Gå til innhold

Tror du på Gud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, Stella Rose skrev:

Kanskje jeg er en Cyborg :fnise:

Eller at du faktisk ikke eksisterer i det hele tatt😎

Anonymkode: b5347...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stella Rose
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller at du faktisk ikke eksisterer i det hele tatt😎

Anonymkode: b5347...7ac

Men hvordan kan jeg skrive dette da :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer nok. Det som er synd er at vi vet jo snart mer om det utenom jorden enn vi vet om det som har skjedd på jorden...

Hvordan bygde de pyramidene? Hvem laget megalittene? Og hvorfor? For ikke å begynne med Mayariket...

Blir frustrert:fnise:

Anonymkode: b5347...7ac

De vet jo allerede hvordan de bygde pyramidene da 😋

Anonymkode: a1a8d...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlige svar fra ikke-troende her. Hvis vi tar evolusjonsteorien så kom den som en TEORI av Darwin. Dette er en av mange. Det kunne like godt ha vært fra Newton, men det blir ikke like akseptabelt fordi Newton trodde det var en sammenheng mellom vitenskap og Gud. 

Anonymkode: 096b5...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åpen for at det finnes en eller flere guder, men jeg er ikke arrogant nok til å tro at jeg kjenner disse gudenes vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vitenskap har i det miste bevis om utallige mange ting, blant annet evolusjon. Så vitenskap har i hvertfall funnet ut at det ikke startet med Adam og Eva, som er en del av å avkrefte kristendommen sin tro. Religioner mangler bevis, så i bunn og grunn er det bare en tro i fantasien som gir folk håp.

Anonymkode: a1a8d...5c5

Meeh. "Bevist" er litt sånn bob-bob i vitenskapen. Det er det majoriteten av det vitenskapelige samfunnet tror skjedde akkurat NÅ. Men i vitenskapen så står ting aldri stille. Det som var "vitenskapelig bevist" i går, kan være feil i dag. Vitenskap er ikke noe livssyn, men en objektiv og bred plattform mennesker fra alle livssyn jobber under. Vitenskapen og kristendommen er forresten enige om at menneskeheten stammer fra to stamforeldre. 

At religioner mangler bevis er en halvsannhet med en del modifikasjoner. F.eks. Så godt som alle "scholars" innenfor eldre skrifter og relevante felt, vil kunne enes om at Jesus døde på korset. Og at dem som fulgte ham var overbevist om at han sto opp fra de døde. Betyr det at han var Guds sønn? Dette er et spørsmål om tro. Mangler religion bevis, og er bare en fantasi for å gi folk håp? Ikke hvis du tror på vitenskap.

Anonymkode: 1a9d6...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlige svar fra ikke-troende her. Hvis vi tar evolusjonsteorien så kom den som en TEORI av Darwin. Dette er en av mange. Det kunne like godt ha vært fra Newton, men det blir ikke like akseptabelt fordi Newton trodde det var en sammenheng mellom vitenskap og Gud. 

Anonymkode: 096b5...6ae

En av mange som har holdt seg og som fortsatt bidrar til å avdekke sammenhenger mellom artene etterhvert som årene går, er nok mer korrekt å si. Du skal lete hardt for å finne en teori som står like sterkt som EV i dag (Da sikter jeg til den nydarwinistiske varianten, det har også tidligere eksistert andre former for EV-teori som ikke står like sterkt i dag). 

Anonymkode: e0998...bc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vet jo allerede hvordan de bygde pyramidene da 😋

Anonymkode: a1a8d...5c5

De gjør nok ikke det. Ingen kan forklare hvordan de ned til tusendels millimetere greide å få til dette. Og hvordan logistikken fungerte uten noe form for moderne kommunikasjon. Og hvordan forpleiningen fungerte. Og hvordan de fikk steinen over Nilen. osv.

Anonymkode: b5347...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker over det, så er Gud bare oppspinn. Alt av den guddommerlige aktiviteten og alle de såkalte miraklene som alle var vitne til skjedde på en tid der man ikke kan dokumentere det. Hvorfor? Fordi det er fantasi. Lenge siden noen har hørt fra mannen på toppen, og det er det selvsagt en grunn til. Gud ble skapt av folk som var fattige og i en desperat situasjon, sånne folk trenger noe å tro på, de trenger en lovnad om at det kommer til å bli bedre i neste liv. Det ser man klart ved at antall troende er høyere i de mest fattigste landene.

