Gå til innhold

Fy søren, for et ekkelt matvrak jeg er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nå et spisevindu på 8 timer, og det går helt fint. Faster mellom kl 7 ca (står opp da) og til kl 14. Kan derettter spise mellom 14-22. 

Har idag trykka i meg kun karbohydrater, og føler meg så ekkelt og oppblåst. Endte opp på ca 1600 kcal.. Etter full jobbdag og barn jeg er alene med er jeg UTSLITT og orker ikke tanken på trening, men skal tvinge meg til en gå tur med veslejenta i morgen. 

Hva spiser dere på periodisk faste? 

Anonymkode: e22c4...c64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor?  Allslags ideer folk får.🙄 Det er uansett lite, karbs or not. 

Anonymkode: 22731...07c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor?  Allslags ideer folk får.🙄 Det er uansett lite, karbs or not. 

Anonymkode: 22731...07c

Fordi jeg da lettere kan kontrollere inntak av kcal. Skal ifølge lifesum ha 1300 kcal per døgn. Har idag vært inaktiv

Anonymkode: e22c4...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo sånn pga av at du faster. Hvis man har et jevnt inntak av mat blir man ikke så sulten at man overspiser. 

Anonymkode: f06df...2c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snu på det, faste 8 timer på kvelden isteden...

Anonymkode: 68f84...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo sånn pga av at du faster. Hvis man har et jevnt inntak av mat blir man ikke så sulten at man overspiser. 

Anonymkode: f06df...2c9

Nei takk du, har prøvd "vanlig" slankekurer før dette. 

Anonymkode: e22c4...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

snu på det, faste 8 timer på kvelden isteden...

Anonymkode: 68f84...65f

Er mer glad i å spise på ettermiddag og kveld. Er ikke særlig sulten på dagen uansett.

Anonymkode: e22c4...c64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir jo sånn pga av at du faster. Hvis man har et jevnt inntak av mat blir man ikke så sulten at man overspiser. 

Anonymkode: f06df...2c9

Sultfølelse kommer i sykluser, så man er ikke konstant sulten  ved fasting. Man spiser ikke nødvendigvis mye mer kcal heller. For min del spiste jeg mindre når jeg fastet enn når jeg spiste 3-5 ganger om dagen

Anonymkode: bee53...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei takk du, har prøvd "vanlig" slankekurer før dette. 

Anonymkode: e22c4...c64

Kanskje du burde droppe alle slankekurer og heller leve på en balansert måte der vekten holder seg stabil da.

Anonymkode: f06df...2c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har du gått ned mye på denne fastingen din da? Du bør spise fra morgenen av for å fylle opp lagrene å starte forbrenningen

 

Anonymkode: 68f84...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja har du gått ned mye på denne fastingen din da? Du bør spise fra morgenen av for å fylle opp lagrene å starte forbrenningen

 

Anonymkode: 68f84...65f

Forbrenningen starter like fullt på morgenen uansett om man spiser eller ikke. Trodde alle hadde fått med seg at den myten er knust for lenge siden.

Anonymkode: f08e8...1e7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forbrenningen starter like fullt på morgenen uansett om man spiser eller ikke. Trodde alle hadde fått med seg at den myten er knust for lenge siden.

Anonymkode: f08e8...1e7

ja har du gått ned mye da?

Anonymkode: 68f84...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja har du gått ned mye da?

Anonymkode: 68f84...65f

Nå er ikke jeg ts, men er på slankern og har gått ned 12 kg på 8 uker. Og jeg spiser ikke frokost ;)

Anonymkode: f08e8...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sier ikke dere må spise frokost, men om du skal faste 8 timer om dagen så heller gjør det på kvelden. ikke spise etter 16 feks, perfekt da om du har lite matlyst på morgenen. 

Anonymkode: 68f84...65f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

sier ikke dere må spise frokost, men om du skal faste 8 timer om dagen så heller gjør det på kvelden. ikke spise etter 16 feks, perfekt da om du har lite matlyst på morgenen. 

