Gå til innhold

– Fikk angst av møtet med Nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både og, er min erfaring. 

Måtte sende inn dokumentasjon og da greide de å rote bort 1 av 6 ark som jeg hadde sendt i samme konvolutt... Sendte det forsvunne papiret på nytt, men det kom visst aldri fram... 

3. Gang fikk de endelig scannet det inn, men så tok det 3 mnd før de så på saken. 

Når søknad endelig var innvilget og alt ok så hadde de glemt å registrere at jeg skulle få utbetalt 🙄 det ble maaaange telefoner for å få utbetalt helt vanlig fødselspermisjon,gitt. 

Alle jeg snakket med var veldig hyggelige da :)

 

 

Anonymkode: 0b051...fb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble skikkelig dårlig under svangerskapet og klarte ikke ta vare på meg selv. Bodde alene på det tidspunktet.

Nav ønsket ikke at jeg skulle flytte til min pensjonerte mor som ønsket å hjelpe meg (noe jeg også ville) og ville heller betale for att jeg skulle få hjemmehjelp flere ganger om dagen (sånn hjelp til husarbeid, mat, påkledning osv) enn å bo noen måneder gratis hos min mor i utlandet...

Anonymkode: 0b051...fb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2018 den 9.40, AnonymBruker skrev:

Mine opplevelser er utelukkende positive. Jeg har kommet med ideer de liker fremfor å bare sette meg ned og kreve. Jeg går på aap og får dekt utdannelse gjennom det for å kunne få meg arbeid (kan ikke jobbe med det jeg har gjort før på grunn av skader i føttene). Nav har vært veldig behjelpelige i hele prosessen da de ser at jeg ønsker å gjøre noe med livet. 

Anonymkode: 25b51...9e4

Enig i dette.

Jeg synes det skinner godt gjennom dersom en person har ambisjoner for fremtiden, eller om personen bare setter seg ned uten å foreta seg noe for å få et bedre liv.

Men med det sagt, så var jo damen i artikkelen 63 år, så spørs jo hvor hensiktsmessig det er for henne å styre med omskolering og arbeid videre når hun snart når pensjonistalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble skikkelig dårlig under svangerskapet og klarte ikke ta vare på meg selv. Bodde alene på det tidspunktet.

Nav ønsket ikke at jeg skulle flytte til min pensjonerte mor som ønsket å hjelpe meg (noe jeg også ville) og ville heller betale for att jeg skulle få hjemmehjelp flere ganger om dagen (sånn hjelp til husarbeid, mat, påkledning osv) enn å bo noen måneder gratis hos min mor i utlandet...

Anonymkode: 0b051...fb7

Nav ville vel unngå at du fødte i utlandet og fikk problemer både økonomisk og praktisk grunnet det. Nå hadde jeg aldri reist til utlandet selv om jeg var gravid og måtte ha hjelp. 

Hvorfor kunne ikke din mor komme til deg istedenfor?

Anonymkode: 223da...ef8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav ville vel unngå at du fødte i utlandet og fikk problemer både økonomisk og praktisk grunnet det. Nå hadde jeg aldri reist til utlandet selv om jeg var gravid og måtte ha hjelp. 

Hvorfor kunne ikke din mor komme til deg istedenfor?

Anonymkode: 223da...ef8

Jeg skulle hjem igjen før svangerskapsukeuke 28 (av ca 40), så det var ikke stor fare for fødsel i utlandet ;) 

Hun ble med meg tilbake og hjalp meg siste del her hjemme. Å komme til Norge vintertid går ikke pga helseplager for henne. 

Jeg har vokst opp i store skumle utland, så å føde der skremmer meg overhodet ikke ;) Snakker språket og helsesystemet er like godt som Norges, om ikke bedre (hvertfall raskere!). 

 

Anonymkode: 0b051...fb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre nevner du ikke den andre halvparten. At mange av brukerne som kommer har urealistisk høye forventninger til hva de kan få. Eller "har krav på" som de sier.

De oppfører seg som idioter, mange av de har ikke fullført grunnskolen engang. De raser da over at NAV ikke gir de AAP og uføretrygd på flekken.

Det er mange flere idioter av brukere ( i prosent) enn de som er ansatt i NAV og prøver å gjøre så godt de kan.

At du velger å framstille det slik du gjør, sier en del.

Anonymkode: 21f2f...588

Med tanke på hvor utrolig mange mennesker, som er ansatt i Nav. Tror du virkelig alle er bare flotte dyktige mennesker, du tror ikke det finnes noen få idioter innimellom. Som gjør livet til de syke, ennå verre. 

