Gå til innhold

Hva er forskjellen på å ha psykiske problemer og være psykisk syk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det sies at man kan ha psykiske vansker uten å ha en diagnose (være psykisk syk), men hva er egentlig forskjellen? Graden av lidelsen er jo absolutt relevant, men jeg lurer litt på hva som defineres som "psykiske problemer" og hva som er "psykisk sykdom"? Man er jo ikke helt frisk om man har psykiske vansker, samt trenger man ikke være kjempesyk for å ha en diagnose. Noen mennesker sliter tydelig og er åpenbart syke, men passer heller ikke i en diagnose. Diagnosesystemene er ganske rigide. Det kan vel tenkes at det finnes psykiske diagnoser som enda ikke er funnet opp, på samme måte som det er flere som har fysiske sykdommer som enda ikke er avdekket 

Hvor går grensen? Må man ha en diagnose for å være syk?

Anonymkode: 0026e...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker det er det samme, altså de som "sliter psykisk" er "psykisk syk" og det er irrelevant om de har diagnose på papiret eller ikke. Og psykisk sykdom kan være kortvarig, langvarig og skyldes andre forhold som for eksempel om man får kreft så er det naturlig å få angst og depresjon. 

Anonymkode: d5310...0a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha en diagnose for å være syk. Alle har psykiske vansker fra tid til annen, f.eks dårlig selvtillit, bekymringer, tristhet osv. Men hvis plagene blir såpass store at de går utover evnen til å fungere i hverdagen/oppfyller kriteriene på en diagnose så er man syk. 

Anonymkode: 5ec27...bc0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at ved psykiske problemer, da har man skole/jobb/et liv man kanskje strever litt med, men det fungerer på sin måte. Det å være psykisk syk, da tenker jeg at personen ikke klarer å fungere i A4 livet og strever betydelig.

Anonymkode: de4da...8d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at de to tingene er det samme: at man har en form for problemer som hindrer normal fungering tidvis eller hele tiden.

Anonymkode: f2f21...fa0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har vondt i magen så er man jo ikke nødvendigvis syk. Kanskje spist litt for mye, spist for sterk mat. Man er heller ikke sjuk når man har hodepine pga anspenning eller for lite vann. Når man har psykisk problemer en periode er man heller ikke sjuk sånn per definisjon. Er man psykisk syk så må man ha så store problemer at det er en diagnose. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, mintgrønn skrev:

Når man har vondt i magen så er man jo ikke nødvendigvis syk. Kanskje spist litt for mye, spist for sterk mat. Man er heller ikke sjuk når man har hodepine pga anspenning eller for lite vann. Når man har psykisk problemer en periode er man heller ikke sjuk sånn per definisjon. Er man psykisk syk så må man ha så store problemer at det er en diagnose. 

Men kan det ikke tenkes at man har en psykisk sykdom som ikke er oppfunnet? Det er mange fysiske sykdommer som ikke det finnes biomarkør på, men der personen synlig er plaget. Hva med de tilfellene hvor en person har tydelige psykiske problemer over lenger tid, mange symptomer på flere forskjellige diagnoser, men ikke oppfyller kriteriene for en spesifikk diagnose? Kan det ikke tenkes at personen er syk av noe som det enda ikke er forsket så mye på? At personen egentlig har en sykdom som ingen vet om eksisterer?

TS

Anonymkode: 0026e...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må ha en diagnose for å være syk. Alle har psykiske vansker fra tid til annen, f.eks dårlig selvtillit, bekymringer, tristhet osv. Men hvis plagene blir såpass store at de går utover evnen til å fungere i hverdagen/oppfyller kriteriene på en diagnose så er man syk. 

Anonymkode: 5ec27...bc0

Jeg er åpen for at en person kan være psykisk syk uten å passe inn i de rigide diagnosemanualene, Dvs, at personen kan slite masse (ha et sammensatt sykdomsbilde), men ikke passer inn under et bestemt diagnostisk navn. 

TS

Anonymkode: 0026e...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har diagnosen PTSD. Den gir meg jo noen utfordringer, men jeg tenker ikke på meg selv som psykisk syk. Jeg opplever at jeg har naturlige reaksjoner på vanskelige hendelser.

Anonymkode: deaaf...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...