Gå til innhold

Er "alle" med asperger syndrom uføre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, Stiigen skrev:

Min bror har Asperger. Han har vært gjennom et titalls jobber hvor han har fått sparken. Har vært på grunn av sosiale problemer, sier ting han ikke burde etc. Han har problemer med å forholde seg til folka på jobben, og takler ikke småprat etc. 
Det går mot uføre ja, men han ønsker ikke det heller. Veldig vanskelig situasjon. 

Finnes det ikke jobber han kan søke på eller utdanninger som fører til yrker hvor du kan jobbe mye freelance? Eller jobber hvor det ikke er er så mye småprat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ofte tilleggsproblemer med den diagnosen. Man er som regel mer utsatt for stress grunnet at sanseinntrykk er sterke. Mer stress = mer tilbøyelig til å utvikle angst, depresjon eller til og med fysiske sykdommer. Siden diagnosen ofte gir verst uttrykk som barn, blir man kanskje utstøtt, får ikke sosial trening og problemene baller på seg. 

Tror nok aspergere som vokser opp i trygge hjem og har flere venner fra barns alder av, har høyere sjanse for å klare seg som voksne.

Anonymkode: 68ef3...5b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har asperger og jeg har en fast jobb, samboer og 2 barn.

Jeg kjenner to med asperger. Han ene er bibliotekkar og han andre er faktisk en "player", men har funnet seg en dame nå. Noen med asperger kan fungere veldig bra sosial, men har visse spesielle trekk :) 

Anonymkode: 51c67...aa9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å svare på. Kommer helt an på hvor hardt rammet de er, og hvilke symptomer som er mest fremtredne. Jeg kjenner tre som er i full jobb og har samboere og barn, kjenner en som er ufør men bor hjemme og en som bor i institusjon med døgnbemanning. 

Anonymkode: 48651...632

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/24/2018 at 1:23 PM, AnonymBruker said:

Jeg leser at det er en uføregrunn. Hva er grunnen til det? Er det pga manglende sosiale ferdigheter, andre kognitive vansker eller psykiske problemer? 

Det er jo veldig trist hvis det er mennesker som er fysisk friske, og som derfor kan klare en jobb, med mye tilrettelegging. 

Anonymkode: bcdd6...dfe

Ja mer enn 2/3 jobber ikke i det ordinære arbeidsliv.

Anonymkode: 6c5fb...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/24/2018 at 3:29 PM, AnonymBruker said:

Du er vel ikke han utestengte?

Nei, AspieMonster.

Anonymkode: 6c5fb...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei (????)

Anonymkode: 6c5fb...4c3

Ok det er bra ;)  men les pm paa hos graa***in da vel, er ensom :) 

Anonymkode: 43a1b...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, AspieMonster.

Anonymkode: 6c5fb...4c3

Brukeren spurte vel ikke hvem du er, men hvem TS er? Du hadde jo ikke svart i tråden før nå. 

Anonymkode: 9c400...6eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok det er bra ;)  men les pm paa hos graa***in da vel, er ensom :) 

Anonymkode: 43a1b...82f

Hva er graa***in? 

Anonymkode: 528d1...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hva er graa***in? 

Anonymkode: 528d1...66e

Det er nok sensurert nettopp fordi du ikke skal vite hva det er snakk om. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2018 den 17.08, AnonymBruker skrev:

Fleste jobber krever sosiale ferdigheter og mange med aspergers har også andre sykdommer ved siden av.  Ja, veldig trist at at man faller utenfor arbeidslivet. 

Anonymkode: 976e1...3d2

For å kunne bli diagnoser med Aspergers må man ha så og så mange symptomer på det, feks ADHD/ADD, tvangslidelser, depresjon, angst, osv... så alle som har Aspergers har mange ting de sliter med, folk flest tror det bare er sosiale ferdighetene det går utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Aspergers og går på uføretrygd, men det er på grunn av at jeg går på kurs via nav og skal prøve å få meg jobb etter det. Jeg liker ikke å leve av penger jeg ikke har jobbet for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2018 den 15.23, AnonymBruker skrev:

Jeg leser at det er en uføregrunn. Hva er grunnen til det? Er det pga manglende sosiale ferdigheter, andre kognitive vansker eller psykiske problemer? 

Det er jo veldig trist hvis det er mennesker som er fysisk friske, og som derfor kan klare en jobb, med mye tilrettelegging. 

