Gå til innhold

Er "alle" med asperger syndrom uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg tror ikke du helt vet  hva du snakker om . På fabrikk og i byggebransjen er det f.eks. mye støy, bråk og inntrykk. Alle har heller ikke helse til slike fysiske jobber. Dyrestell jobber passer ikke for alle, ei finnes slike jobber over alt.

Problemet i dagens arbeidsliv er hvis du ikke fungerer 100% (helst 110%), så får du ikke jobb. Nesten ingen arbeidsgivere gidder tilrettelegge når det kan være 100vis av søkere på en jobb. Det er en grunn til at 30-40000 funksjonshemmede som kunne jobbet, og vil jobbe, aldri kommer i jobb.

Anonymkode: 6c5fb...4c3

Jeg tenkte disse jobbene kunne passet fordi de ikke innebærer sosialisering. Men hvis de ikke tåler lyder og blir overveldet av inntrykk så skjønner jeg det ikke er ideelt. Men det finnes jo grader i autismespekteret så de mildest utsatte kan vel kanskje få en jobb. Vet om et par stykker men de er velfungerende. En jobber med IT.

Endret av A_nanas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat
12 timer siden, Opplyst skrev:

Det sosiale miljøet på arbeidsplassen betyr faktisk noe det også. Jeg ville aldri ansatt en asperger når jeg kan velge noe bedre. 

Vel, du vet faktisk ikke om de du ansetter alltid har Asperger eller ikke. Ikke alle oppgir diagnose, og ikke alle merkes det på heller. I tillegg til at mange av disse menneskene kan gjøre en utmerket jobb. Du må nok lengre ut på landet med fordommene dine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Vel, du vet faktisk ikke om de du ansetter alltid har Asperger eller ikke. Ikke alle oppgir diagnose, og ikke alle merkes det på heller. I tillegg til at mange av disse menneskene kan gjøre en utmerket jobb. Du må nok lengre ut på landet med fordommene dine

Fordommer som bare er til asbergeres fordel, da det er åpenbart at nokså mange av dem ikke fungerer på arbeidsmarkedet, og derfor trenger uføretrygd. 

For å tilfredsstille arbeidsfetisjismen din kan du heller opprette flere verna bedrifter, og tilby aspergerne arbeidsplassene som et sosialtilbud de ikke trenger å takke ja til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Opplyst skrev:

Hvis man har manglende sosiale ferdigheter og generelt oppfører seg på en sosialt utilpass måte, så sier det seg selv at man ikke fungerer på arbeidsmarkedet.

Rent bortsett fra at en hver jobb som involverer kundebehandling naturlig nok bortfaller, ville du ansatt et menneske du vet fungerer dårlig i det sosiale miljøet på jobben? 

Det kommer helt på hvordan vedkommende fungerer. Hvis det er jobber som ikke krever mye sosialt prat, og personen var dyktig og selvstendig så kanskje.

Jeg har undervist lastebilsjåfører i norsk. De kunne ikke mye, da de hadde svært lite kommunikasjon med nordmenn ,og andre personer forøvrig i jobben.

 

 

Anonymkode: bcdd6...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Jegskulleønskeat said:

Vel, du vet faktisk ikke om de du ansetter alltid har Asperger eller ikke. Ikke alle oppgir diagnose, og ikke alle merkes det på heller. I tillegg til at mange av disse menneskene kan gjøre en utmerket jobb. Du må nok lengre ut på landet med fordommene dine

Sant. Ikke alle med aspergers ender på trygd.  Har selv en bekjent som har asperger som er i jobb. Men han har også jobben som hobby så ganske heldig fyr. 

Anonymkode: 2a40b...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

90% er uføre i følge NAV, lese jeg i en artikkel nylig.

Anonymkode: 85f69...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

90% er uføre i følge NAV, lese jeg i en artikkel nylig.

Anonymkode: 85f69...423

Så er det sikkert mange uføre som har vansker innenfor autismespekteret men som ennå ikke er riktig diagnostisert 

Anonymkode: bcdd6...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...