Gå til innhold

Livredd for at noe er galt med baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle de tidlige ultralydene og ordinær ultralyd har bommet veldig mye på termin.. snakk om rundt 10 dager minst. Er nå i uke 30 og baby er plutselig over gjennomsnittet. Men likevel vil de ikke høre på meg ang termin :( Er livredd for at det er noe som er galt, med tanke på vekst på baby!

Noen med erfaring? 

Anonymkode: bb7b8...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 dager er ikke så mye, i tillegg til at vekstestimering ofte ikke er særlig eksakt. Ville ikke bekymret meg, du får oppfølgning om noe avviker på kontrollene fremover. 

Anonymkode: d452d...0fa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10 dager er ikke så mye, i tillegg til at vekstestimering ofte ikke er særlig eksakt. Ville ikke bekymret meg, du får oppfølgning om noe avviker på kontrollene fremover. 

Anonymkode: d452d...0fa

Veksten avviker jo allerede.. jeg syns 10 dager er mye! Spesielt med tanke på ultralyd i uke 6 og 10 som setter meg så mye tilbake...

Anonymkode: bb7b8...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokomilkshake

Ble satt tilbake 10 dager med første. Da hun ble født var hun 49cm og 3700 gram. Helt frisk. Ikke noe galt. 

Ble satt tilbake like mange dager denne gangen og er ikke noe bekymret. Men du kan jo alltids bestille privat og be de om å ta en ekstra kikk, men sannsynligvis er nok alt som det skal😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veksten avviker jo allerede.. jeg syns 10 dager er mye! Spesielt med tanke på ultralyd i uke 6 og 10 som setter meg så mye tilbake...

Anonymkode: bb7b8...bea

Det er ikke uvanlig at man blir flyttet så mange dager. Hvor stort er avviket da? Er det snakk om magemål eller UL hvor det er funnet avvik? Hva fikk du beskjed om? 

Anonymkode: d452d...0fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det finnes et snitt og så finnes et gjennomsnitt. Ligger babyen over snittet er det ingenting å stresse over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble flyttet 14 dager bakover. Det var kjempefrustrerende, ingen ville høre på meg og UL er alt som teller. Alt gikk heldigvis fint. 

Anonymkode: e5d35...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uvanlig at man blir flyttet så mange dager. Hvor stort er avviket da? Er det snakk om magemål eller UL hvor det er funnet avvik? Hva fikk du beskjed om? 

Anonymkode: d452d...0fa

Er kun ut i fra magemål. Men kanskje jeg bare skal senke skuldrene, ser jo at dette skjer med mange.. baby blir det vel uansett😁

Anonymkode: bb7b8...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sjokomilkshake skrev:

Ble satt tilbake 10 dager med første. Da hun ble født var hun 49cm og 3700 gram. Helt frisk. Ikke noe galt. 

 Ble satt tilbake like mange dager denne gangen og er ikke noe bekymret. Men du kan jo alltids bestille privat og be de om å ta en ekstra kikk, men sannsynligvis er nok alt som det skal😊

 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble flyttet 14 dager bakover. Det var kjempefrustrerende, ingen ville høre på meg og UL er alt som teller. Alt gikk heldigvis fint. 

Anonymkode: e5d35...1b6

Når fødte dere i forhold til terminen da? :) 

Anonymkode: bb7b8...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti dager er ikke så mye, og får egentlig bare betydning hvis du skulle gå langt over termin (eller hvis du skulle ha født altfor tidlig). Ser ingen grunn til å stresse med det nå, men jeg ville tatt det opp hvis du går over termin. Men det er det slett ikke sikkert du gjør! Jeg ble satt tilbake ca ti dager med begge de to første barna mine, det er veldig vanlig. Gjett om jeg ble overrasket da jeg plutselig ble satt en uke fram med tredjemann! 😂

Anonymkode: 31b76...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ti dager er ikke så mye, og får egentlig bare betydning hvis du skulle gå langt over termin (eller hvis du skulle ha født altfor tidlig). Ser ingen grunn til å stresse med det nå, men jeg ville tatt det opp hvis du går over termin. Men det er det slett ikke sikkert du gjør! Jeg ble satt tilbake ca ti dager med begge de to første barna mine, det er veldig vanlig. Gjett om jeg ble overrasket da jeg plutselig ble satt en uke fram med tredjemann! 😂

Anonymkode: 31b76...962

Hehehe nei det er visst ganske vanlig 👌🏽 Men syns det er mye å bli flyttet 10 dager på tidlig ultralyd! Ultralyd i uke 17-18 kan jeg forstå liksom, for da er det jo på en måte når babyen er ventet mens på tidlig ultralyd så føler jeg at de ser på når barnet ble unnfanget! Og da syns jeg 10 dager er mye 😮 

Anonymkode: bb7b8...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er kun ut i fra magemål. Men kanskje jeg bare skal senke skuldrene, ser jo at dette skjer med mange.. baby blir det vel uansett😁

Anonymkode: bb7b8...bea

Så det er magemålet? Ungen ligger over midtlinjen? Midtlinjen er SNITTET, det skraverte området («grønne») rundt midtlinjen er gjennomsnittet. Så lenge ungen ikke ligger over der, så er det ingenting å uroe seg for. Ligger den over det?

