Gå til innhold

Katharina G. Andresen ansatt hos innovasjon Norge


Gjest Minesveiper

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

12 timer siden, Judas Iskariot skrev:

Anette Trettebergstuen tror Andresens bakgrunn fra en sentral næringslivsfamilie kan ha gitt Andresen kompetanse og kvalifikasjoner som kan være relevante for Innovasjon Norge.

https://www.dn.no/nyheter/2018/06/26/1430/Politikk/far-stotte-fra-arbeiderparti-politiker-flere-unge-jenter-burde-gjore-som-andresen

Anette sitter innvalgt på Stortinget for Arbeiderpartiet og mener det å ha rike foreldre kan være en kvalifikasjon til å ikke bare bli ansatt i det offentlige, men slippe å konkurrere etter kvalifikasjon med "vanlige folk". 

Anette er kvinnepolitisk talsperson for Arbeiderpartiet og legger vekt i artikkelen på at Katharina Andresen er kvinne.  Så kan være at dette med at man bør ansettes etter foreldrenes bakgrunn bare gjelder for kvinner. 

Man kan jo også lure på om dette er APs offisielle syn eller om Anette taler litt for fritt med  tanke på sin posisjon i partiet. 

Det er fascinerende å se et slikt utspill komme fra samme person som jevnlig klager på "gutteklubben grei" og uten dokumentasjon klager over at en ikke velger de mest kompetente i andre sammenhenger:

Sitat

 

- Gutteklubben grei lever i beste velgående i alle deler av samfunnet, ikke bare staten, og den må vi til livs. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/vedtas-i-morgen-her-er-norges-nye-radikale-kvinnepolitikk/60452240

 

 

Det er vell ingen som tror Trettebergstuen ville sagt noe lignende om det var en ung mannlig miliardærarving som tilsynelatende ble gitt samme snarvei? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, WCKD said:

Hvordan blir man HR-ansvarlig uten utdannelse eller erfaring?🤔

Kan vel også spørre seg, hvor mye utdanning trenger man egentlig for HR? 

Er dette en jobb som krever utdannelse fordi stoffet framhever kvaliteten, eller er det bare mange søkere? 

Ser det tilbys kurs og liknende i HR på div høgskoler, ofte i størrelsen 10-30 studiepoeng. Personlig hadde vi bare et 10 stp. fag i HR på øk.adm. Ser KA har studert ved BI, så kan godt hende hun hadde fag der. 

Kan også være hun har opparbeidet seg nok HR erfaring fra andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det å ansette Norges rikeste ungdom i noen måneder er et godt valg i forhold til gi vedkommende ett innsyn i hvordan de med penger kan støtte opp om nye bedrifter. Jeg er visst alene om å mene det men mener i dette tilfelle at hun er ung og meget rik er en viktig kvalifikasjon. Hvis hun fikk maktstilling på grunn av sin rikdom hadde jeg vært skeptisk. At hun får en opplæringsstilling og kunnskap for å kunne håndtere sin rikdom synes jeg er helt greit.

Endret av Bag
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre og mindre erfaren i arbeidslivets regler, fikk jeg en fast stilling i det offentlige. Hadde jobbet der via NAV først i nesten ett år. 

Et par uker senere fikk jeg sparken. Grunnen var at stillingen ikke hadde vert utlyst. Skjønner det ikke blir riktig... men det er helt klart forskjell mtp trynefaktorer som penger osv i dette landet også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ikanonym skrev:

Da jeg var yngre og mindre erfaren i arbeidslivets regler, fikk jeg en fast stilling i det offentlige. Hadde jobbet der via NAV først i nesten ett år. 

Et par uker senere fikk jeg sparken. Grunnen var at stillingen ikke hadde vert utlyst. Skjønner det ikke blir riktig... men det er helt klart forskjell mtp trynefaktorer som penger osv i dette landet også. 

Interesant nok kan det hende oppsigelsen også var gal. 

Problemet med HR i staten er at det er en oppgave som er enormt mer omfattende enn i privat næringsliv. 

I privat kan det typisk være nok med noen kurs for å unngå de værste fallgruvene, og så kommer ledererfaring og forhandlingserfaring godt med. Det er en stilling med relativt greit handlingsrom. 

