Gå til innhold

– Fikk angst av møtet med Nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det er så sabla bra. Det har vært ALT for lett.

Anonymkode: 21f2f...588

Jeg ble ufør for to år siden, men har vert inn under NAV i 10 år før jeg fikk innvilget uføretrygd. Det er ikke lett. Man må gjennom utallige arbeidsforsøk, man må ha prøvd alt av behandling og man må ha grundige uttalelser fra leger og spesialister. Har man ikke det, blir man ikke ufør. Det er tungt, tøft, utrolig slitsomt og alt annet en enkelt å gå gjennom og jeg tror ikke mange friske orker det lange løpet med utrolig dårlig økonomi. Det finnes selvsagt mennesker som snylter på nav, men disse får i all hovedsak andre ytelser en uføretrygd, som f.eks arbeidsledighetstrygd eller div stønader vedrørende barn. 

Anonymkode: 72fd8...c17

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er flott, at jeg ikke blir hørt, ikke blir trodd, att 3 spesialister blir ikke trodd. At jeg skal testes og prøves ut, til det ikke er noe mer igjen av meg? Jeg var mentalt sterk og frisk da ble syk, og de første 10 årene av sykdommen. Så ble det bare strengere og mer press, og jeg er i dag suicidal. Og alle mine fysiske sykdommer har blitt betraktelig verre. Alle legene sier det er grunnet det presset fra Nav. Alle leger sier at Nav må la meg få hvile nå, må la meg få ufør, så det skal være noe håp om at jeg kan ha ett litt verdig liv. Jo mer syk jeg blir, jo mindre verdig liv har jeg, jo mer hjelp trenger jeg. 

Du mener 16 år med utredninger, tiltak og utprøvinger er for lite?

Anonymkode: 22a95...20a

Åpenbart har du hatt det "alt for lett"... :ironi:

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du utelukker at disse finnes?

Anonymkode: 21f2f...588

Nei utelukker ikke at snyltere finnes, det gjør de. Vet om noen som kanskje skulle vært rapportert. Blant annet en som er lokal frp politiker, han jobber i følge flere svart hos ett lite entrepenør firma og er uføre. Tviler for at det er mange som snylter og går på sosialstønad eller hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er heller ingen som har snakket om å "stikke fingeren i været" så dette blir bare tull. Jeg begriper ikke hva en bruker skal måtte ha av motforestillinger med å bli gjennomgått og utprøvet på det sterkeste. Vi skal tross alt komme til en konklusjon om at denne personen ikke kan jobbe en dag mer i resten av sitt liv, uansett alder. Personen skal få penger av samfunnet til denne personen opphører å eksistere. Man bør da finne seg i (med stor velvilje) at dette blir kartlagt og ettergått på det strengeste. Noe annet er forkastelig.

Her bør man ikke bry seg så mye om verdighet. Er man så syk at ufør er det rette, burde man være sjeleglad for en slik utredning. Skal man være ufør, skal man også vare 100% ute av stand til å jobbe. Dette sier litt.

Og, den "lille prosenten" du påstår forsøker lurer systemet, har du ingen belegg for å si. Den prosenten er pr i dag en X-faktor.

Sammenligningen din med smuglere ser jeg ingen relevans i og kommenteres derfor ikke.

Anonymkode: 21f2f...588

Når jeg skriver om "å stikke finger'n i været" så mener jeg at vår (u)enighet  blir på generelt grunnlag og en litt ullen uoverensstemmelse i.o.m at det ville blitt for omfattende å gå inn i det spesifikke regelverket. 

Slik jeg ser det er hovedessensen i vår uenighet hvorvidt man skal bevare verdighet og en dose tillit til mennesket i en grundig utredningsprosess. Du mener det er viktigere å ta snylterne, selv om det går på bekostning av liv, helse og verdighet til de med reelle behov. 

Og du har til en viss grad rett i at prosenten snyltere er en X-faktor. Derfor synes jeg det er ekstra interessant at du forfekter et slik strengt regime hvor verdigheten til veldig mange vanskeligstilte skal kastes på båten p.g.a et forestilt antall snyltere som ingen har en helt klar indikasjon på engang. Da lurer jeg litt på hvor motivasjonen hentes fra. 

