Gå til innhold

Når gjestene ikke gir gave..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gifter man seg for å få gave nå plutselig ? 

Høres ut som grådige konfirmanter som kun gjør det for å få penger. 

Nå har jeg alltid selv gitt, det er en selvfølge. MEN.... Legger brudeparet opp til at man må som gjest betale for å reise langt, betale eget sted å bo osv, så kommer det fort på mange tusen kr. Jeg brukte ca 6000,- for et bryllup en gang med kjole, sveis, hotell og reise og gave. Dere synes jeg er drøyt mye. Attpå til var ikke en gang drikke inkludert og fikk 2 glass til maten. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da sender du et takkekort som takk for deltagelsen i bryllupet. For jeg antar at du ville ha dem der siden du inviterte dem. Så kan de heller spørre om du ikke likte gaven (siden du ikke takker for gaven) hvis de gav en gave. Så mister verken du eller de ansikt (tror jeg). 

Anonymkode: 3535b...2ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan konfrotere gjester som ikke har gitt gave til bryllupet? Jeg synes det er ganske frekt å komme til noen sitt bryllup, uten gave. Ikke noe kort, ikke noe «gaven kommer da». Bryllupet var for 3 uker siden...

Anonymkode: e002d...141

En annen ting hadde vært pinlig for dere.. TENK om de har feks gitt en konvolutt med penger, så har den kommet bort i gavemylderet? Da hadde det nok hvert over og ut for det vennskapet. .... og ja det er uhyre frekt å etterspørre en gave. Det gjør man bare ikke!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

En annen ting hadde vært pinlig for dere.. TENK om de har feks gitt en konvolutt med penger, så har den kommet bort i gavemylderet? Da hadde det nok hvert over og ut for det vennskapet. .... og ja det er uhyre frekt å etterspørre en gave. Det gjør man bare ikke!! 

Hvorfor skulle det ha vært over og ut for vennskapet? Fordi jeg spør om gaven? Så det er frekkere å spøre om en gave enn å la være å gi gave? 

Anonymkode: e002d...141

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi gave i deres bryllup / fest da :) 

Anonymkode: 7c09c...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle det ha vært over og ut for vennskapet? Fordi jeg spør om gaven? Så det er frekkere å spøre om en gave enn å la være å gi gave? 

Anonymkode: e002d...141

Ja det er faktisk frekkere å spørre om gave enn å ikke gi!

Du aner jo ikke om gaven kan ha blitt borte eller om de har sinnsykt dårlig råd eller andre ting som gjør at de ikke har gitt. Personlig ville jeg malt et bilde eller noe slikt hvis det sto på økonomi, men du kan faktisk ikke forvente gave. Kan du ikke bare være fornøyd med å være endelig gift å slutte å lage nummer? Det er ofte svinedyrt å gå i et bryllup. Du skal være glad de kom. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Ja det er faktisk frekkere å spørre om gave enn å ikke gi!

Du aner jo ikke om gaven kan ha blitt borte eller om de har sinnsykt dårlig råd eller andre ting som gjør at de ikke har gitt. Personlig ville jeg malt et bilde eller noe slikt hvis det sto på økonomi, men du kan faktisk ikke forvente gave. Kan du ikke bare være fornøyd med å være endelig gift å slutte å lage nummer? Det er ofte svinedyrt å gå i et bryllup. Du skal være glad de kom. 

Men hvis det er så enkelt at gaven er borte, så er det jo bare å si det. Selv om jeg tviler på at det er tilfelle da det sto to stykker som jeg stoler fult og helt på at ikke har tatt gaven selv å åpnet gavene våre fra første gjest ankom. Alle gavene ble skrevet ned i en bok, navnet dems står ikke i den. Så gaven har ikke blitt borte i ettertid heller.

Hvis det ikke er vanlig å gi gaver i bryllup, hvorfor er magasiner, bryllupseventer, butikker (eksempler) så opptatt av gavelister og ønsker? Jo fordi det er en helt naturlig ting å gi gaver i et bryllup. Noe som ikke er naturlig er å komme i et bryllup uten gave, og ikke gi noe beskjed om det. 

Anonymkode: e002d...141

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis det er så enkelt at gaven er borte, så er det jo bare å si det. Selv om jeg tviler på at det er tilfelle da det sto to stykker som jeg stoler fult og helt på at ikke har tatt gaven selv å åpnet gavene våre fra første gjest ankom. Alle gavene ble skrevet ned i en bok, navnet dems står ikke i den. Så gaven har ikke blitt borte i ettertid heller.

Hvis det ikke er vanlig å gi gaver i bryllup, hvorfor er magasiner, bryllupseventer, butikker (eksempler) så opptatt av gavelister og ønsker? Jo fordi det er en helt naturlig ting å gi gaver i et bryllup. Noe som ikke er naturlig er å komme i et bryllup uten gave, og ikke gi noe beskjed om det. 

