Gå til innhold

Hvorfor er psykisk helsevern så utrolig nedprioritert i samfunnet vårt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min beste venninne sliter med traumer fra en tøff oppvekst. Og nå har det bare blitt verre og verre. Fastlegen og NAV har sendt i fellesskap en søknad til DPS, men der ble det avslag. De sier at man først skal prøve "andre alternativ". Javel? Så vidt jeg kan skjønne, er det mange-mange måneders venteliste på psykologer/psykiatrikere med avtale. De private har vel kortere venteliste, men for venninnen min som lever på AAP er dette ikke mulig. 

Brekker man en fot, ja da får man hjelp. Men "brekkes" noe inne i psyken slik at man ikke lenger fungerer på jobb, i det daglige liv - ja, da skal man vente i måneder og år. 

Min venninne er dessuten litt suicidal. Skal jeg se henne dø før hun får hjelp? 

Hva er galt med helsevesenet siden psykisk helsevern er så nedprioritert? 

Anonymkode: 6fa48...42c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jegskulleønskeat

Skjønner at det er en vond og vanskelig situasjon for dere. Ikke gi opp håpet! Be fastlegen eller NAV sendte henvisning til DPS enda en gang. Jeg måtte sende 3 ganger for å komme inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare begynnelsen. De snakker om eldrebølgen. Nå kommer psykisksykebølgen. 

Anonymkode: f4d68...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk time veldig kjapt hos DPS. Er alenemor og student, så kanskje derfor ble prioritert fort. 

Anonymkode: 75583...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at politikerne nedprioriterer psykisk helsevern. 

Håper venninna di snart får den hjelpen hun trenger!

Anonymkode: 2bc92...f7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig lei av "brekke foten" sammenligningen når folk skal forsøke å beskriver forholdet mellom psykiatri og somatikk, det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Å få brudd i en fot trenger akuttbehandling på lik linje med flere psykiske tilstander, f.eks akutt suicidalfare eller psykose. Å ha langvarige plager etter en tøff oppvekst kan mer sammenligne med en langvarig kronisk somatisk tilstand som muskel og skjelettsmerter eller årelang hodepine som forverres. Da er det ventetid i somatikken også, og det blir ofte avsalg fra spesialistene fordi behovet er større enn tilgjengeligheten.  Men en av grunnene til avslag er dårlig skrevet henvisning, da er det bare å skrive ny henvisning som er mer utdypende og beskriver mer av hva problemene består i. Jeg har selv fått avslått henvisning i somatikken fordi den var dårlig skrevet, og jeg har fikk innvilget psykolog med kun 1 mnds ventetid fordi fastlegen skrev en god og grundig henvisning. Psyksisk helsevern er ikke nedprioritert, men når alle humper i veien beskrives som depresjon, alt man gruer seg for blir angst, og alle skral henvises og ha behanlding for alt blir det nødvendigvis kø. Med dårlige henvisninger er det vanskelig for spesialistene å sortere ut hvem som faktisk har nytte av hjelpen de kan tilby. Ergo er ny og bedre henvisning det som skal til for mange. 

Anonymkode: 78a68...6f8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi politikere ikke fatter hvor enorme pengebeløp og tapte menneskeliv som kan reddes. Forestill dere hvor mye mange syke mennesker kan bidra med i samfunnet om de får den hjelpen de har krav og behov på for å bli friske, istedenfor å bli nedprioritert. Bare tenk på den økte livskvaliteten satsing på behandling av psykisk syke vil gi, ikke bare for personen selv, men også for de pårørende og for samfunnet forøvrig. Økt oppmerksomhet rundt psykisk helse vil også kunne gi andre positive ringvirkninger. I arbeidsmiljøet vil psykopater og narsissister som bare tenker på sitt eget beste og ikke på bedriftens beste bli gjennomskuet. Gjennom skoleundervisning kan barn fra tidlig alder av lære om dysfunksjonelle familieforhold, og slik kan enkelte barn gjenkjenne oppførsel som ikke er okay, slik at problemet kan tas tak i tidligst mulig for å forhindre varige mén. Tidlig innsats er alltid bedre enn "skadekontroll". Hvor mange tråder har det ikke vært på KG om kvinner i forhold med voldelige menn eller i forhold hvor de blir grovt utnyttet? Ved å sette søkelyset på psykiske problemer og ringvirkningene av disse, virker ikke noen milliarder kroner ekstra i satsing i bekjempelse av disse å være så mye? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er suicidal får man vanligvis hjelp ganske fort? Er enig i at det kunne vært bedre, men her kan det høres ut som det ikke er kommet med i henvisningen?

