Gå til innhold

Medier bør være nøytrale.


Gjest PaN

Anbefalte innlegg

Jeg mener at Norske og utenlandske medier burde være nøytrale og ikke ha åpenbare sider i det politiske spektrum. En person som sitter langt ut på landet er avhengig av nyhetsendingene, artikler på nettet for å få med seg hva som foregår i dagens verden, da er det vanskelig å få hele bildet skrevet fra aviser som åpenbart velger side i politikken.

Det sies at norsk media er den 3. statsmakt, da mener jeg at disse skal oppføre seg som en og holde seg nøytral, utforske og virkelig lete etter informasjon andre ikke har funnet. Det blir feil om for eksempel NRK skulle sitere en artikkel fra VG med bilde og forklare det som fakta når det i etterkant vises at det hele ikke var realitet og feilaktiv informasjon, da ødelegges ryktet om nøytralisme i medienes dekning av saker i verden. 

Det er svær alvorlig om medier ikke klarer å holde seg nøytral, for mange menneskers politiske meninger skylder dekninger av saker og bilder som sendes til befolkningen. Da vil menneskene som leser medier som holder seg på utvalgte sider bli delt i alle saker og polariseringen av befolkningen vil bli et faktum for det er mediers jobb å vise til faktiske kilder og holde seg nøytral.

Jeg er dermed skamfull av NRK, VG og Dagbladet som alle viser en politisk side og da er det nesten litt tafatt og latterlig å kalle seg journalist, for når du ikke holder deg nøytral som en 3. statsmakt så er du en tabloid avis. 

Hva mener så dere? Ble litt usikker om dette skulle havne på Generell eller Politikk, men havnet altså her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Testosteron skrev:

Og hvordan skal man få mediene til å være nøytrale, mener du?

Det vet jeg ikke, var bare min mening så dere kan diskutere selv utifra det jeg har publisert. Men det kan være et forslag å ikke være så "anti Trump" som noen vil kalle det og faktisk se på de sakene han har fått til, et eksempel er Nord-Korea hvor han fikk tilbake døde soldater og fanger hjem, samt at Sør-Koreanere for møte slektninger i Nord-Korea. Dette skjedde på grunn av samarbeid med Sør-Koreas president.

Jeg er ingen fan av Trump selv, men selv jeg ser jo at dette er positivt og raketter som er fyrt i hytt og pine mot Japan osv er ikke registrert etter møtet med Trump. Men som sagt, dette var bare et eksempel og medier må klare å fokusere mer på resultater, kilder osv istedet for å velge side i politikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke realistisk at mediene skal være nøytrale, og det trenger ikke å være noe galt at en avis eller en tvkanal har en bestemt ideologi som den promoterer, så lenge det er et mangfold av meninger i mediene, men det bør være opp til hver enkelt om han skal måtte betale for et medium.

I dag må alle som eier en tv, betale cirka 3 000 kroner årlig til NrK. Det er urettferdig. Bare de som ønsker å abonnere på NrK bør måtte betale for NrK. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøytral media er døden for en opplyst befolkning. Media bør være objektive, ikke nøytrale.

Nøytral: "Nå skal vi ha en debatt mellom en person som tror at evolusjonsteorien er satans verk og en forsker som mener at den beskriver virkeligheten. Hvem har rett? Vi vet ikke! Bedøm selv!"

Objektiv: "Så godt som alle som kan noe som helst om dette temaet vet at evolusjonsteorien er fakta, så nå skal du få se en forsker som forklarer evolusjonsteorien og hvorfor den er korrekt."

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nicathv skrev:

Nøytral media er døden for en opplyst befolkning. Media bør være objektive, ikke nøytrale.

Nøytral: "Nå skal vi ha en debatt mellom en person som tror at evolusjonsteorien er satans verk og en forsker som mener at den beskriver virkeligheten. Hvem har rett? Vi vet ikke! Bedøm selv!"

Objektiv: "Så godt som alle som kan noe som helst om dette temaet vet at evolusjonsteorien er fakta, så nå skal du få se en forsker som forklarer evolusjonsteorien og hvorfor den er korrekt."

