Gå til innhold

Eu kontroll, ødelagt fjæring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilen min var på eu på torsdag, idag røk hele fjøra i fremdekket til helvette å ødela dekket helt(klyvd i to på langs!!)

 

burde de sett på eu at det feks var en skade, svakhet eller lignende på fjøren?  Eller ser man ikke sånn?

12DEF418-CCEA-4371-8DAF-FAE3BF85EDF3.jpeg

F23A6DC4-6F3C-4D98-BF24-B08CAB25DA3B.jpeg

Anonymkode: a7103...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner jeg er sjeleglad dette skjedde i en sving i lav hastighet(avkjørsel) og ikke på feks motorveien. Det kunne blitt skummelt.... huff. 

Anonymkode: a7103...1da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo slik som plutselig oppstår, så at en EU kontroll skulle avdekket den er helt minimal

Anonymkode: 8dd94...992

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollører er ikke spåmenn, så nei, det skulle de ikke. Såvidt jeg kan se av bildet er fjæren kun gått av, ikke klyvd.

Endret av Husholdning1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Kontrollører er ikke spåmenn, så nei, det skulle de ikke. Såvidt jeg kan se av bildet er fjæren kun gått av, ikke klyvd.

Fjæren har jo klyvd dekket. 

Anonymkode: ee690...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fjæren har jo klyvd dekket. 

Anonymkode: ee690...dd0

Stemmer, litt for trett når jeg leste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De hadde kanskje hatt mulighet til å se det hvis du hadde vasket litt bedre inni der. 

Anonymkode: 48ae6...9d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt! Hvor gammel er bilen? Kjørelengden? Type?

Anonymkode: f2d4c...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette slik som plutselig kan skje?? Hvordan får man unngått det da? Hvor gammel er bilen?

Anonymkode: 20569...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voldsomt! Hvor gammel er bilen? Kjørelengden? Type?

Anonymkode: f2d4c...d8e

Spiller ingen rolle. Man kan ikke spå hva som hender uansett. Slike brudd kommer ved ytre påstander når metalltrettheten slår inn - og bruddet ser i tillegg helt ferskt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette slik som plutselig kan skje?? Hvordan får man unngått det da? Hvor gammel er bilen?

Anonymkode: 20569...9b3

Dette skjer plutselig, ja. Man unngår det ved å bytte delene før dem ryker. Men det ville jo vært litt bortkastet, siden det er en bil og ikke et fly.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Husholdning1 skrev:

Dette skjer plutselig, ja. Man unngår det ved å bytte delene før dem ryker. Men det ville jo vært litt bortkastet, siden det er en bil og ikke et fly.

Joa, men så er de ikke så veldig gamle heller :) 

Anonymkode: a7103...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dette slik som plutselig kan skje?? Hvordan får man unngått det da? Hvor gammel er bilen?

Anonymkode: 20569...9b3

Ja det skjedde jo plutselig her 😛

Anonymkode: a7103...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det skjedde jo plutselig her 😛

Anonymkode: a7103...1da

Fikk litt småpanikk jeg nå, kan ingenting om biler 😅 Hva skjer om den knekker når man kjører i 100 da?  

Anonymkode: 20569...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk litt småpanikk jeg nå, kan ingenting om biler 😅 Hva skjer om den knekker når man kjører i 100 da?  

Anonymkode: 20569...9b3

Vanligvis veldig lite. At fjæren spiser opp dekket slik som her hører til sjeldenhetene. Det er mange biler med brukne fjør på veiene der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Vanligvis veldig lite. At fjæren spiser opp dekket slik som her hører til sjeldenhetene. Det er mange biler med brukne fjør på veiene der ute.

Takk! Så for meg noe lignende klippet over her 😂

Anonymkode: 20569...9b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man pleier ikke å se sånt ved mindre det er veldig mye rust på fjøra. Da anbefaler de å bytte fjøring. 

Ser de hele og pene ut kan dette fortsatt skje fordi det kan ha kommet en svakhet i fjøra man ikke ser utenpå. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jepp... kan plutselig skje, spesielt på biler i Norge da vi har en litt annen standard mtp saltingen ol enn deler av Europa. En pkk kontrollant vil heller aldri demontere noe ved kontroll,  så å oppdage et potensielt svakt punkt, antydninger til materialtretthel ol er umulig. En pkk er også å regne som et "øyeblikksbilde" dvs bilens tilstand der og da, og man har ingen garanti mot at slikt kan skje i fremtiden. 

Avhengig av bruddstedet så er det tilfeller der folk har kjørt med både en og to fjærer med brudd uten å ha merket det såpass lenge at bruddene har begynt å ruste. Andre ganger merker man det med en gang slik du gjorde. Skader på dekk er ikke uvanlig, anslagsvis 15% av bilene har skader/slitasje/merker på dekket etter fjærbeudd lavt nede. 

Anonymkode: 96b3c...a72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her og knakk en fjær, rett etter eu kontroll. Har kjørt med den en stund, og måtte skifte nå. Hadde håpet at den ble ferdig, men må hente den i morgen og så rett på ferie. Fikk hentet ut noen nøkler til campen som lå i bilen. Fikk nye sommerdekk på for noen uker sider, men fikk ikke noe info om knekt fjær. 

Anonymkode: eb62d...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...