Gå til innhold

Jødiske barn på sommerleir.


Commander

Anbefalte innlegg

@Mari Y Det er bare det at det ikke var noen her som brukte jødehat som skalkeskjul for å spre noen ting som helst. Ikke Commander, ikke Stan, ikke Blenda, ikke Stella og ikke meg. 

Vi trengte ikke deg til å formane oss til forsiktighet. Der var ikke et viktig budskap her.

Det eneste du oppnådde var å gi signal om at disse, som har sin frihet begrenset er det ikke så nøye med, og en så at det åpnet for allslags fordommer og negativitet mot jøder. 

Hvorfor kom du ikke med eksempler på hvordan disse gruppene bruker jødehat som skalkeskjul for å fremme hat mot muslimer? Jeg har aldri sett det. 

Dette i Ungaren kan neppe å sies å være det. Orban og Soros er nå tennelig spesielle og ekstreme på hver sin måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.7.2018 den 16.59, Example skrev:

Det er jo åpenbart at det er muslimske miljøer som har et problem når det kommer til jødehat. Det betyr ikke at det ikke finnes andre grupper også, som ikke er muslimske.

Men skal ta tak i et problem, må miljøene og tankegodset identifiseres og påpeks. Man tar jo ikke i med silkehanskene mot nynazister, så hvorfor skal man gjøre det muslimer?

Muslimer er også tallmessig overlegne jøder her i Norge. De finnes antagelig flere muslimer med et sterkt jødehat, enn det finnes jøder i Norge. Det vil ikke endre seg om man later som at det ikke er et problem.

Tja. Nei, jeg tror ikke du skal vaere så skraasikker:

 

http://www.verdidebatt.no/innlegg/277723-tragiske-tall-om-jodehat

 

Det er ikke bare noe muslimene finner på. Det er selvsagt ikke greit at muslimer trakkasserer joeder, like lite som at du eller jeg skulle gjøre det. 

 

Ja, muslimene er tallmessig overlegne joeder i Norge. Det vil jeg også ut ifra at også kristne er. Hvorfor det? Jo, fordi at joedene er i mindretall på verdensbasis. 

Ergo er det logisk, men det betyr selvsagt ikke at man ikke kan ha negative holdninger til kristne eller muslimer. Selv om de tallmessig fler på verdensbasis. 

Det eneste jeg sier er at skulle du konfrontere en joedehatende muslim, så ser jeg ingen logikk i at man skal forsoeke aa motarbeide det med samme logikk. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2018 den 22.13, Madame Butterfly skrev:

@Mari Y Det er bare det at det ikke var noen her som brukte jødehat som skalkeskjul for å spre noen ting som helst. Ikke Commander, ikke Stan, ikke Blenda, ikke Stella og ikke meg. 

Vi trengte ikke deg til å formane oss til forsiktighet. Der var ikke et viktig budskap her.

Det eneste du oppnådde var å gi signal om at disse, som har sin frihet begrenset er det ikke så nøye med, og en så at det åpnet for allslags fordommer og negativitet mot jøder. 

Hvorfor kom du ikke med eksempler på hvordan disse gruppene bruker jødehat som skalkeskjul for å fremme hat mot muslimer? Jeg har aldri sett det. 

Dette i Ungaren kan neppe å sies å være det. Orban og Soros er nå tennelig spesielle og ekstreme på hver sin måte.

Tja, det er helt avhengig av hvem som skriver det. Det hadde ikke overrasket meg isaafall. Utifra en del av de artiklene jeg leser. Veldig mange her inne skriver også mye negativt ladet når det kommer til muslimer. Så igjen hvordan vet vi at det ikke er det? Eller at det er det, for den del? 

Det eneste jeg sier er at det blir helt feil premisser og å motarbeide daarlige holdninger på. Det Suzanne Aabel her skriver er alvorlig. I den prosessen er det farlig aa gjøre det motsatte av det man vil oppnaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mari Y skrev:

Tja. Nei, jeg tror ikke du skal vaere så skraasikker:

http://www.verdidebatt.no/innlegg/277723-tragiske-tall-om-jodehat

Det er ikke bare noe muslimene finner på. Det er selvsagt ikke greit at muslimer trakkasserer joeder, like lite som at du eller jeg skulle gjøre det.

