Gå til innhold

Hvordan bli flinkere til å ta kritikk? Selv om man er uenig..


Gjest studentmammaen

Anbefalte innlegg

Gjest studentmammaen
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et godt svar her, ville ha vært: «Ja, jeg forstår at det kan virke sånn i den aktuelle situasjonen og det tar jeg til meg». 

Og vet du, de har jo faktisk rett i den påstanden de fremsatte der? Jeg har lest den andre tråden din, og der skriver du selv flere ganger at du hadde et stort behov for å vite og planlegge, mange katastrofetanker vedrørende alle mulige eventualiteter og at du fant dette stressende. Så i den aktuelle situasjonen taklet du jo ikke uforutsette ting, og du måtte alltid vite! Det behøver ikke bety at du er slik på alle livets arenaer som du selv skriver - men at du akkurat i denne situasjonen var, og fremsto slik. Så skolen hadde rett. Skjønner? :) 

Nå kan du jo også «øve deg» litt på hvordan du skal svare meg mtp hva du ville oppnå med startinnlegget :)

Anonymkode: 09380...bc8

Ja , dette er jeg enig med deg i. Jeg var helt klart katastrofe-tenker i situasjonene rundt skolen. Det som gjør meg frustrert og som jeg er uenig i er dette du også nevner til meg her ovenfor.. At det nemlig ikke er slik at jeg er sånn i ulike andre situasjoner. Som f eks en arbeidssituasjonen med tildeling av timelister, tildeling av ferie, planlegging av årsplan eller planlegging av en tur med mange ulike "forutsetninger".. 😊 Og dette må jeg nå få institusjonen til å forstå meg på gjennom refleksjon.. 

Jeg tror ikke jeg helt jeg forstår den siste setningen din, med hvordan jeg ville svart mtp. målet mitt for innlegget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får i blant konstruktiv kritikk i jobbsammenheng siden jeg er student, og pleier å si takk for tilbakemeldingen, dette skal jeg ta med meg videre, og stille oppfølgingsspørsmål for å vise at jeg lytter, f.eks. "Jeg burde altså tenke mer på... og gjøre mer av.... neste gang?" Osv. Selv om du ikke nødvendigvis er enig i kritikken så viser du at du hører hva personen sier og respekterer det. Hvis du er i en ny jobb f.eks. er det viktig å være ydmyk og ikke overkjøre de som har jobbet der mye lenger enn deg, selv om du vet at du gjør rett og de gjør feil. Ingen liker nybegynnere som tror de sitter på alle svar selv. 

Anonymkode: 6670a...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentmammaen
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får i blant konstruktiv kritikk i jobbsammenheng siden jeg er student, og pleier å si takk for tilbakemeldingen, dette skal jeg ta med meg videre, og stille oppfølgingsspørsmål for å vise at jeg lytter, f.eks. "Jeg burde altså tenke mer på... og gjøre mer av.... neste gang?" Osv. Selv om du ikke nødvendigvis er enig i kritikken så viser du at du hører hva personen sier og respekterer det. Hvis du er i en ny jobb f.eks. er det viktig å være ydmyk og ikke overkjøre de som har jobbet der mye lenger enn deg, selv om du vet at du gjør rett og de gjør feil. Ingen liker nybegynnere som tror de sitter på alle svar selv. 

Anonymkode: 6670a...278

Det er helt klart! 😊 

Jeg har ikke fått kritikk jeg har "satt meg på bakbeina med" under f.eks. praksis.. Der er ett av læringskravene å stille kritiske spørsmålet til bhg.. Dette har jeg fått gode tilbakemeldinger på.

Jeg skjønner likevel hva du mener😊👍

Endret av studentmammaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...