Gå til innhold

Trenger tips for å få fart på vektnedgangen


Nixnick

Anbefalte innlegg

Er 170 cm høy, og vil ned i vekt. Ligger på 1200-1500 kcal pr. dag. Trener løping og styrke hver dag, og forbrenner mellom 300-500 kcal på det, alt ettersom hvor lenge og hardt jeg trener. Spiser som regel opp de kaloriene. 

Jeg startet på 77,9 kg, og i løpet av to uker var jeg nede på 76,4. De siste to ukene har jeg gått opp igjen, og er nå 77,4.. Synes det er så rart at jeg ikke går mer ned, til tross for at jeg spiser mindre enn jeg trenger, OG trener. Jeg trener ikke så voldsomt at jeg kan ha lagt på meg noe særlig muskler. 

Så jeg lurer på om noen kloke hoder her inne har noen gode råd for å få fart på vektnedgangen? 

Jeg logger absolutt alt jeg spiser i løpet av dagen i MyFitnessPal, og tar da med olje/smør og andre ting man lett kan glemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Nixnick said:

Er 170 cm høy, og vil ned i vekt. Ligger på 1200-1500 kcal pr. dag. Trener løping og styrke hver dag, og forbrenner mellom 300-500 kcal på det, alt ettersom hvor lenge og hardt jeg trener. Spiser som regel opp de kaloriene. 

Jeg startet på 77,9 kg, og i løpet av to uker var jeg nede på 76,4. De siste to ukene har jeg gått opp igjen, og er nå 77,4.. Synes det er så rart at jeg ikke går mer ned, til tross for at jeg spiser mindre enn jeg trenger, OG trener. Jeg trener ikke så voldsomt at jeg kan ha lagt på meg noe særlig muskler. 

Så jeg lurer på om noen kloke hoder her inne har noen gode råd for å få fart på vektnedgangen? 

Jeg logger absolutt alt jeg spiser i løpet av dagen i MyFitnessPal, og tar da med olje/smør og andre ting man lett kan glemme. 

Du sier du logger alt du spiser i løpet av dagen i MyFitnessPal, men har du en vekt?
En sånn liten brev-vekt som veier hver eneste gram. 1 spiseskje med olje er ca 10g/80kcal.
Det er mange som regner feil når de ikke har en vekt som veier alt som går inn.

Jeg bruker ikke myfitnesspal og har gått fra 105kg til 65kg fordi jeg veide alt som gikk inn og  førte inn i en vanlig notis på telefonen/pcen.
Vekt+matvaretabellen.no og lese næringsinnholdet på embalasjen er alt jeg trengte for å rase ned i vekt og ligge på 1500kcal.

Anonymkode: 07429...be7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at du er kvinne siden det står i profilen din. Hvor du er i syklusen din har mye å si for hva du veier. Jeg varierer med 1-3 kg i løpet av måneden. Så slapp av, du går ikke opp igjen når du trener så mye og spiser så lite (jeg ville gått opp på kaloriene selv, men det er en annne diskusjon). Du holder mest sannsynlig mer vann og det forsvinner igjen av seg selv.

For å ikke miste motet av sånne ting, bruk et målebånd isteden for vekta og vei deg heller sjeldnere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du logger alt du spiser i løpet av dagen i MyFitnessPal, men har du en vekt?
En sånn liten brev-vekt som veier hver eneste gram. 1 spiseskje med olje er ca 10g/80kcal.
Det er mange som regner feil når de ikke har en vekt som veier alt som går inn.

Jeg bruker ikke myfitnesspal og har gått fra 105kg til 65kg fordi jeg veide alt som gikk inn og  førte inn i en vanlig notis på telefonen/pcen.
Vekt+matvaretabellen.no og lese næringsinnholdet på embalasjen er alt jeg trengte for å rase ned i vekt og ligge på 1500kcal.

Anonymkode: 07429...be7

Ja, jeg veier alt som jeg logger i myfitnesspal. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk først ned i vekt da jeg kuttet alkoholen. Kalorimessig lå jeg lavt, men da jeg kuttet alkohol gikk jeg ned i vekt og kunne spise mer. Ellers er det vanlig at det går litt i rykk og napp.

Anonymkode: 53c13...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Nixnick skrev:

Er 170 cm høy, og vil ned i vekt. Ligger på 1200-1500 kcal pr. dag. Trener løping og styrke hver dag, og forbrenner mellom 300-500 kcal på det, alt ettersom hvor lenge og hardt jeg trener. Spiser som regel opp de kaloriene. 