Ja, muslimene er tallmessig overlegne joeder i Norge. Det vil jeg også ut ifra at også kristne er. Hvorfor det? Jo, fordi at joedene er i mindretall på verdensbasis. 

Ergo er det logisk, men det betyr selvsagt ikke at man ikke kan ha negative holdninger til kristne eller muslimer. Selv om de tallmessig fler på verdensbasis. 

Det eneste jeg sier er at skulle du konfrontere en joedehatende muslim, så ser jeg ingen logikk i at man skal forsoeke aa motarbeide det med samme logikk. 

Det må angripes på ulike måter, fordi opphavet til hatet ofte er forskjellig. Medias ensidige dekning av Israel-Palestina-konflikten er en rot til mye. Hvor er motsvarene til Mads Gilbert? Hvorfor sluker norsk media Hamas' propaganda rått, uten å rette det skikkelig opp i etterkant? Skaden er gjort. Få har fått med seg at historien om barnet som "ble drept" under de siste opptøyene var en falsk historie, men de fleste fikk med seg historien. Dette er et problem. Folk flest er ikke opplyste nok til å forstå konflikten, og sette seg inn i Israels situasjon. For mange er Israel-hat starten, eller grunnen til, jødehat.

Muslimer som hater jøder, gjør det av mer sammensatte historiske og religiøse grunner, enn den nyeste utviklingen i Palestina. Derfor nytter det ikke å late som at dette er et felles problem man har mellom muslimer og kristne/ateister i Norge, som kan løses ved å late som at grunnlaget for hatet er det samme.

Jødehatet er også langt sterkere i muslimske land enn i Vesten:

http://www.pewglobal.org/files/pdf/262.pdf

2d0bfqw.png

Så jeg tror vi skal være forsiktige med å avskrive at jødehat er et større problem hos muslimer, enn den øvrige befolkningen i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden er grå. De som står å heier frem israel har FEIL, og det har også de som støtter palestirne 100%. Det er ikke no svart / hvit. I denne konflikten er egenetlig stor sett begge grupper rasshøl. Om israelerne ser det selv eller ei, så holder de på på akuratt samme måte som nazistene under krigen. Palestinerne er innelåst i områder som dyr. Samtidig har Israel rett til å beskytte seg selv mot angrep. Det er rett og slett en dritt situasjon, og ikke noe rett eller galt. Men veldig mange niholder på "sin side" uansett.

Det samme vises i politikken. Det er ikke så nøye med sak, det som er viktig er høyere eller venstre.Eller som i USA republikaner eller demokrat.

VERDEN Er GRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ. Det er veldig lite svart / hvitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Example skrev:

Det må angripes på ulike måter, fordi opphavet til hatet ofte er forskjellig. Medias ensidige dekning av Israel-Palestina-konflikten er en rot til mye. Hvor er motsvarene til Mads Gilbert? Hvorfor sluker norsk media Hamas' propaganda rått, uten å rette det skikkelig opp i etterkant? Skaden er gjort. Få har fått med seg at historien om barnet som "ble drept" under de siste opptøyene var en falsk historie, men de fleste fikk med seg historien. Dette er et problem. Folk flest er ikke opplyste nok til å forstå konflikten, og sette seg inn i Israels situasjon. For mange er Israel-hat starten, eller grunnen til, jødehat.

Muslimer som hater jøder, gjør det av mer sammensatte historiske og religiøse grunner, enn den nyeste utviklingen i Palestina. Derfor nytter det ikke å late som at dette er et felles problem man har mellom muslimer og kristne/ateister i Norge, som kan løses ved å late som at grunnlaget for hatet er det samme.

Jødehatet er også langt sterkere i muslimske land enn i Vesten:

http://www.pewglobal.org/files/pdf/262.pdf

2d0bfqw.png

Så jeg tror vi skal være forsiktige med å avskrive at jødehat er et større problem hos muslimer, enn den øvrige befolkningen i Norge.