Har du tatt glukosebelastningstest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehehe nei det er visst ganske vanlig 👌🏽 Men syns det er mye å bli flyttet 10 dager på tidlig ultralyd! Ultralyd i uke 17-18 kan jeg forstå liksom, for da er det jo på en måte når babyen er ventet mens på tidlig ultralyd så føler jeg at de ser på når barnet ble unnfanget! Og da syns jeg 10 dager er mye 😮 

Anonymkode: bb7b8...bea

På TUL er marginene for feilmåling mye større fordi det er snakk om millimeter.

Anonymkode: 8aedd...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På TUL er marginene for feilmåling mye større fordi det er snakk om millimeter.

Anonymkode: 8aedd...4e0

Dette gjelder vel ultralyder i uke 7-8? Gynekologen min sa at uke 12 ofte er mer nøyaktig enn uke 18, da de vokser mer "jevnt" og likt, mens når man kommer lenger ut, så vokser de mer i "rykk og napp" og med individuelle forskjeller. Men man hører så mye forskjellig.

Anonymkode: 39acd...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke termin etter TUL. Det er OUL man får termin. 

Er din termin etter siste mens eller el?

Anonymkode: 2cb25...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Mnjah skrev:

Så det er magemålet? Ungen ligger over midtlinjen? Midtlinjen er SNITTET, det skraverte området («grønne») rundt midtlinjen er gjennomsnittet. Så lenge ungen ikke ligger over der, så er det ingenting å uroe seg for. Ligger den over det?

Har du tatt glukosebelastningstest? 

Ja jeg ligger ganske høyt over den midtlinjen... ligger akkurat på kanten til det lilla området. (var grønt før) har tatt glukosetest og har ikke sv.diabetes:) 

Anonymkode: bb7b8...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder vel ultralyder i uke 7-8? Gynekologen min sa at uke 12 ofte er mer nøyaktig enn uke 18, da de vokser mer "jevnt" og likt, mens når man kommer lenger ut, så vokser de mer i "rykk og napp" og med individuelle forskjeller. Men man hører så mye forskjellig.

Anonymkode: 39acd...615

Jeg var på tul som sagt i uke 6 og 10.begge sa det samme. Jeg har senere hørt av jordmor at den tidlige er mer «korrekt», og det fikk jeg jo vite når jeg kom på ordinær ultralyd og de flyttet meg enda lengre bak enn hva den tidlige ul gjorde... den tidlige ul stemmer bedre enn den ordinære tatt i uke 17. Men jeg aner ikke hva som er riktig 🙈

ts

Anonymkode: bb7b8...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke termin etter TUL. Det er OUL man får termin. 

Er din termin etter siste mens eller el?

Anonymkode: 2cb25...395

Her i Bergen går de som regel ut i fra TUL dato, da de mener den er mest korrekt. Men siden min TUL og OUL termindato bare skilte 3 dager så følger de OUL dato.... men det som er er at begge er feil 🙈 

jeg går ut i fra mens, er litt usikker på eggløsning... men vet at terminen er feil uansett, da de mener jeg ble befruktet 3 dager før positiv test...😂🙈

Anonymkode: bb7b8...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her i Bergen går de som regel ut i fra TUL dato, da de mener den er mest korrekt. Men siden min TUL og OUL termindato bare skilte 3 dager så følger de OUL dato.... men det som er er at begge er feil 🙈 

jeg går ut i fra mens, er litt usikker på eggløsning... men vet at terminen er feil uansett, da de mener jeg ble befruktet 3 dager før positiv test...😂🙈

Anonymkode: bb7b8...bea

Må bare nevne dette. Terminbestemmelse har ikke tilbakevirkende kraft. Den sier ikke noe om når unnfangelsen var, kun hvor lang tid det er igjen av svangerskapet basert på gjennomsnittslengder av svangerskap og gjennomsnittsstørrelser på foster ved OUL

Anonymkode: d3e3b...e96

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...