Et kjapt søk ga meg forresten en oversikt over hvor mange som faktisk er anmeldt for trygdesvindel i 2016. Ser ut til at det stort sett er dagpenger som topper statistikken, mens de største sakene er arbeidsmarkedskriminalitet der "velferdsmidler utnyttes for å redusere lønnskostnader, noe som gir virksomheten et konkurransefortrinn."

Link til kilde

Uføretrygdede står ikke nevnt.

Men det er rart med det. Du ser sjelden eller aldri det samme, bitende, innstendige engasjementet til å ta skattesnyltere som plasserer store formuer utenlands eller de totalt amoralske og forkastelige velferdsprofitørene. Om folk kunne VÆRE så snill å se hvem som egentlig er den store fienden av vårt velferdssamfunn å snu fokuset sitt dit, så hadde Norge blitt et enda bedre land å bo i.

Link til de du heller bør ta

Men neida. Småligheten lenge leve. Hva skyldes dette engasjementet etter å "ta" de svakeste, egentlig? En liten dose menneskeforakt, kanskje?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

De blir jo ettergått grundig i dag, og presset til det ytterste. Det har blitt bare vanskeligere og vanskeligere å bli ufør. Jeg har vært syk siden 2002, i 2007 fikk jeg tilbud om å bli ufør, jeg hadde kun en diagnose, og var selv helt åpen om at jeg var blitt bedre, og trodde selv jeg kunne jobbe ca 50%. Men de mente at med min diagnose ville det bli vanskelig, så de ville ha meg ufør. Jeg ble ikke ufør, da jeg ville jobbe det jeg kunne. Så jeg har kjempet for å prøve å kunne jobbe, satt meg deltid på skolebenken uten støtte fra Nav, men jeg har fått flere diagnoser, og blitt mye sykere. Nå har jeg 3 forskjellige spesialister, på forskjellige sykdommer, som mener jeg er alt for syk til å jobbe noe, med kun den diagnosen de er spesialist på. Jeg har andre diagnoser og. Men tror du Nav vil ha meg ufør, nei det vil de ikke. Siste er at jeg nå må ga til psykolog, da de mener psykologen vil gjøre meg frisk fra alle mine fysiske diagnoser. Fysiske diagnoser man får bevist gjennom blodprøver, og som ingen har blitt friske av. 

Nav sier selv i sine papirer, at jeg har vært for syk til å jobbe 50% eller mer siden 2002. Men ufør, nei det skjer ikke. Jeg har AAP, men med de nye reglene, så regner jeg med at det blir sosialen på meg om 1 års tid.

Anonymkode: 22a95...20a

Du har papirer der nav sier du burde blitt uføretrygdet i 2007 og vært syk siden 02? Da kommer nav ingen vei, du har krav på både uføretrygd og evt. etterbetaling, mulig også ung uføre tillegg. Kjenner en som gikk gjennom det samme. Han fikk innvilget uføretrygd og selv om han fikk det etter fylte 36 år, fikk han også medhold i unguføretillegget. Håper du har tatt vare på alle papirene, slå i bordet og si at du går til advokat hvis ikke nav gjør en endring her. Du har ingenting å tape. Egentlig trenger du ikke advokat heller. Er du  på Facebook er det grupper der som kan hjelpe deg, husker ikke alle, men noen har også advokater knyttet til seg. 

Endret av Atea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tøytigern skrev:

Men hvordan kan du komme til den konklusjonen at det var for enkelt før? Når vi hører om unggutten med skoliose som kom til å dø av at jernstangen i ryggen brekker, men som NAV ville at skulle være bilmekaniker? Han levde på sultegrensen og pådro seg gjeld, til mannegruppa Ottar steppet opp. Var det for enkelt, den gangen?

Hva med gatefeieren fra Brennpunkt som hadde pådratt seg lungeskader i jobben, der NAV sendte han til gynekolog for å påvise at han ikke skulle ha trygd. En mann. Til en gynekolog... Som NAV betalte for spesialistuttalelse, sånn at NAV kunne skilte med at vedkommende lege ikke hadde observert noe som gjorde at han skulle trygdes...Når han kom til lungeavdeling ved Aker Sykehus ble de sjokkert over at mannen fortsatt kunne gå oppreist og sa han var 100%ufør selv med god behandling. Og han hadde vært forgiftet med diesel-damp i jobben. Han ville bli vanskelig å behandle. Han ville ikke NAV uføretrygde. 

