Gå til innhold

-Dumt å få penger igjen på skatten!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det dumt, det skjønner da vel alle, men når skatteetaten tydeligvis nekter å tro på tallene jeg setter inn og trekker meg like sinnsykt mye hvert år uansett hva jeg gjør så blir det jo sånn da. Ikke alle som har enkel og rett frem økonomi hvor det "bare" er å endre på skattekortet.

Anonymkode: 29697...f4c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel ingen hemmelighet. Men det gjelder jo hovedsakelig de som velger å spare store mengder ved å betale for mye skatt. Da lønner det seg ikke fordi renta blir så lav i forhold til den renta man kan få ved å spare pengene andre steder i løpet av året. Åpenbart vil det være fordelsmessig for de fleste å betale sånn ca. det man skal i skatt, slik at man hverken får baksmell eller for mye til overs. Selv om det selvfølgelig er hyggelig med en større pott penger i ferien.... Dette er jo penger som ellers i løpet av året, kanskje ville vært brukt opp på "tull og fjas" hos mange som ikke er så sparebevisste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en måte å spare på. Ikke det at jeg får igjen så mye da, men nok til at jeg kan unne meg noe nytt, feks som i år, et nytt nettbrett.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, emilie123 skrev:

For meg er det en måte å spare på. Ikke det at jeg får igjen så mye da, men nok til at jeg kan unne meg noe nytt, feks som i år, et nytt nettbrett.

Enig! Og man får ikke brukt opp pengene før de kommer slik man kan om man bare legger vekk 😂 her blirre ny sofa! 

Anonymkode: 769b6...ea6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det dumt,

men når renteforskjellen er så liten, mellom skattefuten og f.eks. vanlig lønnskonto,

at det utgjør kanskje 2-3 kr forskjell,

så er det vel verdt investerte kronasjer,

for psyken sin del :nordvesta:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, NewInTown skrev:

Ja, det er vel ingen hemmelighet. Men det gjelder jo hovedsakelig de som velger å spare store mengder ved å betale for mye skatt. Da lønner det seg ikke fordi renta blir så lav i forhold til den renta man kan få ved å spare pengene andre steder i løpet av året. Åpenbart vil det være fordelsmessig for de fleste å betale sånn ca. det man skal i skatt, slik at man hverken får baksmell eller for mye til overs. Selv om det selvfølgelig er hyggelig med en større pott penger i ferien.... Dette er jo penger som ellers i løpet av året, kanskje ville vært brukt opp på "tull og fjas" hos mange som ikke er så sparebevisste.

Nei, det beste er å få restskatt, for det blir som et rentefritt lån.

Anonymkode: bd19c...a42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, puppi skrev:

Selvfølgelig er det dumt,

men når renteforskjellen er så liten, mellom skattefuten og f.eks. vanlig lønnskonto,

at det utgjør kanskje 2-3 kr forskjell,

så er det vel verdt investerte kronasjer,

for psyken sin del :nordvesta:

Det er bare en ting, en annen greie er de som venter på pengene, blir sure for at de ikke får dem "tidsnok". Kunne hatt dem i fjor!

Anonymkode: bd19c...a42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, emilie123 skrev:

For meg er det en måte å spare på. Ikke det at jeg får igjen så mye da, men nok til at jeg kan unne meg noe nytt, feks som i år, et nytt nettbrett.

Gjett hva, du kunne kjøpt nytt nettbrett for lenge siden!

Anonymkode: bd19c...a42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gjett hva, du kunne kjøpt nytt nettbrett for lenge siden!

Anonymkode: bd19c...a42

Nei, jeg kunne ikke det. Hver måned sliter jeg med å få det til å gå rundt, så jeg hadde ikke greid å spart pengene. Og med dagens rente er det hipp som happ hvor pengene står hen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, emilie123 skrev:

Nei, jeg kunne ikke det. Hver måned sliter jeg med å få det til å gå rundt, så jeg hadde ikke greid å spart pengene. Og med dagens rente er det hipp som happ hvor pengene står hen.

Jo, det kunne du. Like mye som at en røyker/narkoman kan klare å slutte.

Anonymkode: bd19c...a42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, puppi skrev:

Selvfølgelig er det dumt,

men når renteforskjellen er så liten, mellom skattefuten og f.eks. vanlig lønnskonto,

at det utgjør kanskje 2-3 kr forskjell,

så er det vel verdt investerte kronasjer,

for psyken sin del :nordvesta:

Synes ikke 1,72% er så liten forskjell jeg da. Det er forskjell mellom det jeg får fra skatteetaten og det jeg selv har på min sparekonto. Og så mye som de tjuvlåner fra meg hvert år så blir det faktisk litt. Spesielt når de ikke vil gi meg det tilbake før i oktober.