Anonymkode: 68f84...65f

Det er jeg enig i. Men nå skjønner jeg uansett ikke poenget med akkurat så og så mange timer faste. Faste gjør man når man sover. Mye bedre å spise litt om gangen gjennom dagen når man er sulten :)

Anonymkode: f08e8...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ca 500-600 kcal i døgnet og kjemper meg oppover. Siste dagene har jeg ligget på ca 800. Driter i hva jeg spiser, så lenge jeg spiser. Har lavt stoffskifte og blir stadig bedre 😄

Anonymkode: 346ff...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser ca 500-600 kcal i døgnet og kjemper meg oppover. Siste dagene har jeg ligget på ca 800. Driter i hva jeg spiser, så lenge jeg spiser. Har lavt stoffskifte og blir stadig bedre 😄

Anonymkode: 346ff...ae1

det finnes næringsdrikker for sånne som deg 😊

Anonymkode: 68f84...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke heller lage en ukesplan for hva du skal spise når? Regne ut på forhånd hvor mange kalorier dette blir og holde deg til det. Da kan du sørge for å få nok energi og påfyll gjennom dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Går helt fint" har jammen fått ny betydning.

"Periodisk faste" er et tulleuttrykk. Tenk på det. Faste er å ikke spise på en stund. Periodisk betyr "av og på". Man spiser ikke når man sover, så da faster man. De aller fleste har uansett mer eller mindre bestemte tider man spiser. Jeg spiste for eksempel frokost klokka 10, lunsj klokka 13 og mddag klokka 17 i et år. Det er alle dagens måltider i løpet av 7 timer, det, dermed kvalifiserer det til "periodisk faste". Så skal det være noe spesielt? Forklar meg helsegevinstene av å spise sånn, opp mot å spise frokost klokka 8, lunsj klokka 12 og middag klokka 18?

De som lager og selger mat, vil nok at vi skal spise hele tiden. For da kan vi spise mer. Vi må ikke spise hele tiden. Vi kan faktisk bestemme selv når vi skal spise. Så å velge et "spisevindu" helt ut av lufta, ute av synk med resten av hverdagen, er litt, vel, lite gjennomtenkt. 

Det er vanskelig å oppfatte sinnsstemning gjennom tekst, men det virker på meg som du er irritert og at dette opplegget faktisk ikke fungerer for deg. Og det har ikke noe med når du spiser - du blir sulten til faste tider når du spiser til faste tider, du får i deg det du trenger om du spiser nok - men med innstillingen din, hvis det går an å slutte noe ut fra ordvalget ditt: du trykker i deg, ekkel, matvrak og oppblåst, kun karbohydrater, tvinge seg til å gå tur. Og så klamre seg til det, for det er det eneste alternativet til slankekurer. Jeg ville ha gjort noe annet. Det er også det jeg har gjort.

Det du konkret spør om - jeg spiste, og spiser, "vanlig" mat - knekkebrød eller brødskiver med pålegg, melk, frukt, rå grønnsaker, grøt, smoothies, salater, poteter, ris eller pasta, kjøtt eller fisk, frosne grønnsaker, gryteretter, supper, smør og saus, sushi, pizza, pannekaker, cornflakes, nøtter - og sjokolade, potetgull og kaker, men helst bare på lørdager eller spesielle anledninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pringle skrev:

"Går helt fint" har jammen fått ny betydning.

"Periodisk faste" er et tulleuttrykk. Tenk på det. Faste er å ikke spise på en stund. Periodisk betyr "av og på". Man spiser ikke når man sover, så da faster man. De aller fleste har uansett mer eller mindre bestemte tider man spiser. Jeg spiste for eksempel frokost klokka 10, lunsj klokka 13 og mddag klokka 17 i et år. Det er alle dagens måltider i løpet av 7 timer, det, dermed kvalifiserer det til "periodisk faste". Så skal det være noe spesielt? Forklar meg helsegevinstene av å spise sånn, opp mot å spise frokost klokka 8, lunsj klokka 12 og middag klokka 18?