Brennpunkt påviste flere sånne saker der NAV betalte sine spesialister for å finne ut at folk kunne jobbe.

Men du sier det var for enkelt??

Jeg har hørt nok historier fra folkedypet til å vite at enkelt, det var/er det ikke...

Grunnen til innstrammingene er blå-blå politikk og ikke folks behov.

Ja, vi får jo en bra diskusjon der du kun lister opp saker der uføretrygd åpenbart kan innvilges, ikke sant?

Jeg snakker om ulne, diffuse grunner det det er alskens upåvisbare plager som fører til uføretrygd. (Se f.eks den lange tråden om ME).

Uansett er jeg ikke ute etter å debattere med folk som ikke er enig i det jeg står for og som regjeringen nå har strammet inn. Jeg er enig i dette, andre ikke. Men slik ble det, og det kommer til å bli strengere:-)

Ha en riktig god dag:-)!

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er flott, at jeg ikke blir hørt, ikke blir trodd, att 3 spesialister blir ikke trodd. At jeg skal testes og prøves ut, til det ikke er noe mer igjen av meg? Jeg var mentalt sterk og frisk da ble syk, og de første 10 årene av sykdommen. Så ble det bare strengere og mer press, og jeg er i dag suicidal. Og alle mine fysiske sykdommer har blitt betraktelig verre. Alle legene sier det er grunnet det presset fra Nav. Alle leger sier at Nav må la meg få hvile nå, må la meg få ufør, så det skal være noe håp om at jeg kan ha ett litt verdig liv. Jo mer syk jeg blir, jo mindre verdig liv har jeg, jo mer hjelp trenger jeg. 

Du mener 16 år med utredninger, tiltak og utprøvinger er for lite?

Anonymkode: 22a95...20a

Dette kan jeg ikke uttale meg om, da jeg bare har dine ord for det. Jeg måtte ha sett alle papirer og utredninger for å kunne ha en formening om det.

Noen som får ufør har full rett på det. Andre som får ufør mener de har rett på det. Derfor må det gjøres grundige utredninger og svaret man får fra NAV er ikke alltid det man har sett for seg.

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ufør for to år siden, men har vert inn under NAV i 10 år før jeg fikk innvilget uføretrygd. Det er ikke lett. Man må gjennom utallige arbeidsforsøk, man må ha prøvd alt av behandling og man må ha grundige uttalelser fra leger og spesialister. Har man ikke det, blir man ikke ufør. Det er tungt, tøft, utrolig slitsomt og alt annet en enkelt å gå gjennom og jeg tror ikke mange friske orker det lange løpet med utrolig dårlig økonomi. Det finnes selvsagt mennesker som snylter på nav, men disse får i all hovedsak andre ytelser en uføretrygd, som f.eks arbeidsledighetstrygd eller div stønader vedrørende barn. 

Anonymkode: 72fd8...c17

Ja, det finnes folk som snylter. På samme måte kan man også utgå fra at noen som er syke, slett ikke gjør seg friskere enn de er under en utredning, men gjør seg litt verre enn de er. Og omvendt. Dette kan være bevisst og ubevisst.

Derfor må det grundige undersøkelser til. Uførheten kan sitte i hodet til folk også, derav uttrykket "vondt i viljen".

Og prøv å ikke gå direkte til motangrep. Jeg snakker generelt.

Anonymkode: 21f2f...588

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ElectricScum skrev:

Når jeg skriver om "å stikke finger'n i været" så mener jeg at vår (u)enighet  blir på generelt grunnlag og en litt ullen uoverensstemmelse i.o.m at det ville blitt for omfattende å gå inn i det spesifikke regelverket. 

Slik jeg ser det er hovedessensen i vår uenighet hvorvidt man skal bevare verdighet og en dose tillit til mennesket i en grundig utredningsprosess. Du mener det er viktigere å ta snylterne, selv om det går på bekostning av liv, helse og verdighet til de med reelle behov. 

Og du har til en viss grad rett i at prosenten snyltere er en X-faktor. Derfor synes jeg det er ekstra interessant at du forfekter et slik strengt regime hvor verdigheten til veldig mange vanskeligstilte skal kastes på båten p.g.a et forestilt antall snyltere som ingen har en helt klar indikasjon på engang. Da lurer jeg litt på hvor motivasjonen hentes fra. 