Det kan godt vaere at joedehatet er sterkere i muslimske land, men det betyr ikke automatisk at muslimhat er ikke-eksisterende. Det betyr heller ikke i så måte at det er riktig maste aa fronte problemet på. Begge deler er grunnleggende fordommer og antagelser som er feilaktige, det vaere seg om det er rettet mot muslimer eller joeder for den del. Muslimhat er heller ikke et ikke-eksisterende problem:

 

Man bommer fullstendig dersom man problematiserer joedehat, men samtidig er likegyldig til muslimhat. Det blir bare dobbeltmoralsk. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, kaninen skrev:

Verden er grå. De som står å heier frem israel har FEIL, og det har også de som støtter palestirne 100%. Det er ikke no svart / hvit. I denne konflikten er egenetlig stor sett begge grupper rasshøl. Om israelerne ser det selv eller ei, så holder de på på akuratt samme måte som nazistene under krigen. Palestinerne er innelåst i områder som dyr. Samtidig har Israel rett til å beskytte seg selv mot angrep. Det er rett og slett en dritt situasjon, og ikke noe rett eller galt. Men veldig mange niholder på "sin side" uansett.

Det samme vises i politikken. Det er ikke så nøye med sak, det som er viktig er høyere eller venstre.Eller som i USA republikaner eller demokrat.

VERDEN Er GRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ. Det er veldig lite svart / 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kaninen skrev:

Verden er grå. De som står å heier frem israel har FEIL, og det har også de som støtter palestirne 100%. Det er ikke no svart / hvit. I denne konflikten er egenetlig stor sett begge grupper rasshøl. Om israelerne ser det selv eller ei, så holder de på på akuratt samme måte som nazistene under krigen. Palestinerne er innelåst i områder som dyr. Samtidig har Israel rett til å beskytte seg selv mot angrep. Det er rett og slett en dritt situasjon, og ikke noe rett eller galt. Men veldig mange niholder på "sin side" uansett.

Det samme vises i politikken. Det er ikke så nøye med sak, det som er viktig er høyere eller venstre.Eller som i USA republikaner eller demokrat.

VERDEN Er GRÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ. Det er veldig lite svart / hvitt.

Veldig mye av det du sier er helt korrekt. Også når det gjelder Midtoesten-konflikten.

Men jeg noeler likevel med å kalle Israel for en nazi-stat, enn så uenig jeg er ift politikken deres. Av det grunnleggende prinsipp at Israel er et demokrati, og fordi det er mye som skurrer ved denne logikken. 

 

Likevel blir det tydeligvis fort til en kamp mellom boeddel og ofre avhengig av hvilken side man stoetter, og derifra bestemmer man seg for hvem som er god eller ond. Så greit, så enkelt 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mari Y skrev:

Det kan godt vaere at joedehatet er sterkere i muslimske land, men det betyr ikke automatisk at muslimhat er ikke-eksisterende. Det betyr heller ikke i så måte at det er riktig maste aa fronte problemet på. Begge deler er grunnleggende fordommer og antagelser som er feilaktige, det vaere seg om det er rettet mot muslimer eller joeder for den del. Muslimhat er heller ikke et ikke-eksisterende problem:

 

Man bommer fullstendig dersom man problematiserer joedehat, men samtidig er likegyldig til muslimhat. Det blir bare dobbeltmoralsk.

Så skal det sies at islam i stor grad også er en politisk ideologi også, i tillegg til å være en religion. Der jøder alltid har vært flinke til å tilpasse seg de samfunnene de bor i, så har en del muslimer alltid ønsket å tilpasse de samfunnene de bor i til deres fordel for islam. Der ligger mye av problemet også, når hatet kommer. For min del synes jeg det er helt legitimt å være imot ideologien islam, men ikke menneskene. Så handler det om å både å forstå motstanden mot det politiske innenfor islam, men samtidig få folk til å forstå at hat mot muslimer som mennesker ikke er greit. Det kan være en vanskelig balansegang.

