Gå til innhold

118 mil til fest har de, men penger til skolen har de ikke


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/foreldre-raser-mot-oslos-miljfest-til-118-millioner/3423504921.html

 

Legg merke til hvor Vindern ligger. Ja, Oslo Vest hvor ellers foreldrene flås med eiendomsskatt. Men penger til skolene der er det tydeligvis ikke. Kjempeviktig å ha en miljøfest da! Så kommer Inga Marte Thorkildsen med en alternativ og lite troverdig forklaring og legger skylda på forrige byråd. De røde hater de rike. Men pengene deres vil de likevel ha.

Han sier skolen har måttet kutte de tre siste årene, og størst kutt var det i årets budsjett. Årsaken skal være en ny ressursfordelingsmodell som fordeler midlene mellom skolene. Og siden Vinderen skole ligger i et område der mange med høye inntekter bor, slår det dårlig ut for skolen.

- Modellen har jo til hensikt å fordele midler til skoler som har store utfordringer, og vi unner de andre skolene midler. Men mitt anliggende er at det er en nedre grense for hvor lite penger vi drive for. Vi må i hvert fall ha en lærer per klasse, og vi er ikke der ennå, sier rektoren.

...

Kristensen sier FAU har invitert den ansvarlige byråden, byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo, Inga Marte Thorkildsen (SV), til et informasjonsmøte på skolen med foreldre, at hun takket nei til det.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gregor Clegane

Bra det er kommunevalg igjen til neste år. Tror ikke supperådet med kong Raymond og erkebiskop Lan blir er så populære lenger. Makan til dumskap som dette skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

You beat me to it!

Satt akkurat og leste samme artikkel og skulle lage en tråd om det.

For det første er det ikke greit å svi av svimlende summer på fest. For det andre er det heller ikke greit å prioritere noen elever over noen andre. 

Og kan noen forklare meg hvorfor skolen skal få tildelt mindre i tilskudd pr. elev med begrunnelsen at foreldrene tjener bedre enn på andre kanter av byen? Er det forventet at foreldrene skal betale for skolegangen til ungene som et spleiselag, eller hva er greia?

Sitat

Han sier skolen har måttet kutte de tre siste årene, og størst kutt var det i årets budsjett. Årsaken skal være en ny ressursfordelingsmodell som fordeler midlene mellom skolene. Og siden Vinderen skole ligger i et område der mange med høye inntekter bor, slår det dårlig ut for skolen.

 

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående miljøfesten: Rødt prøvde å snakke de andre partiene til fornuft og få ned pengebruken, men de var visst fast bestemt på å sløse bort disse pengene. Nesten like mye dumskap her som da Høyre og FrP brukte 185 millioner på Oslos OL-søknad i 2014.

Endret av Nicathv
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stem Frp folkens, så slipper man alt dette korrupte pengesløseriet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Drizzt skrev:

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/foreldre-raser-mot-oslos-miljfest-til-118-millioner/3423504921.html

 

Legg merke til hvor Vindern ligger. Ja, Oslo Vest hvor ellers foreldrene flås med eiendomsskatt. 

 

Hvem sier at det er deres penger? 

Jeg har ingenting i mot å flå de rike, snarere tvert imot, det jeg har i mot er å fordele utbyttet på flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Opplyst skrev:

Hvem sier at det er deres penger? 

Jeg har ingenting i mot å flå de rike, snarere tvert imot, det jeg har i mot er å fordele utbyttet på flere. 

Kanskje arbeidsgiverne deres? Eller tror du at det er bare piece of cake å bli lege, jurist, andre høytstatus yrker og jobbe mye for å tjene mye? Jeg har imot å flå de rike. Det skal være rettferdig og man skal ikke straffes ekstra mye fordi man jobber hardt og tjener godt.

11 timer siden, Rosetelys skrev:

You beat me to it!

Satt akkurat og leste samme artikkel og skulle lage en tråd om det.

For det første er det ikke greit å svi av svimlende summer på fest. For det andre er det heller ikke greit å prioritere noen elever over noen andre. 

Og kan noen forklare meg hvorfor skolen skal få tildelt mindre i tilskudd pr. elev med begrunnelsen at foreldrene tjener bedre enn på andre kanter av byen? Er det forventet at foreldrene skal betale for skolegangen til ungene som et spleiselag, eller hva er greia?

