Gå til innhold

Norwegian har flyttet oss - er dette virkelig lov???


Lycka

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Miklo Velka said:

Har inntrykk av at mange av de som reiser med Norwegian forventer at alt skal være like bra og feilfritt som de aller største og dyreste selskapene, og at de ikke tenker over at de faktisk flyr med et lavprisselskap. Har man da høye krav eller forventninger, som mange nordmenn jo har, så skal det ikke mye til for at den reisende sitter igjen med en dårlig følelse eller erfaring. Jeg flyr bare med Norwegian, og jeg har stort sett vært veldig fornøyd, men så har jeg også vært heldig og unngått forsinkelser, kanselleringer, tapt bagasje, og annet tull, så da blir mine forventninger i det minste møtt, og da er jeg happy. 

Jeg tror ikke man nødvendigvis forventer at det skal være like feilfritt som hos andre men det er likevel grenser for hva man aksepterer. Har du kjøpt billetter til Bergen er du ikke fornøyd om du i stedet må fly til Trondheim. Har du bestilt sete er du ikke fornøyd med bur i lasterommet. Har du reservert sete med ekstra beinplass fordi du er lang er du ikke fornøyd med om du får et vanlig sete. Har du bestilt dobbeltsete fordi du er feit er du ikke fornøyd om setene er på to forskjellige rader.

Anonymkode: 28fef...d55

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Miklo Velka skrev:

Setekonfigurasjonen kan være endret selv om flytypen er den samme, og da kan det være at noen seter som eksisterte på den opprinnelige flyvningen ikke lenger finnes på den nye.

Vi satt opprinnelig på 6 D, E og F. Akkurat disse setene finnes på den nye flighten også med akkurat like god benplass. Eneste forskjell er at nå er det noen andre enn oss som sitter der.

De to lengste er flyttet til 30 D og E. Jeg til 27 C. Jippi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lycka said:

Vi satt opprinnelig på 6 D, E og F. Akkurat disse setene finnes på den nye flighten også med akkurat like god benplass. Eneste forskjell er at nå er det noen andre enn oss som sitter der.

Ja, men så er det trolig flere passasjerer på dette flyet da, og da kan det fort bli omrokkeringer på plassene som går utover dere, selv om deres plasser ikke "forsvant". Sier ikke at det er rett, men flyselskapene har naturligvis lov til å flytte om på passasjerer, selv om man har betalt for setereservasjon. Og har man betalt for å reservere seter, og ikke får de setene man har bestilt, så får man selvfølgelig disse pengene tilbake.

Men jeg har ingen problemer med å se at dette skaper irritasjon, det hadde det gjort for meg også.

Endret av Miklo Velka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lycka skrev:

Vi satt opprinnelig på 6 D, E og F. Akkurat disse setene finnes på den nye flighten også med akkurat like god benplass. Eneste forskjell er at nå er det noen andre enn oss som sitter der.

De to lengste er flyttet til 30 D og E. Jeg til 27 C. Jippi!

Da foreslår jeg at den lengste tar 27C, der er det to meter beinplass. 

Generelt er det slik (og det er det jeg reagerer på) at folk kjøper en biff på Rema og blir indignerte over at den ikke er like god som i ferskvaredisken på Meny hvor den koster det dobbelte. Det er, både pris- og kvalitetsmessig, forskjell på en biff på Rema og Meny, på en bolig på Holmlia og Snarøya og på en reise med Norwegian og Emirates.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som nevnt over her har dere sannsynligvis blitt flyttet til en flyavgang hvor mange av setene allerede var booket av de som hadde bestilt her først. Så ble dere fra det andre flyet fordelt utover på de ledige plassene som var igjen... Ikke så mye å gjøre med det. 

Anonymkode: 23110...701

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2018 den 18.00, Lycka skrev:

En datafeil har gjort at alle på hele flyvningen er byttet til tilfeldige seter. Kundeservice nekter å bytte tilbake da de ikke kan se om de som nå har våre opprinnelige seter selv har valgt de eller om de automatisk er plassert der av datasystemet. Så jo, er vel nesten bare på faen 😉

Vi opplevde dette en gang. Vi fløy med tre små barn og jeg ble sittende helt fremme i flyet med baby på fanget. 3 og 6-åringen ble plassert sammen bakerst i flyet og mannen midt i. Heldigvis var personen som satt sammen med ungene villig til å bytte, for det var ingen hjelp å få fra hverken innsjekkingspersonalet eller de som jobbet ombord. 

Samme greiene når vi skulle hjem, men heldigvis forsto de på flyplassen som ikke lå i Norge at foreldre og barn bør få sitte sammen i flyet for å få en ok reise. 

Anonymkode: 77230...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi opplevde dette en gang. Vi fløy med tre små barn og jeg ble sittende helt fremme i flyet med baby på fanget. 3 og 6-åringen ble plassert sammen bakerst i flyet og mannen midt i. Heldigvis var personen som satt sammen med ungene villig til å bytte, for det var ingen hjelp å få fra hverken innsjekkingspersonalet eller de som jobbet ombord. 

Samme greiene når vi skulle hjem, men heldigvis forsto de på flyplassen som ikke lå i Norge at foreldre og barn bør få sitte sammen i flyet for å få en ok reise. 

Anonymkode: 77230...a14

Er det mulig??? Bra det i hvert fall var en vennligsinned sjel på flyet, da.

Dette er siste gang vi flyr med Norwegian. Ikke at de bryr seg, da men 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om å få refundert billetten og book en businessbillett hos et annet selskap. Å fly transatlantisk i økonomi er umenneskelig. 

Anonymkode: 2879a...aa9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2018 den 18.00, Lycka skrev:

En datafeil har gjort at alle på hele flyvningen er byttet til tilfeldige seter. Kundeservice nekter å bytte tilbake da de ikke kan se om de som nå har våre opprinnelige seter selv har valgt de eller om de automatisk er plassert der av datasystemet. Så jo, er vel nesten bare på faen 😉

Datafeil bare på faen ja. Makes sense.

Anonymkode: dbc2c...5a3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lycka skrev:

Er det mulig??? Bra det i hvert fall var en vennligsinned sjel på flyet, da.

Dette er siste gang vi flyr med Norwegian. Ikke at de bryr seg, da men 😕

Jeg tror nok de fleste hadde valgt å flytte plass heller enn å sitte sammen med to ukjente små barn som ikke hadde foreldre i nærheten i 5 timer. 😂 Men var ganske stressende at det var vi som fikk ansvar for å ordne opp i dette rotet, for vi hadde jo ordnet plasser på flyet i god tid før avreise nettopp for å få en behagelig start på ferien og for at vi voksne kunne bytte på å holde babyen. 

Kom forresten på at svigersøsteren min også opplevde å bli flyttet av Norwegian. De skulle egentlig sitte sammen med oss nokså langt fremme i flyet, men ble flyttet langt bak i stedet. Det verste av alt var jo at av de 4 setene de egentlig hadde betalt for, så var 3 tomme. Tror hun kranglet med kundeservice i noen måneder for å få refundert seteavgiften. 

Anonymkode: 77230...a14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2018 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Selv har jeg dårlig erfaring med Norwegian. Jeg opplevde en gang at kofferten ikke kom frem til reisemålet. Jeg måtte da ut og kjøpe klær. Jeg fikk den ikke igjen før etter en uke hjemme. Norwegian ville ikke ta ansvar og sa at jeg måtte kontakte forsikringsselskapet. Det er feil siden de i følge lover og regler har et erstatningsansvar. Det problemet har man ikke med SAS og de andre selskapene.

Anonymkode: 28fef...d55

Tull. Jeg har mistet bagasjen med SAS, KLM og hele 3 ganger med Lufthansa.

Anonymkode: 3e1b9...cfc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, isw skrev:

Da foreslår jeg at den lengste tar 27C, der er det to meter beinplass. 

Generelt er det slik (og det er det jeg reagerer på) at folk kjøper en biff på Rema og blir indignerte over at den ikke er like god som i ferskvaredisken på Meny hvor den koster det dobbelte. Det er, både pris- og kvalitetsmessig, forskjell på en biff på Rema og Meny, på en bolig på Holmlia og Snarøya og på en reise med Norwegian og Emirates.