Som du så av statistikken jeg viste så er jødehatet bemerkelsesverdig mye høyere i muslimske land, og spesielt enkelte. Det absolutt grunn til å tro at disse holdningene ikke legges igjen ved grensa.

Hat mot jøder er også i større grad hat mot en folkegruppe, fremfor det de egentlig tror på. Jødene har alltid vært svært tilpasningsdyktige her i Norge, og de har i liten grad prøvd å endre Norge til sin fordel. Mange tok norsk navn, de startet egne bedrifter, de lærte seg fort språket og mange ble fort vellykkede. Dette var jo ofte også grunnen til mye jødehat i Europa, nemlig misunnelse.

Det farlige jødehatet, som utgjør en risiko for dem, finnes innenfor høyreekstreme miljøer og islamistiske miljøer. Disse miljøene hater også ofte hverandre, i tillegg til å hate jøder. Grunnene til hatet har også forskjellige årsaker, og må derfor også angripes forskjellig.

Det er stor grunn til å tro at flere muslimer enn resten av befolkningen har en negativ holdning til jøder, enn resten av befolkningen, da slike holdninger ofte ikke forsvinner med en gang noen flytter til nye land. Det blir for dumt å lukke øynene og late som at dette er et problem som er like stort hos alle i Norge, når tallene er så slående mye større hos enkelte nasjonaliteter (ref. undersøkelsen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Example skrev:

Så skal det sies at islam i stor grad også er en politisk ideologi også, i tillegg til å være en religion. Der jøder alltid har vært flinke til å tilpasse seg de samfunnene de bor i, så har en del muslimer alltid ønsket å tilpasse de samfunnene de bor i til deres fordel for islam. Der ligger mye av problemet også, når hatet kommer. For min del synes jeg det er helt legitimt å være imot ideologien islam, men ikke menneskene. Så handler det om å både å forstå motstanden mot det politiske innenfor islam, men samtidig få folk til å forstå at hat mot muslimer som mennesker ikke er greit. Det kan være en vanskelig balansegang.

Som du så av statistikken jeg viste så er jødehatet bemerkelsesverdig mye høyere i muslimske land, og spesielt enkelte. Det absolutt grunn til å tro at disse holdningene ikke legges igjen ved grensa.

Hat mot jøder er også i større grad hat mot en folkegruppe, fremfor det de egentlig tror på. Jødene har alltid vært svært tilpasningsdyktige her i Norge, og de har i liten grad prøvd å endre Norge til sin fordel. Mange tok norsk navn, de startet egne bedrifter, de lærte seg fort språket og mange ble fort vellykkede. Dette var jo ofte også grunnen til mye jødehat i Europa, nemlig misunnelse.

Det farlige jødehatet, som utgjør en risiko for dem, finnes innenfor høyreekstreme miljøer og islamistiske miljøer. Disse miljøene hater også ofte hverandre, i tillegg til å hate jøder. Grunnene til hatet har også forskjellige årsaker, og må derfor også angripes forskjellig.

Det er stor grunn til å tro at flere muslimer enn resten av befolkningen har en negativ holdning til jøder, enn resten av befolkningen, da slike holdninger ofte ikke forsvinner med en gang noen flytter til nye land. Det blir for dumt å lukke øynene og late som at dette er et problem som er like stort hos alle i Norge, når tallene er så slående mye større hos enkelte nasjonaliteter (ref. undersøkelsen).

Det har også joededommen vaert, men utgangspunktet er likevel ganske likt, om ikke helt det samme. Man ser joedene og muslimene som grupper. Og deler de inn i gode vs onde. Hele gruppen er en trussel, og man ser ikke individet fremfor gruppen. 