I staten bør du ha inngående juss forståelse og god kjenneskap til det samlede avtaleverket. Det er nesten ikke en fjert av detalj i forarbeidet av lovteksten eller avtaleverket som ikke kan få anvdendelse når "shit hits the fan". Det er derfor denne typen saker får så mye støy. Det finnes nesten ikke noe område som er så lovfestet transparent som ansettelse i staten. 

7 timer siden, WCKD skrev:

Hvordan blir man HR-ansvarlig uten utdannelse eller erfaring?🤔

Så vidt jeg forstår søkte hun jobb som trainee i IN. Så det er mere en form for lærlingeplass og ikke som HR-ansvarlig.

Så bakgrunnen hennes er strengt tatt ikke ett problem. Og Bag over her har rett i at KA sikkert ikke var ett helt gæli valg i settingen. Så langt, så vel.

Så kommer den delen som krever forståelse av stillingen man sitter i og det var her hele saken eksploderte i ett regnbue regn av inkompetanse og arroganse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Druid skrev:

Interesant nok kan det hende oppsigelsen også var gal. 

Selvsagt var den det. Denne sjefen er en kjent luring. skal ikke røpe så mye mer. 

De gjør litt som de vil,og har god dreis på smutthull og kommer unna mye. Både stort og smått. 

Endret av Ikanonym
Feilskriving
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bag said:

Jeg synes det å ansette Norges rikeste ungdom i noen måneder er et godt valg i forhold til gi vedkommende ett innsyn i hvordan de med penger kan støtte opp om nye bedrifter. Jeg er visst alene om å mene det men mener i dette tilfelle at hun er ung og meget rik er en viktig kvalifikasjon. Hvis hun fikk maktstilling på grunn av sin rikdom hadde jeg vært skeptisk. At hun får en opplæringsstilling og kunnskap for å kunne håndtere sin rikdom synes jeg er helt greit.

Da tror jeg du har misforstått. Stillingen hun fikk er ikke en stilling for å lære unge rike mennesker hvordan  de kan støtte opp om nye bedrifter.  Det er en stilling i HR-avdelingen og som er oppstått fordi de de er midlertidig underbemannet.  Om det viser seg at Innovasjon Norge ikke har dette behovet så har de jo brutt loven.

For øvrig går vel brorparten av støtten fra Innovasjon Norge til landbrukssubsidier og lignende. Ønsker bonden å sette om ny låve kan han får tilskudd fra Innovasjon Norge.  Det handler hverken om innovasjon eller om å støtte opp nye bedrifter. Det er distriktspolitikk. 

Endret av Judas Iskariot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bag said:

Jeg synes det å ansette Norges rikeste ungdom i noen måneder er et godt valg i forhold til gi vedkommende ett innsyn i hvordan de med penger kan støtte opp om nye bedrifter. Jeg er visst alene om å mene det men mener i dette tilfelle at hun er ung og meget rik er en viktig kvalifikasjon. Hvis hun fikk maktstilling på grunn av sin rikdom hadde jeg vært skeptisk. At hun får en opplæringsstilling og kunnskap for å kunne håndtere sin rikdom synes jeg er helt greit.

Å være rik er og vil aldri bli en kvalifikasjon. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, herzeleid said:

Det er fascinerende å se et slikt utspill komme fra samme person som jevnlig klager på "gutteklubben grei" og uten dokumentasjon klager over at en ikke velger de mest kompetente i andre sammenhenger:

 

Det er vell ingen som tror Trettebergstuen ville sagt noe lignende om det var en ung mannlig miliardærarving som tilsynelatende ble gitt samme snarvei? 

Ja og det er meget spesielt at Trettebergstuen ikke ble konfrontert med meningene sine for de er vel noe av de mest kontroversielle man har hørt i norsk politikk. Altså dette at man skal kunne slippe å måtte konkurrere om stillingen i staten om man er født med de rette foreldrene.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, cppdude skrev:

Kan vel også spørre seg, hvor mye utdanning trenger man egentlig for HR? 

Er dette en jobb som krever utdannelse fordi stoffet framhever kvaliteten, eller er det bare mange søkere? 

Ser det tilbys kurs og liknende i HR på div høgskoler, ofte i størrelsen 10-30 studiepoeng. Personlig hadde vi bare et 10 stp. fag i HR på øk.adm. Ser KA har studert ved BI, så kan godt hende hun hadde fag der. 

Kan også være hun har opparbeidet seg nok HR erfaring fra andre steder.

I dag har HR utviklet seg til å bli et særdeles bredt felt. Dersom man skal være leder for/ansvarlig for hele HR-avdelingen, må du ha kompetanse innen ledelse og ledelsesutvikling, rekruttering, juss, organisasjonsteori, strategisk kommunikasjon og gjerne også statsvitenskap, for å nevne noe. For en mindre stilling hvor man bare jobber med en del innen HR-feltet, er det egentlige kravet ikke like stort, men i Norge følger fortsatt det offentlige kvalifikasjonsprinsippet :-) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke spesielt, eneste jeg reagerte litt på var den umodne bitch-meldingen hun la inn på FB, som hun avsluttet med et Wow! Hørtes litt pinlig ut, og hadde passet bedre som bidragsyter i KG enn i Innovasjon Norge.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minesveiper
20 hours ago, Judas Iskariot said:

Anette Trettebergstuen tror Andresens bakgrunn fra en sentral næringslivsfamilie kan ha gitt Andresen kompetanse og kvalifikasjoner som kan være relevante for Innovasjon Norge.

https://www.dn.no/nyheter/2018/06/26/1430/Politikk/far-stotte-fra-arbeiderparti-politiker-flere-unge-jenter-burde-gjore-som-andresen

Anette sitter innvalgt på Stortinget for Arbeiderpartiet og mener det å ha rike foreldre kan være en kvalifikasjon til å ikke bare bli ansatt i det offentlige, men slippe å konkurrere etter kvalifikasjon med "vanlige folk". 

Anette er kvinnepolitisk talsperson for Arbeiderpartiet og legger vekt i artikkelen på at Katharina Andresen er kvinne.  Så kan være at dette med at man bør ansettes etter foreldrenes bakgrunn bare gjelder for kvinner. 

Man kan jo også lure på om dette er APs offisielle syn eller om Anette taler litt for fritt med  tanke på sin posisjon i partiet. 

Poenget er vel at man i utgangspunktet ikke er ute etter å kritisere KA som bare har tatt en mulighet hun har fått. Det handler mer om det prinsipielle, og at man ikke ønsker et samfunn hvor de rike med kontaktnettverk skal kunne hoppe over ledd (høyere utdanning) for å få posisjoner som ellers krever høyere utdanning. Man ønsker et samfunn hvor alle har muligheten til å karre seg til toppen, og hvor man ikke blir utkonkurrert av folk med privilegier og som ikke en gang har kompetansen (på papiret i alle fall) til å utføre jobben som skal gjøres. 

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Minesveiper said:

Poenget er vel at man i utgangspunktet ikke er ute etter å kritisere KA som bare har tatt en mulighet hun har fått. Det handler mer om det prinsipielle, og at man ikke ønsker et samfunn hvor de rike med kontaktnettverk skal kunne hoppe over ledd (høyere utdanning) for å få posisjoner som ellers krever høyere utdanning. Artig å bruke 3-5 år på skolebenken med 8-10 timers arbeidsdager for å få A-B i snitt, og så får man ikke muligheten til å søke på en relevant stilling fordi den blir gitt ut til en person som på papiret ikke en gang har kompetansen til å kunne utføre jobben. Man ønsker ikke et samfunn hvor de rikeste får privilegier og stiller først bare fordi de er arvinger av store selskaper.

En ting er å ikke ville kritisere Andresen for å utnytte sine fordeler. Noe annet er det når Trettebergstuen sier at Andresen har fått kompetanse  og  kvalifikasjoner til å få stillinger i det offentlige i kraft av sin familiebakgrunn!

Eller å be kvinner lære av Andresen. Man kan jo ikke lære å få rike foreldre.  

Innovasjon Norge sier de ikke mottar åpne søknader. Gjorde unntak for Andresen

Ernst Young sier de kun ansetter personer som har utmerket seg akademisk. Det gjorde unntak for Andresen. 

Hadde en uten Andresens familiebakgrunn tatt initiativ så hadde ikke personen fått jobbene. Så enkelt er det. 

Man trenger ikke kritisere Andresen, men dette med at kvinner bør lære av henne blir som Marie Antoinette* som sa "hvorfor kan de ikke bare spise kaker?" når de fattige sultet pga brødmangel. 

Ja som du sier så handler det om det prinsipielle. Men ønsker Trettebergstuen og Arbeiderpartiet å diskutere det? Nei, i stedet for å kritisere systemet så sier Trettebergstuen "Godt jobba, kvinner kan lære av Andresen". 

Arbeiderpartiet og Trettebergstuen blir avkledd.  

*Ja, jeg vet at  Marie Antoinettes sitat er fabrikert. 

Endret av Judas Iskariot
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa er for øvrig dommere. Staten burde kanskje ikke lyse ut neste dommerstilling og i stedet gitt den til meg?  Familiebagrunnen min gir meg jo en særegen kompetanse vanlige jurister har gått glipp av. 

Det er vel bare positivt om jeg får gi tilbake til samfunnet ved å jobbe som dommer?

Ekstra skryt burde jeg hatt om jeg fikk jobben ved å ta en telefon til noen av pappas venner i innstillingsrådet for dommere og spurte om det kanskje ble noen ledige stillinger de ikke kom til å lyse ut. 

Endret av Judas Iskariot
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Minesveiper
25 minutter siden, Judas Iskariot said:

En ting er å ikke ville kritisere Andresen for å utnytte sine fordeler. Noe annet er det når Trettebergstuen sier at Andresen har fått kompetanse  og  kvalifikasjoner til å få stillinger i det offentlige i kraft av sin familiebakgrunn!

Hun sier at hun tror at Ka har bakgrunnen fra en sentral næringslivsfamilie kan ha gitt Andersen kompetanse og kvalifikasjoner som kan være relevante for innovasjon Norge. Den kommentaren handler jo ikke om diskusjonen om det prinsippleie, men er mer et resonnement når det kommer til hvorfor KA fikk stillingen. 

25 minutter siden, Judas Iskariot said:

Eller å be kvinner lære av Andresen. Man kan jo ikke lære å få rike foreldre.  

Det handler mer om å ta en mulighet når du får den. 

25 minutter siden, Judas Iskariot said:

Ernst Young sier de kun ansetter personer som har utmerket seg akademisk. Det gjorde unntak for Andresen. 

Det kom vel fram at EY reviderer årsregnskapet som faren til KA eier. Virker som en "vennetjeneste" ja, og virker veldig useriøst. Omdømmet til EY går ned hos akademikere når de gjøre slike ting. 

25 minutter siden, Judas Iskariot said:

Ja som du sier så handler det om det prinsipielle. Men ønsker Trettebergstuen og Arbeiderpartiet å diskutere det? Nei, i stedet for å kritisere systemet så sier Trettebergstuen "Godt jobba, kvinner kan lære av Andresen". 

Arbeiderpartiet og Trettebergstuen blir avkledd.  

Synes det er rart å gjøre dette om til en kvinnesak når man enkelt kan få denne saken til å handle om rike vs vanlige mennesker. De rike burde ikke få privilegier osv. Så ja, hun Trettebergtuen valgte nok ikke den beste strategien her.

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Minesveiper said:

Hun sier at hun tror at Ka har bakgrunnen fra en sentral næringslivsfamilie kan ha gitt Andersen kompetanse og kvalifikasjoner som kan være relevante for innovasjon Norge. Den kommentaren handler jo ikke om diskusjonen om det prinsippleie, men er mer et resonnement når det kommer til hvorfor KA fikk stillingen. 

 

Sitatet:

Anette Trettebergstuen tror Andresens bakgrunn fra en sentral næringslivsfamilie kan ha gitt Andresen kompetanse og kvalifikasjoner som kan være relevante for Innovasjon Norge.

Det har jo ikke noe å si om det er "kan".   Man sier jo at det å ha rike foreldre vil kunne være relevant for om man er kvalifisert til en stilling i det offentlige. Det er jo like kontroversielt om man sier "kan". 

Det er jo en helt spinnvill uttalelse. 

Tenk om de lyste ut stillinger i det offentlige med:

Det vil i behandlingen av søknadene kunne  legges vekt på om man har den rette familiebakgrunnen. 

Det er jo så langt fra kvalifikasjonsprinsippet man kan komme!  Nei, det er ikke greit selv om man sier "kan". 