 

Tydeligvis det som er planen, ja. Eller tanken at barna til de rike trenger ikke skolegang i offentlig regi fordi foreldrene kan betale privat. Jeg savner gode, private skoler i dette landet, hvor barn som ligger over gjennomsnittet får utfolde potensialet sitt uten å bli tråkket ned og ofret i den offentlige skolen.

12 timer siden, Gregor Clegane skrev:

Bra det er kommunevalg igjen til neste år. Tror ikke supperådet med kong Raymond og erkebiskop Lan blir er så populære lenger. Makan til dumskap som dette skal man lete lenge etter.

Ja, bra det er kommunevalg, men velgermassen til de røde øker med innvandringen, så hvem vet ... Mitt håp er at mange nok av de som stemte på de røde partiene sist har fått åpnet øynene sine nå hvor galt det var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvveis

Bare i Norge at de rike gidder å dele store deler av pengene sine med eksisterende og framtidige NAVere.

utrolig snilt av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Drizzt skrev:

Kanskje arbeidsgiverne deres? Eller tror du at det er bare piece of cake å bli lege, jurist, andre høytstatus yrker og jobbe mye for å tjene mye? Jeg har imot å flå de rike. Det skal være rettferdig og man skal ikke straffes ekstra mye fordi man jobber hardt og tjener godt.

Jeg bryr meg fletta om hva arbeidsgiverne deres mener om saken. Så hvem er det igjen du mener gir skattesubjektene autoritet over pengene? 

For noen er det faktisk lett som bare det å bli lege, jurist og andre høytstatusyrker.

Jeg er forøvrig ikke opptatt av rettferdighet, men rimelighet,og det er rimelig med inntektsutjevning. 

Endret av Opplyst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Martin13 said:

Stem Frp folkens, så slipper man alt dette korrupte pengesløseriet.

Nei, der i gården er det viktigste å staffe folk flest med stadig flere avgifter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Opplyst skrev:

Jeg bryr meg fletta om hva arbeidsgiverne deres mener om saken. Så hvem er det igjen du mener gir skattesubjektene autoritet over pengene? 

For noen er det faktisk lett som bare det å bli lege, jurist og andre høytstatusyrker.

Jeg er forøvrig ikke opptatt av rettferdighet, men rimelighet,og det er rimelig med inntektsutjevning. 

OK, hva mener du med at for noen er det lett. De blir leger og jurister uten å gå gjennom utdanning, praksis, osv eller hva? Jeg er ganske opptatt av rettferdighet og rimelighet får vike. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Drizzt skrev:

OK, hva mener du med at for noen er det lett. De blir leger og jurister uten å gå gjennom utdanning, praksis, osv eller hva? Jeg er ganske opptatt av rettferdighet og rimelighet får vike. 

Det er lett for noen på grunn av fordeler de ikke har gjort noe for å få. Slik som intelligens, leksehjelp og et miljø hvor skoleflinkhet blir priset. 

Jeg driter i rettferdighet. For meg er det rimelighet som ruver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Opplyst skrev:

Det er lett for noen på grunn av fordeler de ikke har gjort noe for å få. Slik som intelligens, leksehjelp og et miljø hvor skoleflinkhet blir priset. 

Jeg driter i rettferdighet. For meg er det rimelighet som ruver. 

Det er ikke lett. Det er forskjellig utgangspunkt enn de som ikke har støtte i nettverket sitt, men det betyr ikke at det er lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fungerer den nye ressursfordelingsmodellen? Det høres jo helt absurd om det er som det står i artikkelen, at siden foreldrene tjener godt så trenger ikke barna forsvarlig undervisning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drizzt skrev:

Det er ikke lett. Det er forskjellig utgangspunkt enn de som ikke har støtte i nettverket sitt, men det betyr ikke at det er lett. 

For noen er det lett. 

Dessuten er det lettere å studere enn å jobbe i et hvilket som helst fysisk krevende yrke. 

Faktisk er det så mange ikke-monetære fordeler ved å studere at det ikke en gang er nødvendig å betale mer for å rekruttere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...