Gå til innhold

Kvinners seksualliv blir ikke tatt seriøst i helsevesenet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 28.6.2018 den 21.07, AnonymBruker skrev:

Enig! Mannen gikk til legen og fikk full legehjelp da han fortalte at han blødde fra underlivet hver måned.  Vi kvinner blir bare fortalt at "det er helt normalt". 

Anonymkode: 21f97...68c

Med all respekt er det vel mer unormalt at menn enn kvinner blør fra underlivet hver måned...?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig. Dette er og har alltid vært risikoen med å få barn. Det må man regne med og slik er det.

Det blir forkastelig at en skal bruke millioner på at kvinnfolk skal få sydd dåsa si sammen, bare for å kunne ha et flott sexliv videre.

Skal man på død og liv ha barn, får man også ta konsekvensene av det, på alle måter.

Anonymkode: a6af3...c4e

NEI, man skal ikke «regne med» livslange plager etter en barnefødsel. Man skal ha i bakhodet at revning er en risiko, men man burde kunne forvente å få hjelp til en brukbar livskvalitet etterpå. 

Hvor mange millioner kaster vi ikke bort på mannfolk som har mista ståkuken etter en prostataoperasjon? Hvorfor skal vi bruke penger på at menn skal ha et sexliv? 

Anonymkode: 66086...ce4

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

NEI, man skal ikke «regne med» livslange plager etter en barnefødsel. Man skal ha i bakhodet at revning er en risiko, men man burde kunne forvente å få hjelp til en brukbar livskvalitet etterpå. 

Hvor mange millioner kaster vi ikke bort på mannfolk som har mista ståkuken etter en prostataoperasjon? Hvorfor skal vi bruke penger på at menn skal ha et sexliv? 

Anonymkode: 66086...ce4

OG det gjelder heller ikke bare ønsket om et sexliv, men en del kvinner blir inkontinente for både urin og avføring, noe som gir store både fysiske og psykiske belastninger - og kan ende i isolasjon, depresjon, angst og til slutt uførhet. Er det billigere?

Anonymkode: 66086...ce4

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjensgjerning at alt med kvinnehelse blir nedprioritert. Typiske kvinnesykdommer er lavstatus og info om hjerteinfarkt gir symptomer for menn og ikke kvinner. Vi er fortsatt nedgradert i dagens samfunn.

Anonymkode: 9a02d...a3a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Epictetus skrev:

Kommentaren som du besvarte, var spesifikt et svar på påstanden om "Men hvis vi kvinner kommer med problemer, psykisk..."

Og da antar jeg at det ikke ble referert til psykiske underlivsplager.

Dette handler om at kvinner ofte blir avfeid når de kommer til legen med problemer med sex. Å det kan komme av både psykiske og fysiske plager. Så Joda det var ment psykiske plager på grunn av feks underliv eller det å ha sex, det tror jeg de fleste faktisk forstår hvis de vil.

Anonymkode: 878da...796

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Epictetus skrev:

Kommentaren som du besvarte, var spesifikt et svar på påstanden om "Men hvis vi kvinner kommer med problemer, psykisk..."

Og da antar jeg at det ikke ble referert til psykiske underlivsplager.

Da må du lese overskriften på studien du refererte til en gang til for den viser andel som har oppsøkt helsevesenet. Hele debatten her handler om hvordan man blir møtt etter at man har oppsøkt helsevesenet. Din studie viser en forskjell i hvem som har oppsøkt helsevesenet de siste 12 måneder i større eller mindre grad, som er en annen problemstilling.  

Anonymkode: 6dfb7...3ef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig. Dette er og har alltid vært risikoen med å få barn. Det må man regne med og slik er det.

Det blir forkastelig at en skal bruke millioner på at kvinnfolk skal få sydd dåsa si sammen, bare for å kunne ha et flott sexliv videre.

Skal man på død og liv ha barn, får man også ta konsekvensene av det, på alle måter.

Anonymkode: a6af3...c4e

Handler ikke om "et flott sexliv" men å kunne fungere i hverdagen uten smerter, plager, og urin og avføringslekasje. Du er svært uvitende og fientlig innstilt mot dine medmennesker. 

Anonymkode: 6dfb7...3ef

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Da må du lese overskriften på studien du refererte til en gang til for den viser andel som har oppsøkt helsevesenet. Hele debatten her handler om hvordan man blir møtt etter at man har oppsøkt helsevesenet. Din studie viser en forskjell i hvem som har oppsøkt helsevesenet de siste 12 måneder i større eller mindre grad, som er en annen problemstilling.  

Anonymkode: 6dfb7...3ef

Det var ikke min studie, eller min påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Epictetus said:

Det var ikke min studie, eller min påstand.

