Gå til innhold

So it begins!


Lavterskel

Anbefalte innlegg

Oppdatering: Denne prøvedagboken blir til graviddagbok på side 9😊 

 

Hei!

Må innrømme at det er litt nytt og uvant for meg å skrive og lese forum. Har ikke gjort dette før jeg nå har begynt å google rundt dette med å bli gravid.Jeg og min samboer snakker om alt mellom himmel og jord, men føler at dette med å bli gravid er noe som er greit å diskutere med andre av samme kjønn. Jeg ønsker ikke å mase for mye rundt dette hjemme slik at dette blir noe som oppleves som negativt og stressende.

Kan likevel ikke nekte for at jeg har trålet internett etter informasjon og søk som "Hvor raskt gravid etter pilleslutt", «hvordan bli gravid" osv fyller søkeloggen. Er fullt klar over at det er mye som skal klaffe for at spiren sitter, men drømmer allerede om den dagen jeg ser 2 blå streker 🤰

Siste p-pille ble tatt 15.06. Bortfallsblødning varte fra 20.06-25.06. Har gått på piller i 12 år med pause annenhver måned. Stabil bortfallsblødning på dag 4-5 etter siste hormonpille ved hver pause. Husker ikke helt hvordan normal syklus var før p-piller. Selv om bortfallsblødning ikke er normal mens, regner jeg første blødningsdag som dag 1 i syklus. Har planer om å ta EL test fra dag 10 for å se om jeg får utslag rundt dag 14. Bruker Flo appen til loggføring 👍

En litt merkelig sammenligning, men dette med å prøve å bli gravid føles nesten litt som å invitere til middagsselskap. Man kjøper inn, dekker på, forbereder og gjør alt klart til en perfekt kveld. Lysene tennes og man venter spent på gjestene 👶 

Endret av Lavterskel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går kveld og i dag har det kommet brune merker på papir ved toalettbesøk. Vet ikke helt hva dette kommer av, men regner med det skyldes uregelmessigheter ved p-pilleslutt. Har tatt folat i noen uker allerede. Har også startet med grapefruktjuice og slimløsende hostesaft. Hehe, føler meg litt dum som følger disse "kjerringrådene", men tenker på den andre siden at det kan jo ikke skade :) Vurderer også og kjøpe bidronninggele og wild yam i dag 😅 Skal ta EL test i kveld. Er jo tidlig, men tenker at dette kan være veldig ustabilt i starten så vil følge litt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig aldri hatt tro på såkalte kjerringråd, men i denne sammenheng sluker jeg alt jeg finner av tips og råd. Hostesaft, grapefruktjuice, folat, bidronninggele og wild yam er kjøpt inn. Tar hostesaft to ganger per dag, ett stort glass juice og bidronning om morgenen og folat om kvelden. Wild yam tenker jeg å ta etter EL.

Noen som har erfaring med om noen av disse kjerringrådene funker? Så lenge det ikke er skadelig tenker jeg ikke det gjør noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg tok grapefruktjuice og Wild yam noen sykluser (ikke blitt gravid). Om grapefruktjuicen funket eller ikke, er jeg litt i tvil på. (men det skader i alle fall ikke).

Wild yam må du i alle fall være 100 % sikker på at du har hatt EL når du begynner. Jeg tror egentlig jeg tok den etter EL, men mens ble en uke forsinket, den kom først når jeg sluttet på Wild Yam. (jeg spotter tidlig, og tok det derfor pga mistanke om kort lutealfase), og krøllet det litt til i syklusen. For min del turte jeg ikke å fortsette å ta det (og sjekket for øvrig progesteronnivået i stedet, som var helt fint.) Wild yam kan utsette/stanse hele eggløsningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bondekone skrev:

Hei! Jeg tok grapefruktjuice og Wild yam noen sykluser (ikke blitt gravid). Om grapefruktjuicen funket eller ikke, er jeg litt i tvil på. (men det skader i alle fall ikke).

