Gå til innhold

Barn, graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken alder fikk du barn? Og hvilken alder ville du ambefalt best?

ser de fleste blir gravide som ung nå, enn tidligere. Ha syntes dere og ha vil dere gi som råd?

-jente 20 som er nysgerrig 

Anonymkode: d7194...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var 20 da jeg fikk min første.

 

Jeg fikk etter hvert godt betalt jobb og fikk kjøpt leilighet osv. FRARÅDER det likevel på det STERKESTE.

 

Sjansen for å ende opp som alenemor er gedigen, og du kan si at «neida vi er superforelska», men du vet aldri hva du mener og føler om 1 måned når du er 20. Jeg utviklet med UTROLIG mye fra feks 20-25 og er en helt annen person i dag, 28 år.

 

Det gikk kjempefint med meg og jeg er glad jeg har sønnen min, men hadde jeg visst alt jeg vet om å ha barn, ikke være sammen med pappaen (vi har et godt forhold og 50/50, men det har vært sårt for barnet og er ofte det enda), alt jeg kunne gjort annerledes i livet, alle mulighetene jeg ikke kan vurdere, hvor vanskelig det er å være singel med barn.. Min samboer kan få jobbtilbud hvor han kan tjene helt sykt og flytte til utlandet i 4 år, jeg kunne fått gratis utdanning og hadde ikke trengt å jobbe, men vi kan ikke dra fordi jeg selvfølgelig heller prioriterer sønnen min som også skal ha sin far i nærheten. Slike ting tenker man ikke på når man er 20 og synes «det er koselig med barn».

 

Nå er jeg 28 og venter nr 2 med drømmemannen, og jeg skulle på mange måter ønske at jeg hadde barna mine med samme mann og var sammen med pappaen. For barnets del.

 

Nå kan jeg ikke leve livet mitt om igjen og elsker det jeg har fått til da, men du ba om råd så da synes jeg det er viktig å dra fram det man kanksje ikke klarer å se for seg.

Anonymkode: 8f9b3...800

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

ser de fleste blir gravide som ung nå, enn tidligere.

Anonymkode: d7194...7f2

Det stemmer nok ikke. Ifølge statistikkene er det flere eldre mødre enn før. 

Anonymkode: ffb2c...996

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 1: 26, ble 27 en mnd etter fødsel. 

Nr. 2: 29. 2,5 år mellom dem.

For oss var slutten av 20-årene (mannen i midten av 30) en bra tid å få barn på. Da hadde vi vært kjærester i 4 år før første ble født. Selv om huset ble kjøpt 1 mnd etter fødsel, og den faste jobben (meg) kom etter endt permisjon. 

Man MÅ ikke ha to biler, hus, hytte og fast jobb for å få barn, men det kan være lurt å ha økonomien på plass i det minste. 

Anonymkode: c0762...b67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min sønn når jeg var 18. Var alene med han i 5 år før jeg traff  han jeg er samboer med i dag. Vi har nå vært sammen over 6 år, og planlegger første barn sammen nå snart.

Jeg ville aldri anbefalt en 18-åring å fått barn. Jeg var også alt for ung. Men jeg vokste noe enormt på det, og har ikke angret en dag. Ja, det har vært mye spm måtte ofres. Det ble aldri noen ordentlig utdannelse på meg, for det ble vanskelig økonomisk å kun leve på stipend og lån når jeg ikke kunne jobbe ved siden av. Men jeg har allikevel fått en trygg og godt betalt jobb, så tross manglende utdannelse sitter jeg godt i det i dag.

Jeg hadde aldri valgt anderledes når det først ble som det ble. Samarbeidet med far har vært fint siden dag en omtrent, selv om det ikke var helt enkelt i begynnelsen. 

Men jeg gleder meg veldig til barn nr 2. Å få oppleve å få et barn som er ønsket og planlagt (barnet jeg har var selvsagt veldig ønsket når jeg fikk fordøyd det at jeg faktisk var gravid, men det var absolutt ikke planlagt), dele opplevelsen med noen, føle seg tryggere i mammarollen osv. Men jeg ville aldri vørt foruten barnet jeg fikk når jeg knapt nok var voksen selv.

Anonymkode: af982...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 22. Der og da følte jeg at det var det rette, men jeg ser nå i ettertid at vi sikkert burde ventet. Vi har ikke reist så mye som par, vi har ikke opplevd ting alene, men livet har kun handlet om familielivet de siste 10årene. Vi har pleiet kjærligheten  og, men ikke på samme måte. I tillegg var vi nyetablerte, og med økonomi deretter. 

Fordelen er at vi nå har eldre barn og kan bruke 30årene på å realisere oss selv.. Vi har bedre økonomi nå enn før, barna er store og klarer seg mer. Har ett par venninner på samme alder som meg, som starter med barn nå, og jeg ser jo at det heller ikke er så enkelt, og jeg er glad vi er ferdige med små barn og småbarnstid. 

Anonymkode: 24f7f...277

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk min første når jeg var 32 og min tredje når jeg var 39. Selv om jeg ønsket meg barn langt tidligere, så syns jeg det har vært helt greit å få barn i tredveårene.

Selv om jeg ønsket meg barn når jeg var 22 så trengte nok jeg for min del de årene fram til jeg ble 30 å modne på. 

Nå er jeg passert førti og føler meg overhode ikke gammel, at jeg fortsatt har små barn bidrar nok til det.  Jeg kunne ikke tenkt meg å hatt det annerledes.

 

Anonymkode: 024be...6e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer vel egentlig ikke. Her er en tabell over alderen for førstegangsfødende kvinner hvert femte år fra 1980-tallet til 2017. Som du ser har det økt jevnlig fra litt over 24 år til 29.3 i 2017  

1453CF4C-195B-4C2D-A50F-3C01B6B736E9.png.79bc0434d06dc57f87b23b2de47d6d51.png

Anonymkode: 6667c...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...