Gå til innhold

Innvandring er et hetere tema enn vi ønsker å innrømme, hvorfor kan vi ikke snakke om det?


Gjest Rosetelys

Anbefalte innlegg

Gjest Rosetelys
4 minutter siden, Lava Anne skrev:

Men kanskje man selv skal slutte å være så redd for å havne i diskusjon da? Hvis noen er redde for å ta opp noe med meg så er det ikke særlig mye jeg kan gjøre med det. Jeg er jo ikke tankeleser. Har venner med forskjellige meninger jeg også. At andre ikke tør ta opp slike ting er noe de må ta tak i selv.

Selvfølgelig. Men alle er ikke som du og jeg. Noen kan rett og slett ikke ha venner eller feks ansatte som har totalt forskjellig politisk ståsted og meninger enn man selv har, og det er derfor folk er redde for å snakke om litt betente temaer. 

Ikke det at det er så stort problem med forskjellige politiske meninger i Norge, eller forskjellig syn på innvandringsspørsmål i arbeidssammenheng. Men i andre land har folk fått sparken med bakgrunn i meningene sine, enda de ikke har noe som helst med hvordan de utfører jobben sin å gjøre. En mann mistet også jobben sin etter at kona hans ble "doxed " og avslørt som dama bak en spesiell twitterkonto. Og det er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Rosetelys skrev:

Selvfølgelig. Men alle er ikke som du og jeg. Noen kan rett og slett ikke ha venner eller feks ansatte som har totalt forskjellig politisk ståsted og meninger enn man selv har, og det er derfor folk er redde for å snakke om litt betente temaer. 

Ikke det at det er så stort problem med forskjellige politiske meninger i Norge, eller forskjellig syn på innvandringsspørsmål i arbeidssammenheng. Men i andre land har folk fått sparken med bakgrunn i meningene sine, enda de ikke har noe som helst med hvordan de utfører jobben sin å gjøre. En mann mistet også jobben sin etter at kona hans ble "doxed " og avslørt som dama bak en spesiell twitterkonto. Og det er ikke greit.

Jeg ser ikke at man kan sette sammen "redd for å snakke om innvandring i Norge" til "ansatte får sparken i utlandet på grunn av meningene sine". Man er vel strengt tatt redd for å snakke om slike ting her i Norge fordi man er konfliktsky og ikke vil lage dårlig stemning? For som du sier er jo ikke dette et så stort problem i Norge. Og da tenker jeg heller at folk får tøffe seg opp litt og bli litt mindre konfliktsky.

Hva er denne saken med "doxed"? ikke hørt om. Linker du?

Endret av Lava Anne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
14 minutter siden, Lava Anne skrev:

Jeg ser ikke at man kan sette sammen "redd for å snakke om innvandring i Norge" til "ansatte får sparken i utlandet på grunn av meningene sine". Man er vel strengt tatt redd for å snakke om slike ting her i Norge fordi man er konfliktsky og ikke vil lage dårlig stemning? For som du sier er jo ikke dette et så stort problem i Norge. Og da tenker jeg heller at folk får tøffe seg opp litt og bli litt mindre konfliktsky.

Hva er denne saken med "doxed"? ikke hørt om. Linker du?

Jeg anser det ikke som usannsynlig at ting som skjer i utlandet også kan skje i Norge. Jeg er feks veldig spent på om den nye copyright-loven EU holder på med om dagen kommer til å gjelde for norske internettbrukere (artikkel 13 eller noe tror jeg det er, men det er et helt annet tema)

https://thefederalist.com/2018/06/04/huffpost-ruined-entire-family-one-persons-tweets/ her er en link. Om du vil ha fler kan du Google Amy Mek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi må få informasjon, og «prislappene» må være godt synlige. 

Det er jo ikke demokrati og folkestyre om folket ikke får tilstrekkelig med informasjon.

Folket vil ta gode valg så lenge folket er godt informert. 

En så jo med denne medisinen som var så dyr. Når det ble offentlig at regjeringen ikke ville betale medisin til svært syke barn, så merket man jo at folket fikk gjennomslag i at det var urimelig. 

Er jo en tråd her nå, om Oslo kommune som har penger til en fest, men ikke til skoledrift. 

Prioriteringene av «våre» penger må tåle dagens lys. Det er viktig at vi er informerte, slik at gapet mellom hvordan vi ønsker penger skal brukes, og hvordan det faktisk blir brukt, ikke blir for stort.

Dette gjelder også innvandring, og asylpolitikk. Akkurat slik som på alle andre områder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
3 hours ago, Rosetelys said:

Vi trenger motstykker til vg, Dagbladet og resten.

