Gå til innhold

Er det vanlig å vise brudekjolen til venner før bryllupet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en veldig god venninne som skal gifte seg til høsten, og jeg må innrømme at det var litt sårt å ikke bli spurt om å være forlover. Hun valgte to andre venninner til å være forlover, og samtidig ble jeg og en til spurt om å være (voksne) brudepiker. Hun følger altså amerikansk tradisjon med å ha både flere forlovere og brudepiker.

Jeg synes som sagt at det var litt sårt å ikke bli bedt om å være forlover, men har ikke tenkt så veldig mye over det. Det jeg derimot har reagert litt på, er at jeg har blitt veldig ekskludert i planleggingen av bryllupet. Vi brudepikene ble for eksempel ikke invitert med på kjoleprøving (selv om vi har gitt uttrykk for at vi ønsker det), og da jeg etterpå spurte om å få se kjolen (eller et bilde av den), lo hun bare og sa nei. Jeg vet jo at jeg ikke har noen "rett" til å få se kjolen, og at jeg egentlig er veldig barnslig her. Men jeg synes altså at det er litt sårt siden jeg anser henne som en veldig nær venninne.

Så spørsmålet mitt er: hva er egentlig vanlig her? Holdt dere brudekjolen "hemmelig" før selve bryllupsdagen, eller viste dere den frem til nære venninner som var interessert?

Og om noen vet: hva er egentlig rollen til voksne brudepiker? Kle seg i matchende kjoler, hehe?

Anonymkode: 81675...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen av mine venner så brudekjolen før bryllupet. Mamma og bestemor var de eneste som var med.

Men andre jeg kjenner, har kun vist kjolen til forloveren av vennene sine. Så det er ikke unormalt at hun ikke viser det til alle.

Skjønner det er leit å ikke ha en så stor oppgave som du hadde trodd. Men dette handler ikke om deg, trøst deg med at du får se kjolen før de fleste andre.

Anonymkode: df05b...11e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres dessverre ut som om hun er en nærere venn for deg enn det du er for henne. Slikt er veldig vondt og jeg føler med deg. Jeg har selv opplevd å være på begge sider av slike situasjoner... Vet ikke helt hva annet jeg kan si enn at jeg skulle ønske jeg kunne gi deg en skikkelig stor klem😔❤️

Anonymkode: 31da7...f37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om mange har sett for mye på "Say yes to the dress" og tror det er vanlig med ørten folk som skal se og si sin mening om kjolen, men slik er det ikke. De færreste salonger har plass til å ha med mer enn en eller to heller. Jeg har vært med å velge ut brudekjole, var kun meg, forloveren og brudens mor som hadde sett den før dagen (forloveren bodde i en annen by). Har aldri sett andre venninners kjole før dagen er der, syns egentlig det er litt merkelig å spørre om å få lov til det.  Nå skal en av mine beste venninner gifte seg, og det har vært mye styr med kjolen hennes fordi den var kjøpt i utlandet og ikke lot seg sy inn slik hun hadde trodd, men det er kun forloveren og brudens mor som har sett kjolen. Jeg tror du lar deg påvirke veldig av at du ikke er forlover fordi det sårer deg, men det er neppe vondt ment fra brudens side. Prøv å ikke tenke så hardt på det, men gled deg heller over å være brudepike og få være med på dagen. Og tenk på at du slipper å holde tale, det er jo en god ting!

Anonymkode: 0677f...f27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere,

Tusen takk for fine svar og gode ord <3 Dere har nok rett i at mine forventninger til rollen jeg skulle ha i hennes bryllup gjør det ekstra sårt.

Jeg tror ikke mine forventninger er påvirket av amerikanske tv-serier. Er vel heller personlige erfaringer, for eksempel fra en venninne som giftet seg i fjor. Vi var 10 venninner på besøk med henne en kveld, hvor hun plutselig sa "men vil ikke dere se kjolen min??", før hun gikk og hentet den. Hun prøvde den jo ikke på, men viste den bare frem på hengeren. Så det er vel mer denne tankegangen om at kjolen er noe superhemmelig som ikke skal vises til noen før bryllupsdagen som er uvant for meg. Så jeg hadde aldri i verden tenkt at det var frekt å spør om å få se brudekjolen til en venninne. Tenkte bare at det var en hyggelig måte å vise interesse på...:)

Anonymkode: 81675...910

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brudepiker (eller terner som det heter når de er voksne), skal kun være pene på bilder og gå pent opp oppgangen i kirka. Og nei, det er ikke vanlig å vise kjolen til gud og hvermann her til lands.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kun en venninne og mamma som så kjolen før dagen. Forloveren min hadde ikke anledning til å være med da jeg prøvde første gang. Jeg sendte bilde til henne i ettertid. 

At noen velger å vise den fram er vel hellet «mot normalt». Jeg ville gjerne vise den fram til hele verden i forkant, spesielt når det nærmet seg bryllupet. Men jeg viste den ikke fram, og jeg oppfattet ikke at noen forventet det heller. 

Anonymkode: 76e95...923

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte kjolen helt alene, så den var en overraskelse for alle.

Jeg har aldri hørt om noen som har vist frem kjolen sin før bryllupsdagen, så jeg tror nok det er absolutt mest vanlig å ikke la andre enn evnt mor og forlover se den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så søsteren min sin brudekjole før bryllupet. Ville ikke vist frem min til så mange. Helst ingen. Litt av poenget er at kjolen skal være en overraskelse, så jeg syns litt av moroa blir borte hvis jeg har sett kjolen på forhånd

Anonymkode: 05009...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Ts hva med kjolen di da?`Har hun valgt ut fin kjole til de voksne brudepikene, eller blir det vrølekjole? Må du betale den selv?

Og får du skifte til festen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...