Wild yam må du i alle fall være 100 % sikker på at du har hatt EL når du begynner. Jeg tror egentlig jeg tok den etter EL, men mens ble en uke forsinket, den kom først når jeg sluttet på Wild Yam. (jeg spotter tidlig, og tok det derfor pga mistanke om kort lutealfase), og krøllet det litt til i syklusen. For min del turte jeg ikke å fortsette å ta det (og sjekket for øvrig progesteronnivået i stedet, som var helt fint.) Wild yam kan utsette/stanse hele eggløsningen. 

Takk for svar @bondekone. Tror jeg da venter med wild yam til jeg eventuelt er 100% sikker på syklus og EL. Kan heller ta det frem hvis jeg skulle få påvist lavt progesteronnivå kanskje. Det siste jeg vil er i hvertfall å tukle til syklusen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt EL test fra Clearblue de tre siste dagene. Vet at man på denne testen kun skal forholde seg til det digitale vinduet med smiley og ikke strekene på pinne. Likevel kan jeg ikke unngå å se at strek 2 på pinnen har blitt gradvis sterkere. Kan dette være indikasjon på at EL nærmere seg likevel? Noen som har erfaringer med dette? 

Har noen også formening om når på døgnet test bør tas? Morgen eller ettermiddag? Har lest noen si ettermiddag, men synes det kan være litt vanskelig med tanke på å unngå dobesøk på flere timer og ikke drikke for mye :)

Endret av Lavterskel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, og gratulerer som prøver.

Når det gjelder eggløsningstesten, så har det i utgangspunktet ikke noe å si når du tar den. Men hvis du flere perioder på rad opplever å ikke ha EL, vet jeg noen må ta test to ganger om dagen, fordi vinduet er lite for når den viser positivt 😊

Lurer også på hvorfor du stoppet å ta p-piller annenhver måned tidligere? Bare litt nysgjerrig, siden jeg har lest dette ikke er anbefalt fordi det er når man starter at sjansen for blodpropp blant annet er størst 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Juni15 skrev:

Hei, og gratulerer som prøver.

Når det gjelder eggløsningstesten, så har det i utgangspunktet ikke noe å si når du tar den. Men hvis du flere perioder på rad opplever å ikke ha EL, vet jeg noen må ta test to ganger om dagen, fordi vinduet er lite for når den viser positivt 😊

Lurer også på hvorfor du stoppet å ta p-piller annenhver måned tidligere? Bare litt nysgjerrig, siden jeg har lest dette ikke er anbefalt fordi det er når man starter at sjansen for blodpropp blant annet er størst 😊

Takk for svar 😊 Skal ha det i bakhodet hvis EL ikke dukker opp over lenger tid👍🏻

Når jeg skrev at jeg hadde pause i p-pillene annenhver måned mente jeg at jeg en måned bare hoppet rett på neste brett med hormonpiller slik at bortfallsblødning ikke kom, og meste måned tok jeg også de 7 sukkerpillene på brettet og fikk bortfallsblødning. Brukte mercilon 28 som har 21 hormonpiller og 7 sukkerpiller 😊 Opplevde at jeg måtte ha «pause» med sukkerpiller og bortfallsblødning annenhver måned for å unngå mellomblødninger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 dager siden siste pille ble svelget. Føler faktisk at kroppen allerede har det mye bedre. Mindre irritabel, ikke så mye oppblåst, mindre hodepine og mer sexlyst ☺️ Da dette er første gang uten piller aner jeg ikke hvordan syklus nå er. Leser jo om mange som ikke får igjen normal syklus på mange måneder, men andre kommer rett tilbake i rute. Jeg aner jo ikke hvordan dette blir for meg. Eggløsning må vel komme før første normale mens, så tenker at jeg bare må vente og se. Har jo kun hatt bortfallsblødning etter pilleslutt. Vil gjerne enda mer om andre sine erfaringer med EL eter pilleslutt? 

