Gå til innhold

Miss (U)perfekt


Sinsiew

Anbefalte innlegg

Første gangen jeg tenkte på å starte dagbok, var for nærmere to år siden. Da planla jeg bryllup. Så ville jeg igjen starte en dagbok når jeg ble gravid. Men månedene fløy, og jeg orka ikke. 

Men nå! Nå starter jeg en. En sånn klein greie for å holde styr på tanker, trening, lille J's liv og ellers alle uperfektheter som måtte oppstå i mitt mildt sakt kjedelige a4 liv med mann, barn og 4 katter. 

Så starter jeg ved roten av problemet. Elefanten i rommet, som er vekta mi. Jeg har en særdelels lav selvtillit om dagen. Føler meg som en oppblåst stranda hval. Men jeg har ingen motivasjon til å gjøre noe med det. Å trene, og passe på kalorier er et hersens ork. 

Men nå må jeg. Jeg har et barn jeg skal være et godt forbilde for. Å være overvektig passer ikke inn da. Jeg ønsker at hun skal vokse opp til å bli sunn og sterk, ikke usunn og lat slik som meg. 

Så håpet jeg kanskje at noen vil følge meg på reisen mot et mer perfekt liv, både psykisk og fysisk. Det er vel nettopp hvorfor jeg vil ha en dagbok her, for kanskje er det noen som kan komme med tips og triks på veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til, håper du når målet ditt.

Bare husk at du må gjøre det for din egen del, at det er bra for jr som får ha deg lengre i livet sitt er noe du må se på som en bonus ikke en hovedgrunn.

Mitt råd er å sette deg ned og lage en pro/con liste for livsstilsendring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Lykke til, håper du når målet ditt.

Bare husk at du må gjøre det for din egen del, at det er bra for jr som får ha deg lengre i livet sitt er noe du må se på som en bonus ikke en hovedgrunn.

Mitt råd er å sette deg ned og lage en pro/con liste for livsstilsendring 

Takk :)

Selvfølgelig er det mest for min egen del jeg gjør det. Jeg ønsker jo å ha en kropp, og et sinn,. jeg trives med. Å lage en slik liste skal jeg absolutt gjøre!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sinsiew skrev:

Takk :)

Selvfølgelig er det mest for min egen del jeg gjør det. Jeg ønsker jo å ha en kropp, og et sinn,. jeg trives med. Å lage en slik liste skal jeg absolutt gjøre!

 

 

Det er bra, for en skal kun endre seg om en kan bli en bedre utgave av seg selv og en faktisk ønsker å endre seg.

Det er og lettere å holde på den indre motivasjonen da.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene flyr. 

Både vesla og jeg har vært syke. Skikkelig kjedelig. Stakkars lille tulla er skikkelig frustrert om dagen. Altfor varmt, to tenner har begynt å titte frem og nesa er så tett at diing blir et mareritt for hu :(

Nåer vi klare for ordentlig regn! Avlingene ser ikke ut i år. Så her har vi gitt opp håpet om økonomisk gevinst. Bedre lykke neste år, håper vi derimot på. 

Så, bare for å toppe alt dette, er det trøbbel for svigerinna og mannen. Forholdet har skrantet en stund, men nå har de flyttet fra hverandre. Er nokganske dødt nå. Så når vi kommer hjem fra miniferie på tirsdag, blir det å tilbringe noen late dager sammen med hu på svigers sin gård. Det ser jeg fram til :)

Ellers har jeg gått ned 1 kg, og startet med 5x5 trening med min bror. Matinntaket er så som så. Må skjerpe meg masse.. 

 

åjo, også har jeg startet på manus til bok. Det blir spennende å dra frem skriveferdighetene igjen. Jeg ser jo at grammatikken, og skriving i det hele tatt, har blitt mye dårligere siden jeg startet å skrive/selge engelske rpg sessions. Noen ganger(ofte) skammer jeg meg når jeg ser hvor dårlig jeg skriver 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferien er ferdig for denne gang.

Har hatt en herlig helg i Bergen. Fint vær, god mat og herlige mennesker gjorde godt :)

Lille J har begynt å reise seg opp langs alle kanter hun finner. Hun har gjort det en liten stund, men nå har hun så god kontroll at hun kommer seg ned på egenhånd i tillegg. 

det går så fort! Tenk at hun snart er 7 mnd 😮

Ingen dag er kjedelig eller lik med baby i hus. Jeg virkelig elsker det!

Endret av Sinsiew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg så lei varmen! Hylende baby, svette bare jeg løfter rævva fra sofaen, korn vi sikkert ikke får slått før jul. Æsj. 

Kostholdet går det fint med da. Oppdaget av svigermor hadde noen barer liggende som hun ikke likte. Fint for meg, for jeg elsker de! Så det har vært frokost disse ukene. Vi har vi grilla til middag hver dag, for svigerfar hadde no mat som måtte spises, og det funka best på grillen. 

Jeg er ikke et frokostmenneske. Ikke et lunsjmenneske heller. Når jeg tenker meg om er jeg ikke et matmenneske, med mindre det er kake eller godis det er snakk om. 

Ellers har jeg det dårlig om dagen. Alt er feil. Jeg får ikke sove. Har masse mareritt. Er sur og irritert, selv om jeg ikke viser det. Sliten, rett og slett. Orker ikke min egen mor som bare er negativ, får en masse meldingen fra min far som jeg kuttet ut av livet pga mishandling. 

Dagene er rett og slett ikke bra. Jeg vil tilbake på ferie, for det var så ufattelig deilig. Ingen begymringer, ingen masete familie, ingen tanker om stygg kropp og fælt utseende. Bare herlig baby, fantastisk ektemann og god stemning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost i dag ble en nutrishake før det ble en liten trilletur. 

Har bestilt meg nå håndarbeid, deriblant en gave til et bryllup jeg skal i i september. 

I tillegg skal jeg strikke et par tøfler til brudeparet, for de syntes de var så gode når de var på besøk i Norge sist. Jeg og mannens søster skal lage en opplevelseskoffert til de, med litt sjokolade, sokker, noe ost og litt slikt.

Ellers står maling på planen. Svigers sin låve må ha to strøk. Så blir det grilling med lillebror i kveld og 30 min på mølla(eller ute om jeg finner noen litt mer stabile sko). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mik877

Anbefaler deg salomon speedcross sko, de har forskjellige modeller så du må bare prøve de som passer din fot. Etter jeg kjøpte mine har jeg gått mye mer tur enn før, de er stabile-lette og har ett godt grep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mik877 skrev:

Anbefaler deg salomon speedcross sko, de har forskjellige modeller så du må bare prøve de som passer din fot. Etter jeg kjøpte mine har jeg gått mye mer tur enn før, de er stabile-lette og har ett godt grep. 

Det skal jeg absolutt sjekke ut!

Tusen takk for tips 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag blir det matlaging for å fylle opp fryseren. 

Skal lage;

Søtpotetpizza, søtpotetgrareng, gulrotpizza, middagspai og pizzasnurrer. I morgen skal jeg lage to typer gryte, to typer suppe, horn og noen basetyper. 

Lille er hos mormor noen timer. Håper hu holder ut til jeg har fått laget litt. 

Må utnytte svigerfars kjøkken. Han har to ovner og egen bakeplass i kjelleren. 

Prøvde på en gammel topp i går. Satt som ei fullstappa pølse. I tillegg var min mor så elskverdig at hun minte meg på overvekta mi. Takk, liksom, for at du sier jeg må spise mindre, når jeg nesten ikke har hatt tid til å spise denne uka. Da hjelper det å høre at der er det bare å få inn enda færre kalorier. Not. Merker det til og med på melka. Har mye mindre. 

Men så har det skjedd så mye at jeg har glemt litt bort å spise. Spiser litt middag, gjerne en kottelett, og det er det. 

Endret av Sinsiew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mange mennesker som kan kjøsse meg bak. Deriblant de som legger ut i det vide og brede om hvordan jeg skal oppdra og gjøre med ungen min. 

Nei, jeg kommer ikke til å avslutte amming selv om hun er 6 mnd. 

Nei, det gjør ingen ting om ungen min leker seg på gresset uten teppe under. 

Nei, du får ikke gi ungen min allverden med mat som er full av sukker selv om du ga det til ungen din. 

Ja, vi vil ha to tette. Så ja, vi vil starte prøvinga når hun er ca ett år, selv om det blir en slitsom periode. 

Nei, det gjør ingen ting om det blir litt knall og fall, med tilhørende blåmerker. 

Jeg kler på ungen hva jeg finner best. 