Et kjapt søk ga meg forresten en oversikt over hvor mange som faktisk er anmeldt for trygdesvindel i 2016. Ser ut til at det stort sett er dagpenger som topper statistikken, mens de største sakene er arbeidsmarkedskriminalitet der "velferdsmidler utnyttes for å redusere lønnskostnader, noe som gir virksomheten et konkurransefortrinn."

Link til kilde

Uføretrygdede står ikke nevnt.

Men det er rart med det. Du ser sjelden eller aldri det samme, bitende, innstendige engasjementet til å ta skattesnyltere som plasserer store formuer utenlands eller de totalt amoralske og forkastelige velferdsprofitørene. Om folk kunne VÆRE så snill å se hvem som egentlig er den store fienden av vårt velferdssamfunn å snu fokuset sitt dit, så hadde Norge blitt et enda bedre land å bo i.

Link til de du heller bør ta

Men neida. Småligheten lenge leve. Hva skyldes dette engasjementet etter å "ta" de svakeste, egentlig? En liten dose menneskeforakt, kanskje?

Ja, jeg mener folk må virkelig la "verdigheten" vike en liten stund, for å kunne oppnå grundig og komplett utredning. Hva pokker gjør det om man klatrer ned fra sin høye hest og lar seg gjennomgå dette, når en da vet at man kan få så godt svar som mulig er? Dette pågår bare en liten stund og man bør legge seg åpen når det gjelder dette. Ellers vil for mye ikke bli avdekket.

Å si at en grundig utredning går ut over ens verdighet er et helsikes luksusproblem. Og meget individuelt hva folk oppfatter som "verdighet".

Du tar fullstendig feil ang din påstand om å "ta de svakeste". Det SKAL gjøres så grundige utredninger som mulig er for nettopp å bekrefte at disse det gjelder virkelig ER de svakeste. Ikke en som gir seg ut for å være det.

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg mener folk må virkelig la "verdigheten" vike en liten stund, for å kunne oppnå grundig og komplett utredning. Hva pokker gjør det om man klatrer ned fra sin høye hest og lar seg gjennomgå dette, når en da vet at man kan få så godt svar som mulig er? Dette pågår bare en liten stund og man bør legge seg åpen når det gjelder dette. Ellers vil for mye ikke bli avdekket.

Å si at en grundig utredning går ut over ens verdighet er et helsikes luksusproblem. Og meget individuelt hva folk oppfatter som "verdighet".

Du tar fullstendig feil ang din påstand om å "ta de svakeste". Det SKAL gjøres så grundige utredninger som mulig er for nettopp å bekrefte at disse det gjelder virkelig ER de svakeste. Ikke en som gir seg ut for å være det.

Anonymkode: 21f2f...588

Så du synes flere år, i verste fall 8 - 10, er en liten stund? 

Ut over det så er det nok enda flere ting enn denne saken som det burde brukes langt mer tid og krefter på å rydde opp i, og dermed spare enorme summer, enn å bruke både mye tid og penger på å kanskje luke ut en og annen som kanskje ikke burde ha hatt uføretrygd likevel. Det er nemlig ingenting som tyder på at det svindles i noen særlig utstrekning med denne ytelsen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Så du synes flere år, i verste fall 8 - 10, er en liten stund? 

Ut over det så er det nok enda flere ting enn denne saken som det burde brukes langt mer tid og krefter på å rydde opp i, og dermed spare enorme summer, enn å bruke både mye tid og penger på å kanskje luke ut en og annen som kanskje ikke burde ha hatt uføretrygd likevel. Det er nemlig ingenting som tyder på at det svindles i noen særlig utstrekning med denne ytelsen. 

At det svindles med uføretrygd er en ting. At mange i sitt eget hode mener de har rett på trygd er en annen ting. 

Grundige utredninger må til, folk bør ikke syte over dette. De får tross alt penger av staten hver eneste mnd gjennom utredningen, uansett hvor lenge det tar. Men det er selvfølgelig ikke godt nok. Ufør raskest mulig er det man vil ha.

Jeg støtter 100% regjeringen i sine innstramminger:-)

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det svindles med uføretrygd er en ting. At mange i sitt eget hode mener de har rett på trygd er en annen ting. 

