Gå til innhold

Innvandring er et hetere tema enn vi ønsker å innrømme, hvorfor kan vi ikke snakke om det?


Gjest Rosetelys

Anbefalte innlegg

Gjest Rosetelys

https://resett.no/2018/06/24/vi-ble-aldri-spurt/

Sitat

Nordmenn hadde aldri sagt ja til å bli i mindretall i sitt eget hjemland, slik som vi nå ser starten på i Oslo, hvor innvandrere er i flertall i flere bydeler. Situasjonen er mer prekær når man ser på den yngste delen av befolkningen. Ved inngangen til 2017 var fire av ti elever ved osloskolene minoritetsspråklige elever, det viser statistikk fra Oslo kommune. SSB anslår at innvandrerbefolkningen fra hovedsakelig Asia og Afrika vil øke sin befolkningsandel fra 2016 på 10 prosent til 29 prosent i 2100. Vi snakker altså om en total utskifting av den norske urbefolkningen.

Hva er grunnen til at innvandrerne måtte snikes inn bakveien? Hvorfor ble det norske folk aldri spurt? Svaret er åpenbart: den styrende eliten visste svært godt at det ikke var en sjanse i havet å få gjennomslag for denne type politikk på demokratisk vis. Det finnes ingen folk i verdenshistorien som frivillig har stemt for å bytte seg selv ut med fremmede.

Anbefaler alle å lese hele. 

https://resett.no/2018/06/24/ingvild-bor-pa-oslo-ost-hun-onsker-bare-a-prate-med-noen-som-forstar/

Sitat

Ingvild bor med mann og barn i et strøk av Oslo hvor det er ganske mange innvandrere. Ingvild er bekymret for utviklingen i Oslo, den økende segregeringen og veksten i antallet innvandrere. “Det går for fort og for raskt og kulturforskjellene blir for store. Det blir veldig synlig i vårt nærmiljø,” sier hun.

Hun forteller om et nabolag der flere av de norske barnefamiliene flytter. Ingvild har selv barn i skolealder. “Fram til skolealder var utfordringene små,” forteller Ingvild. Men da det nærmet seg tiden for skolestart, flyttet mange av de jevnaldrende med norsk bakgrunn – og slik har det fortsatt opp gjennom barneskolen.

Hvorfor er vi så redde for å snakke om noe som åpenbart opptar veldig mange? Hvorfor er det så tabu å ønske en bedring i sitt nærmiljø/land? Hvorfor skal vi ikke ha lov til å gjøre det?

https://resett.no/2018/06/24/angrepet-pa-to-unge-nordmenn-i-asker-forrige-helg-ble-utfort-av-innvandrergjeng/

Sitat

Resett har tidligere kunnet opplyse om at innvandrergjenger angriper etnisk norsk ungdom i Oslo-området. I en artikkel i desember i fjor ble det meldt om at innvandrere målrettet ser seg ut og banker opp unge nordmenn i hovedstadsområdet.

 helgen meldte NTB at to gutter fikk juling av en gjeng i Asker. Guttene ble såpass skadet at de måtte til legevakten, og motivet hevdes å være uklart.

Ifølge et tips til Resett skal det ha vært en gjeng bestående av albanere og tsjetsjenere som gikk løs på to unge etniske nordmenn på Bleikerhaugen i Asker sist lørdag kveld. 

Hvis ikke-norske personer blir angrepet, da er det ofte "rasistisk motivert". Alt er rasistisk så lenge nordmenn gjør noe mot ikke.norske. Hvorfor opplyses det, og understrekes, at det er nordmenn som står bak når det er det, og ikke når det er motsatt?

https://resett.no/2018/06/22/nrk-ajkic-skal-gi-erna-rad-om-integrering-tror-muslimene-tar-over-norge/

Sitat

Muslimene kommer til å ta over Norge en dag. De kommer ikke til å gjøre det med vold eller pistoler. Hvis ikke Norge tar inn katolske mexikanere som reproduserer seg like fort, så kommer muslimene til å ta over, på grunn av reproduksjonen. Jeg tror det er planen over hele Europa, sa han.

NRK-programlederen fortalte videre at han ikke hadde noe problem med at muslimene tar over Norge.

– Personlig syns jeg islam er veldig bra. Hvis det er meningen at muslimene skal styre Norge, så skjer det. Og da er det greit, sa Ajkic for 9 år siden.

Dette er altså en person som skal gi statsministeren vår integreringsråd. Virkelig??

 

Og så til slutt en historie om umenneskelige forhold i vårt naboland i øst. https://resett.no/2018/06/23/asylsokere-i-staffanstorp-lider/

Sitat

 Dette er umenneskelig, sier Musbah Asaad, også han fra Eritrea, som hilser på sin kompis Wassim Allshatib, som bor i egen campingvogn i Staffanstorp. – Vi har ikke internett, ikke noen ting, og trives man ikke, kan man ikke gjøre noe, sier han.

