Gå til innhold

Kvinners seksualliv blir ikke tatt seriøst i helsevesenet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Menns sexliv er viktigere enn kvinners. En mann får hjelp med en gang hvis noe feiler snoppen. Men hvis vi kvinner kommer med problemer, psykisk eller fysisk så blir det feid under teppet med «ja men du får bare prøve litt til» 

Anonymkode: 878da...796

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde en mann kommet til legen og sagt han tisset under sex, ikke fikk den opp, hadde smerter eller mistet all følelse i penis tror jeg neppe han hadde møtt samme likegyldighet. Siden det er vanlig at kvinner opplever slik er det liksom helt greit. :sur:

Anonymkode: b07ff...154

Enig! Mannen gikk til legen og fikk full legehjelp da han fortalte at han blødde fra underlivet hver måned.  Vi kvinner blir bare fortalt at "det er helt normalt". 

Anonymkode: 21f97...68c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Mannen gikk til legen og fikk full legehjelp da han fortalte at han blødde fra underlivet hver måned.  Vi kvinner blir bare fortalt at "det er helt normalt". 

Anonymkode: 21f97...68c

Vi er derimot syke om vi IKKE blør. Naturen er til å spy av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT enig! Det er forkastelig. Jeg reagerer også kraftig på at kvinner med store og ødeleggende fødselsskader blir avfeid med at «dette må du regne med» og «slik er det å føde barn».. Viser til nylige oppslag på nrk.no. Skammelig er det. 

Staten sier alltid at Norge trenger flere barn! Vel, så lenge kvinners seksualliv blir avfeid på denne måten - er det mange som ikke kan ha sex. Og NEWSFLASH: da blir det ikke barn! Helt utrolig at det går an å behandle halve befolkningen slik som dette.

Anonymkode: 66086...ce4

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig! på tide med mer fokus på dette. nå har vel erna bevilget penger til mer forskning på kvinnehelse; men skulle da bare mangle!

jeg har periodevis mye smerter i underlivet, og det rammer hele hverdagen. sex måtte jeg bare glemme(fem år siden sist), men jeg kuttet også forholdet mitt mye pga dette; var så klart andre ting også,

men å avstå fra sex er en bagatell, skulle så gjerne blitt bedre og ikke minst møtt med forståelse i helsevesenet. det er psykisk, lær deg å slappe av er standardsvaret.

jeg klarer ikke gå i full jobb med sånne smerter, men det er heller ikke noe man snakker om på lik linje som ryggproblemer.

vi må rope høyere! vi kvinner bør ta lærdom av menn og kreve hjelp, ikke be høflig. yea!😁

Anonymkode: 4b362...c32

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av de, men var heldigvis forsikret. Da flyter man til beste kirurg og fysioterapeut uansett hvilket land de bor i løpet av dager eller uker. Har man problemer merker man det etter første fødsel. Man kommer ikke til barn nr 3 og merker noe er annerledes, med mindre noe spesielt har skjedd siden siste fødsel.

Anonymkode: 66dcb...e12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en av de, men var heldigvis forsikret. Da flyter man til beste kirurg og fysioterapeut uansett hvilket land de bor i løpet av dager eller uker. Har man problemer merker man det etter første fødsel. Man kommer ikke til barn nr 3 og merker noe er annerledes, med mindre noe spesielt har skjedd siden siste fødsel.

Anonymkode: 66dcb...e12

Ble du operert i Norge eller utland? Jeg synes det er utrolig vanskelig å navigere i verdenen av kirurger. Litt trist at man må være forsikret for å bli tatt seriøst. 

Anonymkode: b07ff...154

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble du operert i Norge eller utland? Jeg synes det er utrolig vanskelig å navigere i verdenen av kirurger. Litt trist at man må være forsikret for å bli tatt seriøst. 

Anonymkode: b07ff...154

Ble operert i Bergen, men den kirurgen jeg hadde har flyttet. De gode kirurgene tjener mer på å jobbe privat, og da er det rikfolk eller forsikringsselskal som betaler.

Anonymkode: 66dcb...e12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker for noen år siden da jeg var syk og skrev ned mange symptomer på et ark. Symptomer som tretthet, muskelsmerter osv. Legen leste gjennom og forklarte hva hvert enkelt symptom kunne komme av, men når hun kom til lav libido, nølte hun et øyeblikk, hoppet over det og gikk videre til neste punkt 😂

Jeg får inntrykk av at leger synes det er mer ubehagelig å snakke om slike ting enn meg selv. 

Anonymkode: f5693...09c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde enorme smerter under og mellom menstruasjoner og ble utredet for endometriose. Legen bare sa han trodde jeg hadde lav smerteterskel og at det ikke var noe galt. 

Fikk så en privat gynekolog etter noen år som satt meg på en p-pille som gjør at jeg ikke har menstruasjon, og dermed har jeg heller ingen smerter, altså er det nok endometriose jeg har. 

Anonymkode: 11653...d03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde enorme smerter under og mellom menstruasjoner og ble utredet for endometriose. Legen bare sa han trodde jeg hadde lav smerteterskel og at det ikke var noe galt. 

Fikk så en privat gynekolog etter noen år som satt meg på en p-pille som gjør at jeg ikke har menstruasjon, og dermed har jeg heller ingen smerter, altså er det nok endometriose jeg har. 

Anonymkode: 11653...d03

Akkurat det samme opplevde jeg. Hadde så vondt at jeg(som faktisk tåler mye smerte) besvimte flere ganger, men ble sendt hjem (av den mannlige legen) uten annen undersøkelse enn litt trykking på magen og med beskjed om at jeg måtte bli tøffere. Det viste seg senere at alt i magen hadde vokst sammen og fast i bukveggen på grunn av endometriose. Det er skikkelig lett å tøffe seg opp når hele buken din er blitt til en klump som er limt sammen av livmorslimhinne på ville veier, og du har sterke kramper fra navlen til endetarmen hver måned! 😣 Det måtte to omfattende operasjoner og fjerning av livmoren til for å få løsnet på alt sammen og bli kvitt smertene. 

