Gå til innhold

Fy søren, for et ekkelt matvrak jeg er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Inwe skrev:

At du synes periodisk faste er et tulleutrykk betyr jo ikke at det ikke finnes. Også det at du hadde et spisevindu på 7 timer uten å kalle det det betyr heller ikke ar det ikke finnes. Det er ingen store helsegevinster med det, men det er heller ingen negative sider med det. For noen fungerer det rett og slett bedre å spise sånn uansett hvor tullete du må mene det er. Spesielt har heller ingen påstått at det er. 

At du gikk ned ved å telle kalorier og spise normal mat betyr ikke at det er veien å gå for alle. For noen er det lettere å ha spisevinduer. Visste du at det finnes en gruppe mennesker som bor i jungelen og kun spiser en gang om dagen? En av disse er verdens sterkeste i markløft uten doping, synes du det også er tullete? Siden han faster 23 timer i døgnet og spiser i en time. Ca 1600 kcal på den timen og trener 2 ganger om dagen. På den måten kan han «dope» seg uten å ta doping, bare ved hjelp av egne hormoner. 

Selv orker jeg ikke faste, frokost er nødvendig for å få meg i gang. Min far har aldri spist frokost noen gang uten at det har påvirket helsen hans. Jeg spiser heller ikke det du kaller normal mat, men jeg kan spise mye mer enn hva jeg kunne når jeg spiste normal mat og fortsatt gå ned mer. Hva sier du til det? Siden kalorier har alt å si, jeg lever nemlig på nesten 500 kcal mer (og over hva jeg skal spise for å holde vekta i følge alle kalkulatorer) og går ned mer enn hva jeg gjorde når jeg telte. Jeg veier mindre og trener likt. 

Jeg synes du er veldig bastant på at din måte fungerer. Og ja, for all del, den gjør det, men du må få bedre forståelse for at det finnes flere veier til rom og ikke alle vil følge din. 

Ts har tydeligvis et anstrengt forhold til mat, så hun burde ikke telle kalorier overhode. Kanskje heller bytte kosthold, for meg funker vegansk som bare det, bare et tips. 

Er ganske sikker på at de ikke spiser på mc'ern den ene timen, da.. Og de sitter ikke rolig på et kontor hele dagen.

Hadde alle vi kun spist det kroppen trengte og vi måtte fange maten selv, er det ikke mange av oss som hadde vært overvektige heller.

Anonymkode: f08e8...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er ganske sikker på at de ikke spiser på mc'ern den ene timen, da.. Og de sitter ikke rolig på et kontor hele dagen.

Hadde alle vi kun spist det kroppen trengte og vi måtte fange maten selv, er det ikke mange av oss som hadde vært overvektige heller.

Anonymkode: f08e8...1e7

De spiser faktisk helt vegansk, jeg nevnte ikke dette da det ofte ender med at folk diskuterer det fremfor å ta poenget. Det er heller ikke hvilken type mat som er poenget her, men det at periodisk faste ikke er tullebegrep, det fungerer faktisk veldig bra for mange. De må forresten kun spise en gang om dagen for å få hele "dopingeffekten" så det holder ikke bare å spise rent, selvom det selvsagt hjelper deg med både vekt, styrke og muskelbygging. Min samboer har gått opp 2 kg etter han begynte å spise vegansk, selvom han spiser mindre kalorier. Musklene hans (som han allerede hadde) vokser rett og slett av kosten da han ikke har trent i nærheten av så mye som han pleier. Ser også flere atleter sier at det krever mindre trening for bedre resultater på dette kostholdet. Selv blir jeg mindre selvom jeg spiser mer, men sterkere og mer definert. 

Jeg har kontorjobb, men sitter ikke hele dagen. Jeg går alltid lenger enn jeg må om jeg skal på do, tar kaffemaskina lengst unna og kan finne på å gå en liten tur rundt på kontoret eller utenfor i løpet av dagen. Etter jobb trener jeg, drar i butikken og lager mat, rekker ikke sette meg ned igjen før rundt 21:00, og jeg bruker sykkel, ikke bil. Samt jeg spiser rent og vegansk (som fungerer helt fint til tross for kontorjobb). Så det at man sitter på et kontor er ingen unnskyldning til å spise dårlig eller ikke bevege seg. Du kan faktisk spise det kroppen din trenger på et kontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Inwe skrev:

At du synes periodisk faste er et tulleutrykk betyr jo ikke at det ikke finnes. Også det at du hadde et spisevindu på 7 timer uten å kalle det det betyr heller ikke ar det ikke finnes. Det er ingen store helsegevinster med det, men det er heller ingen negative sider med det. For noen fungerer det rett og slett bedre å spise sånn uansett hvor tullete du må mene det er. Spesielt har heller ingen påstått at det er. 

