Gå til innhold

Kan p-pillen gjøre meg sur og likegyldig, eller er det "bare" psyken min?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag feks begynte dagen greit og jeg var i forholdsvis godt humør. Etter en tid hvor jeg var litt stresset så ble jeg utrolig sliten, trøtt og følte meg konstant irritert. Dette gikk hardt utover kjæresten siden jeg nesten kan føle meg likegyldig ovenfor ham når jeg er i den sinnstilstanden jeg er nå. Jeg har opplevd det samme før og, og da begynner jeg omtrent å vurdere om jeg bør slå opp slik at kjæresten kan "slippe meg" osv. 

Merker jeg blir så sint over bagateller at jeg har lyst til å bare gråte eller slå noe. 

Jeg mistenker akkurat nå p-pillen, men jeg har ikke lagt merke til om jeg blir slik på et spesifikt tidspunkt i pillesyklusen enda eller om det virker tilfeldig. 

Slitsomt å føle seg så sur og sint. 

Anonymkode: 8db3b...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva om du loggfører et par sykluser, og prøver å oppføre deg som folk overfor kjæresten din mens du finner ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan absolutt merke på psyken at du går på hormonprevensjon! Jeg var høvelig normal på p-piller men ble helt ødelagt psykisk av minipillen Cerazette. Ble ikke veldig sint og sur men ble helt likegyldig og følte at all livsglede ble sugd ut av meg.

Anonymkode: f5295...3c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på p-piller (Oralcon), merker ikke noe til humørsvingninger eller irritasjon utenom de dagene jeg har mensen, og det har nok mer med det å gjøre enn med selve p-pillen, og det er ikke noe alvorlig. Bare at jeg blir fortere irritert, men det er nesten ikke til å unngå når en blør hele dagen... Men absolutt, mange merker hormonprevensjon på psyken, og reagerer på ulike merker p-piller/annen prevensjon, fordi de inneholder forskjellige hormoner og i ulike mengder. 

Var selv heldig med at den typen jeg fikk anbefalt av gynekologen passet godt til meg 😉 Føler meg faktisk bedre nå psykisk enn før jeg begynte på de. 

Anonymkode: 028a1...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Jeg trodde ikke p pillen påvirket meg noe særlig, jeg trodde jeg bare var generelt trist. Ikke så rart når jeg har brukt dem helt siden jeg var en emo tenåring og ikke vet hvordan min "umedisinerte" psyke fungerer. Etter jeg gikk bort fra dem i mars har jeg helt sluttet å gråte. Jeg som kunne gråte i fire dager i forveien når jeg og kjæresten skulle fra hverandre sa akkurat hadet på flyplassen uten en tåre. Utrolig deilig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P- pillen kan ta fra deg all sex lyst, matlyst,  ja generellt all lyst til å være i live! Du kommer til å gråte, enten ofte eller gjerne hver dag, det gir deg lyst til å drepe typen din og be venninnene dine dra til helvete. Humøret ditt er like forutsigbart som lottotallene og du går gjerne 5-10 opp i vekt i bare vann, noe som gjør deg oppblåst og dvask hele tidn.

 

7 år på yasmin, jeg trodde jeg var sinnsyk helt til jeg slutta på pilla og ble menneske igjen. Hadde da med hell skremt bort to kjærester som ikke holdt ut. Jeg skal ALDRI på så sterke piller igjen ,  yasmin var en av verstingene.

Anonymkode: 39d40...86a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

P- pillen kan ta fra deg all sex lyst, matlyst,  ja generellt all lyst til å være i live! Du kommer til å gråte, enten ofte eller gjerne hver dag, det gir deg lyst til å drepe typen din og be venninnene dine dra til helvete. Humøret ditt er like forutsigbart som lottotallene og du går gjerne 5-10 opp i vekt i bare vann, noe som gjør deg oppblåst og dvask hele tidn.

 

7 år på yasmin, jeg trodde jeg var sinnsyk helt til jeg slutta på pilla og ble menneske igjen. Hadde da med hell skremt bort to kjærester som ikke holdt ut. Jeg skal ALDRI på så sterke piller igjen ,  yasmin var en av verstingene.

Anonymkode: 39d40...86a

...Og for meg var årene på Yasmin helt nydelige. Jeg har aldri følt meg så i vater både fysisk og psykisk som da jeg gikk på dem.

Anonymkode: f5295...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

P- pillen kan ta fra deg all sex lyst, matlyst,  ja generellt all lyst til å være i live! Du kommer til å gråte, enten ofte eller gjerne hver dag, det gir deg lyst til å drepe typen din og be venninnene dine dra til helvete. Humøret ditt er like forutsigbart som lottotallene og du går gjerne 5-10 opp i vekt i bare vann, noe som gjør deg oppblåst og dvask hele tidn.

 

7 år på yasmin, jeg trodde jeg var sinnsyk helt til jeg slutta på pilla og ble menneske igjen. Hadde da med hell skremt bort to kjærester som ikke holdt ut. Jeg skal ALDRI på så sterke piller igjen ,  yasmin var en av verstingene.

Anonymkode: 39d40...86a

Fikk i tillegg tidenes migrene da jeg startet med disse. Sluttet etter noen år da legen sa at migrenen ville jeg ha uansett, migrenen ble bedre etter jeg sluttet med Yasmin, men føler det trigget igang et digert problem. 

Jeg synes det er helt utrolig at leger og gynekologer kan snakke så varmt om disse heavy hormonpillene. Er nok penger å tjene da årlig koster kr 1000,- + mange legetimer for alle bivirkningene man får. 

Droppet hormoner og vi har hatt kalender og hoppet i svingen , noe som har fungert siste 12 år!

Anonymkode: 06d00...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, godfisk skrev:

Hva om du loggfører et par sykluser, og prøver å oppføre deg som folk overfor kjæresten din mens du finner ut av det?

Er du mann? 

Alle med pms og p pillebivirkninger vet at det å oppføre seg er jo nettopp kjerneproblemet. Det er pms!

Frekk og ufølsom kommentar fra deg.

Anonymkode: 06d00...19e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er du mann? 

Alle med pms og p pillebivirkninger vet at det å oppføre seg er jo nettopp kjerneproblemet. Det er pms!

Frekk og ufølsom kommentar fra deg.

Anonymkode: 06d00...19e

Ts spør om råd fordi hun ikke vet om det kommer fra p-pillesyklusen, eller om det «bare» er psyken, som hun sier.

Du kan jo være krenket om du vil, men jeg tenker det er lurt av henne å finne ut hvorfor hun har det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du gått på denne typen p-pille, og når på dagen tar du den? Jeg fikk enorme humørsvigninger det første året eller så, men det bedret seg da jeg tok pillen kl 22 i stedet for på dagtid siden humørsvigningene kom ca 4-5 timer etter jeg tok dem og varte et par timer, for jeg pleier å sove om natta. Nå har jeg ikke den bivirkningen lengre. 

Anonymkode: 532f5...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...