Gå til innhold

Nikah


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en norsk kvinne som er samboer med en muslim. I dag spurte han meg om vi kunne inngå «ritualet» Nikah, altså ekteskap innenfor Islam. Han ønsker dette fordi han «egentlig» ikke burde vært sammen med en norsk dame og mener at dette papiret godkjenner vårt forhold. Han ser ikke på det som en veldig stor avgjørelse. Han mener også at hvis vi skulle gått fra hverandre er det ingen ting som må annuleres, at vi bare kan gå hvert til vårt uten og tenke på Nikah. 

Men da velger jeg først å lufte tankene mine her litt først. Hva innebærer det faktisk hvis vi gifter oss innenfor Islam? Jeg er ikke muslim, blir det da på en måte konvertering for min del? Gjelder ikke ekteskakpet norsk lov? Hva slags dokumentasjon må vi i igjenom? Og hvordan skal dette eventuelt annuleres? Beklager for mye spørsmål, men tenkte bare å høre hvis noen har vært igjennom det samme eller noe lignende. 

Takk på forhånd😊

Anonymkode: a3488...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 

Nikah er en ekteskapskontrakt muslimer inngår når de gifter seg. Dette for å kunne være privat med hverandre (sex og kyssing og sånt). Dette er ekteskap. I følge norsk lov betyr den ingenting, så hvis du ikke tror på det uansett, så kan du bare gå uten noe som helst "papirarbeid". Likevel må man registrere ekteskapet i det landet man bor (gode manerer). 

Nikah har likevel en rekke regler som de troende følger. Når det kommer til skilsmisse er det også en del regler. Tror det finnes noen nettsider som forklarer nikah nærmere (islamqa er informativ). Her står det også om en rekke rettigheter mann og hustru har. 

Du trenger ikke konvertere.

Nikah gjøres av en imam og du trenger en wali (en som gir deg bort) og dere trenger vitner. Så skal han betale mehr (avgift) til deg. Det kan være hva du måtte ønske deg av hva som er rettferdig. Jeg fikk en Koran:) Det er jeg glad for, den har affeksjonsverdi. 

Dersom du vil skille deg, må du gi mehr tilbake. Dersom han vil skille seg, får du beholde mehr.  

Dere trenger ikke dokumentasjon eller annet papirarbeid for skilsmisse (kun om dere registrerer ekteskapet i folkeregistret) , men for at den skal gjelde iht til islam, så må dere begge være i rolig tilstand (not in state of anger). 

I følge islam kan en mann gifte seg med en muslim, jøde eller kristen. 

 

 

Anonymkode: c07ec...d69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tufs. Hadde muslimske skikker vært viktig for ham så hadde han hatt litt mer peiling på det. Og hadde det vært viktig å inngå et muslimsk ektesksp så skulle ikke han blitt sammen med deg i utgangspunktet. Du kan ikke inngå muslimsk ekteskap, eller nikah som du skriver, uten å være muslim. Så med mindre du har tenkt å konvertere er dette et ikke-tema.

Anonymkode: d1bac...9fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og fulle svar😊 TS 

Anonymkode: a3488...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en tufs. Hadde muslimske skikker vært viktig for ham så hadde han hatt litt mer peiling på det. Og hadde det vært viktig å inngå et muslimsk ektesksp så skulle ikke han blitt sammen med deg i utgangspunktet. Du kan ikke inngå muslimsk ekteskap, eller nikah som du skriver, uten å være muslim. Så med mindre du har tenkt å konvertere er dette et ikke-tema.

Anonymkode: d1bac...9fe

Han burde hatt litt mer peiling på det, ja. Men du tar feil da, hun trenger ikke konvertere. Hvor har du det ifra?

Anonymkode: c07ec...d69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han burde hatt litt mer peiling på det, ja. Men du tar feil da, hun trenger ikke konvertere. Hvor har du det ifra?

Anonymkode: c07ec...d69

Wikipedia...