Anonymkode: 29697...f4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå form jeg igjen 2500, så er ikke veldig mye jeg taper på det tror jeg 😂 og jeg vil ikke kose meg med «rentefritt lån» som noen sier at det blir.

Anonymkode: ac290...fde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå form jeg igjen 2500, så er ikke veldig mye jeg taper på det tror jeg 😂 og jeg vil ikke kose meg med «rentefritt lån» som noen sier at det blir.

Anonymkode: ac290...fde

Nei, om du ender opp rundt 0, som du gjør, så taper du ikke mye. 2500 båkks er jo ingenting.

Anonymkode: bd19c...a42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det beste er å få restskatt, for det blir som et rentefritt lån.

Anonymkode: bd19c...a42

Hva er vitsen med et rentefritt lån om man ikke trenger pengene? For de fleste skal lønna deres holde til å betale de daglige utgifter, og da trenger man ikke planlegge å få dette "rentefrie lånet" du snakker om. De fleste trenger jo pengene sine jevnlig fra måned til måned, ikke utbetalt èn gang i løpet av sommeren i en stor sum.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, om du ender opp rundt 0, som du gjør, så taper du ikke mye. 2500 båkks er jo ingenting.

Anonymkode: bd19c...a42

Så lenge jeg ikke blir skyldig noe ;) å 2500 er faktisk litt for meg, så jeg skal kose meg med det 👌🏼

Anonymkode: ac290...fde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om det er snakk om større, planlagte beløp så vil det lønne seg å beholde disse pengene på en konto som gir høyere avkastning enn det skatteetaten gir.

Det betyr, for folk flest, at det er ganske smart å legge seg på et nivå hvor du betaler det du skal i skatt, eller betaler litt mer enn det du skal.

Om du betaler 250 kroner mer i skatt per mnd. så betyr det at du får en pen liten sum tilbake når oppgjøret er ferdig. De 250 kronene merker du kanskje ikke i det daglige. Noen vil merke 250 kroner/mnd veldig godt, så jeg gjør ingen forsøk på å hovere eller innbille meg noe nå, jeg bare presiserer at den jevne lønnsmottager med helt vanlig inntekt kan synes det er bedre å få noen kroner tilbake enn å bevilge seg et såkalt rentefritt lån. Det rentefrie lånet må faktisk betales tilbake i 2 avdrag, og folk er nå ikke alltid like flinke til å sette tilside penger på jevn basis ;)

Anonymkode: 4aded...a42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om det er snakk om større, planlagte beløp så vil det lønne seg å beholde disse pengene på en konto som gir høyere avkastning enn det skatteetaten gir.

Det betyr, for folk flest, at det er ganske smart å legge seg på et nivå hvor du betaler det du skal i skatt, eller betaler litt mer enn det du skal.

Om du betaler 250 kroner mer i skatt per mnd. så betyr det at du får en pen liten sum tilbake når oppgjøret er ferdig. De 250 kronene merker du kanskje ikke i det daglige. Noen vil merke 250 kroner/mnd veldig godt, så jeg gjør ingen forsøk på å hovere eller innbille meg noe nå, jeg bare presiserer at den jevne lønnsmottager med helt vanlig inntekt kan synes det er bedre å få noen kroner tilbake enn å bevilge seg et såkalt rentefritt lån. Det rentefrie lånet må faktisk betales tilbake i 2 avdrag, og folk er nå ikke alltid like flinke til å sette tilside penger på jevn basis ;)

Anonymkode: 4aded...a42

For at det skal bli et rentefritt lån må du betale alt før utgangen av mai. Om du venter til skatteoppgjøret vil du måtte betale rente på restskatten.

Anonymkode: 29697...f4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

I rene kroner og øre er det dumt, ja, men mennesker er ikke kalkulatorer. Jeg er møkklei økonomer som omtaler mennesker som om vi er rasjonelle maskiner, og som tar NULL hensyn til atferdsøkonomi. Jeg blir ikke imponert over sånne artikler, men tenker bare at den der økonomen har ikke skjønt det. Personlig økonomi er ikke så enkelt. Hadde det vært så sort-hvitt hadde ikke bankene fått solgt så mange elendige spareprodukter til overpris heller - og ironisk nok er det en bankansatt som klager i artikkelen. "Vennligst oppfør dere økonomisk rasjonelt når det gavner oss i banken, men ikke når vi taper på det" er budskapet, sånn egentlig. Troverdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uføretrygdet og har i flere år fått en god del igjen på skatten. Har en grei sum på sparekonto pga nettopp dette. Tidligere i år endret skattetabellen min seg, så jeg kommer ikke til å få mye igjen neste år. Jeg syns det er bedre å få en større skatteutbetaling hvert år enn å få 1000 kr ekstra I måneden. Men det er bare min mening. 

Anonymkode: 902ce...68b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...