Gå til innhold

Hvordan kan jeg finne ut hvor pen jeg egentlig er?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel det meste. Jeg er 20 år, og sliter med selvbildet mitt, jeg føler meg direkte stygg. Jeg får dog høre av andre at jeg ser pen ut. Jobbet tidligere på et sykehjem som assistent med pasienter på nærmere hundre (eller over), hvor mange også var demente. Jeg fikk høre av disse pasientene at jeg var nydelig, flott og pen (gjerne flere ganger fordi de glemte meg hvis de var demente). I tillegg til dette får jeg høre av venner, venners kjærester og mennesker jeg møter (begge kjønn) at jeg er vakker/veldig pen. Har også fått høre dette av diverse psykiatere, psykologer og fastlege (gudene vet hvorfor de fortalte meg dette). Etter et selvmordsforsøk var "åh men du som er så nydelig" det første psykiateren som skulle vurdere selvmordsrisikoen sa til meg. Da jeg fortalte en tidligere psykolog at jeg følte at folk stirret på meg fordi jeg var stygg, så sa hun "jeg er ganske sikker på at det er omvendt". Dette høres sikkert ut som "skryte" innlegg men jeg kommer til den andre delen. Da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg høre av en gutt at jeg så ut som enn mann grunnet kinnbena mine. Jeg fikk på denne tiden også høre at gutten jeg var forelsket i var out of my leauge. Det er heller ikke særlig mange som prøver seg på meg på fest/byen osv. Jeg prøver meg på dem (jeg er dog veldig dårlig på å vise interesse, har jeg fått høre), men de virker ikke interesserte i meg. En gang var det også en mann som fortalte at han syntes at min venninne var penere enn meg, og så fælt som det høres ut så anser jeg henne som gjennomsnittlig (ja, vi er venner, og jeg liker henne, men jeg er tross alt ikke blind). I tillegg så føler jeg at alle jeg møter alltid liker mine venninner bedre enn meg, da menn  alltid viser større interesse for dem enn meg. Og det er ikke til å stikke under stol at man på fest ikke akkurat går etter personlighet. Så hvordan i all verden kan jeg finne ut hvor pen jeg egentlig er? Altså når jeg ser meg selv i speilet synes jeg at jeg ser gruelig stygg ut, men nå har jeg jo diverse psykiske lidelser (går likevel på skole, og fungerer tilsynelatende helt ok, og ingen vet om dette så det kan umulig være en dealbreaker) og dette kan selvsagt påvirke mitt selvbilde. Derfor lurer jeg på hvordan jeg en gang for alle kan finne ut hvor pen jeg faktisk er? Ja, jeg vet at skjønnhet ofte er subjektivt, men det finnes likevel et objektivt syn på hva som er vakkert også. Enkelte mennesker er vakre, også objektivt sett, og enkelte mennesker er lite tiltrekkende, objektivt sett. 

Anonymkode: 9fc30...382

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ignorer mitt elendige språk, og manglende oppstykking av tekst. Jeg er trøtt, trist og mangler evne til å skrive som et normalt menneske for øyeblikket. 

Anonymkode: 9fc30...382

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ignorer mitt elendige språk, og manglende oppstykking av tekst. Jeg er trøtt, trist og mangler evne til å skrive som et normalt menneske for øyeblikket. 

Anonymkode: 9fc30...382

Hei, jeg er sikker på at du er vakker :klem:

Anonymkode: 35bcb...0e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Penhet» er jo ikke akkurat målbart. Du må dessverre nesten bare fortsette å jobbe med selvbildet ditt, klisjé men sant.

Det høres også ut som om du er i desperat behov av å utvide horisonten din, det finnes vel andre ting her i livet du bryr deg om enn ditt eget utseende. Eller?

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nappetass1 skrev:

«Penhet» er jo ikke akkurat målbart. Du må dessverre nesten bare fortsette å jobbe med selvbildet ditt, klisjé men sant.

Det høres også ut som om du er i desperat behov av å utvide horisonten din, det finnes vel andre ting her i livet du bryr deg om enn ditt eget utseende. Eller?

Det er absolutt mye viktigere ting her i livet enn utseende, og jeg bryr meg mer om intelligens og utdannelse. Utseende er ikke det som betyr mest for meg, langt ifra. Jeg er til tross for hva det høres ut som, ikke spesielt opptatt av hvordan andre ser ut heller. Likevel er den følelsen av at ingen vil ha meg på grunn av utseende mitt ganske vond. Jeg sliter i større grad med at jeg føler meg uintelligent, men akkurat nå satt jeg å tenkte på dette. 

Anonymkode: 9fc30...382

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Enjoy the power and beauty of your youth
oh nevermind;
you will not understand the power and beauty of your youth until they have faded
But trust me, in 20 years you'll look back at photos of yourself
and recall in a way you can't grasp now how much possibility lay before
you and how fabulous you really looked

..som noen sa en gang.

Har ingen tro på at du er stygg. Men du er stygg med deg selv. Vær så snill å slutte med det.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ikke stygg ut. Tror man kan stole på andres reaksjoner sånn sett. I mitt "lange" liv kan jeg telle komplimentene jeg har fått på én hånd. Da kan man begynne å snakke om stygghet.

