper hekken ved tomtegrensen vil jeg klippe inn til stammen på buskene og det blir ikke særlig pent.

Vi har et nokså nøytralt og konfliktfritt naboforhold og ønsker ikke å bli offer for nok en nabofeide angående noen busker. Jeg ønsker noen inspill på forslag til et kompromiss, tenker at om vi kan legge frem et forslag på løsning for naboen så vil hele denne saken gli lettere.

 

 

 

 

Anonymkode: 9a0a3...3bd

Den er ikke lovlig oppsatt! Tuja brabant vokser som bare f..... og etter få år er den en halvmeter inne på deres innkjørsel. Er ganske sikker på at dette bryter med hva som lov og ikke når det gjelder beplanting. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tdm900 skrev:

Den er ikke lovlig oppsatt! Tuja brabant vokser som bare f..... og etter få år er den en halvmeter inne på deres innkjørsel. Er ganske sikker på at dette bryter med hva som lov og ikke når det gjelder beplanting. 

Det er jo bare å klippe den det

Anonymkode: dd3ad...dce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare å klippe den det

Anonymkode: dd3ad...dce

Hvem gjør det tror du? De som har planta, eller blir det de som får tujaen voksende innover sin innkjørsel?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nødvendig å kopiere hovedinnlegget for å skrive et par setninger selv? Tråden blir unødig dødslang av det. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg opplevde det samme selv. Jeg sa bare til naboen at den måtte flyttes lenger inn for å ikke komme i konflikt med trær i min hage.

Den ble flyttet, og om de var litt snurt med en gang, så gikk det over, og vi har et helt greit naboskap. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse trærne er smaragd, ikke brabant. Vokser ikke like fort som brabanten og blir ikke like bred. Men har naboen reist fra en nyplanta hekk? I denne varmen? Må vannes hver dag den første tiden, så det burde du gjøre for å være grei, ts. 

Anonymkode: 49e5c...027

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tdm900 skrev:

Hvem gjør det tror du? De som har planta, eller blir det de som får tujaen voksende innover sin innkjørsel?

Herregud. Er det så ille for dere å klippe tujaen på deres side da???

Ikke rart det er nabofeider i verden

Anonymkode: dd3ad...dce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, naboen din hater deg. Tuja vokser helt enormt og blir både svært bred og over 15 høy om den får gjøre som den vil en stund😅

Anonymkode: dfea5...41d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere stilte dere positive, og da var det vel implisitt at hekken skulle gå langs tomtegrensa... og himmelretningene har vel ikke endret seg siden da...?

Naboen har kjøpt og betalt hekken, og plantet den helt alene, i tråd med avtalen deres.

Synes naboen har vært kjempegrei, jeg. Og er sikker på at han/hun har gjort dette i aller beste mening. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske min nabo kunne sette opp hekk men nei,-gangsti langs tomtegrensa!

Anonymkode: 24733...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske min nabo kunne sette opp hekk men nei,-gangsti langs tomtegrensa!

Anonymkode: 24733...994

Du kan vel plante din egen hekk hvis det er så ille. 

Anonymkode: e7141...513

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...