At du gikk ned ved å telle kalorier og spise normal mat betyr ikke at det er veien å gå for alle. For noen er det lettere å ha spisevinduer. Visste du at det finnes en gruppe mennesker som bor i jungelen og kun spiser en gang om dagen? En av disse er verdens sterkeste i markløft uten doping, synes du det også er tullete? Siden han faster 23 timer i døgnet og spiser i en time. Han spiser ca 1600 kcal på den timen og trener 2 ganger om dagen. På den måten kan han «dope» seg uten å ta doping, bare ved hjelp av egne hormoner. Du kan finne en dokumentar om han på YouTube, husker ikke nøyaktig hva den het, men kan finne det ut for deg om du vil.

Selv orker jeg ikke faste, frokost er nødvendig for å få meg i gang. Min far har aldri spist frokost noen gang uten at det har påvirket helsen hans. Jeg spiser heller ikke det du kaller normal mat, men jeg kan spise mye mer enn hva jeg kunne når jeg spiste normal mat og fortsatt gå ned mer. Hva sier du til det? Siden kalorier har alt å si, jeg lever nemlig på nesten 500 kcal mer (og over hva jeg skal spise for å holde vekta i følge alle kalkulatorer) og går ned mer enn hva jeg gjorde når jeg telte. Jeg veier mindre og trener likt. 

Jeg synes du er veldig bastant på at din måte fungerer. Og ja, for all del, den gjør det, men du må få bedre forståelse for at det finnes flere veier til rom og ikke alle vil følge din. 

Ts har tydeligvis et anstrengt forhold til mat, så hun burde ikke telle kalorier overhode. Kanskje heller bytte kosthold, for meg funker vegansk som bare det, bare et tips. 

Jeg synes du bruker hersketeknikker. Jeg ønsker å hjelpe trådstarter til å få et bedre forhold til mat. Jeg mener jeg er det motsatte av bastant, og jeg er tvertimot opptatt av at hver person må finne en måte som fungerer for dem. (Jeg antar at det er den vektleggingen som får meg til å virke bastant.) Jeg sier ikke at hun må telle kalorier eller ikke ha et spisevindu, eller at det er tullete å ha et spisevindu. Jeg mener det er tullete å la spisevinduet bety alt, så mye at det gåt på bekostning av livskvaliteten, slik som det ser ut som tilfellet er for trådstarter. Jeg synes også det er litt tullete å si at du ikke faster, eller at du ikke spiser frokost. Hvis du har et opphold mellom måltidene dine, faster du, og hvis du spiser hver dag, spiser du frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pringle skrev:

Jeg synes du bruker hersketeknikker. Jeg ønsker å hjelpe trådstarter til å få et bedre forhold til mat. Jeg mener jeg er det motsatte av bastant, og jeg er tvertimot opptatt av at hver person må finne en måte som fungerer for dem. (Jeg antar at det er den vektleggingen som får meg til å virke bastant.) Jeg sier ikke at hun må telle kalorier eller ikke ha et spisevindu, eller at det er tullete å ha et spisevindu. Jeg mener det er tullete å la spisevinduet bety alt, så mye at det gåt på bekostning av livskvaliteten, slik som det ser ut som tilfellet er for trådstarter. Jeg synes også det er litt tullete å si at du ikke faster, eller at du ikke spiser frokost. Hvis du har et opphold mellom måltidene dine, faster du, og hvis du spiser hver dag, spiser du frokost.

Hvor har jeg brukt hersketeknikker? Jeg sier ikke at du ikke ønsker å hjelpe, jeg tror virkelig du ønsker å hjelpe hver eneste gang du svarer i tråder. Ok, da tok jeg feil, men ja, det er nok vektleggingen. Det går igjen i trådene du svarer på at det virker som du tror eneste løsning er normal mat og kaloritelling om man vil ned i vekt, men om det ikke er riktig tar jeg det selvsagt tilbake. Jeg har bare sett deg svare flere ganger "for å gå ned i vekt må du ligge i et kaloriunderskudd" og det er en sannhet med modifikasjoner. Du behøver nemlig ikke være i et kaloriunderskudd, men da kan du heller ikke spise det samme som før. 