Jeg ble nysgjerrig på emnet, og gjorde et overfladisk googlesøk. Jeg fant fort denne studien: https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.statsbudsjettet.no/Upload/Statsbudsjett_2008/dokumenter/pdf/vedlegg/helse.pdf&ved=2ahUKEwjHtOC10_zbAhVIWCwKHQtuDxoQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw031fKBpJSMghXHqcSCXAr7

 

Jeg gjengir sammendraget. Jeg kan ikke ut av dette lese at kvinner nedprioriteres i møte med helsevesenet, men det kan hende andre data støtter påstanden?

Quote

117478 Barne og likestillings INNMAT:Layout 1 26-09-07 13:30 Side 9
Sammendrag 
Menns og kvinners helse 
• Kvinner lever 4,5 år lenger enn menn i gjennomsnitt 
• Flere kvinner enn menn har varig sykdom, skade eller funksjonshemming som ikke har så store konsekvenser for 
dem i hverdagen, men nesten like mange menn og kvinner har helseproblemer som påvirker deres hverdag i stor 
grad 
• Kvinner har høyere legemeldt sykefravær enn menn. Egenmeldt sykefravær er det samme 
• Før 16-årsalderen er gutter litt mer utsatt for sykdom enn jenter, mens unge kvinner 16-24 år har mer sykdommer 
og symptomer enn unge menn. Forskjellen er særlig stor for psykiske symptomer 
• Kvinner har mer fibromyalgi, artrose og psykiske vansker, menn har mer diabetes og hjerteinfarkt 
• Flere menn enn kvinner sliter med overvekt eller fedme 
Bruk av primærhelsetjenester 
• Flere kvinner enn menn går til legen, og de har flere konsultasjoner per år 
• Høyt blodtrykk er den vanligste sykdommen som både kvinner og menn oppsøker allmennlegen for. Kvinner kommer 
oftere til legen med gikt og revmatiske sykdommer, mens relativt flere menn kommer med hjerteforstyrrelser og 
diabetes 
• Flere kvinner enn menn blir henvist til spesialist 
Bruk av spesialisthelsetjenester 
• Kvinner står for over halvparten av oppholdene på somatiske sykehus 
• Overrepresentasjonen skyldes at kvinner i reproduktiv alder må på sykehus i forbindelse med svangerskap og fødsler 
og høyere levealder for kvinner 
• Flere menn enn kvinner er på sykehus med hjerte- og karsykdommer. Forskjellene er ikke så store for andre 

diagnoser

• Fram til 15-årsalderen er det flere gutter enn jenter som legges inn på sykehus 
• Kvinner får flest dagbehandlinger og har flest polikliniske konsultasjoner 
• Menn er i flertall blant de som får dialysebehandling ved nyresvikt, kvinner får utført flere undersøkelser og 

behandlinger for øyesykdommer

Menn, kvinner og uførepensjon 
• Flere kvinner enn menn mottar uføreytelser, og den største forskjellen mellom kjønnene er å finne blant mottakere av 
tidsbegrenset uførestønad 
• Sykdommer i muskel-skjelettsystemet og bindevev er den vanligste årsaken til uførhet blant kvinner, mens den 

vanligste blant menn er psykiske lidelser og atferdsforstyrrelser 

• Det er en lavere andel helt uføre blant kvinner enn blant menn 
• Gradert uførhet (at man er mindre enn 100 prosent ufør) er mer vanlig blant nye uførepensjonister 
• Flere gifte kvinner enn gifte menn mottar varig uførepensjon 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Epictetus skrev:

Jeg ble nysgjerrig på emnet, og gjorde et overfladisk googlesøk. Jeg fant fort denne studien: https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.statsbudsjettet.no/Upload/Statsbudsjett_2008/dokumenter/pdf/vedlegg/helse.pdf&ved=2ahUKEwjHtOC10_zbAhVIWCwKHQtuDxoQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw031fKBpJSMghXHqcSCXAr7

 

Jeg gjengir sammendraget. Jeg kan ikke ut av dette lese at kvinner nedprioriteres i møte med helsevesenet, men det kan hende andre data støtter påstanden?

 

Nå må du lese hva tråden handler om da. Det handler ikke om helse generelt, men SEXUALITET hos menn og kvinner, og hvor mye mer nedprioritert kvinner er vs menn når de kommer med plager som hemmer sex. Det er ikke noe poeng i å komme med alskens linker til alle andre helseproblemer. Slutt å spor av 

Anonymkode: 878da...796

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn trenger sex. Derfor er det et medisinsk problem når det rammer menn.

Kvinner trenger ikke sex, kvinner trenger kos. De lever fullgode liv uten sex, da er ikke urinlekkasjer noe problem.

Anonymkode: 62004...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn trenger sex. Derfor er det et medisinsk problem når det rammer menn.

Kvinner trenger ikke sex, kvinner trenger kos. De lever fullgode liv uten sex, da er ikke urinlekkasjer noe problem.

