Gå til innhold

Jødiske barn på sommerleir.


Commander

Anbefalte innlegg

Jeg nærmer meg 50 og i barn og ungdommen så var det og bli kalt Jøde et skjellsord, gjerne i forbindelse med handel, du din jøde og jødepris, i dag vil en vel si blodpris, heldigvis får jeg legge til, Uansett forferdelig at barn og ungdom må beskyttes av bevæånet politi i Norge 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Bokhylla skrev:

Dere vet at etniske nordmenn har like dårlige holdninger som muslimer i forhold til jøder, sant? 

Om ikke like dårlige, så er det åpenbart at all negativiteten mot Israel her til lands har en eneste årsak: Jødehat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, jabx skrev:

Om ikke like dårlige, så er det åpenbart at all negativiteten mot Israel her til lands har en eneste årsak: Jødehat.

Eller at noen ikke klarer å skille mellom kritikk av en stat og et folkeslag 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske utrolig at vi har fått behov for bevæpnet politi til å beskytte barnehager og sommerleirer for jødiske barn, uten at denne utviklingen i særlig stor grad har blitt dokumentert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, T-Rex skrev:

Jødisk sommerleir?

Hva er poenget med å dyrke annerledesheten?

Du kritiserer vel Oslo Pride også da regner jeg med?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Apis skrev:

Eller at noen ikke klarer å skille mellom kritikk av en stat og et folkeslag 

Ja, jødehaterne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Ja, jødehaterne.

Så staten Israel er fritatt enhver kritikk pga Jødene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, herzeleid skrev:

Ganske utrolig at vi har fått behov for bevæpnet politi til å beskytte barnehager og sommerleirer for jødiske barn, uten at denne utviklingen i særlig stor grad har blitt dokumentert. 

Dette er da dokumentert!

Oslo kommunes kartlegging av antijødiske holdninger blant elever, fra 2011:

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/en-av-tre-hetses-pa-skolen-1.7664103

HL-senterets holdningsundersøkelse fra 2012: http://www.hlsenteret.no/forskning/jodisk-historie-og-antisemittisme/holdningsundersokelse/HL_Rapport_2012_web.pdf


Siden det ble skutt mot synagogen i Oslo i 2006 (https://www.aftenposten.no/norge/i/g0mo9/Skjot-mot-synagoge

), har den stort sett hatt politivakt. Daglig. Det ser vi også ved synagoger i Sverige, Danmark og Tyskland. Som følge av terror i utlandet har gaten foran synagogen i Oslo  siden 2015 vært stengt for trafikk: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/byradet-stenger-bergstien-1.12212387

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, herzeleid skrev:

Ganske utrolig at vi har fått behov for bevæpnet politi til å beskytte barnehager og sommerleirer for jødiske barn, uten at denne utviklingen i særlig stor grad har blitt dokumentert. 

Hatkriminalitet mot jøder er økende, det er dokumentert.

Suzanne Abel har mottatt syv drapstrusler, og det har mange andre jøder også opplevd. Synagogene i Norge, Stockholm og København er blitt angrepet (og angrep ellers i verden). De to synagogene i Oslo og Trondheim må ha ekstra sikkerhetstiltak, i likhet med andre jødiske institusjoner.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, jabx skrev:

Om ikke like dårlige, så er det åpenbart at all negativiteten mot Israel her til lands har en eneste årsak: Jødehat.

Ikke enig. For enkel årsaksforklaring. Mange israelkritikere er ikke bare pro-palestinske, men også støttende overfor jøder, og klarer å skille mellom jødisk religion og hva staten Israel foretar seg. Det er ikke antijødisk å være kritisk til settlerpolitikken, for eksempel. 

Endret av ashera
tastefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Apis skrev:

Så staten Israel er fritatt enhver kritikk pga Jødene?

Nei, men den ensidige og dobbeltmoralske "kritikken" mot Israel er basert på jødehat.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig HL-senterets kartlegging av antisemittisk vold i Europa 2005 - 2015, @herzeleid: https://www.hlsenteret.no/publikasjoner/digitale-hefter/antisemittisk-vold-i-europa_norsk_endelig-versjon.pdf

Det er på bakgrunn av slike hendelser at politiet har gjort en trusselvurdering som tilsier at både synagogene og aktiviteter for jødiske barn og unge har beskyttelsesbehov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, ashera skrev:

Ikke enig. For enkel årsaksforklaring. Mange israelkritikere er ikke bare pro-palestinske, men også støttende overfor jøder, og klarer å skille mellom jødisk religionen og hva staten Israel foretar seg. Det er ikke antijødisk å være kritisk til settlerpolitikken, for eksempel. 

Det stemmer ikke. Disse "Israel-kritikerne" er ekstremt opptatt av alt Israel gjør og rakker ned på Israel for alt. Ut ifra deres oppmerksomhet mot Israel skulle man tro at Israel var verst i verden på alt. Altså verre enn Nord-Korea, Iran, osv. kombinert.