Hva "flyktet" de fra lurer jeg på, når campingvogner uten internett blir sett på som umenneskelige forhold? Dette er noe nordmenn og svensker frivillig oppsøker i hopetall i sommerhalvåret, og for øvrig i vinterhalvåret på vintercampingplasser. 

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle gjerne pratet om det, men jeg gidder ikke relogge hver eneste gang jeg vil si noe om tema så da lar jeg enkelt og greit bare være. Poster du det under generell diskusjon eller andre steder så deltar jeg :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Fordi hvis jeg ikke mener det samme som de innvandringskritiske, så blir jeg kalt så mange stygge ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabu? Seriøst? Hele Europa har jo dilla på innvandringsspørsmål og høyrepopulisme. Bare kjør på, som vanlig.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
9 minutter siden, Linaria said:

Fordi hvis jeg ikke mener det samme som de innvandringskritiske, så blir jeg kalt så mange stygge ting.

Enig her. Det er få som faktisk vil ha en saklig, balansert og konstruktiv diskusjon. De fleste som deltar i innvandringsdiskusjonen er fanatiske og aggressive mennesker som bruker en blanding av skremselspropaganda og løgn. Jeg tar gjerne en prat om innvandring, men ikke på premissene til fanatikerne. Da lar jeg heller være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rosetelys
4 minutter siden, Lava Anne skrev:

Tabu? Seriøst? Hele Europa har jo dilla på innvandringsspørsmål og høyrepopulisme. Bare kjør på, som vanlig.

Nå ja. På nett er det en helt annen atmosfære enn i virkeligheten. Noe den ene historien jeg linket til viser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rosetelys skrev:

Nå ja. På nett er det en helt annen atmosfære enn i virkeligheten. Noe den ene historien jeg linket til viser. 

Mener du virkelig at én historie kan bekrefte at det er tabu å snakke om innvandring? Jeg har snakket om innvandring med folk jeg er enig med og uenig med. Da må jo mine anekdotiske bevis veie like mye? Jeg tror det kommer helt an på hvilket miljø man er i, om det er "tabu" å snakke om innvandring eller ikke. Dritt får man uansett, fra venstresiden hvis man er for kritisk, og fra høyresiden hvis man er for, for da er man naiv og godtroende. Å snakke om innvandring er overhodet ikke tabu, i hvert fall ikke på nettet. Det er vel knapt annet som snakkes om hva gjelder politiske spørsmål.

Endret av Lava Anne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
Akkurat nå, Lava Anne skrev:

Mener du virkelig at én historie kan bekrefte at det er tabu å snakke om innvandring? Jeg har snakket om innvandring med folk jeg er enig og uenig i. Da må jo mine anekdotiske bevis veie like mye? Jeg tror det kommer helt an på hvilket miljø man er i, om det er "tabu" å snakke om innvandring eller ikke. Dritt får man uansett, fra venstresiden hvis man er for kritisk, og fra høyresiden hvis man er for, for da er man naiv og godtroende. Det er langt ifra kun de som er kritiske til innvandring som får dritt.

Mine anekdotiske bevis backer opp historien jeg linket til. Om jeg finner noen likesinnede å prate med så er folk veldig forsiktige til å begynne med og "Man kan ikke si det vet du, for da er man jo rasist" kommer veldig ofte opp.

Mitt inntrykk er at veldig mange er mot innvandring, men at de ikke tør å snakke om det. Mye pga faren for å bli fryst ut og for å bli kalt rasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 minutt siden, Rosetelys said:

Mine anekdotiske bevis backer opp historien jeg linket til. Om jeg finner noen likesinnede å prate med så er folk veldig forsiktige til å begynne med og "Man kan ikke si det vet du, for da er man jo rasist" kommer veldig ofte opp.

Mitt inntrykk er at veldig mange er mot innvandring, men at de ikke tør å snakke om det. Mye pga faren for å bli fryst ut og for å bli kalt rasist.

Ikke min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen tar opp dette emnet blir man umiddelbart stemplet som rasist. I vårt ideeelle samfunn skal vi liksom ha ytringsfrihet men det gjelder tydligvis ikke her.

Emnet må tas opp.  I fremtiden vil vi bli minoritet i vårt eget land.  I tillegg er det iferd med å bli et stort økonomisk problem der sosiale utgifter er i ferd med å gå ut av kontroll.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Overrasket said:

Enig her. Det er få som faktisk vil ha en saklig, balansert og konstruktiv diskusjon. De fleste som deltar i innvandringsdiskusjonen er fanatiske og aggressive mennesker som bruker en blanding av skremselspropaganda og løgn. Jeg tar gjerne en prat om innvandring, men ikke på premissene til fanatikerne. Da lar jeg heller være. 