Og vi trenger motstykker til Resett. Litt av begge deler går da an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Linaria said:

Og vi trenger motstykker til Resett. Litt av begge deler går da an?

Et motstykke til motstykket? 

Vi trenger informasjon, hva er fakta, hva er virkelig?

Ta for eksempel situasjonen i Oslo..... 

Der er det mange som går ut å sier det er trygt og godt, fint naboskap, godt miljø, at ting er bra. Dette alt fra politikere, til innbyggere. 

Så har vi samtidig mange som går ut å sier det motsatte. Det er uttrykt det er kriminalitet. Det er problemer med hærverk, vold, og vinningskriminalitet. 

Det er jo subjektive elementer her, føle seg trygg, føle seg utrygg etc. Er det noen som er over engstelig, er det noen som er naive. Det er ikke et godt mål.

Ingenting av dette bør være avgjørende for å sitte inn x antall ekstra millioner av skattebetalere sine penger, det vil jo gå på bekostning av noe annet.

Det som er et godt mål er fakta. Hvor mye kriminalitet finnes av de ulike typer. Hvor mye herværk finnes. Hvor mye ordrnsforstyrrelser er der. Og hvordan er det om man sammenligner med andre steder? 

Da er de fleste i stand til å vurdere situasjonen for seg selv. Og myndigheter har informasjon nok til å velge om de ønsker å sette inn tiltak, og velge riktige tiltak, og måle effekt av tiltak. 

Fakta, fakta, fakta 👍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri vært spesielt opptatt av innvandring, men etter å ha sett utviklingen i Europa de siste par årene, lurer jeg på én ting. Hvorfor?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
49 minutter siden, KvinneMannen skrev:

Jeg har aldri vært spesielt opptatt av innvandring, men etter å ha sett utviklingen i Europa de siste par årene, lurer jeg på én ting. Hvorfor?

Hvorfor, hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HerrBæsjerumpehull

Du vet utmerket godt hvorfor vi ikke kan snakke om det: P.g.a. høysensitive snøfnugg på venstresiden av norsk politikk, som er så sykelig opptatt av å virtue-signalisere sin antirasisme for omverdenen, at det ikke finnes rom for så mye som en bitteliten "hate fact" oppi den kollektive nøtta deres. Derfor, og kun derfor.

Endret av HerrBæsjerumpehull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snakkes mye om det på forum, men hva kan man gjøre når politikerene ikke følger opp? Når de blir "forbanna" hver gang de hører om barnehijab, men ikke forbyr det?

Og når de som ikke ønsker innvandring, ikke har det som hovedsak når de stemmer?

Jeg hadde det som hovedsak og stemte Frp. Synd å si at ting forandres mye av min stemme. H har makta i regjeringen, og Erna er bestevenn med Trine. Til sammen er de så velvillig innstilt til innvandringen at ingen ting skjer. Siv er så glad for å være i regjering at hun ikke tar noen kamp på det.

Jeg har begynt å tenke at ingen ting skjer før Norge mister velferden. Da vil folk reise seg. Hvem skal ta tak i de ubehagelige tingene da? Og hvordan skal det skje? Hvilke midler blir brukt?

Innvandring fra visse verdensdeler er problematisk. Det er ikke mulig å integrere en kultur og en religion som ikke ønsker å tilpasse seg.

Jeg synes VGs artikkel her er tydelig på problemet. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/OnAzp1/vi-maa-ta-vare-paa-jamal

"Vi må ta vare på Jamal". Hva når det ikke er mer penger til Jamal? Han har ikke klart å skaffe seg en utdannelse som gjør han attraktiv i arbeidslivet. Selv velvillig innstilte arbeidsgivere vil ikke like hans holdning til de. Drittland. Drittfolk. Hvor skal Jamal få pengene? Han vil angripe de som har noe, og ta det fra oss med vold, når pengene fra sosialen tar slutt.

Hvorfor skal vi ta vare på Jamal? Hvem inviterte han? Det var ikke meg. Hvorfor tok ikke familien vare på Jamal? Var de for opptatt med å skaffe nye barn til den "overbefolka leiligheten"?. Ta ansvar, når soverommene tar slutt, så skaffer man ikke flere barn. Sendte de penger ut av Norge, så Jamal ikke fikk noe av de tingene han ønsket seg? Han kunne ikke delta på aktiviteter som kostet penger. Han kunne ikke gå i barnehagen, for da ble det ikke mer kontantstøtte.

Hvert år får vi flere som Jamal, og det kommer flere som Jamal til Norge hvert år. De har ingen mulighet for å klare å finne jobb her. Men de kan hente en hustru fra hjemlandet. Og så lager de flere som Jamal.

Elendigheten går i arv, og for å beskytte samfunnet må det pøses på med flere midler. Fritidsklubber, så de har et sted å være - hjemme er det for trangt og ikke noe å gjøre. Ekstra hjelp på skolen. Organiserte aktiviteter. Kurs. Bolig betalt av sosialen. Når det tar slutt, da får vi det moro. Jeg må innrømme det.... jeg ønsker ikke barnebarn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
1 time siden, ops2 skrev:

Jeg har begynt å tenke at ingen ting skjer før Norge mister velferden. Da vil folk reise seg. Hvem skal ta tak i de ubehagelige tingene da? Og hvordan skal det skje? Hvilke midler blir brukt?

Dessverre tror jeg du har rett. For de fleste nordmenn bor ikke i problemområder. De fleste nordmenn bor i områder der det blir sakte men sikkert flere av Jamal. Gjerne i et tempo som så vidt er merkbart. Og til slutt er det for sent.

1 time siden, ops2 skrev:

Hvert år får vi flere som Jamal, og det kommer flere som Jamal til Norge hvert år. De har ingen mulighet for å klare å finne jobb her. Men de kan hente en hustru fra hjemlandet. Og så lager de flere som Jamal.

#DeportJamal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

https://www.birminghammail.co.uk/news/local-news/british-white-people-set-become-14830628

Sitat

British white people are soon to become the minority in Birmingham while nearly 50,000 residents in the city cannot speak English, according to a new report.

There are thought to be residents from nearly 200 countries living in Birmingham which has been described as 'super diverse' in the city council's new cohesion strategy.

But while there are recognised benefits to a multi-cultural society such as trade links, the city's varied ethnicity has also been identified as major factor in social segregation and community 'tension'.

"Men dette er ikke Norge daaaaa, dette kommer aldri til å skje i Norge daaaaaa. Dere overdramatiserer så sykt!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
På 25.6.2018 den 21.12, Linaria skrev:

Du bruker også kun Resett som kilde, som er noe énsidig...

https://www.aftenposten.no/osloby/i/3jOxOL/Tre-pagrepet-etter-masseslagsmal-i-Oslo

Sitat

Like før klokken 1 natt til onsdag fikk politiet melding om et slagsmål mellom mange personer på Youngstorget. Rundt 30 personer, de fleste av afrikansk opprinnelse, var involvert, ifølge politiet.

Han ønsker ikke å spekulere på hva som er årsaken.

– Det er bare sånn det er blitt, så prøver vi å respondere på en best mulig måte.

Ja, det er bare sånn det er blitt. Helt normalt altså at en gjeng afrikanere sloss med jernstenger og macheter i Oslo sentrum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Årsaken til at det ikke er et tema er flere, politikereliten har trykket denne virkeligheten ned over hodene på folk, uten at noen har kunnet gjøre noe med det, og de gjør alt de kan for at ting skal skje uten oppmerksomhet.

I tillegg handler det om enkeltmennesker som ønsker et bedre liv, med hvilken rett kan vi gå løs på dem? Problemet er fenomenet masseinnvandring fra helt fremmede kulturer først og fremst, over en veldig kort tidsperiode. Og igjen det handler om enkeltmennesker, og familier, alle har vel sympati med mennesker i nød, ikke minst barn og familier? Men hva med alle de som kommer pga urealistiske drømmer? 

Straks noen antyder at dette kan gå galt, kommer avisene trekkende med en hjerteskjærende enkeltskjebne som får sosiale medier til å koke hysterisk, og kjendiser med varierende innsikt til å gripe mikrofonstativet i medmenneskelighetens navn. Debatten blir lite realistisk og hatsk, dessverre, derfor blir det vanskelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2018 at 11:06 AM, Madame Butterfly said:

Et motstykke til motstykket? 

Vi trenger informasjon, hva er fakta, hva er virkelig?

Ta for eksempel situasjonen i Oslo..... 

Der er det mange som går ut å sier det er trygt og godt, fint naboskap, godt miljø, at ting er bra. Dette alt fra politikere, til innbyggere. 

Så har vi samtidig mange som går ut å sier det motsatte. Det er uttrykt det er kriminalitet. Det er problemer med hærverk, vold, og vinningskriminalitet. 

Det er jo subjektive elementer her, føle seg trygg, føle seg utrygg etc. Er det noen som er over engstelig, er det noen som er naive. Det er ikke et godt mål.

Ingenting av dette bør være avgjørende for å sitte inn x antall ekstra millioner av skattebetalere sine penger, det vil jo gå på bekostning av noe annet.

Det som er et godt mål er fakta. Hvor mye kriminalitet finnes av de ulike typer. Hvor mye herværk finnes. Hvor mye ordrnsforstyrrelser er der. Og hvordan er det om man sammenligner med andre steder? 

Da er de fleste i stand til å vurdere situasjonen for seg selv. Og myndigheter har informasjon nok til å velge om de ønsker å sette inn tiltak, og velge riktige tiltak, og måle effekt av tiltak. 

Fakta, fakta, fakta 👍

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1kbx3q/masseslagsmaal-i-oslo-sentrum-kvinne-skadet

– Vi fikk første melding cirka fem på ett om det såkalte masseslagsmålet. Det skal ha vært en større gruppe menn, beskrevet som menn med afrikansk bakgrunn som slåss. Det var nevnt både slagvåpen og machete, men vi har ikke funnet det så langt. De fleste hadde tydeligvis brukt planker og jernstenger og flasker, sier operasjonsleder Tor Jøkling til VG.

Shocking news siste døgnet i Oslo.....

Like etter fikk politiet melding om at en kvinne som satt på et utested i Torggata og blødde og holdt på å besvime.

Får inderlig ikke håpe du eller andre får faktaene såpass i hodet som denne kvinnen fikk igår? 

Men vi kan slappe helt av visstnok - https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/6ngb38/raymond-johansen-oslo-er-trygt

Oslos byrådsleder Raymond Johansen er lei av at folk bruker «svenske tilstander» for å beskrive Oslo. Han mener det bare gjør jobben med å trygge byen vanskeligere.

Nei vet du hva ...jeg stopper her så får dere dra deres egne konklusjoner....men begynner å bli litt lei nå av de der pro-innvandrings politikerene som tilogmed regjerer i byer som Oslo som har så enorme problemer ...hvor ja 33% av befolkningen har innvandrerbakgrunn. Nei nå får det være nok :)

Fakta? gå til SSB så får du statistikken over det du lurer på helt gratis? jeg skjønner ikke helt hvor du er ei heller hvilken stein du har levd under. Får som sagt ikke håpe du får faktaene såpass bokstavelig i hodet som denne kvinnen fikk igår. Eller hva tenker du om det? 

Endret av Xcase33
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Xcase33 hva jeg tenker om det... Nei, jeg håper virkelig ikke at jeg skal få en gjenstand i hodet 😉

Nå bor jeg i en liten bygd, hvor det knapt finnes en innvandrer. Jeg har derimot ikke alltid bodd her. Jeg vet veldig godt hvordan hverdagene arter seg, steder der man har hatt problemer med integrering. Sikkert større enn i Oslo.

Fledtepsrten av oss stemmeberettigede bor ikke i Oslo, og flesteparten av befolkningen leser ikke SSB som sengelektyre. 

Folkeopplysning må til, vi trenger en presse som gir fullstendig dekning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor vi ikke kan snakke om innvandring? Hvilken stein er det dere bor under?

Det går ikke en dag uten at innvandring er et tema, under flyktningkrisen og valgkampen ble jeg så lei av å høre og lese om innvandring 24/7 at jeg holdt på å spy av det og savnet stort andre temaer i mediene og i lunsjpausen. Det overgår ALLE andre temaer i nyhetsbildet, det er større enn Trump og Putin og sommerværet til sammen.

I helt normal mainstream media så er det saker om innvandring hver eneste dag, og annenhver politiske debatt handler om kvoteflyktninger eller integrering. Nå i morges var det på NRK at man er mot hijab på barn, i går var det vårt forhold til hijab på jobben. De har vel gjort en undersøkelse sånn at de kan sørge for å ha en sak om innvandring hver morgen, vi nordmenn skal aldri få oppleve 24 timer helt fritt for innvandringsdiskusjon. 

At ingen tør ta det opp er bare piss, les annen media enn Resett og juster virkelighetsbildet deres litt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Madame Butterfly said:

@Xcase33 hva jeg tenker om det... Nei, jeg håper virkelig ikke at jeg skal få en gjenstand i hodet 😉

Nå bor jeg i en liten bygd, hvor det knapt finnes en innvandrer. Jeg har derimot ikke alltid bodd her. Jeg vet veldig godt hvordan hverdagene arter seg, steder der man har hatt problemer med integrering. Sikkert større enn i Oslo.

Fledtepsrten av oss stemmeberettigede bor ikke i Oslo, og flesteparten av befolkningen leser ikke SSB som sengelektyre. 