Grundige utredninger må til, folk bør ikke syte over dette. De får tross alt penger av staten hver eneste mnd gjennom utredningen, uansett hvor lenge det tar. Men det er selvfølgelig ikke godt nok. Ufør raskest mulig er det man vil ha.

Jeg støtter 100% regjeringen i sine innstramminger:-)

Anonymkode: 21f2f...588

Det er nok de færreste som ønsker å bli uføre og å bli det raskest mulig er heller ikke noe mål. Målet må i stedet være å ha et system som fungerer slik at ting ikke tar lenger tid, og koster mye mer penger (Ref. bl.a. "konsulenter" som har tjent svært gode penger på å være i virksomhet for NAV), enn nødvendig og hvor mennesker behandles med respekt og verdighet. 

Og hvilke innstramminger er det du støtter? Er du blant dem som tror at folk blir friske og begynner å forsørge seg selv ved å finne seg en jobb bare man sørger for at de ikke mottar ytelser fra det offentlige? Men det er klart at hvis man vil ha synkende levealder og høyere kriminalitet så er det bare å kjøre på! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen erfaring med NAV. Jeg er voksen og greier meg selv. 

Anonymkode: ca60d...0fb

Med en sånn holdning er sikkert flere enn meg som håper du blir alvorlig syk og får føle hvordan det er å forholde seg til nav. 

Besserwisserholdning. Det jo ingen som planlegger å bli syk og få lever livets glansdager på trygd selv om noen ser ut til å tro det. 

Anonymkode: d61da...722

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Leo skrev:

Det er nok de færreste som ønsker å bli uføre og å bli det raskest mulig er heller ikke noe mål. Målet må i stedet være å ha et system som fungerer slik at ting ikke tar lenger tid, og koster mye mer penger (Ref. bl.a. "konsulenter" som har tjent svært gode penger på å være i virksomhet for NAV), enn nødvendig og hvor mennesker behandles med respekt og verdighet. 

Og hvilke innstramminger er det du støtter? Er du blant dem som tror at folk blir friske og begynner å forsørge seg selv ved å finne seg en jobb bare man sørger for at de ikke mottar ytelser fra det offentlige? Men det er klart at hvis man vil ha synkende levealder og høyere kriminalitet så er det bare å kjøre på! 

Flott synsing av deg, men dessverre ikke noe som kan etterprøves. Da måtte man spurt hver en av landets 330000 uføre og man måtte samtidig være sikker på å få et ærlig svar.

Jeg støtter innstramminger som fører til at det skal være soleklart  at en er reell ufør. Ikke hvor ufør den enkelte er inni hodet sitt. Derfor er man avhengig av hard utprøving og granskning ang dette.

 

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flott synsing av deg, men dessverre ikke noe som kan etterprøves. Da måtte man spurt hver en av landets 330000 uføre og man måtte samtidig være sikker på å få et ærlig svar.

Jeg støtter innstramminger som fører til at det skal være soleklart  at en er reell ufør. Ikke hvor ufør den enkelte er inni hodet sitt. Derfor er man avhengig av hard utprøving og granskning ang dette.

 

Anonymkode: 21f2f...588

Hva er synsing mener du? Og hvilke innstramminger mener du fører til at det blir mer soleklart at man er reelt ufør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Hva er synsing mener du? Og hvilke innstramminger mener du fører til at det blir mer soleklart at man er reelt ufør? 

Du påstår dette:" Det er nok de færreste som ønsker å bli uføre og å bli det raskest mulig er heller ikke noe mål."

Det har du ikke grunnlag for å si, for da måtte du visst inngående hva hver eneste en av de 330000 uføre vi har i landet hadde slags agenda eller tanker om å bli ufør. Det vet du ikke og kommer neppe til å få vite det heller. Ergo er det synsing om hva du tror folk mener om å bli ufør.

Innstrammingene som nå er kommet, setter folk lettere på sosialen istedet for ufør om de ikke avklares mot ufør. Logisk nok. Er man ikke ufør skal man heller ikke ha uføretrygd. Dette som et resultat av grundig utprøving. Som sagt: Det kan være stor forskjell på reell ufør og hvor uføre folk er i sitt eget hode.