Etter alle de grusomme tingene denne guden skal ha gjort, synes jeg det er rart at folk fortsatt kan påstå at "Gud er god". Hvis Bibelen/Koranen er selve loven, hellig og er Guds ord, hvorfor er det så mange skrivefeil? Hvorfor er det så mye som er utdatert i dagens samfunn, Bibelen forbyr faktisk mennesker å spise skalldyr 7(!) Ganger. Hvorfor i alle dager skal Gud bry seg om du spiser gelatin eller blander melke- og kjøttprodukter? Høres dette kanskje ut som noe mennesker har sagt for å kunne kontrollere andre?

Du lever livet ditt i 85år, på denne svært svært korte tiden, skal man altså bedømmes om man skal brennes i all evighet, eller komme til paradis. Gjerne der det sitter 70 jomfruer og venter på deg. Dette er et paradis der et fåtall, om ingen i verden er kvalifiserte til å komme til himmelen. Hvorfor? Fordi i følge Bibelen/Koranen havner du i helvete for den minste ting. Har du på deg bomull OG ull? Din synder, du skal til helvete. Sex før ekteskapet? Da skal du steines til døde! Men vent, bare hvis du er kvinne. Kvinnehatet i bibelen er et kapittel i seg selv, men det jeg heller kan nevne er alle barnedrapene som skjer i Bibelen. På Guds bestilling. Ikke bare er barn verdt mindre enn kvinner (og da er man lavt nede på rangstigen!), men Gud beordrer til massebarnedrap flere ganger. Noen ganger på grunn av politiske uenigheter, andre ganger bare fordi han ønsker å være en kødd. Å utrydde store deler av en befolkning er nemlig noe han er svært flink til.

Nåde deg hvis du har sex med kjerringa di når hun har mensen. Det er skittent og da skal dere begge dø. Voldtekt av kvinner og barn er helt innafor. Terrorisme er kjempebra, men bare hvis man dreper folk med riktig hudfarge. Slaver må man heller aldri sette fri.

Høres dette ut som en god Guds hellige ord? Eller høres dette kanskje ut som en rekke fortellinger fra en utdatert og mer brutal tid som har blitt satt sammen av mange mennesker? Muligens med dollartegn i øynene. At folk i dagens samfunn klarer å tro på dette, er for meg en stor, stor gåte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud skapte de aller første menneskene på den siste dagen han skapte verden. 

Men når han skjønte hva han faktisk hadde skapt, så ble han selvfølgelig veldig skamfull og lei seg. Derfor løp han og gjemte seg. Dette er grunnen til at han aldri har vist seg igjen... 

Anonymkode: 03b0b...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meeh. "Bevist" er litt sånn bob-bob i vitenskapen. Det er det majoriteten av det vitenskapelige samfunnet tror skjedde akkurat NÅ. Men i vitenskapen så står ting aldri stille. Det som var "vitenskapelig bevist" i går, kan være feil i dag. Vitenskap er ikke noe livssyn, men en objektiv og bred plattform mennesker fra alle livssyn jobber under. Vitenskapen og kristendommen er forresten enige om at menneskeheten stammer fra to stamforeldre.

Anonymkode: 1a9d6...9a7

Det er forsåvidt sant :)

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

At religioner mangler bevis er en halvsannhet med en del modifikasjoner. F.eks. Så godt som alle "scholars" innenfor eldre skrifter og relevante felt, vil kunne enes om at Jesus døde på korset. Og at dem som fulgte ham var overbevist om at han sto opp fra de døde. Betyr det at han var Guds sønn? Dette er et spørsmål om tro. Mangler religion bevis, og er bare en fantasi for å gi folk håp? Ikke hvis du tror på vitenskap.