Folkeopplysning må til, vi trenger en presse som gir fullstendig dekning. 

Norge består for det meste av små bygder\steder. De lever i sin egen boble på de plassene ...aldri har de reist noe særlig ut i verden heller og har derfor null referansegrunnlag. Det nytter ikke med folkeopplysning til folk som for det meste ikke kjenner til noe annet enn bobla si. De har intet å sammenligne hverdagene sine med. Hvis du tror livet på bygda er kjedelig uten Stian Blip show som underholdning på lørdagen...så er det ikke stort bedre i byene heller. 

Å sette seg ned å ta ei pils i nærheten av den type mennesker som gikk i slagsmål der er jo også rimelig naivt. Kan jo tyde på at vedkommende har hatt stor tiltro den særtrukne empatien og nestekjærligheten hos disse menneskene i utgangspunktet.
Så er det vel også naturlig å tro at disse menneskene har nå tross alt flyktet til Norge FRA macheter, forfølgelse, opprør, terror og ikke akkurat kom hit for å TA MED SEG macheter, terror, vold og andre grusomheter og leve dem ut her?

Tatt dette i betraktning....hvilket samfunnsvern har denne kvinnen egentlig fått? er det ikke å forvente at vi klarer å stoppe den typen mennesker fra å ta med seg vold, elendighet, terror og utøve dem fritt i Oslos gater? som om det skulle vært en film fra krigen de flyktet fra?

HVIS det der utvikler seg og bare eskalerer i større og større skala ..så kan du risikere at høyre ekstreme grupperinger får en enorm oppslutning. De møter opp på andre siden av gaten fra hvor disse Afrikanske ungdommene herjer....og man kan jo skjønne det? særlig når man har en ordfører som ikke ser noe problem i Oslo og erklærer alt som kjekt og greit. Da har jo ikke han tenkt å sette noen samfunnsressurser til å heve samfunnsvernet til tilfeldige offer som denne kvinnen b.la.
Hadde det vært datteren hans som ble det offeret ...da skulle du sett at pipa hadde fått en helt annen lyd. Poenget mitt her er at med mindre folk (ordførere inkludert) opplever det i sin egen verden..så tar de ikke innover seg problemene og har liten til ingen refleksjon rundt dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Cuntzilla skrev:

Hvorfor vi ikke kan snakke om innvandring? Hvilken stein er det dere bor under?

Det går ikke en dag uten at innvandring er et tema, under flyktningkrisen og valgkampen ble jeg så lei av å høre og lese om innvandring 24/7 at jeg holdt på å spy av det og savnet stort andre temaer i mediene og i lunsjpausen. Det overgår ALLE andre temaer i nyhetsbildet, det er større enn Trump og Putin og sommerværet til sammen.

I helt normal mainstream media så er det saker om innvandring hver eneste dag, og annenhver politiske debatt handler om kvoteflyktninger eller integrering. Nå i morges var det på NRK at man er mot hijab på barn, i går var det vårt forhold til hijab på jobben. De har vel gjort en undersøkelse sånn at de kan sørge for å ha en sak om innvandring hver morgen, vi nordmenn skal aldri få oppleve 24 timer helt fritt for innvandringsdiskusjon. 

At ingen tør ta det opp er bare piss, les annen media enn Resett og juster virkelighetsbildet deres litt.

100% enig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Peng Pong
På 27.6.2018 den 20.10, Cuntzilla skrev:

Hvorfor vi ikke kan snakke om innvandring? Hvilken stein er det dere bor under?

Det går ikke en dag uten at innvandring er et tema, under flyktningkrisen og valgkampen ble jeg så lei av å høre og lese om innvandring 24/7 at jeg holdt på å spy av det og savnet stort andre temaer i mediene og i lunsjpausen. Det overgår ALLE andre temaer i nyhetsbildet, det er større enn Trump og Putin og sommerværet til sammen.

I helt normal mainstream media så er det saker om innvandring hver eneste dag, og annenhver politiske debatt handler om kvoteflyktninger eller integrering. Nå i morges var det på NRK at man er mot hijab på barn, i går var det vårt forhold til hijab på jobben. De har vel gjort en undersøkelse sånn at de kan sørge for å ha en sak om innvandring hver morgen, vi nordmenn skal aldri få oppleve 24 timer helt fritt for innvandringsdiskusjon. 

At ingen tør ta det opp er bare piss, les annen media enn Resett og juster virkelighetsbildet deres litt.

At MSM oversvømmes av all dritten masseinnvandringen hat dratt med seg er ikke synonymt med at temaet er oppe til diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...