Slutt å oppdra min unge, spesielt når hun nå bare er 7 mnd. Om andre irettesetter er helt greit dersom ungen gjør noe den ikke bør. Men oppdragelsen står jeg og min mann for. 

Herlighet som jeg hater folk som absolutt skal fortsette å blande seg, selv om jeg har argumentert for mitt syn mang en gang i løpet av disse 7 månedene. 

Og til slutt; jeg veit jeg er feit. Jeg trenger ingen velmenende kommentarer om at jeg har lagt på meg etter fødsel(noe jeg forresten ikke har gjort, noe som gjør det hele mye mer sårende). 

Guri, å være mor er frustrerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld/natt mistet min bror en god kompis i bilulykke. Herlighet så vondt jeg har av han nå. Det er ikke ofte min bror vil ringe, men i går ville han det. Måtte lyfte tankene litt.

Jeg er så takknemlig for at han svarte nei til å være med ut fordi han var trøtt. Ellers hadde han vært i den bilen. Få er meg mer kjær enn min bror. Han har en helt spesiell plass i hjertet mitt. Å miste han, hadde ødelagt neg fullstendig. Ventinga på at han skulle svare i går, føltes ut som en evighet. Jeg visste jo at han ble spurt om å være med. Det river i brystet ved tanken på at det skal skje han noe. Han er litt hemningsløs av seg til tider, som de fleste andre tenåringsgutter, til min store fortvilelse :P

Så trist at unge mennesker dør unødvendig! Så meningsløst. Og så en så god gutt, som ikke hadde noe vondt i seg. Jeg føler sånn med familien og vennene hans. 

----------------------------------------------------------------

På fredag var jeg tilbake hos legen. Hun er streng med meg, og det setter jeg pris på. Hun er dønn ærlig, men samtidig sympatisk og god. 

Fremover har jeg fått noen enkle oppgaver; å fryse mat som fokuserer på proteiner heller enn karbohydrater, 30 min rask gange hver dag, drikke et glass vann før hvert måltid fordi jeg glemmer å drikke, og å være mer positiv. Jeg er jo til tider negativiteten selv. 

Så nå skal jeg få denne rævva inn i tights, knyte skoa og komme meg ut på en gåtur. Med musikk på øra, selvfølgelig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag er en bra dag. Jeg er blid og fornøyd, været er bra kostholdet er bra og treningen går fremover. 

Nå skal vi til mine besteforeldre. De forguder hun lille, så det blir til at vi drar til de en gang i uka. 

Gud, så glad jeg er for at vi har familier som vil tilbringe tid med J og oss. Jeg elsker de alle! Tenk at jeg, som trodde jeg ikke skulle få barn og ikke ante hvordan man er en ordentlig familie, nå sitter med verdens beste mann og datter! 

Når jeg ser på det lille fjeset hennes, er jeg sprekkferdig av lykke, og hjertet mitt hopper over et slag eller to hver gang mannen gir meg en klem eller et kyss. Jeg blir bare mer og mer forelsket i han for hver dag som går!

Han er virkelig den beste pappaen J kunne hatt. Er en ordentlig god omsorgsperson og de to har allerede et utrolig sterkt bånd. Hun er ei skikkelig pappajente! 

Snart 8 år har vi vært sammen nå. Det har vært de 8 beste årene av mitt liv! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å bruke lifesum. Det blir spennende. Nå kan jeg se akkurat hvor mye jeg får i meg ila en dag.

Forhåpentligvis er appen like nyttig for meg, som den var for Tjomlid :P

Dagens mosjon ble 5 km rask gange. Tror fødselen tok livet av bekkenet mitt, for helt siden da har bekkenet vært ømt og vondt. Legen sier det ikke er noe å gjøre med. Må vente å se. 

Dritgøy. Da får jeg fortsette å se ut som ei nitti år gammal kjerring når jeg går, og håpe at det blir bedre etterhvert. 

Skulle egentlig kjøpe sko på torsdag, men glemte det. Skylder på ammetåka. Så da prøver jeg igjen i morgen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanskelig å være flink i selskap. Når maten og kakene står der på bordet og nærmeste skriker etter å bli spist. 

Men om jeg spiser, eller forsyner meg to ganger, får jeg dårlig samvittighet... Fader altså. Så er det ny runde med selskap på lørdag. Da blir det heldigvis taco og lettere å begrense alt det usunne. 