Nja, følger hun periodisk faste er det lurt å følge spisevinduet for å ikke bli alt for sulten ellers. Jeg tolket mer trådstarter dit hen at hun hadde en dårlig dag, ikke at det går utover livskvaliteten hennes ellers. Er det slik at det går utover livskvaliteten hennes bør hun selvsagt slutte med periodisk faste. Man må finne noe som funker over tid, helst resten av livet. 

Det kalles ikke faste før det går over så og så mange timer (litt usikker på hvor mange, men mener det er 16). Så jeg faster ikke. Jeg vil heller ikke si at man spiser frokost om første måltid er mer enn 4 timer etter du har stått opp, men det er min definisjon av begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg da lettere kan kontrollere inntak av kcal. Skal ifølge lifesum ha 1300 kcal per døgn. Har idag vært inaktiv

Anonymkode: e22c4...c64

Er du sikker på at 1300 ikke bare er for å overleve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inwe skrev:

Hvor har jeg brukt hersketeknikker? Jeg sier ikke at du ikke ønsker å hjelpe, jeg tror virkelig du ønsker å hjelpe hver eneste gang du svarer i tråder. Ok, da tok jeg feil, men ja, det er nok vektleggingen. Det går igjen i trådene du svarer på at det virker som du tror eneste løsning er normal mat og kaloritelling om man vil ned i vekt, men om det ikke er riktig tar jeg det selvsagt tilbake. Jeg har bare sett deg svare flere ganger "for å gå ned i vekt må du ligge i et kaloriunderskudd" og det er en sannhet med modifikasjoner. Du behøver nemlig ikke være i et kaloriunderskudd, men da kan du heller ikke spise det samme som før. 

Nja, følger hun periodisk faste er det lurt å følge spisevinduet for å ikke bli alt for sulten ellers. Jeg tolket mer trådstarter dit hen at hun hadde en dårlig dag, ikke at det går utover livskvaliteten hennes ellers. Er det slik at det går utover livskvaliteten hennes bør hun selvsagt slutte med periodisk faste. Man må finne noe som funker over tid, helst resten av livet. 

Det kalles ikke faste før det går over så og så mange timer (litt usikker på hvor mange, men mener det er 16). Så jeg faster ikke. Jeg vil heller ikke si at man spiser frokost om første måltid er mer enn 4 timer etter du har stått opp, men det er min definisjon av begrepet.

Normal mat kan være så mangt, og kaloritelling er langtfra den eneste måten å gå ned i vekt. Det eneste som er nødvendig, er kalroiunderskudd (og her er vi uenige, skjønner jeg).

Det er helt riktig at det er lurt å holde seg til ett spisemønster over noe tid, jeg merker det selv når jeg kommer ut av rytmen. Men det er fullt mulig å komme inn i en annen rytme. Poenget er at det er en rytme, ikke hvilken rytme det er.

Jeg tenker på frokost som det første måltidet etter at man har stått opp, og faste som å ikke spise på en stund, men det er selvfølgelig andre mulige definisjoner også. Skal jeg spise frokost på hotell, må jeg gjøre det før klokka 11, og jeg kan ikke få kjøttkaker i brun saus, men hjemme kan jeg utsette den så lenge jeg vil og spise hva jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har nå et spisevindu på 8 timer, og det går helt fint. Faster mellom kl 7 ca (står opp da) og til kl 14. Kan derettter spise mellom 14-22. 

Har idag trykka i meg kun karbohydrater, og føler meg så ekkelt og oppblåst. Endte opp på ca 1600 kcal.. Etter full jobbdag og barn jeg er alene med er jeg UTSLITT og orker ikke tanken på trening, men skal tvinge meg til en gå tur med veslejenta i morgen. 

Hva spiser dere på periodisk faste? 

Anonymkode: e22c4...c64

1600 kalorier er lite. Du er ikke noe matvrak.Det er faktisk så lite at en normalt aktiv kvinne vil gå ned om hun spiser såpass lite. 1300 er veldig lite. Er du sikker på at det ikke er bmr' en din som er så lav? Selv om det er bmr er det lavt. Prøv å spise noe sunt og næringsfullt først, så kan du trykke i deg hva du måtte ønske etterpå. Spiser du sunn og litt mektig mat først, går suget etter karbohydrater ned. Det er ikke noe galt i karbohydrater så lenge ikke alt kommer fra sukker. Jeg kjører også periodisk faste, men ikke slik som du gjør. Jeg faster hver mandag og hver torsdag og spiser nøyaktig det jeg vil ellers. Jeg har gått ned 15 kg siden i mars. 