Jeg forstår tenkningen din, men samtidig er det ikke helt sammenlignbar. Når jeg mener nøytral mener jeg ikke at NRK skal la oss bestemme selv hva som er rett, jeg mener at å velge politisk side er feil fordi når alle de store avisene snakker negativt om en god person f.eks så vil jo mange tro at den gode personen ikke er så god like vell når det i etterkant viser at det de skrev om den gode personen var ikke korrekt informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt av problemet er vel at man aldri kommer til å bli 100% enige om hva som er objektiv dekning av nyhetene. Enkelte vil jo sikkert mene at man må omtale Støre som Judas Støre og Stoltenberg som Bulke Jens om nyhetsformidlingen skal være objektiv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Testosteron skrev:

Det er ikke realistisk at mediene skal være nøytrale, og det trenger ikke å være noe galt at en avis eller en tvkanal har en bestemt ideologi som den promoterer, så lenge det er et mangfold av meninger i mediene, men det bør være opp til hver enkelt om han skal måtte betale for et medium.

I dag må alle som eier en tv, betale cirka 3 000 kroner årlig til NrK. Det er urettferdig. Bare de som ønsker å abonnere på NrK bør måtte betale for NrK. 

Det vet jeg, og det kommer nok aldri til å skje og jeg er enig i at NRK betalingen burde frafalle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PussLe! skrev:

Det vet jeg, og det kommer nok aldri til å skje og jeg er enig i at NRK betalingen burde frafalle.

Det er ikke et problem at mediene er subjektive, men at vi tvinges til å måtte finansiere NrK når vi ikke ønsker å se på det mediet. Et medium bør ikke finansieres med en skatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Testosteron skrev:

Det er ikke et problem at mediene er subjektive, men at vi tvinges til å måtte finansiere NrK når vi ikke ønsker å se på det mediet. Et medium bør ikke finansieres med en skatt

Er enig i noe av det du skriver men det burde jo være en slags nøytralitet i mediene, i så fall burde de være flinkere til å forklare sine standpunkt og formulere det på en slik måte at publikum forstår om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener selvsagt den fjerde statsmakt....

Jeg vil ellers anbefale å ta en titt på Vær varsom-plakaten som regulerer hvordan journalister og medier skal håndtere journalistenes egne og redaksjonens syn på ulike saker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Brisinga skrev:

Du mener selvsagt den fjerde statsmakt....

Jeg vil ellers anbefale å ta en titt på Vær varsom-plakaten som regulerer hvordan journalister og medier skal håndtere journalistenes egne og redaksjonens syn på ulike saker.

Takk, mener jo selvfølgelig fjerde stasmakt, takk for anbefalingene og skal ta en titt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et stort problem at pk media i Norge er så sterkt politisk belastet. Det gir en ganske skeiv og uriktig fremstilling av viktige saker og er med på å føre venstrevridd propaganda. Men det er vel ikke rart norsk pk media er sånn når de aller fleste journalister er blodrøde politisk sett. De kan ikke la være å farge sin journalistikk i blodrød farge og der kommer problemet med troverdigheten, med å være objektiv, nøytral og hva det måtte være. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Quote

1.2. Pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon, debatt og samfunnskritikk. Pressen har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk.

1.3. Pressen skal verne om ytringsfriheten, trykkefriheten og offentlighetsprinsippet. Den kan ikke gi etter for press fra noen som vil hindre åpen debatt, fri informasjonsformidling og fri adgang til kildene. Avtaler om eksklusiv formidling av arrangementer skal ikke være til hinder for fri nyhetsformidling.

4.4. Sørg for at overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonseringer ikke går lenger enn det er dekning for i stoffet. Det er god presseskikk å oppgi kilden når opplysninger er hentet fra andre medier.

4.11. Vern om det journalistiske fotografiets troverdighet. Bilder som brukes som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt inntrykk.

4.13. Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.

4.14. De som utsettes for sterke beskyldninger skal så vidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger

4.15. De som er blitt utsatt for angrep skal snarest mulig få adgang til tilsvar

Her kan du se noen utvalgte punkter fra Vær Varsom-plakaten. 

Problemet er at Vær Varsom-plakaten blir ikke fulgt. Norske medier lar ikke ulike syn komme til utrykk, de gir ofte ikke adgang til tilsvar, de retter ikke feilaktige opplysninger, de bruker misvisende titler og bilder og i mange tilfeller oppgir ikke kilder.

Min erfaring er at det har blitt verre de siste årene, fordi norske medier har blitt mer like svenske medier. Svenske medier har lenge brukt deres posisjon til å spre hva de mener er riktige verdier på bekostning av medienes integritet. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...