Forsøker å ikke fokusere så mye på dette med å bli gravid hele tiden, men merker at etter vi bestemte oss for å prøve har jeg nesten ikke tenkt på annet. Jeg er sånn type som når jeg først har bestemt meg for noe ønsker jeg at det skal skje med en gang 😝 Haha, men vet dette ikke er noe jeg kan styre selv og at det kan ta lang tid før alt klaffer. Må si til meg selv at jeg må være tålmodig og ikke stresse. Lettere sagt enn gjort😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver litt om min erfaring etter å ha sluttet på p-pillen siden du ville høre om det 😊Jeg sluttet på p-pillen i desember og har hatt litt uregelmessige sykluser. Har hatt to sykluser som varte lengre er normalt (37 og 40 dager) normalen for meg er syklus på 33-34 dager. EL-tester har jeg ikke fått til å fungere.. De blir bare nesten positive. I tillegg er det jo dyrt i lengden. Så nå i neste syklus skal jeg begynne å tempe. Skulle ønske jeg hadde begynt med det tidligere, for det virker som en utrolig god metode for å få oversikt over syklusen, om man har EL og har lutealfasen er lang nok osv. 

Lykke til med prøvingen. Håper syklusen din stabiliserer seg fort og at det klaffer fort 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Tyah skrev:

Skriver litt om min erfaring etter å ha sluttet på p-pillen siden du ville høre om det 😊Jeg sluttet på p-pillen i desember og har hatt litt uregelmessige sykluser. Har hatt to sykluser som varte lengre er normalt (37 og 40 dager) normalen for meg er syklus på 33-34 dager. EL-tester har jeg ikke fått til å fungere.. De blir bare nesten positive. I tillegg er det jo dyrt i lengden. Så nå i neste syklus skal jeg begynne å tempe. Skulle ønske jeg hadde begynt med det tidligere, for det virker som en utrolig god metode for å få oversikt over syklusen, om man har EL og har lutealfasen er lang nok osv. 

Lykke til med prøvingen. Håper syklusen din stabiliserer seg fort og at det klaffer fort 😊

Tusen takk for at du tar deg tid til svar 🙏 Høres veldig lurt ut å begynne med temping. Det blir helt klart dyrt i lengden med tester,  særlig når man ikke har noen aning på når EL kommer 😊 Vil bli veldig fint når jeg får oversikt over syklus og den stabiliserer seg. Lettere å "treffe blink" da, hehe😜 Jeg er nok ennå i den overivirige startfasen av dette der jeg tror at bare jeg gjør alt etter boka så går det veien. En håpefull fantasi såklart, men tror nok at jeg kommer til å få et litt mer avslappet forhold til dette etterhvert som tiden går 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag, nye muligheter 😁 Livet er jammen ikke verst for tiden. Sola skinner, det er snart ferie, vi skal snart flytte inn i nytt hus. De er mye å glede seg til fremover. Det som virkelig hadde vært toppen av kransekaka hadde vært å bli gravid 🤰☺️ Det er nesten merkelig hvordan tankegangen har endret seg med en gang jeg sluttet på p-piller. Vi har jo snakket om barn en god stund, men det har bare vært løst i fremtiden og ikke noe vi har stresset med. Nå som vi offisielt er "prøvere" kan jeg liksom ikke bli gravid fort nok...haha🤣 Det er nok tanken på at noe jeg har drømt om lenge nå faktisk kan bli en realitet som gjør meg så gira 😀 Likevel har jeg en sånn dum følelse av at det sikkert er noe galt med meg slik at vi ikke kan få barn, ikke fordi vi har prøvd lenge eller noe, det føles bare så uvirkelig at jeg skulle være så heldig å bli gravid. Utrolig teite tanker, men det er så mye som går igjennom hodet mitt for tiden. Alt er så spennende og ukjent. Kanskje har andre hatt lignende tanker som meg i starten?Jeg kommer vel snart ned på jorda igjen tenker jeg 😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I am back. hehe 😝 Har så mye tanker i hodet at jeg må skrive litt her for å lette litt på trykket 😅 Fikk i går eggløsningstester fra billigetester.no i posten. De fra Clearblue er veldig enkle, men fy så dyre. Tok en "billigtest" i går kveld og fikk ganske tydelig strek, men ikke like sterk som kontrollstreken. Har lest at det ikke nødvendigvis betyr noe at streken er ganske sterk, men håper jo kanskje det kan tyde på en kommende eggløsning ☺️ Tester igjen i dag. Vet det er tidlig og begynne med tester og slikt, men vil gjerne forsøke å få oversikt over syklus allerede nå. 

