Gå til innhold

Hvem blir sammen med muslimer her i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fleste nordmenn er medlem av statskirken. Er man medlem der, anser jeg de for å være kristne. Og de fleste nordmenn døper, gifter seg i kirken osv. 

Anonymkode: 8df97...3c5

En tredel av medlemmene av statskirken oppgir selv at de er ateister. En ateist kan vanskelig anses som kristen, selv om de er medlemmer av en kirke. De fleste gidder bare ikke melde seg ut. Greiest å bare forbli medlem på papiret. Medlemstallet i statskirken er derfor ikke noen god måleenhet for antallet kristne i Norge. Dåp, bryllup og begravelse i regi av statskirken handler ofte mer om tradisjon og mangel på andre alternativer enn kristen overbevisning. Andelen barn som døpes i regi av statskirken minker stadig og nærmer seg nå halvparten av barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.7.2018 den 10.15, Klossmajor skrev:

De fleste nordmenn er ikke lenger kristne. Nordmenn med kristen tro er nå i mindretall i Norge.

Det kommer helt an på hva man definerer som "kristen". Vi bruker kristen kalender, feirer gjerne jul, bruker banneord som "helvete", "faen", "herregud". Alt dette er jo ting vi har fra kristendommen, selv om vi ikke er troende. Så i den forstand er vi jo kristne. Mye av religionen har jo direkte glidd inn i språket og hverdagen, selv om vi ikke lengre direkte assosierer det med religion. Men noen utenfra vil jo legge mer merke til disse tingene enn oss.

 

Ser man på en ikke-troende muslim så vil jo de følge en del muslimske tradisjoner fra sitt hjemland, og gjerne bruke uttrykk som kommer fra religionen. De sier "allahu akbar" litt som engelsktalende sier "oh my god" om ting. De vil jo sånn sett bli ansett som muslimer selv om de ikke nødvendigvis er troende. 

Anonymkode: 7f4fc...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hva man definerer som "kristen". Vi bruker kristen kalender, feirer gjerne jul, bruker banneord som "helvete", "faen", "herregud". Alt dette er jo ting vi har fra kristendommen, selv om vi ikke er troende. Så i den forstand er vi jo kristne. Mye av religionen har jo direkte glidd inn i språket og hverdagen, selv om vi ikke lengre direkte assosierer det med religion. Men noen utenfra vil jo legge mer merke til disse tingene enn oss.

Ser man på en ikke-troende muslim så vil jo de følge en del muslimske tradisjoner fra sitt hjemland, og gjerne bruke uttrykk som kommer fra religionen. De sier "allahu akbar" litt som engelsktalende sier "oh my god" om ting. De vil jo sånn sett bli ansett som muslimer selv om de ikke nødvendigvis er troende. 

Anonymkode: 7f4fc...6b6

Det der var ytterst svake argumenter. Vår kalenders tilknytning til kristendom er ganske begrenset. Den er en reformert versjon av en romersk før-kristen kalender. Millioner på millioner av muslimer, hinduer og buddhister rundt omkring forholder seg til samme kalender. At religioner påvirker språk er heller ikke mye til argument. Banneordene du lister opp brukes like mye av muslimer, hinduer og buddhister her til lands som etniske nordmenn. Disse muslimene, hinduene og buddhistene blir ikke mer kristne av den grunn. Man finner også ord man kan knytte til andre religioner enn kristendom i europeiske språk uten at det knytter europeerne som bruker den type ord i dagligtalen mer til disse religionene enn hvis de ikke hadde brukt dem. Like lite som det å bære et navn knyttet til kristendommen automatisk gjør deg til en kristen, blir man heller ikke automatisk hedning av at foreldrene døpte en til et hedensk navn som Tor, Odin eller Frøya.

Det å være kristen er en religiøs overbevisning. Det kommer man simpelthen ikke utenom. Tror man ikke bibelen er guds ord, er man ikke kristen. Da tror man ikke på kristendommens gud. Da er man ganske enkelt ikke kristen. En ateist kan ikke være kristen. Men en ateist kan likevel være med på kristne tradisjoner. På samme måte har mange muslimer også overvært gudstjenester i kirken uten at det gjør dem mer kristne av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer helt an på hva man definerer som "kristen". Vi bruker kristen kalender, feirer gjerne jul, bruker banneord som "helvete", "faen", "herregud". Alt dette er jo ting vi har fra kristendommen, selv om vi ikke er troende. Så i den forstand er vi jo kristne. Mye av religionen har jo direkte glidd inn i språket og hverdagen, selv om vi ikke lengre direkte assosierer det med religion. Men noen utenfra vil jo legge mer merke til disse tingene enn oss.

 

Ser man på en ikke-troende muslim så vil jo de følge en del muslimske tradisjoner fra sitt hjemland, og gjerne bruke uttrykk som kommer fra religionen. De sier "allahu akbar" litt som engelsktalende sier "oh my god" om ting. De vil jo sånn sett bli ansett som muslimer selv om de ikke nødvendigvis er troende. 