De som lager og selger mat, vil nok at vi skal spise hele tiden. For da kan vi spise mer. Vi må ikke spise hele tiden. Vi kan faktisk bestemme selv når vi skal spise. Så å velge et "spisevindu" helt ut av lufta, ute av synk med resten av hverdagen, er litt, vel, lite gjennomtenkt. 

Det er vanskelig å oppfatte sinnsstemning gjennom tekst, men det virker på meg som du er irritert og at dette opplegget faktisk ikke fungerer for deg. Og det har ikke noe med når du spiser - du blir sulten til faste tider når du spiser til faste tider, du får i deg det du trenger om du spiser nok - men med innstillingen din, hvis det går an å slutte noe ut fra ordvalget ditt: du trykker i deg, ekkel, matvrak og oppblåst, kun karbohydrater, tvinge seg til å gå tur. Og så klamre seg til det, for det er det eneste alternativet til slankekurer. Jeg ville ha gjort noe annet. Det er også det jeg har gjort.

Det du konkret spør om - jeg spiste, og spiser, "vanlig" mat - knekkebrød eller brødskiver med pålegg, melk, frukt, rå grønnsaker, grøt, smoothies, salater, poteter, ris eller pasta, kjøtt eller fisk, frosne grønnsaker, gryteretter, supper, smør og saus, sushi, pizza, pannekaker, cornflakes, nøtter - og sjokolade, potetgull og kaker, men helst bare på lørdager eller spesielle anledninger.

At du synes periodisk faste er et tulleutrykk betyr jo ikke at det ikke finnes. Også det at du hadde et spisevindu på 7 timer uten å kalle det det betyr heller ikke ar det ikke finnes. Det er ingen store helsegevinster med det, men det er heller ingen negative sider med det. For noen fungerer det rett og slett bedre å spise sånn uansett hvor tullete du må mene det er. Spesielt har heller ingen påstått at det er. 

At du gikk ned ved å telle kalorier og spise normal mat betyr ikke at det er veien å gå for alle. For noen er det lettere å ha spisevinduer. Visste du at det finnes en gruppe mennesker som bor i jungelen og kun spiser en gang om dagen? En av disse er verdens sterkeste i markløft uten doping, synes du det også er tullete? Siden han faster 23 timer i døgnet og spiser i en time. Han spiser ca 1600 kcal på den timen og trener 2 ganger om dagen. På den måten kan han «dope» seg uten å ta doping, bare ved hjelp av egne hormoner. Du kan finne en dokumentar om han på YouTube, husker ikke nøyaktig hva den het, men kan finne det ut for deg om du vil.

Selv orker jeg ikke faste, frokost er nødvendig for å få meg i gang. Min far har aldri spist frokost noen gang uten at det har påvirket helsen hans. Jeg spiser heller ikke det du kaller normal mat, men jeg kan spise mye mer enn hva jeg kunne når jeg spiste normal mat og fortsatt gå ned mer. Hva sier du til det? Siden kalorier har alt å si, jeg lever nemlig på nesten 500 kcal mer (og over hva jeg skal spise for å holde vekta i følge alle kalkulatorer) og går ned mer enn hva jeg gjorde når jeg telte. Jeg veier mindre og trener likt. 

Jeg synes du er veldig bastant på at din måte fungerer. Og ja, for all del, den gjør det, men du må få bedre forståelse for at det finnes flere veier til rom og ikke alle vil følge din. 

Ts har tydeligvis et anstrengt forhold til mat, så hun burde ikke telle kalorier overhode. Kanskje heller bytte kosthold, for meg funker vegansk som bare det, bare et tips. 

Endret av Inwe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...