Ta dette som et eksempel:

 

http://www.pbs.org/auschwitz/40-45/victims/perps.html

 

Klarer du overhodet ikke å se sammenhengen?

https://www.aftenposten.no/norge/i/B639/Muslimhat-florerer-pa-nett-Kom-dere-ut-av-Norge

Man skal ta muslimsk anti-semitisme på alvor. Men det handler også om hvordan du velger aa fronte dette problemet. Joedehat og muslimhat har begge det til felles at man ser utelukkende på dem som en helhetlig gruppe: Alle er etter denne logikken farlige, og derfor må de utryddes. Joeder er alle pengesnyltere, trodde man. Og deretter kom konspirasjonsteorier om et verdensherredoemme. Og siden joedene var så forferdelig farlige, ja, da måtte man drepe de alle. Bortsett fra at det var myter. Og det finner man også når det gjelder holdninger mot muslimer. Dette med at muslimer på en eller annen måte er en homogen masse, som tenker likt er selvsagt også ukorrekt:

 

https://www.quora.com/What-are-the-different-types-of-Muslims?share=afc45a6a&srid=MeEu

 

Og det samme er dette: https://forskning.no/historie-overtro-psykologi/2012/04/hvem-tror-pa-konspirasjonsteorier

 

Når ca 8% av den norske befolkningen har antisemittiske holdninger og også har fordommer mot muslimer, så kan vi ikke plassere dette kun over på muslimer og innvandrere. Ei heller går det ann å bekjempe negative holdninger med akkurat samme utganspunkt. For å sette det på spissen: Stopper du fyllekjoering ved å oppfordre til å kjoere i fylla? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er premissene dine som er feil @Mari Y 

Man reduserer fyllekjøring ved å ha 0 toleranse. Høy oppdagelsesrisiko, og individuell ansvarliggjøring. 

En får ikke 0 toleranse mot fyllekjøring, om hver gang man diskuterer fyllekjøring skal dra frem, at forskning viser at trøtthet bak rattet reduserer reaksjonstiden med like mye som 3 pils. Hver gang en skal diskutere fyllekjøring, skal dra frem at alle de som kjører i lovlig eller pillerus er like ille. 

Men skaper ikke 0 toleranse mot fyllekjøring ved å snu diskusjonen til at om man snakker om 0 toleranse mot fyllekjøring, så er det for å få fokus bort fra diskusjonen om kjøring i pillerus. 

 

Du underbygger ikke påstandene dine. Du bare tillegger andre mennesker meninger de sannsynligvis ikke har. Akkurat som fyllekjøring og pilleruskjøring har mange fellestrekk, det er også ulikheter. De aller fleste er i mot begge deler. 

Med aller fleste er i mot hat, samme hvilke minoritetsgruppe grupper som hetses. 

Det går fint an å snakke om «homohets», uten å samtidig nevne jødehets. Jødehets uten å samtidig snakke om hat mot muslimer. 

Du snakker som om det er utbredt å bruke jøde hat som skalkeskjul, og ikke vanskelig å komme med eksempel på. Nå er det mye bla bla bla du kommer med. 

Hadde det vært muslimske barn som måtte passes på av politiet på sommerleir, hadde det vært like ille. Nå er det derimot ikke det som er saken. Trusselen mot muslimske barn er tydeligvis ikke like stor, for da hadde nok PST beskyttet de også.

Du sa i en annen tråd du er lei av å diskutere Islam, så da bør du kanskje ikke dra Islam inn der det ikke passer?

Jeg er litt irritert på meg selv som ikke lar dette samsurium gå, men det irriterer meg. Du er den første til å be om kilder i de fleste tråder, nå ber jeg deg om kilder, eller eksempel, og det kommer ingenting, bare mer bla bla bla. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/3/2018 at 11:14 PM, jabx said:

En elite?!

Jøder er en bitteliten minoritet, også i Norge.

At en truet minoritet pleier samhold er ikke å "dyrke en lukket klikk". Du mener da at det ikke skal finnes organisasjoner for samer også, antar jeg?

Hva har ansettelser med saken å gjøre?

Jeg har aldri hørt om en sommerleir for samiske barn. Har du?

Selvsagt skal det finnes organisasjoner for ulike interessegrupper, minoriteter og for folk med en spesiell tilhørighet. Men akkurat når det gjelder sommerleir for barn, skurrer det for meg at det skal være eksklusivt.