Anonymkode: e002d...141

Hvis du skal gå etter etikette fra gammelt vis så er det verste du kan gjøre å vise grådighet å være fornærmende. 

Bryllups etikette er ikke en mal som må følges. 

Hvis ingen har turt å si det til deg før nå så kan jeg like godt si du virker du usedvanlig frekk, bortskjemt og materialistisk.  

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Bonusmammaen skrev:

Hvis du skal gå etter etikette fra gammelt vis så er det verste du kan gjøre å vise grådighet å være fornærmende. 

Bryllups etikette er ikke en mal som må følges. 

Hvis ingen har turt å si det til deg før nå så kan jeg like godt si du virker du usedvanlig frekk, bortskjemt og materialistisk.  

Du har ikke noe bedre svar å komme med enn det? Er det noe som viser frekkhet så er det å komme i et bryllup uten gave, beklager at det fornærmer deg. 

Anonymkode: e002d...141

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har fått mange gode svar.

Rart å komme uten gave. Rarere å etterlyse gave.

Anonymkode: 79af9...8b0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener da at jeg skal la være å snakke med denne personen? Tenk om personen har gitt meg gave, men den har kommet bort. Da sitter jo jeg her og tenker mitt om denne personen, mens personen egentlig kanskje har gitt gave. Å konforntere noen er ikke frekt. Er man venner så snakker man sammen, og det trodde jeg denne personen var. Som sagt, hadde ikke personen hatt råd til å gi oss gave så hadde jeg hatt full forstårlse for det. Det er bare dette med å dukke opp, og ikke gi en beskjed om at det ikke ligger noe gave fra de en gang jeg reagerer på.

Anonymkode: e002d...141

Du spurte om du skulle konfrontere dem, og har fått svar deretter. Å konfrontere noen er en temmelig direkte og krass fremgangsmåte, spesielt i denne sammenhengen. 

Anonymkode: 93ca4...08d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt på folk som har klaget på at sønnen deres ikke fikk bursdagsgave av noen andre som ble bedt, og det med den vitende at de andre gjestene levde fra hånden til munnen omtrent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hei. Jeg sitter her og skal skrive takkekort, og jeg må bare beklage, men kortene ble blandet, så jeg aner ikke hva jeg fikk av dere til bryllupet. Kan du hjelpe meg?" Da får du spurt om gaven på en ok måte...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frekkere å etterlyse en gave enn å ikke ha med gave til bryllup. Sånt gjør man bare ikke.

Anonymkode: c3615...d59

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke med gave i bryllupet jeg var i forrige helg. Følte jeg brukte nok penger på flyreisen dit og hotell for helgen.

Anonymkode: c4f3e...bc3

Epler og pærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2018 den 0.45, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg heller droppet gaven enn å få en gave jeg ikke har bruk for. 

Og jeg som trodde at man arrangerer bryllupsfest for å gifte seg og ikke få gave🙄

 

Anonymkode: 165d1...e50

Si det til unger før julaften (altså at jula ikke handler om gaver). 

Anonymkode: 6b8b0...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, altflyter skrev:

"Hei. Jeg sitter her og skal skrive takkekort, og jeg må bare beklage, men kortene ble blandet, så jeg aner ikke hva jeg fikk av dere til bryllupet. Kan du hjelpe meg?" Da får du spurt om gaven på en ok måte...

En sånn melding fikk jeg en gang (jeg hadde gitt gave), det er helt greit. Å ta det opp på noen annen måte er ikke greit - å påpeke at noen har brutt sosiale forventninger og etiketteregler er faktisk mer ufint enn å bryte dem i utgangspunktet. Det kan være så mange grunner til det skjer, men den høflige responsen vil alltid være å la det forbigå i stillhet og ikke gjøre noe nummer ut av det.

Jeg leste en gang at dronning Sonja, hvis hun under en formell middag ser en av gjestene legge håndvesken sin på bordet (av ting man ikke gjør...) vil gjøre det samme, for at gjestens feil skal bli mindre åpenbar. En virkelig god vertinne vil også sørge for å søle på duken tidlig i middagen, da blir det ikke så pinlig når en eller annen gjest garantert vil gjøre det samme i løpet av kvelden. Poenget er at som vertskap (som er det brudeparet er i en bryllupsfest) er å få gjestene til å føle seg vel uansett, ikke passe på at de følger alle regler. Ja, jeg synes også det er en selvfølge at man stiller med gave som bryllupsgjest, men om gaven skulle utebli er det ikke verdens undergang - det er en like stor selvfølge at man ikke konfronterer gjesten med det i ettertid.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...