Anonymkode: d1bac...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så Nikah er godkjent selvom den ene ikke er muslim? 

Anonymkode: a3488...4f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke inngå dette dersom han ikke er din utkårede eller du ikke er hans utkårede, og han i samme slengen ikke ber om din hånd i norsk ekteskap. Det å gifte seg i muslimsk tro for å kunne nyte hverandre, uten å mene noe mere, er for tynt. Det lugger litt. Ha en lang snakk om fremtid, familieliv osv. Er man klar for dette? Ekteskap skal holdes hellig.

 

Skal dere da leve som mann og kone? At dere holder bryllup osv? Hadde han ring i det hele tatt? Dette skal ikke framprovoseres hverken sånn eller sånn, men ikke glem hva du lover. 

 

 

Jeg gjorde ikke dette før etter 12 år sammen. Og vi ble forlovet på norsk hvis først, så inngikk vi nikah og deretter, en måned etterpå, tinghuset for giftermål. Kunne ikke tenkt meg noe annet. For dette er ikke bare bare. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Beklager at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg lurer på hvordan det gikk? Inngikk dere nikah? Jeg er i litt samme situasjon som deg, er sammen med en muslim og han ønsker å gjøre nikah. Jeg har spurt han litt rundt det, hvordan det foregår, osv. Virker også som at det ikke er en veldig stor avgjørelse for han, men at det er viktig for han at vi er lovlige. Han vil ha barn med meg, flytte sammen, og ha en fremtid, så på den måten er jeg litt mer rolig. Men likevel, dette er en situasjon som jeg ikke har vært i før. Han sa at vi kunne registrere ekteskapet etterpå, om jeg ville det. Om jeg skal gifte meg med han, så vil jeg jo gjerne registrere det, så det også gjelder her i Norge. 

Anonymkode: c69e8...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Beklager at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg lurer på hvordan det gikk? Inngikk dere nikah? Jeg er i litt samme situasjon som deg, er sammen med en muslim og han ønsker å gjøre nikah. Jeg har spurt han litt rundt det, hvordan det foregår, osv. Virker også som at det ikke er en veldig stor avgjørelse for han, men at det er viktig for han at vi er lovlige. Han vil ha barn med meg, flytte sammen, og ha en fremtid, så på den måten er jeg litt mer rolig. Men likevel, dette er en situasjon som jeg ikke har vært i før. Han sa at vi kunne registrere ekteskapet etterpå, om jeg ville det. Om jeg skal gifte meg med han, så vil jeg jo gjerne registrere det, så det også gjelder her i Norge. 

Anonymkode: c69e8...306

Når dere bor i Norge følger dere norske seder og skikker. Ikke islamske

Anonymkode: d124d...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gift dere på tinghuset, så er det gjort ordentlig. Husk at han nok forventer at deres framtidige barn blir muslimer selv om ikke du konverterer.

Anonymkode: a4be1...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2018 den 10.47, AnonymBruker skrev:
 

Beklager at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg lurer på hvordan det gikk? Inngikk dere nikah? Jeg er i litt samme situasjon som deg, er sammen med en muslim og han ønsker å gjøre nikah. Jeg har spurt han litt rundt det, hvordan det foregår, osv. Virker også som at det ikke er en veldig stor avgjørelse for han, men at det er viktig for han at vi er lovlige. Han vil ha barn med meg, flytte sammen, og ha en fremtid, så på den måten er jeg litt mer rolig. Men likevel, dette er en situasjon som jeg ikke har vært i før. Han sa at vi kunne registrere ekteskapet etterpå, om jeg ville det. Om jeg skal gifte meg med han, så vil jeg jo gjerne registrere det, så det også gjelder her i Norge. 

Anonymkode: c69e8...306

dersom han er glad i deg, så burde han respektere din tro eller meninger i like stor grad som sin egen. mitt råd er derfor å oppfordre til giftemål på tinghuset. dersom han da nekter og heller forlater deg så forstår du hvor "viktig" fremtiden deres var.