Anonymkode: bcdd6...dfe

Med uføregrunn regner jeg med at du mener grunn til å få uføretrygd? Ikke i seg selv nei. Jeg har asperger syndrom og studerer. Det har jeg gjort lenge. Det har aldri falt meg inn å søke om uføretrygd. Jeg trives blant dem jeg deler interesse med, og vil ha tilgang på et sånt miljø hele tiden, og ikke bare med en klubb på fredagskvelder. Hvis man imidlertid mottar uføretrygd for asperger, som sikkert mange gjør, så finner du informasjon om kriterier på NAV. De samme kriteriene gjelder for alle. Det finnes forskjellige grader av asperger, og selv om en har samme grad som en annen, kan de to være vidt forskjellige fra hverandre. Jeg har en mild grad og har ennå til gode å møte en asperger «som meg». 

Hvorfor er det trist om man er arbeidsløs eller uføretrygdet uten å være i dårlig fysisk form? Jeg har aldri kjent noe savn etter å ha en jobb bare for å ha en. Hva er vitsen med det, eller vitsen med å tilrettelegge masse for at noen skal jobbe bare for å jobbe?

Anonymkode: 4edf6...568

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.6.2018 den 16.23, AnonymBruker skrev:

Jeg leser at det er en uføregrunn. Hva er grunnen til det? Er det pga manglende sosiale ferdigheter, andre kognitive vansker eller psykiske problemer? 

Det er jo veldig trist hvis det er mennesker som er fysisk friske, og som derfor kan klare en jobb, med mye tilrettelegging. 

Anonymkode: bcdd6...dfe

Hvis man har manglende sosiale ferdigheter og generelt oppfører seg på en sosialt utilpass måte, så sier det seg selv at man ikke fungerer på arbeidsmarkedet.

Rent bortsett fra at en hver jobb som involverer kundebehandling naturlig nok bortfaller, ville du ansatt et menneske du vet fungerer dårlig i det sosiale miljøet på jobben? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Opplyst skrev:

Hvis man har manglende sosiale ferdigheter og generelt oppfører seg på en sosialt utilpass måte, så sier det seg selv at man ikke fungerer på arbeidsmarkedet.

Rent bortsett fra at en hver jobb som involverer kundebehandling naturlig nok bortfaller, ville du ansatt et menneske du vet fungerer dårlig i det sosiale miljøet på jobben? 

De kan vel jobbe i fabrikk eller i byggebransjen? De kan også jobbe med dyrestell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, A_nanas said:

De kan vel jobbe i fabrikk eller i byggebransjen? De kan også jobbe med dyrestell.

Joa, men ikke om sjefen ansetter noen som gjorde et bra intervju, da er man fortsatt avhengig av sosiale ferdigheter

Skal sies at en stor del av problemet med jobb for aspergere som gjerne blir ufør er ofte sanseinntrykk blir for sterke, samt at de gjerne har utviklet andre diagnoser som angst og depresjon

Anonymkode: 68ef3...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joa, men ikke om sjefen ansetter noen som gjorde et bra intervju, da er man fortsatt avhengig av sosiale ferdigheter

Skal sies at en stor del av problemet med jobb for aspergere som gjerne blir ufør er ofte sanseinntrykk blir for sterke, samt at de gjerne har utviklet andre diagnoser som angst og depresjon

Anonymkode: 68ef3...5b0

Ser den. Men hvis de jobber med dyr kan de øve seg på sosial omgang (dyra bryr seg ikke) og de kan trekke seg vekk om det er for mye støy. Men da er de jo avhengige av en arbeidsgiver som tillater dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 hour ago, A_nanas said:

De kan vel jobbe i fabrikk eller i byggebransjen? De kan også jobbe med dyrestell.

Jeg tror ikke du helt vet  hva du snakker om . På fabrikk og i byggebransjen er det f.eks. mye støy, bråk og inntrykk. Alle har heller ikke helse til slike fysiske jobber. Dyrestell jobber passer ikke for alle, ei finnes slike jobber over alt.

Problemet i dagens arbeidsliv er hvis du ikke fungerer 100% (helst 110%), så får du ikke jobb. Nesten ingen arbeidsgivere gidder tilrettelegge når det kan være 100vis av søkere på en jobb. Det er en grunn til at 30-40000 funksjonshemmede som kunne jobbet, og vil jobbe, aldri kommer i jobb.

Anonymkode: 6c5fb...4c3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, A_nanas skrev:

De kan vel jobbe i fabrikk eller i byggebransjen? De kan også jobbe med dyrestell.

Det sosiale miljøet på arbeidsplassen betyr faktisk noe det også. Jeg ville aldri ansatt en asperger når jeg kan velge noe bedre. 

Endret av Opplyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Opplyst skrev:

Det sosiale miljøet på arbeidsplassen betyr faktisk noe det også. Jeg ville aldri ansatt en asperger når jeg kan velge noe bedre. 

Ja jeg ser den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...