Jeg startet på 77,9 kg, og i løpet av to uker var jeg nede på 76,4. De siste to ukene har jeg gått opp igjen, og er nå 77,4.. Synes det er så rart at jeg ikke går mer ned, til tross for at jeg spiser mindre enn jeg trenger, OG trener. Jeg trener ikke så voldsomt at jeg kan ha lagt på meg noe særlig muskler. 

Så jeg lurer på om noen kloke hoder her inne har noen gode råd for å få fart på vektnedgangen? 

Jeg logger absolutt alt jeg spiser i løpet av dagen i MyFitnessPal, og tar da med olje/smør og andre ting man lett kan glemme. 

Hvis du spiser ekstra de kaloriene du trener bort, så er det ikke rart at du ikke går ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Hulderen skrev:

Hvis du spiser ekstra de kaloriene du trener bort, så er det ikke rart at du ikke går ned i vekt.

Jeg ligger jo uansett på max 1500 kcal, så det burde ikke ha noe å si...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nixnick skrev:

Jeg ligger jo uansett på max 1500 kcal, så det burde ikke ha noe å si...?

Jeg går ikke ned i vekt med 1500 kcal, må lenger ned. Selv om jeg trener 5-6 ganger per uke.

Anonymkode: 53c13...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din vekt kan du kanskje gå ned en halvkilo i uka i gjennomsnitt når du gjør alt riktig hele tiden. Og halvannen kilo er godt innenfor normale, daglige svingninger. Du må være mer tålmodig, evt også gjennomgå loggerutinene dine, og absolutt kritisk til hvor mye du forbrenner på trenng, siden du spiser tilbake kalorier du sier du forbrenner på trening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nixnick skrev:

Jeg ligger jo uansett på max 1500 kcal, så det burde ikke ha noe å si...?

Hva mener du da med at du spiser opp de kaloriene du trener, hvis du ikke legger dem til dagsinntaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hulderen skrev:

Hva mener du da med at du spiser opp de kaloriene du trener, hvis du ikke legger dem til dagsinntaket?

Si jeg har en grense på 1200 kcal, men trener og bruker 200 kcal på trening. Hvis jeg da spiser 1400 kcal, så har jeg jo fortsatt bare tilført kroppen 1200 kcal fordi jeg har brukt opp 200 kcal på treningen.

Leser noen steder at man ikke skal "spise opp" treningskcal, mens andre steder står det at man kan det. Jeg har tenkt at jeg uansett ligger så lavt på kcal-inntak at jeg har rom for å spise litt mer de dagene jeg trener, men det stemmer kanskje ikke det da...? :klo:

Endret av Nixnick
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Nixnick skrev:

Si jeg har en grense på 1200 kcal, men trener og bruker 200 kcal på trening. Hvis jeg da spiser 1400 kcal, så har jeg jo fortsatt bare tilført kroppen 1200 kcal fordi jeg har brukt opp 200 kcal på treningen.

Leser noen steder at man ikke skal "spise opp" treningskcal, mens andre steder står det at man kan det. Jeg har tenkt at jeg uansett ligger så lavt på kcal-inntak at jeg har rom for å spise litt mer de dagene jeg trener, men det stemmer kanskje ikke det da...? :klo:

Når jeg slanker meg, så spiser jeg ikke tilbake treningskaloriene. Jeg lar treningen bli en ekstrabonus for å gå ned i vekt. I tillegg trener jeg for å sikre meg at jeg ikke mister muskelmasse som en følge av slankingen. Jeg vet at jeg får i meg nok næring ved hjelp av den basismengden jeg spiser, så jeg trenger ikke å spise treningskaloriene. Du kan selvsagt spise de kaloriene, det er opp til deg. Men resultatet blir at du går saktere ned i vekt enn du ellers ville gjort.

 

 

 

 

 

Endret av Hulderen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Hulderen skrev:

Når jeg slanker meg, så spiser jeg ikke tilbake treningskaloriene. Jeg lar treningen bli en ekstrabonus for å gå ned i vekt. I tillegg trener jeg for å sikre meg at jeg ikke mister muskelmasse som en følge av treningen. Jeg vet at jeg får i meg nok næring ved hjelp av den basismengden jeg spiser, så jeg trenger ikke å spise treningskaloriene. Du kan selvsagt spise de kaloriene, det er opp til deg. Men resultatet blir at du går saktere ned i vekt enn du ellers ville gjort.

 

 

 

 

 

Skjønner! Det er ikke sånn at jeg konsekvent spiser opp de kaloriene, men innimellom. Er jo ganske sulten når jeg spiser 1200 kcal, så et par hundre kcal ekstra hjelper på. Men demotiverende når vekta går ned så sakte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...