Gå til innhold

Vi må være beredt til å kjempe!


Gjest Rosetelys

Anbefalte innlegg

Gjest Rosetelys

https://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2016/02/01/1834/hrsjefen-vi-m-vre-beredt-til--kjempe

Sitat

– Jeg tror vi må være beredt til å kjempe, både med ord, handlinger – og om nødvendig våpen – for å bevare det landet og de verdiene vi har felles, sa Johannessen i en tale i Oslo Militære Samfund mandag.

Ukraina-krisen og terroren i Paris viser at Europa ikke lenger kan regne med å leve i fred og trygghet, uten å måtte forsvare sine interesser og verdier, sa Johannessen, som brukte mye av talen på å betone viktigheten av godt trente og tilstrekkelig utrustede soldater.

– Du kan ikke vinne kriger uten å ha mennesker på bakken, sa han.

I talen uttrykte han bekymring for at de økonomiske bevilgningene ikke står i stil med vedtatte planer.

Hva tror dere? Er vi beredt, og vil Europa bestå som det Europa vi kjenner (kjente) det som?

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et spørsmål til dere med fantasier om borgerkrigstilstander:

Hvordan tror dere egentlig det kommer til å foregå? Kommer alle med brun hud en dag til å bestemme seg for at "Nei, i stedet for å gå på jobb og hente barna mine i barnehagen i dag, så går jeg og kjøper meg ei rifle og begynner å gå fra hus til hus på utkikk etter lyshudede jeg kan drepe", eller hva konkret er det dere forestiller dere egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
4 minutter siden, Nicathv skrev:

Jeg har et spørsmål til dere med fantasier om borgerkrigstilstander:

Hvordan tror dere egentlig det kommer til å foregå? Kommer alle med brun hud en dag til å bestemme seg for at "Nei, i stedet for å gå på jobb og hente barna mine i barnehagen i dag, så går jeg og kjøper meg ei rifle og begynner å gå fra hus til hus på utkikk etter lyshudede jeg kan drepe", eller hva konkret er det dere forestiller dere egentlig?

Det er egentlig ikke meg du spør, for jeg har faktisk vanskelig for å se for meg krigstilstander i Norge i det hele tatt, men siden jeg startet tråden så skal jeg svare deg likevel.

Nei, jeg tenker ikke scenarioet du kommer med er sannsynlig. Hvis noe sånt skulle skje så vil det ikke skje i Norge først. Det vil starte andre steder i Europa først, eksempelvis Storbritannia, Tyskland, Hellas eller Belgia, og så vil det spre seg videre. Det er ikke veldig usannsynlig at det kan bryte ut bråk i Calais eller i en overfylt flyktningleir et sted i Europa. Urolighetene kan lett spre seg videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nicathv skrev:

Jeg har et spørsmål til dere med fantasier om borgerkrigstilstander:

Hvordan tror dere egentlig det kommer til å foregå? Kommer alle med brun hud en dag til å bestemme seg for at "Nei, i stedet for å gå på jobb og hente barna mine i barnehagen i dag, så går jeg og kjøper meg ei rifle og begynner å gå fra hus til hus på utkikk etter lyshudede jeg kan drepe", eller hva konkret er det dere forestiller dere egentlig?

Jeg tror ikke at en borgerkrig starter med at de som ikke ser ut som oss en dag bestemmer seg for å kjøpe en rifle.

Det er en latterlig ide, er det ikke, til tross for at Antirasistisk senter er en sterk pådriver for at innvandrere skal skaffe seg jaktlisens/våpenlisens?

Det ikke mellom innvandrere og nordmenn borgerkrigen først og fremst kommer til å stå. Det er mellom nordmenn, og den stadig voksende konflikten nordmenn imellom, som ble utløst av stortingsmelding nummer 74 av 1979.

Rifler og pistoler? Glem det! Her snakker vi Forsvaret og hvem som kontrollerer hva.

Tror du det ikke er sant? Ta en ekstra titt på historien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nicathv skrev:

Jeg har et spørsmål til dere med fantasier om borgerkrigstilstander:

Hvordan tror dere egentlig det kommer til å foregå? Kommer alle med brun hud en dag til å bestemme seg for at "Nei, i stedet for å gå på jobb og hente barna mine i barnehagen i dag, så går jeg og kjøper meg ei rifle og begynner å gå fra hus til hus på utkikk etter lyshudede jeg kan drepe", eller hva konkret er det dere forestiller dere egentlig?

Tror det er farlig og ha en for naiv tiltro til at slikt ikke kan skje her, demokrati og frihet må kjempes for hver dag og ikke taes for gitt, vi vet alle at det i dag faktisk blir forkynt hat mot vestlige verdier fra moskeer finansiert av stater vi ikke ønsker og sammenligne oss med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nicathv skrev:

Jeg har et spørsmål til dere med fantasier om borgerkrigstilstander:

Hvordan tror dere egentlig det kommer til å foregå? Kommer alle med brun hud en dag til å bestemme seg for at "Nei, i stedet for å gå på jobb og hente barna mine i barnehagen i dag, så går jeg og kjøper meg ei rifle og begynner å gå fra hus til hus på utkikk etter lyshudede jeg kan drepe", eller hva konkret er det dere forestiller dere egentlig?

