Gå til innhold

Hvordan bli flinkere til å ta kritikk? Selv om man er uenig..


Gjest studentmammaen

Anbefalte innlegg

Gjest studentmammaen

Noen gode råd her ? 

Jeg vil gjerne bli bedre på å ta kritikk selv om jeg ikke er enig i kritikken. Svare på en annen måte enn at det kan virke som i forsvar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Takk for innspill! Det skal jeg tenke på." Du sier deg hverken uenig eller enig, du blir jo å tenke på det, og du takker for tilbakemeldingen :)

Anonymkode: aa1c5...20e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentmammaen
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Takk for innspill! Det skal jeg tenke på." Du sier deg hverken uenig eller enig, du blir jo å tenke på det, og du takker for tilbakemeldingen :)

Anonymkode: aa1c5...20e

Det er jo en god måte og svare på uten å avsløre hva man mener ja. Takk 😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med; takk det var et godt argument, har du flere synspunkter rundt saken? 

Anonymkode: 412dc...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentmammaen
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med; takk det var et godt argument, har du flere synspunkter rundt saken? 

Anonymkode: 412dc...221

Synes den og var fin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lytt og bearbeid det dem sier, forstå hvor dem kommer fra. Ikke avfei det som om du er feilfri og at alle andre misforstår alt, du kan faktisk lære noe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest studentmammaen
37 minutter siden, _Mayhem_ skrev:

Lytt og bearbeid det dem sier, forstå hvor dem kommer fra. Ikke avfei det som om du er feilfri og at alle andre misforstår alt, du kan faktisk lære noe. 

Ja jeg som alle andre. Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne en mellomting. Først og fremst må man kjenne seg selv. Vite hva man er god på, hva man er dårlig på, hva man mener og står for, og hvilken personlighet man har. Med personlighet mener jeg hvilke automatiske tanker og reaksjoner man har i gitte situasjoner, og hvilke leveregler man har skapt for seg selv. En leveregel for meg at jeg må gjøre alt perfekt, så hvis noen kritiserer meg for å pirke for mye på det jeg gjør så vet jeg at det kan være sant. 

Når man får kritikk må man gjerne reagere med å være åpen og høre på innspill. Så kan man ta det innover seg. Men det betyr ikke at kritikken er berettiget. Hvis du mener at det ikke stemmer så er det lov å være uenig. Men folk setter pris på at du ikke avfeier dem med en gang, så litt diplomati kommer du langt med. 

Anonymkode: a78b9...e57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, studentmammaen skrev:

Ja jeg som alle andre. Takk. 

Det var ikke det du skulle si 😂 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, _Mayhem_ skrev:

Det var ikke det du skulle si 😂 

Godt at flere enn meg så humoren i kommentaren.  :ler:

Jeg syntes også det ble ironisk  når TS ber om råd om hvordan bli flinkere til å ta imot kritikk  og når hun får et konkret råd virker det som om hun oppfatter det som kritikk, og poster noe jeg oppfatter som passivt-aggressivt fordi hun er uenig/ikke likte svaret. :ler:

"Takk for innspill, det skal jeg tenke på" hadde vært et bedre svar her.

Anonymkode: 8e240...b1e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt at flere enn meg så humoren i kommentaren.  :ler:

Jeg syntes også det ble ironisk  når TS ber om råd om hvordan bli flinkere til å ta imot kritikk  og når hun får et konkret råd virker det som om hun oppfatter det som kritikk, og poster noe jeg oppfatter som passivt-aggressivt fordi hun er uenig/ikke likte svaret. :ler:

"Takk for innspill, det skal jeg tenke på" hadde vært et bedre svar her.

Anonymkode: 8e240...b1e

Ps: jeg sier ikke at TS tok kommentaren som kritikk,  og at hun besvarte den på en passiv-aggressiv måte, jeg sier bare at det kan tolkes slik, og at det ble komisk med tanke på trådens tema.   

Anonymkode: 8e240...b1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være enig i kritikken for å lære av den.

Anonymkode: 6986d...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å skille sak og person. En "vanlig" respons hos folk som ikke er flinke til å ta kritikk er å finne noe på andre personen og slenge det i retur. Det viser at man ikke tar kommentaren til seg.

Det er godt mulig du har noe å kritisere andre personen for (gjerne i samme kategori) og det åpner seg jo virkelig en mulighet til å ta det opp, men om man ikke anerkjenner kritikken man selv fikk først, så ender det bare opp i krangel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest studentmammaen
1 time siden, _Mayhem_ skrev:

Det var ikke det du skulle si 😂 

Nå er jeg ikke helt med.. Forklar gjerne 😉👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentmammaen
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Godt at flere enn meg så humoren i kommentaren.  :ler:

Jeg syntes også det ble ironisk  når TS ber om råd om hvordan bli flinkere til å ta imot kritikk  og når hun får et konkret råd virker det som om hun oppfatter det som kritikk, og poster noe jeg oppfatter som passivt-aggressivt fordi hun er uenig/ikke likte svaret. :ler:

"Takk for innspill, det skal jeg tenke på" hadde vært et bedre svar her.