Jeg har hørt så mange triste historier om kvinners møte med helsevesenet i forbindelse med underlivsrelaterte plager og seksuelle problemer at jeg dessverre tror det stemmer at vi ikke blir tatt like seriøst som menn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hind skrev:

Akkurat det samme opplevde jeg. Hadde så vondt at jeg(som faktisk tåler mye smerte) besvimte flere ganger, men ble sendt hjem (av den mannlige legen) uten annen undersøkelse enn litt trykking på magen og med beskjed om at jeg måtte bli tøffere. Det viste seg senere at alt i magen hadde vokst sammen og fast i bukveggen på grunn av endometriose. Det er skikkelig lett å tøffe seg opp når hele buken din er blitt til en klump som er limt sammen av livmorslimhinne på ville veier, og du har sterke kramper fra navlen til endetarmen hver måned! 😣 Det måtte to omfattende operasjoner og fjerning av livmoren til for å få løsnet på alt sammen og bli kvitt smertene. 

Jeg har hørt så mange triste historier om kvinners møte med helsevesenet i forbindelse med underlivsrelaterte plager og seksuelle problemer at jeg dessverre tror det stemmer at vi ikke blir tatt like seriøst som menn. 

Jeg har lest en del om det, og det handler om hva som er prestisje å forske på. Det er prestisje å f.eks forske på kur mot kreft, demens og ALS, men det er ikke prestisje å forske på kvinnesykdommer. 

Anonymkode: 11653...d03

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, AnonymBruker said:

Menns sexliv er viktigere enn kvinners. En mann får hjelp med en gang hvis noe feiler snoppen. Men hvis vi kvinner kommer med problemer, psykisk eller fysisk så blir det feid under teppet med «ja men du får bare prøve litt til» 

Anonymkode: 878da...796

Din påstand stemmer ikke med tallene fra Bufdir ihvertfall. Dobbelt så mange menn som kvinner tar sitt eget liv, men bufdir nevner at dobbelt så mange kvinner melder om psykiske plager. Merkelig....det ihvertfall ikke menn som renner ned dørene hos psykologene.

Bufdir Diagram - Andel personer 1624 år som har konsultert psykolog siste 12 mnd. 19982015..png

Anonymkode: 03470...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din påstand stemmer ikke med tallene fra Bufdir ihvertfall. Dobbelt så mange menn som kvinner tar sitt eget liv, men bufdir nevner at dobbelt så mange kvinner melder om psykiske plager. Merkelig....det ihvertfall ikke menn som renner ned dørene hos psykologene.

Bufdir Diagram - Andel personer 1624 år som har konsultert psykolog siste 12 mnd. 19982015..png

Anonymkode: 03470...2b3

Og dette knytter du til å bli avvist etter å ha oppsøkt helsevesenet pga av underlivsproblemer hvordan? Eller opererer du bare helt random i verden?  

Anonymkode: 6dfb7...3ef

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist, men ikke overraskende å høre at så mange har lignende erfaringer som meg. Jeg lurer på hva som skal til for å få endret dette. Jeg kan tenke meg enda flere lider i stillhet ettersom man ikke akkurat blir møtt på en sympatisk måte i de fleste tilfeller. 

Anonymkode: b07ff...154

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sliter også med underlivsplager, men hjelpen virker det som at ikke finnes. Får bare medisin etter medisin, ingen utredning. Har gitt opp og får bare leve med det. 

Anonymkode: e41bf...fc0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2018 den 21.41, AnonymBruker skrev:

HELT enig! Det er forkastelig. Jeg reagerer også kraftig på at kvinner med store og ødeleggende fødselsskader blir avfeid med at «dette må du regne med» og «slik er det å føde barn».. Viser til nylige oppslag på nrk.no. Skammelig er det. 

Staten sier alltid at Norge trenger flere barn! Vel, så lenge kvinners seksualliv blir avfeid på denne måten - er det mange som ikke kan ha sex. Og NEWSFLASH: da blir det ikke barn! Helt utrolig at det går an å behandle halve befolkningen slik som dette.

Anonymkode: 66086...ce4

Helt uenig. Dette er og har alltid vært risikoen med å få barn. Det må man regne med og slik er det.

Det blir forkastelig at en skal bruke millioner på at kvinnfolk skal få sydd dåsa si sammen, bare for å kunne ha et flott sexliv videre.

Skal man på død og liv ha barn, får man også ta konsekvensene av det, på alle måter.

Anonymkode: a6af3...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig. Dette er og har alltid vært risikoen med å få barn. Det må man regne med og slik er det.

Det blir forkastelig at en skal bruke millioner på at kvinnfolk skal få sydd dåsa si sammen, bare for å kunne ha et flott sexliv videre.

Skal man på død og liv ha barn, får man også ta konsekvensene av det, på alle måter.

Anonymkode: a6af3...c4e

Så hvis en muslim/jødisk gutt får en slakt av en omskjæring, så skal vi ikke hjelpe dem, fordi det er en del av det å være født jøde og mulim, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Og dette knytter du til å bli avvist etter å ha oppsøkt helsevesenet pga av underlivsproblemer hvordan? Eller opererer du bare helt random i verden?  

Anonymkode: 6dfb7...3ef

Kommentaren som du besvarte, var spesifikt et svar på påstanden om "Men hvis vi kvinner kommer med problemer, psykisk..."

Og da antar jeg at det ikke ble referert til psykiske underlivsplager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...