8 minutter siden, Minesveiper said:

 

Synes det er rart å gjøre dette om til en kvinnesak når man enkelt kan få denne saken til å handle om rike vs vanlige mennesker. De rike burde ikke få privilegier osv. Så ja, hun Trettebergtuen valgte nok ikke den beste strategien her.

Eventuelt så er det svært talende for verdiene til Trettebergstuen og Arbeiderpartiet. Er nok ikke alle i Arbeiderpartiet som er spesielt opptatt av klassekamp.

13 minutter siden, Minesveiper said:

 

Det kom vel fram at EY reviderer årsregnskapet som faren til KA eier. Virker som en "vennetjeneste" ja, og virker veldig useriøst. Omdømmet til EY går ned hos akademikere når de gjøre slike ting. 

Det burde i hvert fall gått ned, men de er nok store nok til at denne saken har null å si for det videre omdømmet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Judas Iskariot skrev:

Ja som du sier så handler det om det prinsipielle. Men ønsker Trettebergstuen og Arbeiderpartiet å diskutere det? Nei, i stedet for å kritisere systemet så sier Trettebergstuen "Godt jobba, kvinner kan lære av Andresen". 

 

Ja, hva skal vi kvinner lære av Andresen?

Skal vi lære å ikke ta mer utdannelse enn VGS? Å droppe ut av to studier? Kjøre i fylla?

Ha steinrike foreldre kan jo ikke "læres bort".  

Forbilde for andre kvinner? I do not think so....

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper
On 6/27/2018 at 3:49 PM, Judas Iskariot said:

Sitatet:

Anette Trettebergstuen tror Andresens bakgrunn fra en sentral næringslivsfamilie kan ha gitt Andresen kompetanse og kvalifikasjoner som kan være relevante for Innovasjon Norge.

Det har jo ikke noe å si om det er "kan".   Man sier jo at det å ha rike foreldre vil kunne være relevant for om man er kvalifisert til en stilling i det offentlige. Det er jo like kontroversielt om man sier "kan". 

Det er jo en helt spinnvill uttalelse. 

Du ser vel logikken i at damen kan ha opparbeidet seg erfaring og kompetanse pga av at hun kommer fra en næringslivs familie. Hun har jo jobbet hos EY, men hun har ikke papirer på at hun har kompetanse (en utdanning) sånn bortsett fra atesten for EY da. 

On 6/27/2018 at 3:49 PM, Judas Iskariot said:

Tenk om de lyste ut stillinger i det offentlige med:

Det vil i behandlingen av søknadene kunne  legges vekt på om man har den rette familiebakgrunnen. 

Jeg er ikke uenig i at det er feil at hun får stillingen når hun ikke har tatt høyere utdanning da jeg ønsker et samfunn hvor folk har like muligheter. Samtidig er det vanskelig å argumentere mot at opparbeidet erfaring er verdifullt, og kompetanse man får fra arbeidslivet er kanskje mer relevant enn teori man lærer på universitet og høyskole. Jeg mener likevel at man må ha et system som er rettferdig, og jeg synes ikke det er rettferdig at KA fikk den stillingen. Den ble jo ikke utlyst engang, og det er ikke rettferdig at enkelte kan hoppe over utdanningsledd for å få seg jobber som ellers krever høyere utdanning. Problemet med et system hvor de som har enkel innpass til jobber i næringslivet pga av ulike privilegier er jo at jobbene i større grad vil gå i "arv".

On 6/27/2018 at 3:49 PM, Judas Iskariot said:

Eventuelt så er det svært talende for verdiene til Trettebergstuen og Arbeiderpartiet. Er nok ikke alle i Arbeiderpartiet som er spesielt opptatt av klassekamp.

Det burde i hvert fall gått ned, men de er nok store nok til at denne saken har null å si for det videre omdømmet. 

Det burde de være for de er tross alt partiet for arbeidere. Utrolig enkelt å vinkle denne saken til å handle om: "Vanlige folk burde ha like muligheter som de som kommer fra rike familier. Vi ønsker et system som sørger for en rettferdig prosesss hvor enkelte ikke får privilegier pga av familien de kommer fra. De må ta utdanning får å få jobber som krever høyere utdannelse slik som alle andre."

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...