Anonymkode: 82e02...038

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pringle skrev:

Normal mat kan være så mangt, og kaloritelling er langtfra den eneste måten å gå ned i vekt. Det eneste som er nødvendig, er kalroiunderskudd (og her er vi uenige, skjønner jeg).

Det er helt riktig at det er lurt å holde seg til ett spisemønster over noe tid, jeg merker det selv når jeg kommer ut av rytmen. Men det er fullt mulig å komme inn i en annen rytme. Poenget er at det er en rytme, ikke hvilken rytme det er.

Jeg tenker på frokost som det første måltidet etter at man har stått opp, og faste som å ikke spise på en stund, men det er selvfølgelig andre mulige definisjoner også. Skal jeg spise frokost på hotell, må jeg gjøre det før klokka 11, og jeg kan ikke få kjøttkaker i brun saus, men hjemme kan jeg utsette den så lenge jeg vil og spise hva jeg vil.

Om du leser litt så finner du ut at dette ikke stemmer, det handler ikke om å være uenige, det er fakta. Som jeg sa går jeg nå ned i vekt på noe som skal være kalorioverskudd i følge kalkulatorer. Det er også et kaloriinntak som jeg gikk opp på før jeg begynte å spise som jeg gjør, til tross for at jeg veier mindre. Kan du gi meg en forklaring på dette? Spiser nå rundt 2300 kalorier, måtte ned på 1600-1800 med maten jeg spiste før. 

Faste har en definisjon, du kan ikke gi den en ny definisjon uten at man blir forvirret. Frokost vet jeg ikke om har en definisjon, hva man spiser har iallefall ikke noe med definisjonen å gjøre. Danskene spiser frokost til lunsj. 

Jeg lurer fortsatt på hvor jeg bruker hersketeknikker? Jeg vil nemlig ikke fremstå som noen som bruker slike. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Inwe skrev:

Om du leser litt så finner du ut at dette ikke stemmer, det handler ikke om å være uenige, det er fakta. Som jeg sa går jeg nå ned i vekt på noe som skal være kalorioverskudd i følge kalkulatorer. Det er også et kaloriinntak som jeg gikk opp på før jeg begynte å spise som jeg gjør, til tross for at jeg veier mindre. Kan du gi meg en forklaring på dette? Spiser nå rundt 2300 kalorier, måtte ned på 1600-1800 med maten jeg spiste før. 

Faste har en definisjon, du kan ikke gi den en ny definisjon uten at man blir forvirret. Frokost vet jeg ikke om har en definisjon, hva man spiser har iallefall ikke noe med definisjonen å gjøre. Danskene spiser frokost til lunsj. 

Jeg lurer fortsatt på hvor jeg bruker hersketeknikker? Jeg vil nemlig ikke fremstå som noen som bruker slike. 

Jeg syntes du vred på det jeg sa, at jeg skulle ha sagt at ingen spiser på den måten. Jeg mener at PF ikke er en ting, i betydningen at måltidsrytme ikke gjør stort fra eller til, ihvertfall ikke i seg selv, og ikke av de grunnene folk liker å tro, og at det er tullete å gi noe helt vanlig noe, et spesialuttrykk. Hvis det kunne få folk til å spise regelmessig og ikke for mye, så er det viktigere og da skal jeg holde kjeft, men det skjer ikke - for mange blir det isteden en besettelse, hvor å "bryte fasten" blir en svær greie og man tenker at man må spise spesiell mat. Og jeg kan ikke helt se poenget i din historie om personen som hører til en gruppe mennesker som spiser en gang om dagen, eller engang helt tro på at en mann klarer seg på 1600 kalorier.

Ifølge Wikipedia: 
Faste (norrønt: fasta) er vanlig innen ulike religioner som en tid av refleksjon, bønn, åndelig fornyelse, rensende prosess, botgjøring med mer. Fasten skjer på ulike måter, men vanligvis avstår man fra mat og eventuelt drikke fra soloppgang til solnedgang. Fasten har ulik lengde, innhold og ritualer.

Danskene bruker et annet ord for frokost enn det vi gjør.