Endret av T-Rex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker meg at vi fremdeles ikke kan diskutere jødehat uten at debatten plutselig skal handle om hat mot muslimer. Begge deler er noe faenskap, men man må kunne ta opp det mest kritiske hatet i en tid der jøder flytter fra Europa fordi de føler seg utrygge, uten denne forbannede whataboutismen. Og dette handler heller ikke bare om muslimer og nazister. De føler seg også pisket av venstresiden, med sine forsøk på å legimitere BDS, ensidig heftig «Israelkritikk» som sørger for å pushe grensene til antisemittisme (bare se på Labour sin omskrivning av definisjonen på antisemittisme), det at man som jøde i Norge i dag opplever å må stå skolerett for å vise uenighet med politikken til Israel, og slik whataboutisme som foregår i denne tråden.

Er man interessert i å hjelpe jødene til et bedre og tryggere liv, har man også et ansvar for å diskutere alle sider ved jødehatet. Og fakta er at jødehatet ikke bare forsvinner ved et trylleslag fordi en muslim ankommer et nytt land. Derfor blir den delen av integreringen ekstremt viktig. Det er ikke muslimhat å påpeke at dette hatet ikke er godtatt her i Norge. Det er ikke muslimhat å spre fakta om hvor ille det faktisk er her i Norge. Det er jo det vi forteller nazistene konstant, og slik det bør være. Jødehatet i Europa er på et kritisk nivå, og det at barn må ha bevæpnede vakter er jo kremeksempelet på at det allerede har gått altfor langt. Så ikke løp hatets indirekte ærend ved å forsøke å dra fokus over på noe annet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg har aldri hørt om en sommerleir for samiske barn. Har du?

Selvsagt skal det finnes organisasjoner for ulike interessegrupper, minoriteter og for folk med en spesiell tilhørighet. Men akkurat når det gjelder sommerleir for barn, skurrer det for meg at det skal være eksklusivt.

https://nsr.no/blog/2013/07/19/markasamisk-sommerleir/

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mari Y skrev:

Det har også joededommen vaert, men utgangspunktet er likevel ganske likt, om ikke helt det samme. Man ser joedene og muslimene som grupper. Og deler de inn i gode vs onde. Hele gruppen er en trussel, og man ser ikke individet fremfor gruppen. 

Ta dette som et eksempel:

http://www.pbs.org/auschwitz/40-45/victims/perps.html

Klarer du overhodet ikke å se sammenhengen?

https://www.aftenposten.no/norge/i/B639/Muslimhat-florerer-pa-nett-Kom-dere-ut-av-Norge

Man skal ta muslimsk anti-semitisme på alvor. Men det handler også om hvordan du velger aa fronte dette problemet. Joedehat og muslimhat har begge det til felles at man ser utelukkende på dem som en helhetlig gruppe: Alle er etter denne logikken farlige, og derfor må de utryddes. Joeder er alle pengesnyltere, trodde man. Og deretter kom konspirasjonsteorier om et verdensherredoemme. Og siden joedene var så forferdelig farlige, ja, da måtte man drepe de alle. Bortsett fra at det var myter. Og det finner man også når det gjelder holdninger mot muslimer. Dette med at muslimer på en eller annen måte er en homogen masse, som tenker likt er selvsagt også ukorrekt:

https://www.quora.com/What-are-the-different-types-of-Muslims?share=afc45a6a&srid=MeEu

Og det samme er dette: https://forskning.no/historie-overtro-psykologi/2012/04/hvem-tror-pa-konspirasjonsteorier

Når ca 8% av den norske befolkningen har antisemittiske holdninger og også har fordommer mot muslimer, så kan vi ikke plassere dette kun over på muslimer og innvandrere. Ei heller går det ann å bekjempe negative holdninger med akkurat samme utganspunkt. For å sette det på spissen: Stopper du fyllekjoering ved å oppfordre til å kjoere i fylla? 