Anonymkode: 62004...b18

Hilsen mann? For noe bullshit! 

Anonymkode: 878da...796

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Menn trenger sex. Derfor er det et medisinsk problem når det rammer menn.

Kvinner trenger ikke sex, kvinner trenger kos. De lever fullgode liv uten sex, da er ikke urinlekkasjer noe problem.

Anonymkode: 62004...b18

:klo:

Anonymkode: 1bb3c...2c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn trenger sex. Derfor er det et medisinsk problem når det rammer menn.

Kvinner trenger ikke sex, kvinner trenger kos. De lever fullgode liv uten sex, da er ikke urinlekkasjer noe problem.

Anonymkode: 62004...b18

🙄

Jeg hater kos, og kunne rett og slett ikke levd er fullverdig liv uten sex. 

Anonymkode: 475df...7ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29. juni 2018 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Din påstand stemmer ikke med tallene fra Bufdir ihvertfall. Dobbelt så mange menn som kvinner tar sitt eget liv, men bufdir nevner at dobbelt så mange kvinner melder om psykiske plager. Merkelig....det ihvertfall ikke menn som renner ned dørene hos psykologene.

Bufdir Diagram - Andel personer 1624 år som har konsultert psykolog siste 12 mnd. 19982015..png

Anonymkode: 03470...2b3

Menn søker ikke hjelp, og er svakere psykisk enn kvinner. Vi er også mer irrasjonelle og følelsesstyrt (voldtekt, misbruk, drap, ran, vold, pedofili, kriminalitet ol) - MEN vi blir tatt mest seriøst. Det er dog fler kvinner som prøver å ta selvmord, men pga valgmetode - feiler det oftere en hos menn. 

Anonymkode: 3516f...747

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn trenger sex. Derfor er det et medisinsk problem når det rammer menn.

Kvinner trenger ikke sex, kvinner trenger kos. De lever fullgode liv uten sex, da er ikke urinlekkasjer noe problem.

Anonymkode: 62004...b18

Tullprat. Jeg er kvinne og avhengig av sex for å fungere i hverdagen. 

Og urinlekkasjer hemmer ikke bare sexlivet. Det er ikke snakk om å lekke litt - for mange er det snakk om å tisse seg fullstendig ut slik at bukser og alt blir vått, flere ganger for dagen. Det hemmer både kos, seksualliv, sosialt liv og alt. Det kan også være farlig, for man står i stor fare for infeksjoner. Tenk å ikke kunne gå på buikken uten å være redd for å tisse på seg der? Og avføringslekkasje - tenk om hele helgas mageinnhold kommer ut ukontrollert mens du står å heier på sønnens fotballag en søndag? Eller at du promper og fiser ukontrollert under prekenen i barnedåpen? Du aner ikke hva du snakker om. Dette er invalidiserende for kvinnene det gjelder, og de fortjener førsteklasses hjelp akkurat som menn. 

Anonymkode: 66086...ce4

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå må du lese hva tråden handler om da. Det handler ikke om helse generelt, men SEXUALITET hos menn og kvinner, og hvor mye mer nedprioritert kvinner er vs menn når de kommer med plager som hemmer sex. Det er ikke noe poeng i å komme med alskens linker til alle andre helseproblemer. Slutt å spor av 

Anonymkode: 878da...796

Har fortsatt til gode å se noe annet enn påstander om at det er en forskjell her. Men for all del. Gjentas det ofte nok, setter det seg jo som en sannhet i hodet på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.6.2018 den 17.41, AnonymBruker skrev:

Din påstand stemmer ikke med tallene fra Bufdir ihvertfall. Dobbelt så mange menn som kvinner tar sitt eget liv, men bufdir nevner at dobbelt så mange kvinner melder om psykiske plager. Merkelig....det ihvertfall ikke menn som renner ned dørene hos psykologene.

Bufdir Diagram - Andel personer 1624 år som har konsultert psykolog siste 12 mnd. 19982015..png

Anonymkode: 03470...2b3

At menn velger å ikke gå til legen eller tør innrømme at de har problemer i det hele tatt er dypt tragisk, men denne diskusjonen dreier seg om et helt annet tema: å bli tatt på alvor i helsevesenet ved underlivs- og/eller seksuelle problemer. 

Anonymkode: 505b6...3db

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/29/2018 at 5:25 PM, AnonymBruker said:

Jeg har lest en del om det, og det handler om hva som er prestisje å forske på. Det er prestisje å f.eks forske på kur mot kreft, demens og ALS, men det er ikke prestisje å forske på kvinnesykdommer. 

Anonymkode: 11653...d03

Forsking på menns ereksjonssvikt har typisk nok langt høyere prestisje enn forskning på kvinners seksuelle problemer. Det ligger nok veldig  mye mer penger i det førstnevnte. Det er det eneste jeg ser som kan forklare denne forskjellsbehandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...