Kun hvis det er 787-900

Er det 787-800 er det like dårlig benplass som 30 d og e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok de fleste hadde valgt å flytte plass heller enn å sitte sammen med to ukjente små barn som ikke hadde foreldre i nærheten i 5 timer. 😂 Men var ganske stressende at det var vi som fikk ansvar for å ordne opp i dette rotet, for vi hadde jo ordnet plasser på flyet i god tid før avreise nettopp for å få en behagelig start på ferien og for at vi voksne kunne bytte på å holde babyen. 

Kom forresten på at svigersøsteren min også opplevde å bli flyttet av Norwegian. De skulle egentlig sitte sammen med oss nokså langt fremme i flyet, men ble flyttet langt bak i stedet. Det verste av alt var jo at av de 4 setene de egentlig hadde betalt for, så var 3 tomme. Tror hun kranglet med kundeservice i noen måneder for å få refundert seteavgiften. 

Anonymkode: 77230...a14

Siden setene de hadde forhåndsbooket ble stående tomme tyder det på at det ble omrokkert pga vekt- og balansehensyn.  

Informasjonssjefen i SAS uttalte seg om dette i en artikkel om nettopp setevalg/-plassering i fjor:

Sitat

– For optimal og sikker flyvning foretas det en vekt- og balanseberegning som tar hensyn til hvor bagasje og frakt ligger i lasterommene på flyet. For at det balansepunktet skal være så presist og fordelaktig som mulig, så kan det være behov for å flytte passasjerer fra enten den fremre delen av kabinen, eller fra den bakre delen av kabinen. Da kan man få tildelt et annet sete enn opprinnelig valgt eller ønsket. 

Johansen understreker at alt de gjør med setevalg handler om sikkerhet. 

– Det kan gå litt på tvers av hva som oppleves som god service, men vi er klare på hva som er selskapets førsteprioritet. Det er sikkerheten, sier han.

Les artikkelen her: https://www.aftenposten.no/reise/Vi-har-bestilt-flybilletter-sammen_-men-far-ikke-seter-ved-siden-av-hverandre-Hvorfor-ikke-10723b.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Kjetil E skrev:

Kun hvis det er 787-900

Er det 787-800 er det like dårlig benplass som 30 d og e

Det stemmer :) jeg forutsatte at det var 900

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kjetil E skrev:

Kun hvis det er 787-900

Er det 787-800 er det like dårlig benplass som 30 d og e

Ble nysgjerrig og sjekket. Er en 787-800. Så at det er noen ledige seter bakerst hvor det ser ut som det ikke er noe B sete, bare A og C. Er det bedre eller dårligere plass der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi opplevde dette en gang. Vi fløy med tre små barn og jeg ble sittende helt fremme i flyet med baby på fanget. 3 og 6-åringen ble plassert sammen bakerst i flyet og mannen midt i. Heldigvis var personen som satt sammen med ungene villig til å bytte, for det var ingen hjelp å få fra hverken innsjekkingspersonalet eller de som jobbet ombord. 

Samme greiene når vi skulle hjem, men heldigvis forsto de på flyplassen som ikke lå i Norge at foreldre og barn bør få sitte sammen i flyet for å få en ok reise. 

Anonymkode: 77230...a14

Dette har jeg også opplevd, men da med SAS. Vi hadde reservert fire billetter ved siden av hverandre/på en rekke. Så ble flyavgangen endret, og da vi gikk ombord fikk vi tilfeldige nye sitteplasser utdelt ved boarding. Selvsagt ikke ved siden av hverandre. Jeg syntes det var kjempeekkelt å spørre folk om de kunne hjelpe oss ved å bytte sete, da var det noen som himlet med øynene over barnefamiliene som kommer og tar seg til rette..... Men vi HADDE reservert billetter, reservasjonen ble bare plutselig "opphevet".... Og med en treåring og en seksåring som i utgangspunktet var skeptiske til å fly, var ikke dette noe kjekt.