Anonymkode: ed40c...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt noe problemer med å komme innpå verken BUP, VOP eller DPS. Har alltid blitt prioritert, selvom mine problemer ikke har vært alvorlige. Mulig det er individiuelt fra by til by, at noen byer f.eks har lengre venteliste enn andre?

Anonymkode: cb560...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så utrolig lei av "brekke foten" sammenligningen når folk skal forsøke å beskriver forholdet mellom psykiatri og somatikk, det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Å få brudd i en fot trenger akuttbehandling på lik linje med flere psykiske tilstander, f.eks akutt suicidalfare eller psykose. Å ha langvarige plager etter en tøff oppvekst kan mer sammenligne med en langvarig kronisk somatisk tilstand som muskel og skjelettsmerter eller årelang hodepine som forverres. Da er det ventetid i somatikken også, og det blir ofte avsalg fra spesialistene fordi behovet er større enn tilgjengeligheten.  Men en av grunnene til avslag er dårlig skrevet henvisning, da er det bare å skrive ny henvisning som er mer utdypende og beskriver mer av hva problemene består i. Jeg har selv fått avslått henvisning i somatikken fordi den var dårlig skrevet, og jeg har fikk innvilget psykolog med kun 1 mnds ventetid fordi fastlegen skrev en god og grundig henvisning. Psyksisk helsevern er ikke nedprioritert, men når alle humper i veien beskrives som depresjon, alt man gruer seg for blir angst, og alle skral henvises og ha behanlding for alt blir det nødvendigvis kø. Med dårlige henvisninger er det vanskelig for spesialistene å sortere ut hvem som faktisk har nytte av hjelpen de kan tilby. Ergo er ny og bedre henvisning det som skal til for mange. 

Anonymkode: 78a68...6f8

Problemet er at i enkelte byer så får nesten 50% avslag. Så mange får ikke avslag innenfor somatikken, der blir de aller fleste satt på en venteliste. 

Psykisk helsevern har alt for lite penger og da får mange avslag. Det er rett og slett ikke holdbart, dette vil bite oss i halen veldig snart. Da blir det flere som er sykemeldt, flere som blir uføre, flere som skader mennesker eller ting fordi de er desperate etter hjelp. 

Anonymkode: d6451...04e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at i enkelte byer så får nesten 50% avslag. Så mange får ikke avslag innenfor somatikken, der blir de aller fleste satt på en venteliste. 

Psykisk helsevern har alt for lite penger og da får mange avslag. Det er rett og slett ikke holdbart, dette vil bite oss i halen veldig snart. Da blir det flere som er sykemeldt, flere som blir uføre, flere som skader mennesker eller ting fordi de er desperate etter hjelp. 

Anonymkode: d6451...04e

Helt enig. Psykiatrien må bygges ut. Vi må utdanne flere psykologer. Vi må utvide kapasiteten, ha flere muligheter om vi ikke får hjelp det første stedet. Man bør satse veldig på utbygging av psykiatriske avdelinger. Vi trenger det så sårt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret ligger hos politikere og helsebyråkrater som er mer opptatt av egne lommebøker og som i tillegg mangler kunnskap og forståelse for psykiske lidelser hvordan psykiske lidelser oppstår og påvirker mennesker og samfunn. På institusjonene er det bruk av mange ufaglærte ansatte og kombinerer man dette med den totalt misforståtte måten å møte mennesker på i tillegg til høy bruk av medisinering så ender man opp med en katastrofe. Overgrep og feilbehandling er antakelig normen snarere enn unntaket.

Anonymkode: e6b7f...129

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...