Håper på positiv eggløsningstest om ikke alt for lenge. Ville vært betryggende å vite at kroppen fungerer normalt igjen etter så mange år med p-piller. Er faktisk usikker på om jeg kommer til å begynne på piller igjen da jeg føler at kroppen har det så mye bedre uten. 

Endret av Lavterskel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei dagbok! Liten luftetur for tankene igjen her. Hadde en fantastisk drøm i morges om at jeg fikk en positiv graviditetstest. Haha, var så livaktig at jeg til og med fortsatt kan se for meg resultatet på testen lyse mot meg. Var så skuffet da jeg våknet :fnise: En dag blir kanskje drømmen virkelighet :rodmer:

Ellers er det nå 20 dager siden siste pille. Ingen tegn til eggløsning ennå. Tar babyplan EL tester. Får litt varierende streker synes jeg. Svakere i går enn de andre dagene, men dette skal jo ikke ha noe å si. Synes det er vanskelig å ikke skulle drikke for mye eller tisse på fire timer om ettermiddagen. Jeg er av typen som drikker mye vann og er ofte på do 

Har hatt ❤️ i Flo appen regelmessig etter pilleslutt. Har bare kos når vi føler for det. Har jo ingen EL å time etter heller så tar det bare som det faller seg, men kan nok hende jeg hadde blitt litt ekstra villig hvis jeg skulle få en positiv EL test :sengekos:

Synes uansett hele prosessen jeg er i gang med er ulidelig spennende. Har ikke delt med andre at jeg har slutta på piller. Orker ikke spørsmål og graving. Er generelt litt privat av meg og liker ikke å dele for mye. Ser såklart at det ville være lurt med mulighet for støtte hvis ting ikke går veien, men foreløpig er dette vår egen lille hemmelighet vi koser oss med. Merker likevel at jeg har behov for å snakke og dele tanker rundt dette, og derfor er denne dagboken blitt til :rolleyes:  (de gamle smileyene er så mye artigere enn de nye..)

Endret av Lavterskel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har virkelig problemer med å konsentrere meg på jobb for tiden..Dette med å bli gravid har visst plutselig gått til hodet på meg :phaedra: Klarer liksom ikke la vær å google ting som har med å bli gravid og gjøre om igjen og om igjen :hallo: Blir litt overrasket over hvor viktig dette plutselig har blitt for meg etter pilleslutt. Er akkurat som om pilleslutt har trigget et ekstremt sterkt gravidønske. Ønsket har jo ligget der lenge, men bare som en fjern drøm i fremtiden. Nå klarer jeg jo nesten ikke tenke på annet. Føler meg litt dum som tenker så mye på dette allerede etter bare noen uker etter pilleslutt. Håper det er andre som har hatt det likedan? :sjenert: Og at dette roer seg etterhvert. Tror det kan bli veldig slitsomt i lengden og fokusere så mye på dette. Vil bemerke at det kun er i mitt hode alt dette skjer. Har ikke egentlig fortalt samboer eller andre hvor viktig dette har blitt for meg. Vi er bare enige om å prøve og håpe på det beste :) 

Forsøker å holde meg travelt opptatt med andre ting. Er jo sol og sommer og livet smiler :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker siden siste pille nå. Tiden flyr. Nydelige dager med sol, bading og masse is :essen2: Håper alle andre prøvere også klarer å kose seg i sommer og koble av med andre hyggelige ting i hverdagen :lillesky:Har nå tatt EL tester i 6 dager. Ingen positive ennå, men synes jammen streken var klart sterkere i går ettermiddag. Kanskje nærmer det seg nå :tongue: Ingen tegn som slim eller annet. Har testet både morgen og kveld. Har lest at ettermiddag/kveld er best, men har også testet morgen da jeg er redd for å ha drukket for mye på dagen og er ikke alltid jeg klarer holde meg 4 timer før. Tenker også at jeg kan ha kort topp og vil ikke gå glipp av det heller, hehe.