Anonymkode: b68cc...653

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2018 den 18.48, AnonymBruker skrev:
 

Gift dere på tinghuset, så er det gjort ordentlig. Husk at han nok forventer at deres framtidige barn blir muslimer selv om ikke du konverterer.

Anonymkode: a4be1...402

👆Dette. Det blir nok restriksjoner på hva barna kan spise og ikke spise (ingen svin eller gelatin) og hva de kan være med gjennom oppveksten som ikke er "haram".

Det er som oftest menn som respekterer religionen sin som ønsker å gjøre "nikah" ikke de liberale muslimene.

Anonymkode: f8bc4...a1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

dersom han er glad i deg, så burde han respektere din tro eller meninger i like stor grad som sin egen. mitt råd er derfor å oppfordre til giftemål på tinghuset. dersom han da nekter og heller forlater deg så forstår du hvor "viktig" fremtiden deres var.

Anonymkode: b68cc...653

Han vil at jeg konverterer. Men han har jo sagt at vi kan registrere giftermålet, slik at det gjelder her i Norge. :) 

Anonymkode: c69e8...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2018 den 10.47, AnonymBruker skrev:
 

Beklager at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg lurer på hvordan det gikk? Inngikk dere nikah? Jeg er i litt samme situasjon som deg, er sammen med en muslim og han ønsker å gjøre nikah. Jeg har spurt han litt rundt det, hvordan det foregår, osv. Virker også som at det ikke er en veldig stor avgjørelse for han, men at det er viktig for han at vi er lovlige. Han vil ha barn med meg, flytte sammen, og ha en fremtid, så på den måten er jeg litt mer rolig. Men likevel, dette er en situasjon som jeg ikke har vært i før. Han sa at vi kunne registrere ekteskapet etterpå, om jeg ville det. Om jeg skal gifte meg med han, så vil jeg jo gjerne registrere det, så det også gjelder her i Norge. 

Anonymkode: c69e8...306

Så du som nordmann skal følge hans skikker og seder, mens han som muslim skal ikke gifte seg etter norsk lov? 

Dere vil jo ikke være noe annet enn samboere i forhold til norsk lov. Tenk på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Han vil at jeg konverterer. Men han har jo sagt at vi kan registrere giftermålet, slik at det gjelder her i Norge. :)

Anonymkode: c69e8...306

Han vil og vil og vil så mye som vil gjøre ting mer beleilig for ham. Ser du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ikke sånn at i et muslimsk ekteskap så tilhører barna mannen? Hvis dere blir skilt så er det mannen som får barna og kan fritt velge å ta de med til sitt eget hjemland og bosette seg der.

Hadde aldri turt å inngått ekteskap og fått barn med en muslimsk mann 

Anonymkode: 45c07...254

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Han vil at jeg konverterer. Men han har jo sagt at vi kan registrere giftermålet, slik at det gjelder her i Norge. :)

Anonymkode: c69e8...306

Han vil både det ene og det andre. Men hva vil DU? Det er jo ditt valg hvilken religion du ønsker å tilhøre. Og valget bør ikke være basert på hva som blir enklest i forholdet, men hva du kan leve med. 

Anonymkode: b68cc...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Er det ikke sånn at i et muslimsk ekteskap så tilhører barna mannen? Hvis dere blir skilt så er det mannen som får barna og kan fritt velge å ta de med til sitt eget hjemland og bosette seg der.

Hadde aldri turt å inngått ekteskap og fått barn med en muslimsk mann 

Anonymkode: 45c07...254

Er jo mange norske kvinner som gifter seg med muslimer, hvor det går bra. Er mange bra muslimske menn også. 

Anonymkode: c69e8...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er jo mange norske kvinner som gifter seg med muslimer, hvor det går bra. Er mange bra muslimske menn også. 

Anonymkode: c69e8...306

Eneste gangene jeg ser det går bra er når religion er et ikketema og mannen er atheist, men bare med muslimsk kulturbakgrunn og de lever som norske par flest. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...