Anonymkode: 56771...cf0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok kjempefin. Jeg tror du kun mangler selvtillit og erfaring. Slapp av og vær det selv :) Løft hodet, og smil - det finnes ingenting vakrere enn det :) Mange unge med selvtillit, og det er synd, da det stort sett er ubegrunnet :( Tror ikke det er tilfeldig at mange sier folk er blitt finere med alderen.... Det er nok ingen endring i utseende, men bedre selvtillit og man spiller på sjarmen. De aller fineste  gjør det :) 

Anonymkode: 94ee0...a01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å svare på! Det er så mye som avgjør hvor pen man er. For det første så kommer det ann på menneskene du møter. Det vil ALLTID være noen som ikke liker utseendet ditt. Uansett. Du kunne vært fotomodell. Hadde ikke spilt noen rolle. Noen synes du er stygg, noen synes du er ok, noen synes du er fantastisk vakker. 

For det andre, så kommer skjønnhet innenfra. Personligheten din, vesenet ditt. En vakker personlighet kan gjøre en 5'er om til en 10'er. Men også omvendt. ;) Du kunne sikkert ha lagt ut et bilde. Men bilder viser ikke hele sannheten. Det forteller ikke noe om hvordan du beveger deg, måten du smiler på, om du har glimt i øyet osv.

For det tredje: ikke vær så opphengt i hvor pen du er eller ikke. Du kan ødelegge deg selv ved å legge så mye av din egenverdi i utseendet. Du er vel mye mer enn det? Ville du vært mer lykkelig om du faktisk viste hvor pen du var? Ville det endret noe? Det er jo ganske mange forskjellige mennesker som forteller deg at du er pen. Da må du jo være veldig pen! Alt du trenger er litt bedre selvfølelse. :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønnhet er og blir subjektivt, sånn er det bare. Alle mennesker har sine preferanser for hva de finner attraktivt. Men så er det typiske trekk som er ansett som objektivt vakkert i skjønnhetsindustrien; symmetri, rett nett nese, fyldige lepper, store øyne, høye kinnben etc. Veldig overfladisk kommentar av den psykiateren forresten, som at pene mennesker burde ha mindre grunn til å ville avslutte livet sitt 😅Attraktivitet er ikke kun utseende heller, det er utstråling med mer. Uansett, du er garantert manges preferanse 🙂

Anonymkode: 25430...ec8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare reagerte på at du omtaler din veninne som gjennomsnittelig, og du hinter til at du selv er penere, men du syntes du selv er gruelig stygg? 

Anonymkode: 41604...f11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått vite at du både er pen og nydelig av eldre pasienter, venner, venners kjærester, tilfeldige mennesker du har møtt, psykiatere og leger. Med det, konkluderer jeg herved at du er vakker.

Anonymkode: 528c6...338

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bare reagerte på at du omtaler din veninne som gjennomsnittelig, og du hinter til at du selv er penere, men du syntes du selv er gruelig stygg? 

Anonymkode: 41604...f11

Tenkte det samme..🙄

Anonymkode: 0370d...85e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du skal ikke finne ut hvor pen du er, du skal slutte å bry deg om det.

Problemet er ditt generelle oppheng i utseende. Det hadde vært problematisk uansett. Skal du bruke de neste årene på å omfavne hvor pen du er, for så å miste fotfeste igjen når utseendet forfaller?

Anonymkode: 9cc25...245

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ts,

men utseendet og hvor attraktiv man er spiller en stor rolle ifb med dating og finne seg partner. Jeg er enig i at man ikke skal overfokusere på utseendet, men det blir naivt å tro det er uvesentlig. Jeg er selv en dame med særpreg som eldre mennesker, venninnene mine og kolleger syns er vakre, men det er jo ikke de jeg skal etablere meg med og få barn med. Datinglivet mitt er en vits og jeg blir alltid dumpa eller avvist av menn. Da er det nærliggende å tro at mine "vakre" særpreg og utseendet forøvrig er et problem. Hva gjør man da? 

TS: 

Jeg skjønner grublingen din for jeg har vært akkurat lik, spesielt da jeg var ung. Jeg likte ikke å bli tatt bilder av, likte ikke å møte nye mennesker og kviet meg for å begynne med nettdating på tross av at jeg egentlig hadde veldig lyst til å treffe noen. Årene gikk og jeg er fremdeles singel. Da må det jo være lov til å undres på om det er noe galt med utseendet? Syns det er helt naturlig, jeg. 

Kan legge til at jeg konkluderte med at jeg ikke er pen, da. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre med det, akseptere det eller investere i plastisk kirurgi. 

Anonymkode: caa1c...07a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veninnen din er "gjennomsnittelig" og du føler deg penere - og ble fornærmet når noen hintet til at du også var gjenomsnittelig? Alle har forskjellig smak. Du er sikkert helt ok

Anonymkode: d0b00...fe6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ser vel gjerne gjennomsnittlig ut,men hva med å lege fokus på hvordan man opptrer,å godta ut sitt eget utseende. Jeg får ofte høre av menn at jeg rr god å snakke med og at jeg er omsorgsfull, slike ting ønsker jo menn i en dame,vel så mye som utseende vårt.opp med selvtilliten damer 👍💛

Anonymkode: 27ce1...0b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...