Det er antijødisk å kritisere Israel men ikke noen av de andre rundt i verden som er uendelig mye verre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jabx skrev:

Det stemmer ikke. Disse "Israel-kritikerne" er ekstremt opptatt av alt Israel gjør og rakker ned på Israel for alt. Ut ifra deres oppmerksomhet mot Israel skulle man tro at Israel var verst i verden på alt. Altså verre enn Nord-Korea, Iran, osv. kombinert.

Det er antijødisk å kritisere Israel men ikke noen av de andre rundt i verden som er uendelig mye verre.

Da er vi uenige, antijødisk og antiisraelsk er ikke synonymer. Israel er forøvrig en sekulær stat med full religionsfrihet. Jeg foreslår imidlertid at vi legger denne delen av debatten til side da jeg synes det her og nå er viktigere å holde seg til debattema og spre kunnskap om antisemittiske holdninger og praksiser her til lands. At så mange blir overrasket over at dette skjer her og nå, tyder på at det er lite kunnskap om disse tingene ute og går. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, jabx skrev:

Nei, men den ensidige og dobbeltmoralske "kritikken" mot Israel er basert på jødehat.

Ja ja, men vi er enige i at det er ille at barn i Norge, siden det er det vi snakker om nå, må ha bevæpnet vakt og hvordan vi har havnet der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 minutter siden, ashera skrev:

Dette er da dokumentert!

Oslo kommunes kartlegging av antijødiske holdninger blant elever, fra 2011:

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/en-av-tre-hetses-pa-skolen-1.7664103

HL-senterets holdningsundersøkelse fra 2012: http://www.hlsenteret.no/forskning/jodisk-historie-og-antisemittisme/holdningsundersokelse/HL_Rapport_2012_web.pdf


Siden det ble skutt mot synagogen i Oslo i 2006 (https://www.aftenposten.no/norge/i/g0mo9/Skjot-mot-synagoge

), har den stort sett hatt politivakt. Daglig. Det ser vi også ved synagoger i Sverige, Danmark og Tyskland. Som følge av terror i utlandet har gaten foran synagogen i Oslo  siden 2015 vært stengt for trafikk: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/byradet-stenger-bergstien-1.12212387

Missforstå meg rett, man er klar over utviklingen, men det har ikke akkurat vært førstesidestoff eller et tema som har fått i nærheten av den oppmerksomheten man skulle tro det vile fått. Vi snakker tross alt om at jødehat er tilbake for fult.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, jabx said:

Du kritiserer vel Oslo Pride også da regner jeg med?

Jeg formulerte meg veldig dårlig, da jeg skrev om å ikke dyrke annerledeshet.

Det jeg mener, er at jeg anser jøder i Norge for å være en elite, og at jeg tror det kan være uklokt å "dyrke en lukket klikk". Dette gjelder ikke bare jøder, naturligvis, men alle elitegrupper som lager seg lukkete fellesskap.

Strengt tatt gjelder det også deler av de homofile miljøene. De kan også være veldig lukkete for andre. Og når lukketheten begynner å vise seg i hvem som ansetter hvem, etc, begynner det å bli ugreit, etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, T-Rex said:

Jeg formulerte meg veldig dårlig, da jeg skrev om å ikke dyrke annerledeshet.

Det jeg mener, er at jeg anser jøder i Norge for å være en elite, og at jeg tror det kan være uklokt å "dyrke en lukket klikk". Dette gjelder ikke bare jøder, naturligvis, men alle elitegrupper som lager seg lukkete fellesskap.

Strengt tatt gjelder det også deler av de homofile miljøene. De kan også være veldig lukkete for andre. Og når lukketheten begynner å vise seg i hvem som ansetter hvem, etc, begynner det å bli ugreit, etter min mening.

Jøder i Norge er vel ikke en elite? De er vel vanlige mennesker, hvorfor i alle verdens dager anser du dem som en elite, en lukket klikk av en elite gruppe?  

Kjennskap og vennskap er jo bakgrunn for de fleste ansettelser, både offentlig og privat. Det er mye som kan sies om det, men at dette er særegent for jøder i Norge? Kan vel neppe sies å være et svært problem, kanskje først og fremst fordi det ikke er så fryktelig mange jøder i Norge.

Ingen av dem jeg kjenner kan sies å tilhøre noen elite. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Madame Butterfly said:

Jøder i Norge er vel ikke en elite? De er vel vanlige mennesker, hvorfor i alle verdens dager anser du dem som en elite, en lukket klikk av en elite gruppe?  

Kjennskap og vennskap er jo bakgrunn for de fleste ansettelser, både offentlig og privat. Det er mye som kan sies om det, men at dette er særegent for jøder i Norge? Kan vel neppe sies å være et svært problem, kanskje først og fremst fordi det ikke er så fryktelig mange jøder i Norge.

Ingen av dem jeg kjenner kan sies å tilhøre noen elite. 

Så du mener de ikke tilhører en elite?

Da har du og jeg forskjellige oppfatninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...