Anonymkode: 1a9d6...9a7

Det er ingen bevis på at Jesus stod opp fra de døde eller i det hele tatt eksisterte. Skriftene folk har kan like godt ha vært et eventyr de underholdte seg selv med før i tiden, det gjør det ikke mer sant. Religion mangler bevis og fornuft. Jeg tror det er noe som gir folk håp. Det gir i hvertfall mer mening.

Anonymkode: a1a8d...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De gjør nok ikke det. Ingen kan forklare hvordan de ned til tusendels millimetere greide å få til dette. Og hvordan logistikken fungerte uten noe form for moderne kommunikasjon. Og hvordan forpleiningen fungerte. Og hvordan de fikk steinen over Nilen. osv.

Anonymkode: b5347...7ac

Les DETTE

Anonymkode: a1a8d...5c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Les DETTE

Anonymkode: a1a8d...5c5

Fin den der, men det er bare synsing. Slik de tror det ble gjort. Men ingen håndfaste beviser.

Den største steinen i Kongekammeret veier 80 tonn. Den skal ha blitt transportert fra Aswan 80 mil vekk fra pyramiden. Bare at arkeologene foreslår at denne ble dratt for hånd eller transportert i en påt laget av strå er intet mindre enn latterlig.

På samme måte som megalittene i Baalbek veier over 1000 tonn. Umulig å forstå.

Ta en kikk her:

http://www.sydhav.no/mysterier/moai_katastrofe7.htm

Ingen kan forklare noe av dette.

Anonymkode: b5347...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du helt ærlig talt tror at vitenskapen på noen som helst måte har avkreftet Guds eksistens, så har du ikke snøring på hva vitenskap er, eller hvordan den brukes. 

Anonymkode: 1a9d6...9a7

Jeg gjentar meg selv: de som forkaster vitenskapen og evolusjonen, og mener at det var GUD som skapte mennesket, jorda og alt som finnes på den, har jeg ingenting til overs for. Hvor skrev jeg at vitenskapen har avkreftet at gud finnes..?

Anonymkode: 2d451...225

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.6.2018 den 3.45, AnonymBruker skrev:

Tror du på Gud? 

Hvorfor? Hvorfor ikke? 

 

Selv er jeg usikker, og prøver å finne ut av ting.

Anonymkode: d0fc6...5e5

Ja, på samme måte som jeg tror alle har i seg både godt og mindre godt, som at alle er i stand til å gjøre gode ting og mindre gode ting, som det jeg kan se og kjenne på og det jeg ikke kan se som jeg vet er der - som luften vi puster i for eksempel.. Alt vi kjenner og alt vi ikke har svar på ennå, på den frie viljen i mennesker, alt dette bare er - på samme måte som troen min bare er. Den kan ikke forklares, forsvares eller rasjonaliseres - den bare er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke spesielt religiøs, men jeg bruker betegnelsen "Gud", ja. Gud er liksom bare et ord på det "uforklarlige" eller det jeg ikke klarer å sette en finger på. Det er liksom bare en betegnelse. Kanskje mange religiøse gjør det samme, jeg vet ikke.

"Det er nok Guds vilje" er en ting jeg ofte tar meg i å si :P

Historiene i de religiøse bøkene tar jeg heller som fortellinger som skal hjelpe oss i å finne moralen, ikke faktiske ting som har skjedd. Akkurat som Disney Channel og prinsessefilmene har vært for meg i oppveksten :rolleyes: Tro det eller ei, men de skal nok ha mye cred for at jeg har så god moral som jeg har : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tibbie said:

 

Historiene i de religiøse bøkene tar jeg heller som fortellinger som skal hjelpe oss i å finne moralen, ikke faktiske ting som har skjedd. 

Eventuelt fortellinger som kan brukes til å  legitimere utrolig mye ondskap. 

Anonymkode: ad6b8...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eventuelt fortellinger som kan brukes til å  legitimere utrolig mye ondskap. 

Anonymkode: ad6b8...435

Ja, jeg er ganske sikker på at mange av historiene er "skrevet" av grusomme menn som er mannsjåvinister, hater homofili, som er pengegriske, og som trenger noe til å forsvare meningene og handlingene deres. Dessverre er det fortsatt mange i dag som tar lærdom av de historiene også 😕

Det var en annen tid "back then".

Men det er veldig mange fine historier også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...