Er fortsatt usikker på om hvordan jeg skal regne syklusdager nå siden jeg ikke har hatt mensen ennå og ikke vet når EL er. Har lest at man kan beregne første syklusdag fra bortfallsblødning starter, men vet ikke om dette stemmer. Hvis noen har erfaring på dette vil jeg gjerne høre! Når jeg hadde bortfallsblødning hadde jeg også kun tre dager med brunt blod og en liten periode dag 4 med litt rødt, før brunt igjen og ferdig dag 5 (20.06-25.06). Burde kanskje da eventuelt regne syklus fra dagen med "friskt blod", ikke fra første dag. Beste er vel bare å vente på den ekte mensen. Hadde jo vært helt fint om den aldri kom også da og jeg ble gravid i steden, hehe..:fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hver gang jeg venter på resultat på en EL test er like spennende. Jeg håper på positivt resultat hver gang. Litt skuffet blir man jo når den sterke streken ikke kommer. Kommer til å teste morgen og kveld til jeg forhåpentligvis får to sterke streker. Kan bli mange tester ser jeg..

Endret av Lavterskel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nærme EL nå tror jeg, men det har jeg jo trodd noen dager allerede. Kjenner litt stikking i magen, men ingen EL slim da. Føler at dette er noe alle får, men ingen tegn til dette hos meg:sjenert: Testen nesten positiv i dag, sterkeste streken hittil. Tester igjen i kveld. Hadde vært gøy med positiv test nå etter å ha testet 11 dager. 

Ellers er det nå kun noen få dager med jobb før sommerferie. Skal bli så deilig å koble helt av alt stress og mas og bare kose oss. Kvalitetstid med familie, venner og hverandre. Blir nok av tid og anledning til å lege inn aksjer også underveis:biggrin:

Tror jeg har landet litt etter de første hektiske ukene som prøver. Har innsett at ingenting skjer fortere selv om jeg leser alt som har med prøving å gjøre på internett og følger alle kjerringråd som finnes. Ser at mange her inne gjør alle de rette tingene, men fortsatt går det både vinter og vår før det klaffer. Prøver å se på dette som en spennende og fin tid der vi er sammen om å skape noe stort som vil endre livene våre for alltid. Jeg gleder meg enormt til den dagen det er min tur til å strutte rundt med stor mage og jeg kan handle bittesmå babyplagg:rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å lese om andre i samme situasjon :)

Vi prøver nå på lillesøster eller lillebror, og storebror kom Mars 2016. Den gangen kom EL cirka 1 mnd etter pilleslutt og vips så klaffet det. Testet positivt 46 dager etter pilleslutt (Pilleslutt 20.05.15 og Positiv test 06.07.2015)

Sluttet på P-pillene denne gangen 25/6 og tro at EL kommer nuh. Kjenner det på kroppen (vondt i korsryggen) og positivt EL-test (fra babyplan). Tror allikevel ikke det blir baby av denne perioden, men vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Charlotte* skrev:

Så kjekt å lese om andre i samme situasjon :)

Vi prøver nå på lillesøster eller lillebror, og storebror kom Mars 2016. Den gangen kom EL cirka 1 mnd etter pilleslutt og vips så klaffet det. Testet positivt 46 dager etter pilleslutt (Pilleslutt 20.05.15 og Positiv test 06.07.2015)

Sluttet på P-pillene denne gangen 25/6 og tro at EL kommer nuh. Kjenner det på kroppen (vondt i korsryggen) og positivt EL-test (fra babyplan). Tror allikevel ikke det blir baby av denne perioden, men vi får se :)

Så spennende med nummer 2 :biggrin: Satser på det klaffer like raskt denne gangen også for dere. Så gøy med positiv EL test allerede. Jeg gleder meg til jeg også å får det. Ser ut til at jeg også kan få EL rundt fire uker etter pilleslutt. Ville vært bra å se at kroppen fungerer som den skal og jeg ser frem til første ordentlige PP :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...