Du blander kortene her. Muslimhat og jødehat kommer stort sett av ulike ting. De som hater muslimer gjør dette av andre grunner enn de som hater jøder. Det kan godt være at det er mange av de samme personene, men det blir vanskelig å fronte en kampanje mot jødehat hvis man freder muslimene.

"Dere blir også hatet av noen, så vi glemmer det faktum at mange av dere også hater jøder."

Vi er redde for å ta i hat mot andre minoriteter av minoriteter selv. Fokuset skal alltid rettes mot etnisk norske, mens andre grupper skal slippe unna. For eksempel trøbbel mellom indere og pakistanere. Når det holdes for eksempel store samlinger av typisk "indisk aften" her i Norge, så utgjør det en enorm risiko, og det blir stadig bråk når pakistanere dukker opp på disse arangementene. Dette er også hat og rasisme, men det nevnes knapt og norsk media. Men siden det ikke er etnisk norske som står bak, er det ikke interessant.

Hat mot muslimer handler i stor grad også om et sterkt innvandrerhat og det politiske innen islam. Jødehat kommer fra helt andre ting. Det er få om noen jøder som innvandrer til Norge, og hatet baserer seg mer på enten Israel-hat, internasjonale konspirasjonsteorier eller det klassiske hatet mot jødenes foretningssans blant annet. Det er dog på ingen måte overraskende at et menneske som genuint hater en gruppe, også hater en annen, men det betyr heller ikke at dette er det samme.

Muslimene er også en så stor gruppe i Norge nå, at de må tåle å få søkelyset rettet mot seg, og kanskje presses litt mer til å ordne opp i "egne rekker". Med det mener jeg ikke å holde folk ansvarlige for andre menneskers holdninger, men sekulære muslimer har all grunn til å bekjempe ukultur innenfor egen religion, dersom fokuset på ukultur fremheves.

Jødene er en svært liten, men utsatt gruppe i Norge. Det er det viktig å huske på. Muslimer er en stor gruppe, og ikke fullt så utsatt gruppe. Ønsker de en større rolle i samfunnsnorge, så må de også ta et større ansvar for å hindre anti-semitisme, homohat og kjønnsdiskriminering. Per i dag er disse problemene klart størst innenfor denne gruppen. Blir det bedre, kanskje også hatet mot muslimer også avtar.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Al Jazeera er heller ikke helt uskyldig når det gjelder anti semittiske holdninger. 

Jeg kjenner ingen tilsvarende nynazistiske propaganda maskiner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2018 den 9.56, T-Rex skrev:

Da får jeg vel bare legge meg flat.

Her er et annet eksempel på et samisk arrangement som finner sted i september, og som har vært arrangert gjennom mange år:

http://raastenrastah.no/wp-content/uploads/2018/06/Raasten-rastah-2018-på-Røros_rammeprogram.pdf

Det skurrer kanskje ikke fullt så mye når det ikke er jødiske barn det gjelder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Chaya said:

Her er et annet eksempel på et samisk arrangement som finner sted i september, og som har vært arrangert gjennom mange år:

http://raastenrastah.no/wp-content/uploads/2018/06/Raasten-rastah-2018-på-Røros_rammeprogram.pdf

Det skurrer kanskje ikke fullt så mye når det ikke er jødiske barn det gjelder?

Jo, det gjør faktisk det, for meg, siden det dreier seg om barn. Jeg synes ikke man skal dele inn barn i religiøse, etniske eller elitistiske grupper. Derfor er jeg også en sterk motstander av privatskoler for barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, T-Rex said:

Jo, det gjør faktisk det, for meg, siden det dreier seg om barn. Jeg synes ikke man skal dele inn barn i religiøse, etniske eller elitistiske grupper. Derfor er jeg også en sterk motstander av privatskoler for barn.

Hva med døve, blinde, eller andre funksjonshemminger? 

Det er forøvrig heller ikke sånn at det er stengt for alle andre, uten at jeg vet. 

Kristne leirer er det mange av. Der står jo barne misjon i sentrum, så det er jo åpent, men det er kanskje ikke så mange som ønsker å delta, om man ikke har fellesskap med gruppen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...