Anonymkode: 7f4fc...6b6

"Helvete" f.eks har sitt språklige opphav i norrønt og norrøn mytologi, guden hel og dødsriket. "Faen" er også av norrønt opphav og betyr fiende. Høytider har for folk flest ingen religiøs betydning, men tradisjonell betydning. Ganske stor forskjell. Og nei, det er ingen muslimer som bruker allahu akbar i betydningen "oh my god". Du har rett og slett diskvalifisert fra hele diskusjonen ved tydeliggjøre at du har null peiling på hva du snakker om. 

Anonymkode: d6e16...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dama er født muslim og fortsatt "offisielt" muslim selv om hun i likhet med mange andre for lengst er helt ferdig med religionen privat. 

Vi har en dønn normalt liv, hun er verdens beste jente, og det ser ut som vi snart blir samboere.

Hennes religiøse bakgrunn har så langt hatt null innvirkning på vårt forhold, men om vi skulle finne ut at vi har lyst til å gifte oss kan det selvfølgelig være at noen skrullete slektninger får lyst til å lage kvalm. Det har hun advart meg mot. Sånt får vi evt ta når det kommer opp. 

Jeg hører til blant dem som har svært vanskelig for å se hva Islam har å bidra med av positive ting i 2018. Det er vanskelig å tenke seg en trosretning som har ødelagt så mye for så mange mennesker (og i desidert størst grad sine "egne" folk). Men man må greie å skille mellom Islam og muslimer. Muslimer flest er selvfølgelig ålreite folk akkurat som kristne og jøder og hinduer flest er det, og det er vel et mindretall av dem som er så voldsomt religiøse av seg også, når alt kommer til stykket.

Jeg har bodd i et land med muslimsk majoritet i en årrekke - og det har vært sabla fint. Man skal selvfølgelig være bra virkelighetsfjern for å ikke se at Islam er en dypt problematisk religion som i økende grad skaper utfordringer over store deler av verden (og det kan vi vel takke våre allierte i Saudi Arabia for), men å gå rundt med en masse frykt for folk som tilfeldigvis er nødt til å kalle seg muslimer blir rett og slett for dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror muslimene er populære blant damene. Er jo et av de få gjenværende maskuline folkeslagene i verden som ikke har blitt påvirket av feminisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.6.2018 den 18.21, AnonymBruker skrev:

Kilder? Det står i koranen! Taqiyya f.eks. Sura 3:28. Men det finnes mange varianter her. De kan også lyve om at de ikke er muslimer. Islam sitt oppdrag er å erobre hver eneste nasjon på denne kloden. Og de kan mer eller mindre bruke alle metoder for å oppnå det målet. En ikke-muslim kan i bunn og grunn aldri stole på en muslim. 

Og du har egentlig ikke så mye du skulle sagt om omskjæring. Hvis man bor i Norge så er du beskyttet av det norske lovverket, så det binder hendene til den muslimske mannen. Men i et muslimsk ekteskap er kvinnen mannens eiendom og mer eller mindre en slave. Kvinner blir f.eks brukt som en objektivisert belønning til muslimer i "himmelen"(som i hvert fall er et helvete for kvinner).

Med all respekt, fuck islam.

Anonymkode: a5412...6b7

Tror jeg må ta en prat med min far om det du sier. Jeg må be ham lese koranen skikkelig og begynne å behandle mamma slik du sier islam vil ha det. 

De bor i Nord-Irak nå etter vi barna ble voksne. Mamma var kirurg i Norge og pappa overlege. 

Jeg tror de må ha misforstått selv om de er praktiserende muslimer. De prøver ikke å erobre verden. Synd, kunne gjerne tenkt meg å eie ei øy eller fem. Helst hele karribien. Tenk på alle bilene jeg ville fått tilgang til om de bare prøvde å erobre noe sted. Hvordan kunne de gå glipp av delen der de må erobre verden. Alle pengene!!!  😩 jeg vil ha! 

Omskjæring... igjen, de må ha gått glipp av halve undervisningen her. De har kun omskjært lillebroren min fordi han som 8 åring hadde trang forhud og smerter. Jeg er ikke omskjært. Hva er galt med meg?? Kan du være så snill å hjelpe meg? Jeg vil ikke være annerledes enn alle andre muslimske jenter nedentil. 

Føler mamma og pappa har sviktet på flere plan. Mamma jobber som kirurg i hjemlandet også, altså en fri slave?

Pappa må virkelig skjerpe. Jeg vet for sikkert mamma sitter på all kontroll der med penger etc. Hun er sjefen i huset. Han prøver ikke å erobre noen steder. Fratar meg og broren min tilgang på hele verden. Han har ikke omskjært meg. Jeg er annerledes enn det. Jeg må be min etnisk norske ektemann slutte å stole på meg. ALDRI ha tillit til en muslim. Han må være ekstra på vakt siden jeg er kirurg og kan håndtere kniver. Han burde rømme med de to barna våre og glemme de siste 10 årene. Han burde passet på og aldri blitt med meg og barna til nord-Irak for å besøke mine foreldre som ikke har peiling på islsm tydeligvis. Forsåvidt ikke deres familier og venner heller. Jeg får invitere alke til Norge så kan DU gi riktig opplæring. Deal?! 

Anonymkode: cf6e0...59a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...