Jeg kan ikke forklare hvordan man kan gå ned i vekt på et kalorioverskudd. Men hvordan vet du hvor mange kalorier du får i deg, hvis du ikke teller kalorier lenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pringle skrev:

Jeg syntes du vred på det jeg sa, at jeg skulle ha sagt at ingen spiser på den måten. Jeg mener at PF ikke er en ting, i betydningen at måltidsrytme ikke gjør stort fra eller til, ihvertfall ikke i seg selv, og ikke av de grunnene folk liker å tro, og at det er tullete å gi noe helt vanlig noe, et spesialuttrykk. Hvis det kunne få folk til å spise regelmessig og ikke for mye, så er det viktigere og da skal jeg holde kjeft, men det skjer ikke - for mange blir det isteden en besettelse, hvor å "bryte fasten" blir en svær greie og man tenker at man må spise spesiell mat. Og jeg kan ikke helt se poenget i din historie om personen som hører til en gruppe mennesker som spiser en gang om dagen, eller engang helt tro på at en mann klarer seg på 1600 kalorier.

Ifølge Wikipedia: 
Faste (norrønt: fasta) er vanlig innen ulike religioner som en tid av refleksjon, bønn, åndelig fornyelse, rensende prosess, botgjøring med mer. Fasten skjer på ulike måter, men vanligvis avstår man fra mat og eventuelt drikke fra soloppgang til solnedgang. Fasten har ulik lengde, innhold og ritualer.

Danskene bruker et annet ord for frokost enn det vi gjør.

Jeg kan ikke forklare hvordan man kan gå ned i vekt på et kalorioverskudd. Men hvordan vet du hvor mange kalorier du får i deg, hvis du ikke teller kalorier lenger? 

Jeg sa aldri at du ikke sa det var en ting, jeg sa at det er ikke tullete. Det er min mening. Historien kom inn fordi du sa det var tullete, men det har jo faktisk en ganske stor effekt om man gjør det riktig. Han klarer seg på det fordi han spiser helt rent og fordi han får i seg alle kaloriene i løpet av en time. Min kjære vokser også på mindre kalorier enn før nå når vi spiser vegansk. 

 

Faste i religiøs sammenheng ja, men i treningsverden er det en annen definisjon. 

Ja, jeg vet, de kaller den morgenmad, et lite mislykket forsøk på å være morsom. Jeg kaller det fortsatt middag om mitt første måltid er etter kl 17. 

Jeg tastet det inn for å sjekke hvor mye jeg faktisk spiser for tiden da jeg syntes jeg tappet alt for mye fett på kort tid. Det er fortsatt et faktum at jeg mister mer på mer mat nå enn før, og jeg er mest sannsynlig i et overskudd. Det handler nok igjen om at jeg spiser rent og derfor kan spise mer. 

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser akkurat det jeg føler for, egentlig.. Siden jeg var yngre har jeg alltid hatt/gjort(?) periodisk faste, uten at jeg har visst at det er en greie.

Jeg faster da imellom 12-16 timer, siste måltidet er eventuelt på kvelden i 20-tiden. 
Må understreke at jeg spiser det jeg føler for, men prøver å styre unna hvete/brød osv og sukkerholdig mat.
Selv om det blir litt brød osv løpet av uka, så føler jeg ikke at det er noe problem. Prøver også å styre unna en del kjøtt, mest pga jeg ikke er så glad i all kjøttsmak. Jeg spiser da sjømat, kylling eller svin i form av koteletter, mye grønnsaker ikke poteter eller ris.

Elsker å drikke en hjemmelaget smoothie til frokost f.eks, utover dagen liker jeg å holde meg i til et moderat lav-karbo kosthold.

Anonymkode: 295fa...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nyttig skrev:

Slankekur er bare tull. Du må spise jevnlig og heller kartlegge hva du spiser.

Hvorfor er det bare tull? Den påstanden der er så feil som det går an å bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Nyttig skrev:

Slankekur er bare tull. Du må spise jevnlig og heller kartlegge hva du spiser.

Kartlegge hva jeg spiser? Jeg gjør jo det ved å veie maten, notere ned og veie den. Plotter inn i lifesum. Igår var en dårlig dag, idag ble bedre 🙂 Spiste ingenting på jobb idag, kun koffeinfri te og vann. Spiste første gang kl 14 idag og har vært jevnere  sultfølelse idag. Takk for innspill, går seg nok til. 

Anonymkode: e22c4...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kartlegge hva jeg spiser? Jeg gjør jo det ved å veie maten, notere ned og veie den. Plotter inn i lifesum. Igår var en dårlig dag, idag ble bedre 🙂 Spiste ingenting på jobb idag, kun koffeinfri te og vann. Spiste første gang kl 14 idag og har vært jevnere  sultfølelse idag. Takk for innspill, går seg nok til. 

Anonymkode: e22c4...c64

Tenkte heller på hvilken mat du spiste, hva du spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...