Faren for borgerkrig er reell og økende samtidig som polarisering, uheldige og farlige samfunnsendringer og ikke minst hat mot Vesten tar mer og mer plass. Det er dessverre ikke fantasi, men et fult mulig resultat med mindre det tas grep for å unngå det. Det er ikke sikkert det blir de ''med brun hud'' som starter det. Det kan like sannsynlig være lokalbefolkningen som har fått nok og ikke ser et annet alternativ. Det holder at mange nok begynner å handle for at effekten smitter.

 

Her kan du lese litt om borgerkriger, hvordan de starter, osv. Fra Wikipedia:

Borgerkrig er en indre krig i en nasjon mellom landets innbyggere. Dette er kriger som kjempes innenfor én stat. Krigene startes som oftest ved at det er noen grupper i et land, eller en stat, som blir uenige. Men det skal mye til før det blir væpnet krig. En borgerkrig forstås gjerne i henhold til fire kategorier narrativer:

  • Etniske konfliktlinjer, hvor konflikten mellom folkegrupper utarter, definert i et spenn mellom avstamning, opphavsmyter og identitet.
  • Økonomiske konfliktlinger, hvor konfliktmarkøren i fortellingen om krigen ofte knytter seg til nødvendige ressurser som vann, energi, mat og territrorium, med videre forbindelser, foruten klasseskiller.
  • Religiøse konfliktlinjer, hvor konflikten ses i lys av sivilisasjonsdannende entiteter som i visse tilfeller framstår uforsonlige.
  • Ideologiske konfliktlinjer, hvor konflikten forsøkes ses i lys av de teoretiske overbyggene beslutningstakere har å støtte seg til: Pragmatikken.

Mange land på alle kontinenter har slitt med borgerkriger. I noen tilfeller har folkemord ledsaget en borgerkrig, og mange borgerkriger krever stadig store sivile tap av liv og verdier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Nicathv skrev:

Jeg har et spørsmål til dere med fantasier om borgerkrigstilstander:

Hvordan tror dere egentlig det kommer til å foregå? Kommer alle med brun hud en dag til å bestemme seg for at "Nei, i stedet for å gå på jobb og hente barna mine i barnehagen i dag, så går jeg og kjøper meg ei rifle og begynner å gå fra hus til hus på utkikk etter lyshudede jeg kan drepe", eller hva konkret er det dere forestiller dere egentlig?

Nå tror ikke jeg en borgerkrig skulle begynt nå. Men jeg ser egentlig for meg at hvis det skulle bli borgerkrig så står det ikke nødvendigvis mellom mørke og lyse. Men begynne mellom oss etnisk norske. Virker som samfunnet vårt polariserer seg mer og mer i mange ulike retninger for tiden, og blir det nok missnøye blandt befolkningen så kan en borgerkrig i teorien være løsningen. Jeg tror ikke det er helt umulig at folk kan bli sinte nok til å dra det dit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69

Dette har TS tatt helt ut av kontekst. Det er ikke borgerkrig nødvendigvis man snakker om, en borgerkrig er lite sannsynlig i Norge i overskuelig fremtid. Men det som er mer sannsynlig er terror

F.eks Paris-terror - er politi og forsvaret godt nok rustet til å stoppe slike ting - Altså forsvar mot terror

F.eks Ukraina - er en stor folkegruppe(russere) gjør opprør og vil bli innlemmet i Russland - Russland går inn som støtte, og annekterer Krim og Donetsk - foreløpig lite sannsynlig i Norge - men dog mulig - det finns store innvandrergrupper(både europeiske og ikke-europeiske) som i en gitt situasjon kunne gjøre opprør - men slik Norge er i dag svært lite sannsynlig

Men det han egentlig mener, det er en større sjanse for krig i Norge i dag enn det var for 10 år siden, det begynner å nærme seg forholdene under den kalde krigen - og da snakker vi en konflikt mellom Russland og Nato. Og at det er naivt av politikere og folket forøvrig å tenke at dette vil ikke skje - og at man kan redusere forsvarsbudsjetter og politibudsjetter uhemmet - da havner man slik det var i forspillet opp mot 9. april 1940. Skal man sikre Norge mot terror og mot ev invasjon, så vil det koste både penger og i menneskelige ressurser - du vinner ikke kriger bare med F35 - du må også ha nok infanterister og stridsvogner som kan se fienden inn i øya - og trykke på avtrekkeren å blåse huet av fienden. Og sannsynligheten for dette har økt betraktelig siden 2014 med annekteringen av Krim, og det dårlig forholdet Nato har til Russland - og den opprustningen vi ser både i Russland og i andre Natoland(spesielt i USA og Storbritannia). Når nå Sverige begynner å forberede seg på krig, sender ut informasjon om hvordan den generelle befolkningen skal oppføre seg og hvordan den skal forberede seg på krig. Så er det ganske naivt å tro at Norge aldri vil havne i en krigslignende tilstand igjen. Julius Cæsar sa det: Vil du ha fred, så forbered deg på krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
23 minutter siden, Rocka69 skrev:

Dette har TS tatt helt ut av kontekst. Det er ikke borgerkrig nødvendigvis man snakker om, en borgerkrig er lite sannsynlig i Norge i overskuelig fremtid. Men det som er mer sannsynlig er terror

Jeg har ikke nevnt borgerkrig i det hele tatt i hovedinnlegget, det var første svar i tråden som nevnte borgerkrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...