Anonymkode: 2dcbd...f75

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Lycka skrev:

Ble nysgjerrig og sjekket. Er en 787-800. Så at det er noen ledige seter bakerst hvor det ser ut som det ikke er noe B sete, bare A og C. Er det bedre eller dårligere plass der?

Jeg har aldri fløyet med Dreamliner så dette blir kun et generelt svar utifra hva jeg kan om flytypen.

Ser at 34 og 35 er toseter på A-C siden. Ser på seatguru at 35 er farget rødt. Det betyr en ting SKYGG UNNA 35 A-C.

34 A-C er hvit, det betyr at dette er helt standard seter uten hverken noen spesielle fordeler eller bakdeler. Så samme seteavstand som resten. Men de har alikevel et par store fordeler. De 2 slipper å dele rad med andre. De for altså sitte for seg, og 34A står ikke helt inntill vinduet det er plass mellom setet og veggen. et sted hvor den som har 35A kan strekke beina sine ut litt. De kan legge håndbagasje der (Untatt ved avgang og landing). Så ja 34 A-C ville jeg klart gått for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Kjetil E skrev:

Jeg har aldri fløyet med Dreamliner så dette blir kun et generelt svar utifra hva jeg kan om flytypen.

Ser at 34 og 35 er toseter på A-C siden. Ser på seatguru at 35 er farget rødt. Det betyr en ting SKYGG UNNA 35 A-C.

34 A-C er hvit, det betyr at dette er helt standard seter uten hverken noen spesielle fordeler eller bakdeler. Så samme seteavstand som resten. Men de har alikevel et par store fordeler. De 2 slipper å dele rad med andre. De for altså sitte for seg, og 34A står ikke helt inntill vinduet det er plass mellom setet og veggen. et sted hvor den som har 35A kan strekke beina sine ut litt. De kan legge håndbagasje der (Untatt ved avgang og landing). Så ja 34 A-C ville jeg klart gått for.

Ok, tusen takk for tips 😊 Da flytter jeg de to gigantene dit 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lycka skrev:

Ok, tusen takk for tips 😊 Da flytter jeg de to gigantene dit 👍

Det negative med 35 A-C er to ting i følge SeatGuru: Det er bakerste rad og dermed er det en "vegg" bak setene som gjør at det er begrenset hvor langt bak dere kan legge setene og det er toaletter bak der, så det kan være til irritasjon. Om du tror at det ikke vil irritere deg kan du jo vurdere å flytte til et av setene på rad 35 om du vil sitte sammen med de to andre, om det er ledig.

https://www.seatguru.com/airlines/Norwegian_Air_Shuttle/Norwegian_Air_Shuttle_Boeing_787-8.php

Personlig har jeg valgt seter bakerst i økonomiklasse på flighter med A380 med Lufthansa og B777 med Emirates flere ganger og har ikke funnet verken begrenset mulighet til å legge setet bakover eller toalettrafikk plagsomt. Dreamliner har jeg ikke flydd enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Christiane_W skrev:

Det negative med 35 A-C er to ting i følge SeatGuru: Det er bakerste rad og dermed er det en "vegg" bak setene som gjør at det er begrenset hvor langt bak dere kan legge setene og det er toaletter bak der, så det kan være til irritasjon. Om du tror at det ikke vil irritere deg kan du jo vurdere å flytte til et av setene på rad 35 om du vil sitte sammen med de to andre, om det er ledig.

https://www.seatguru.com/airlines/Norwegian_Air_Shuttle/Norwegian_Air_Shuttle_Boeing_787-8.php

Personlig har jeg valgt seter bakerst i økonomiklasse på flighter med A380 med Lufthansa og B777 med Emirates flere ganger og har ikke funnet verken begrenset mulighet til å legge setet bakover eller toalettrafikk plagsomt. Dreamliner har jeg ikke flydd enda.

Hvis du ser litt mer på seatguru så vil du se at på A380 fra lufthansa og B777-200 fra Emirates så er det ikke limited recline på bakerste rad. Noe det er på Norwegians dreamliner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...