Anonymkode: 8e240...b1e

Jeg må ikke svare det dere ønsker da.. Jeg mente det ikke slik dere trodde 😆👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta i mot kritikk på en god måte er en kunst! Om man klarer å takle det konstruktivt og se nytten i kritikken, sitter man igjen som et klokere menneske. Det sagt, man skal ikke godta kritikk ukritisk og ikke stille spørsmål til kritikken. Klarer man å holde tunga beint i munnen, og komme med et godt og konstruktivt argument som motsvar til kritikken, får man ofte også en forklaring på hvorfor motparten mener som han/hun gjør. Det er der lærdommen ligger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest studentmammaen
3 minutter siden, Vera skrev:

Å ta i mot kritikk på en god måte er en kunst! Om man klarer å takle det konstruktivt og se nytten i kritikken, sitter man igjen som et klokere menneske. Det sagt, man skal ikke godta kritikk ukritisk og ikke stille spørsmål til kritikken. Klarer man å holde tunga beint i munnen, og komme med et godt og konstruktivt argument som motsvar til kritikken, får man ofte også en forklaring på hvorfor motparten mener som han/hun gjør. Det er der lærdommen ligger. 

Ja det er veldig interessant. Har du noen eks ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, studentmammaen skrev:

Ja det er veldig interessant. Har du noen eks ?

Det har jeg kanskje, om du kommer med noen eksempler på noe du har tolket som kritikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentmammaen
10 minutter siden, Vera skrev:

Det har jeg kanskje, om du kommer med noen eksempler på noe du har tolket som kritikk?

Som jeg skrev i den andre tråden min så har jeg hatt ett behov for å vite ting rundt praksis og planlegging av henting av barn i barnehagen. Jeg har også vært høygravid kombinert med lang pendle vei og hatt behov for forutsigbarhet mtp dette ,hvor jeg blir plassert og at jeg vet jeg rekker enten hente eller levere i bhg. Dette fikk jeg kritikk på som omhandlet at jeg ikke taklet uforutsette ting og alltid måtte vite. Noe jeg er uenig i fordi jeg vet jeg takler urodeusette og spontane ting på andre områder. Lett og komme i forsvar her.. Når man under en samtale med mennesker som har mye makt ønsker jeg ikke svare på en måte som virker i forsvar. Samtidig ønsker jeg jo også ta til meg veiledning. Skal sies at jeg er ferdig med den lange pendle veien nå,men tingene er likevel tatt opp i diskusjon. Hvor jeg må forklare meg og reflektere over dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 28.6.2018 den 14.25, studentmammaen skrev:

Som jeg skrev i den andre tråden min så har jeg hatt ett behov for å vite ting rundt praksis og planlegging av henting av barn i barnehagen. Jeg har også vært høygravid kombinert med lang pendle vei og hatt behov for forutsigbarhet mtp dette ,hvor jeg blir plassert og at jeg vet jeg rekker enten hente eller levere i bhg. Dette fikk jeg kritikk på som omhandlet at jeg ikke taklet uforutsette ting og alltid måtte vite. Noe jeg er uenig i fordi jeg vet jeg takler urodeusette og spontane ting på andre områder. Lett og komme i forsvar her.. Når man under en samtale med mennesker som har mye makt ønsker jeg ikke svare på en måte som virker i forsvar. Samtidig ønsker jeg jo også ta til meg veiledning. Skal sies at jeg er ferdig med den lange pendle veien nå,men tingene er likevel tatt opp i diskusjon. Hvor jeg må forklare meg og reflektere over dette. 

Et godt svar her, ville ha vært: «Ja, jeg forstår at det kan virke sånn i den aktuelle situasjonen og det tar jeg til meg». 

Og vet du, de har jo faktisk rett i den påstanden de fremsatte der? Jeg har lest den andre tråden din, og der skriver du selv flere ganger at du hadde et stort behov for å vite og planlegge, mange katastrofetanker vedrørende alle mulige eventualiteter og at du fant dette stressende. Så i den aktuelle situasjonen taklet du jo ikke uforutsette ting, og du måtte alltid vite! Det behøver ikke bety at du er slik på alle livets arenaer som du selv skriver - men at du akkurat i denne situasjonen var, og fremsto slik. Så skolen hadde rett. Skjønner? :) 

Nå kan du jo også «øve deg» litt på hvordan du skal svare meg mtp hva du ville oppnå med startinnlegget :)

Anonymkode: 09380...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...