Jeg er veldig enig i det. Undersøkelser som den siste presentert under viser at flere er positive enn negative men de fleste mener at integreringen fungere dårlig. Dessverre er det enkelte som driver med en voldsom svartmaling av innvandring som gjør det vanskelig å ha et seriøst ordskifte. Når folk forurenser tråder om innvandring med ekstreme eksempler om hva enkelte muslimer har gjort eller forteller at de angrer på at de har satt barn til verden i Norge på grunn av innvandringen så blir det rimelig meningsløst å fortsette diskusjonen. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zL1l1r/Omfattende-rapport-Nordmenn-er-splittet-om-innvandring--og-skeptiske-til-integreringen--Jan-Paul-Brekke-og-Ferdinand-Andreas-Mohn

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det snakkes jo mye om innvandring, halvparten av innleggene her på KG f.eks handler om innvandring.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Rosetelys skrev:

Mine anekdotiske bevis backer opp historien jeg linket til. Om jeg finner noen likesinnede å prate med så er folk veldig forsiktige til å begynne med og "Man kan ikke si det vet du, for da er man jo rasist" kommer veldig ofte opp.

Mitt inntrykk er at veldig mange er mot innvandring, men at de ikke tør å snakke om det. Mye pga faren for å bli fryst ut og for å bli kalt rasist.

Da får de trosse den usikkerheten, da, og veie ordene sine forsiktig. Det bør man alltid i en alvorlig diskusjon, uansett. Det er mye annet slikt vi mennesker begynner forsiktig med fordi vi ikke vet om det faller i god jord eller vi er usikre i vår sak. Hva er problemet med denne forsiktigheten egentlig? Mener du at du alltid skal få kreve å buse ut med ting, uansett hva det er? Og jeg kan love deg det, at på jobben vår så ville jeg vært svært forsiktig med å prate ensidig varmt om innvandrere, for der er det nemlig omvendt. Likevel har vi klart å snakke noe saklig om det. Jeg er glad for at begge parter trådde forsiktig, ellers blir det ingen diskusjon.

Problemet er polariseringa. Noen gjør ikke annet enn å prate negativt om innvandring, og andre later som om det ikke finnes problemer knyttet til innvandring. Jeg gidder sjeldent diskutere med noen av polene, men jeg foretrekker heller å snakke med "uvitende" og varme mennesker, enn den motparten som tror at muslimer står organisert som en orkeflokk og hamrer på Europa for å ta over.

Endret av Lava Anne
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
24 minutter siden, Linaria skrev:

Du bruker også kun Resett som kilde, som er noe énsidig...

Vi trenger motstykker til vg, Dagbladet og resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Rosetelys
25 minutter siden, Bag skrev:

Jeg er veldig enig i det. Undersøkelser som den siste presentert under viser at flere er positive enn negative men de fleste mener at integreringen fungere dårlig. Dessverre er det enkelte som driver med en voldsom svartmaling av innvandring som gjør det vanskelig å ha et seriøst ordskifte. Når folk forurenser tråder om innvandring med ekstreme eksempler om hva enkelte muslimer har gjort eller forteller at de angrer på at de har satt barn til verden i Norge på grunn av innvandringen så blir det rimelig meningsløst å fortsette diskusjonen. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/zL1l1r/Omfattende-rapport-Nordmenn-er-splittet-om-innvandring--og-skeptiske-til-integreringen--Jan-Paul-Brekke-og-Ferdinand-Andreas-Mohn

Undersøkelsen viser også at det er stor forskjell på hvilke innvandrer folk syns "er greit". Og det er den delen folk ikke syns "er greit" som er kjernen i problemet. 

Til og meg jeg kan si at jeg er for innvandring. Men da må det avgrenses til folk fra vestlige land og antallet må kontrolleres. Hvordan man vinkler spørsmålet og hvilke ord man bruker har mye å si for hvilke svar man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
12 minutter siden, Lava Anne skrev:

Mener du at du alltid skal få kreve å buse ut med ting, uansett hva det er?

Egentlig, ja. På en annen side nei. 

Likevel burde man ikke måtte være redd for å bli sosialt utstøtt uansett hvilken side man er på. Folk er forskjellige, men jeg har i hvertfall et mangfold av meninger i min omgangskrets, uten at vi er noe dårligere venner av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Rosetelys skrev:

Egentlig, ja. På en annen side nei. 

Likevel burde man ikke måtte være redd for å bli sosialt utstøtt uansett hvilken side man er på. Folk er forskjellige, men jeg har i hvertfall et mangfold av meninger i min omgangskrets, uten at vi er noe dårligere venner av den grunn.

Men kanskje man selv skal slutte å være så redd for å havne i diskusjon da? Hvis noen er redde for å ta opp noe med meg så er det ikke særlig mye jeg kan gjøre med det. Jeg er jo ikke tankeleser. Har venner med forskjellige meninger jeg også. At andre ikke tør ta opp slike ting er noe de må ta tak i selv.

Endret av Lava Anne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...