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er for det første ingenting som tyder på at uføretrygd er noe det svindles med i stor utstrekning. Det er heller ikke særlig logisk at det finnes mange mennesker som ønsker å leve på eksistensminimum nærmest på utsiden av et samfunn hvor det er enorm fokus på økonomiske og materielle goder. 

Og når man overfører folk til sosialstønad så blir de friskere og koster samfunnet mindre mener du? Hensikten med innstrammingene er heller ikke først og fremst å få flere over på sosialstønad, men å nettopp spare tid (Tid er som kjent også penger...) og ikke bruke 10 - 15 år på å få avklart om noen virkelig er uføre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Leo skrev:

Det er for det første ingenting som tyder på at uføretrygd er noe det svindles med i stor utstrekning. Det er heller ikke særlig logisk at det finnes mange mennesker som ønsker å leve på eksistensminimum nærmest på utsiden av et samfunn hvor det er enorm fokus på økonomiske og materielle goder. 

Og når man overfører folk til sosialstønad så blir de friskere og koster samfunnet mindre mener du? Hensikten med innstrammingene er heller ikke først og fremst å få flere over på sosialstønad, men å nettopp spare tid (Tid er som kjent også penger...) og ikke bruke 10 - 15 år på å få avklart om noen virkelig er uføre. 

Logisk nok. Får man uføretrygd, er man ferdig avklart og dermed ute av systemet. NAV har ingen kontroller eller etterprøving på personer etter at uføretrygd er innvilget. Dermed kan det heller ikke avsløres i etterkant, men man må avsløre de underveis i prosessen. Derfor MÅ disse utredningene være svært grundige og gå over tid. Jeg presiserer at dette ikke gjelder de som er reelt uføre, slik at du ikke henger deg opp i dette.

Og: Det er veldig mange mennesker som setter frihet høyere enn materielle goder. Dette er et velkjent faktum.

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Logisk nok. Får man uføretrygd, er man ferdig avklart og dermed ute av systemet. NAV har ingen kontroller eller etterprøving på personer etter at uføretrygd er innvilget. Dermed kan det heller ikke avsløres i etterkant, men man må avsløre de underveis i prosessen. Derfor MÅ disse utredningene være svært grundige og gå over tid. Jeg presiserer at dette ikke gjelder de som er reelt uføre, slik at du ikke henger deg opp i dette.

Og: Det er veldig mange mennesker som setter frihet høyere enn materielle goder. Dette er et velkjent faktum.

Anonymkode: 21f2f...588

Hvis man mener at noen urettmessig mottar uføretrygd så kan man helt fint melde fra om dette til NAV som da undersøker saken videre. Det rare er at til tross for at svært mange på KG kjenner til en lang rekke personer som har jukset seg til uføretrygd, så er det forsvinnende få slike saker pr. år. 

Og hvordan mener du at utredningene skal være svært grundige og gå over tid kun for de som ikke er reelt uføre? :klo: Hvis man vet hvem som er reelt uføre og ikke før man utreder så er det jo liten vits i å utrede... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Hvis man mener at noen urettmessig mottar uføretrygd så kan man helt fint melde fra om dette til NAV som da undersøker saken videre. Det rare er at til tross for at svært mange på KG kjenner til en lang rekke personer som har jukset seg til uføretrygd, så er det forsvinnende få slike saker pr. år. 

Og hvordan mener du at utredningene skal være svært grundige og gå over tid kun for de som ikke er reelt uføre? :klo: Hvis man vet hvem som er reelt uføre og ikke før man utreder så er det jo liten vits i å utrede... 

At NAV ikke har etterkontroller i etterkant, gir altså samfunnet ansvar for å melde inn personer som er snyltere? Dette er i seg selv hårreisende, da grundige utredninger sannsynligvis ville avdekket dette på forhånd.

Så fram med teskje: Utredningene skal være grundige og dyptgående for å luke ut ikke reelt uføre fremfor de som er reelt uføre. Utredningene skal vise evn restarbeidsevne hos den reelt uføre og samtidig kunne skille ut folk som ikke er så uføre som de vil ha det til.

Utredningene skal altså vise hvem som er ufør og hvem som ikke er ufør, samt vise hva restarbeidsevne den reelt uføre har. Derfor er det nødvendig med lange og grundige utredninger og utprøvninger.

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...