AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #1 Skrevet 24. juni 2018 Hei! Holder på å bli helt gal av bekymring rundt dette med HCG-nivå. Tirsdag denne uken tok jeg en blodprøve hos legen jeg var da 5 + 4 (regnet fra første blødningsdag i siste mens) - da var nivåene av hCG på 72! Det er vel altfor lavt for å være kommet så lang? Samme dagen tok jeg også en CBD som viste 1-2 uker. Dette stemmer jo overens med en verdi på 72. Fredag tok jeg en ny CBD som viste 2-3 uker - noe som tilsier at nivåene fortsatt er under 2000... Når jeg fikk resultatene av legen på 72 ville han ha meg inn en uke (!) senere, og jeg tenke jo selvfølgelig med engang at det var fordi en SA lå i kortene, og det ikke var vits i å test to dager senere dersom det uansett ikke er levedyktig. (Ja, jeg tenker de værste tankene med engang - men klarer bare ikke å la være ) Er det noen her inne som har lagt under 2000 i hcg i uke 6 + og fortsatt hatt et vellykket svangerskap? 🤞 Ps. har ikke hatt blødninger, men har heller ikke hatt noe særlig symptomer på graviditet heller... Er EVIG takknemlig for alle svar! Anonymkode: 13b86...68e
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #2 Skrevet 24. juni 2018 Nå er ikke dette rettet direkte til deg, TS, men generelt til alle som styrer med blodprøver hos legen. Hvorfor? Det ender med at dere blir mer bekymret hvis stigningen ikke er som forventet. Man har heller ingen garanti for at man ikke har en SA i uke 10 f.eks, selv om stigningen er normal i uke 5. Har man fått positiv test, så er man gravid. Det er ingenting å gjøre med en ev SA så tidlig likevel. Anonymkode: f61af...2d1 9
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #3 Skrevet 24. juni 2018 Kan du ha hatt EL senere enn du tror da? Anonymkode: 27754...c16
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #4 Skrevet 24. juni 2018 I mitt tilfelle var det fordi jeg var hos legen i et annet ærend - og nevnte da i samme slengen at jeg hadde tatt noen graviditetstester som var blitt stadig svakere for hver gang jeg tok de. Legen mente at dette ikke nødvendigvis ikke hadde noe å si for hvordan graviditeten utviklet seg, men forslo en hCG-blodprøve for å kontrollere nivåene. Tror nok grunnen er så enkel at man så gjerne ønsker at det skal gå bra, men ( i hvert fall i mitt tilfelle) at dersom det er avvik i hCG-nivåene vil jeg heller vite det så fort som mulig. Usikkerhet = bekymring for meg. Desto mer informasjon jeg har, jo tryggere blir jeg - uavhengig om det er negativt eller positivt. Alt er liksom bedre enn å være i en tilstand av "å ikke vite noe". Men jeg er selvfølgelig helt enig med deg i forhold til at dette er med på å skape ytterlige bekymringer og grubling. Og en hCG prøve var kanskje ikke den beste løsningen for meg - når det uansett bare resulterer i flere ubesvarte spørsmål. Men nå ble det en gang sånn at denne prøven ble tatt - og da hadde jeg bare et stort ønske om å høre at kanskje noen andre hadde fått lave hCG-verdier og at det uansett gikk bra. Anonymkode: 13b86...68e 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #5 Skrevet 24. juni 2018 Jeg har gått på p-piller i 10 år i strekk. Og har nettopp sluttet på de (regnet overhode ikke med å bli gravid allerede på første runde) - så egentlig er jeg veldig usikker på hvor lang syklus jeg faktisk har. Men det jeg vet er at første menstruasjonsdag i forrige mens var 11 mai, med andre ord (med en 28-dagers syklus) skulle jeg hatt eggløsning den 25 mai - MEN vi hadde ikke ubeskyttet sex før den 28 mai og utover. Så kan godt hende at EL har vært noe senere, men har tenkt at det ikke burde gi så store utslag på hCG-verdiene uansett? Anonymkode: 13b86...68e
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #6 Skrevet 24. juni 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er ikke dette rettet direkte til deg, TS, men generelt til alle som styrer med blodprøver hos legen. Hvorfor? Det ender med at dere blir mer bekymret hvis stigningen ikke er som forventet. Man har heller ingen garanti for at man ikke har en SA i uke 10 f.eks, selv om stigningen er normal i uke 5. Har man fått positiv test, så er man gravid. Det er ingenting å gjøre med en ev SA så tidlig likevel. Anonymkode: f61af...2d1 Fullstendig enig. Bortkastede ressurser til ingen nytte. Leger bør heller bruke tiden sin på folk de faktisk kan hjelpe. Anonymkode: 97fa8...411