Anonymkode: 22a95...20a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt svært mye angst og har det ennå siden et møte med nav på begynnelsen av året. Ble redd mennesker, postkasse, telefon og epost i frykt for at hun skulle kontakte meg igjen. Har vært i flere møter der før men aldri opplevd å bli behandlet på denne måten. Fiendtligheten kan ikke ha handlet om meg eller min sak heller for jeg hadde ikke møtt henne før og hun hadde ikke lest papirene mine før møtet men var rett i angrepsposisjon. Jeg har hatt store problemer med å fungere siden. Min behandler som var med på møtet sa at jeg fikk en svært stygg behandling. 

Det er svært forskjellig hvordan saksbehandlere jobber og slik burde det ikke være. Reglene burde være like for alle uavhengig av hvilket kontor man tilhører og hvilken saksbehandler man får tildelt. 

Anonymkode: d61da...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun godt å si om hvordan jeg har blitt møtt i Nav. Jeg har alltid blitt tatt seriøst og fått den hjelpen jeg har hatt behov for. Kanskje jeg har vert heldig, men jeg har heletiden fått høre at jeg er kjekk å ha med å gjøre fordi jeg alltid stiller opp på det jeg skal, er med på å prøve ut deres ideer selv om jeg har vert skeptisk og alltid har dokumentasjon osv inne raskt. Hvordan man ter seg på nav har garantert noe å si for hvilken hjelp man får. 

Anonymkode: 72fd8...c17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert heldig så langt med nav. Jeg er på aap for andre gang. Første gangen fikk jeg omskolering så når jeg etter få år i jobb havnet på aap igjen var jeg full av skam. Arbeidsgiver var meget ufin i prosessen som sykmeldt og saksbehandleren på nav var veldig ryddig og grei å ha da. Jeg fikk på siste møte før aap massiv hjelpe i fht psyken, uten den hjelpen hadde jeg ikke vert her i dag. Så får vi se hvordan det går fremover men jeg blir iallefall møtt med respekt og omsorg. Det er selvfølgelig krav til behandling og at jeg går ut i arbeidspraksis og det vet de at jeg også vil selv. Det siste halve året har jeg faktisk sett frem til møtene på nav nettopp fordi jeg opplever å bli sett som en som vil noe men ikke helt får det til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens snilleste og hyggeligste saksbehandler. Han hører, han lytter, han oppmuntrer og er hele veien superblid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på hvor utrolig mange mennesker, som er ansatt i Nav. Tror du virkelig alle er bare flotte dyktige mennesker, du tror ikke det finnes noen få idioter innimellom. Som gjør livet til de syke, ennå verre. 

Anonymkode: 22a95...20a

Hvem er sannsynligvis de største idiotene av krevere og ansatte i NAV?

Anonymkode: 21f2f...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine opplevelser er utelukkende negative. Håper jeg aldri slipper å ha noe med de å gjøre resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandede opplevelser her, både positivt og negativt. Men har i utgangspunktet opplevd situasjonen som helhet så negativt at jeg håper å aldri ha noe med de å gjøre igjen.

I denne situasjonen med denne damen er det tydeligvis kommunikasjonssvikt. Hun tror at hun får muntlig avslag når de i realiteten informerer henne om hvordan ting fungerer, altså at hun ikke kan søke om uføretrygd selv med mye håp om å få tilslag på det. Det er en prosess som må følge en viss saksgang. 

På den andre side er eldre arbeidsledige et kjent problem, som politikerne ikke har tatt ansvar for. Denne gruppen med eldre arbeidsledige har dårlige sjanser for å få seg en ny jobb, og faller mellom alle stoler. Først blir de langtidsledige, og så får de problemer videre. De har gjerne bygd seg opp noen verdier gjennom et langt arbeidsliv, og må dermed tære på alt de har slitt for før de kan få sosialstønad. De kan stå uten inntekt i flere år mens sparepenger, hytta og huset til slutt kanskje går. De får depresjon og psykiske problemer av den håpløse situasjonen de står i. Det er et problem som gjelder såpass mange at helsevesenet har varslet om det. Det er veldig ille å miste jobben eller ikke være i stand til å stå i den jobben(men være egnet til andre jobber på papiret) når du er såpass gammel. 

Systemet blir for firkantet og forholder seg ikke til virkeligheten. 

 

Anonymkode: 76a46...320

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun godt å si om hvordan jeg har blitt møtt i Nav. Jeg har alltid blitt tatt seriøst og fått den hjelpen jeg har hatt behov for. Kanskje jeg har vert heldig, men jeg har heletiden fått høre at jeg er kjekk å ha med å gjøre fordi jeg alltid stiller opp på det jeg skal, er med på å prøve ut deres ideer selv om jeg har vert skeptisk og alltid har dokumentasjon osv inne raskt. Hvordan man ter seg på nav har garantert noe å si for hvilken hjelp man får. 

Anonymkode: 72fd8...c17

 

Just world theory. Man liker å tro at det er noen andres skyld slik at man ikke kan bli utsatt for ting selv, og så slipper man ubehaget med å leve i en mer uforutsigbar verden. 

If the belief in a just world simply resulted in humans feeling more comfortable with the universe and its capriciousness, it would not be a matter of great concern for ethicists or social scientists. But Lerner's Just World Hypothesis, if correct, has significant social implications. The belief in a just world may undermine a commitment to justice. https://www.scu.edu/ethics/ethics-resources/ethical-decision-making/the-just-world-theory/

Anonymkode: 76a46...320

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun godt å si om hvordan jeg har blitt møtt i Nav. Jeg har alltid blitt tatt seriøst og fått den hjelpen jeg har hatt behov for. Kanskje jeg har vert heldig, men jeg har heletiden fått høre at jeg er kjekk å ha med å gjøre fordi jeg alltid stiller opp på det jeg skal, er med på å prøve ut deres ideer selv om jeg har vert skeptisk og alltid har dokumentasjon osv inne raskt. Hvordan man ter seg på nav har garantert noe å si for hvilken hjelp man får. 

Anonymkode: 72fd8...c17

Jeg har og alltid vært positiv, hyggelig, høflig og deltatt på alt de har sendt meg på. Den gangen, jeg fikk det så det sang etter, var første gang jeg møtte denne damen, hadde aldri hatt noe med henne å gjøre før. Og jeg blir jo angrepet før jeg omtrent rekker å si noe. Som sagt har jeg møtt utrolig mange saksbehandlere, og jeg har aldri møtt noe lignende.

Og for dere som mener, det bare er brukernes feil, og at det finnes ikke en eneste dårlig Nav ansatt, hvilken planet lever dere på?

Mener dere det er sånn i alle yrker da?

Anonymkode: 22a95...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har og alltid vært positiv, hyggelig, høflig og deltatt på alt de har sendt meg på. Den gangen, jeg fikk det så det sang etter, var første gang jeg møtte denne damen, hadde aldri hatt noe med henne å gjøre før. Og jeg blir jo angrepet før jeg omtrent rekker å si noe. Som sagt har jeg møtt utrolig mange saksbehandlere, og jeg har aldri møtt noe lignende.

Og for dere som mener, det bare er brukernes feil, og at det finnes ikke en eneste dårlig Nav ansatt, hvilken planet lever dere på?

Mener dere det er sånn i alle yrker da?

Anonymkode: 22a95...20a

Hvem har sagt at det bare er brukernes feil? 

Anonymkode: 25b51...9e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt første møte med Nav var uhyrlig negativ. Fikk en saksbehandler som var uhøflig og tvilte på min sykdom tross spesialist erklæringer. Jeg gråt mye under det året jeg hadde vedkommende og sykdommen min ble verre. Men jeg fikk ny og etter det gikk ting bedre. Fikk mye mer forståelse og nav fikk flere brev fra min lege ang sykdommene jeg har. Har nå ufør og fikk jeg pga spesialist erklæring at jeg aldri blir frisk. Nå kan jeg fokusere på å holde sykdommen i sjakk uten alt stresset med nav. 

Anonymkode: 0a80a...8c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt at det bare er brukernes feil? 

Anonymkode: 25b51...9e4

Ingen. Den du siterte prøvde seg på tidenes dårligste hersketeknikk:fnise:

Anonymkode: 21f2f...588

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har og alltid vært positiv, hyggelig, høflig og deltatt på alt de har sendt meg på. Den gangen, jeg fikk det så det sang etter, var første gang jeg møtte denne damen, hadde aldri hatt noe med henne å gjøre før. Og jeg blir jo angrepet før jeg omtrent rekker å si noe. Som sagt har jeg møtt utrolig mange saksbehandlere, og jeg har aldri møtt noe lignende.

Og for dere som mener, det bare er brukernes feil, og at det finnes ikke en eneste dårlig Nav ansatt, hvilken planet lever dere på?

Mener dere det er sånn i alle yrker da?

Anonymkode: 22a95...20a

Jeg sa aldri at det alltid er brukerens feil, men at det i de fleste tilfeller lønner seg å være åpen, hyggelig og jobbe på lag med NAV for å få hjelp. Og at man skjønner at de har sine rutiner. Ingenting hos NAV er gjort i en håndvending. De har sine prosedyrer å forholde seg til og man kan ikke kreve ufør over natten. 

Anonymkode: 72fd8...c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa aldri at det alltid er brukerens feil, men at det i de fleste tilfeller lønner seg å være åpen, hyggelig og jobbe på lag med NAV for å få hjelp. Og at man skjønner at de har sine rutiner. Ingenting hos NAV er gjort i en håndvending. De har sine prosedyrer å forholde seg til og man kan ikke kreve ufør over natten. 

Anonymkode: 72fd8...c17

Det forstår nok de fleste. Vi har kompetanse- og holdningsproblemer i NAV, og når det skorter på kompetansen får personlige holdninger større spillerom hos en del. 

Anonymkode: 76a46...320

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...