Vi har vært mye på farten de siste dagene, så det har gått med en del shakes og barer. Jeg blir så kvalm av å spise i bilen, så da er shakene gode å ha. 

Ellers ble det en del turer. Gikk ei mil på lørdag, og har ellers gått ca 2 km rask gange de andre dagene. Med en 8 kg tung baby i bæresele, kjennes oppoverbakkene godt. 

 

Nå skal jeg ta neg en runde på finn, og legge ut både klær, festdekor og interiør for salg. Både lift og bod bygner av ting vi ikke har bruk for. Så nå skal det ut, så vi får plass til noe annet. Etterpå blir det grilling hos svigers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble nesten ferdig med finnannonsene.. To esker borte, og 8 som enda er her. Herlighet så mye skrot man samler opp!! 

Uka har vært bra. Både kostholdsmessig og når det gjelder gåing. Det har ikke blitt noen treningsøkter, men har gått minst 30 min rask gange hver dag unntatt i dag fordi vi har vært borte hele dagen. 

Var i selskap i dag. Ble et kakestykke og taco. 

Målet mitt for neste uke er å gå minst to mil sammenlagt. Det burde være null stress.. Ha fisk til muddag to dager, strikke en sokk(denne klarer jeg nok med nød og neppe. Jeg suger til å strikke) og drikke nok vann hver dag. 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Og ikke minst stolt av meg selv! Jeg kan, og jeg vet det. 

Nå er jeg helt sikker på hva målet mitt er; jeg skal ned til trivselsvekta. Og for første gang i mitt liv, kan jeg si at jeg vet jeg klarer det. Det føles godt. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung, men godt brukt kropp byttes! Bekkenet er nok litt skjevt innstilt, kink i nakke må påberegnes og hælene er ikke gåbare etter 30 minutter på hardt underlag. Magen prydes av uttallige strekkmerker og skrotten har noen kilo elstra. 

Håret er fint da. Får også høre at øynene har både sjel og dybde. 

Noen som vil bytte? Søker en slank kropp uten slitasje :)

----- ------------------------------------------------------------

Dette går riktige veien. Jeg merker at buksene sitter løsere og bhen kan strammes inn enda et hakk. 

Målet mitt er nok 65 kg. Jeg skal greie det! Må bare bite tenna sammen. 

Ble litt over ei mil med rask gange sist uke, så denne uken er målet to. 

Å jogge går ikke. Melkesprengte pupper er ikke digg å jogge med, så det dropper jeg helt nå. Fokuserer på bakkegåing og god fart. 

Jeg føler meg bra, på tross av en vond nakke og problemer med bekkenet. Hode er på riktig plass i hvert fall :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskeligste med livsstilsendring er ikke å starte, men å fortsette når ting blir vanskelig. 

Det er det viktigste jeg har lært siden jeg opprettet denne dagboken. 

Det har kun gått uker, men jeg er ikke den samme Sinsiew tankemessig. 

Det har vært noen vabskelige uker. Min.svigersøster kom til meg og fortalte at mannen hadde vært utro, min bror gikk inn i en liten krise fordi kompisen døde. Og nå, nå har jeg tatt et oppgjør med min mor. 

Hun har mishandlet med psykisk. Det er mye på grunn av henne jeg føler meg stygg, verdiløs og feit. 

I dag har det vært tungt. Jeg har grått og rast. Men det føles santidig godt å vite at min mor endelig vet hvilke følelser jeg gar sitti med. Nå er katta ute av sekken. Og hun ble sur. Dritsur. Men det får så være. 

For at jeg skal fortsette på denne veien jeg har valgt nå, må de psykiske hindringene bort. Flrst når de er borte, kan jeg virkelug fokusere på meg. 

Og det gjør jeg nå. Nå er det jeg som er viktig. Jeg er viktig. Jeg har betydning, og jeg er den beste personen jeg kan være. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Skole er så mye mer slitsomt enn hva jeg husket.. Masse innleveringer, mye mas og mange bøker å lese.

Det går så som så med treninga. Jeg fokuserer mye på skole om dagen, og når jeg ikke driver med skole, krever J oppmerksomhet. Det er tidvis veldig slitsomt, men utrolig moro.

Nå har jeg fagene Digital mediekompetanse, grafisk design, studentbedrift og foto. Spennende, men krevende og mye å lære. Og ikke minst tar ting lang tid. 

Endret av Sinsiew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...