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #7 Skrevet 24. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig enig. Bortkastede ressurser til ingen nytte. Leger bør heller bruke tiden sin på folk de faktisk kan hjelpe. Anonymkode: 97fa8...411 Merkelig at legen legen anbefaler en prøve som er helt unødvendig da? Har vanskeligheter for å tro at legen tar en prøve "bare for å kaste bort ressurser"... Såpass tiltro har jeg faktisk til fastlegen min, at jeg tror han har kompetansen til å vurdere dette - men det er bare min mening. Anonymkode: 13b86...68e 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #8 Skrevet 24. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at legen legen anbefaler en prøve som er helt unødvendig da? Har vanskeligheter for å tro at legen tar en prøve "bare for å kaste bort ressurser"... Såpass tiltro har jeg faktisk til fastlegen min, at jeg tror han har kompetansen til å vurdere dette - men det er bare min mening. Anonymkode: 13b86...68e Er mange leger som gir etter for hysteriske pasienter. Innerst inne hadde han nok prioritert annerledes. Anonymkode: 97fa8...411
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #9 Skrevet 24. juni 2018 Jeg hadde hCG på 20 når jeg var 5+1, haha. men det gikk bra produserer vel bare hCG litt sent Anonymkode: 55849...3a6 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #10 Skrevet 24. juni 2018 Ser mange synes det er unødvendig med blodprøver. Jeg hadde akkurat en MA i uke 10, fosteret døde rundt uke 4-5 (vanskelig å si siden det hadde begynt å gå i oppløsning). Fant det ut på tidlig ul. Hadde ingen blødninger, ingen smerter og graviditetssymptomer. Skulle bare på tidlig ul for å forsikre meg at alt stod bra til og for "kosens skyld". Ble sendt rett til sykehuset for å ta modningspiller og cytotec for å få satt i gang utdrivelsen. Dette hører jo til sjeldenhetene, men jeg kjenner at jeg gjerne ville ha likt å vite dette før. Det føles utrolig unødvendig at jeg gikk og trodde at alt var fint i over en måned. Neste gang skal jeg dra til legen og ta blodprøver for å sjekke hcg stigning for å være sikker på å slippe å gå så lenge uvitende igjen, for hcg nivåene var nok til å gi symptomer men lavere enn normalen. Men for å svare deg, TS: Jeg har ingen egne erfaringer med det du beskriver. Men jeg vet at HCG er veldig varierende. I uke 6 er hcg-nivå fra 1.080 til 56.600 normalt Det vil si at det enda er håp! Når du er såpass kort på vei er stigningen viktigere enn selve nivået. Det er dessverre ikke annet å gjøre enn å smøre seg med tålmodighet og vente og se. Lykke til! Krysser fingrene for deg. Anonymkode: d3d48...1e9 6 1
Gjest Sisti Skrevet 24. juni 2018 #11 Skrevet 24. juni 2018 Når fikk du positiv test, da? Hvis du ikke har kommet inn i stabile sykluser ennå er det meningsløst å regne svangerskapets lengde fra siste menstruasjon.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #12 Skrevet 24. juni 2018 Flere tabber fra legen sin side: for det første skal man ikke ta hcg av pasienter for gøy. Det gjør man bare ved blødninger, flere tidligere aborter andre helsetilstander. For det andre skal hcg prøver taes med 2 dagers mellom rom før uke 6 for å se på dobblingen. Du blir antagelig tatt inn igjen fordi verdien tilsier at du er kommet kortere enn du selv tror. Ville tatt det hele med knusende ro siden du ikke blør eller noe som helst. Anonymkode: 09e90...60c
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #13 Skrevet 25. juni 2018 21 timer siden, Sisti skrev: Når fikk du positiv test, da? Hvis du ikke har kommet inn i stabile sykluser ennå er det meningsløst å regne svangerskapets lengde fra siste menstruasjon. Jeg fikk første positive test 16.06, hadde tatt 2 før dette som var negative. Men følte på kroppen at "det var noe". Anonymkode: 13b86...68e
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #14 Skrevet 25. juni 2018 Takk for mange gode svar, dere! Roer nervene noen hakk at andre har lignende erfaringer og tanker rundt dette. Gikk som avtalt til legen i dag og tok en ny test, så får jo bare vente å se hva resultatene på denne er. Spurte legen i dag hvorfor han hadde valgt å teste hCG på nytt. Det var rett og slett fordi verdiene var i nedre del av skalaen for hvor langt jeg skulle være kommet, og at dersom det var en MA kunne dette gjerne vises med anormale prøver på hCG etter en stund. Når svarene nå kommer i løpet av noen dager ville han vurdere om jeg skulle henvises til KK for videre kontroll. Anonymkode: 13b86...68e
Gjest Sisti Skrevet 25. juni 2018 #15 Skrevet 25. juni 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk første positive test 16.06, hadde tatt 2 før dette som var negative. Men følte på kroppen at "det var noe". Anonymkode: 13b86...68e La oss si du testet positivt 14 dpo den 16. da (kan godt ha vært tidligere, kanskje 12 dpo? ), altså 4+0. Da er du 5+2 i dag, altså kortere vei enn ifht mens. Da er ikke lav hcg så rart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå