Gå til innhold

Hun røyker og holder babyen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skader faktisk barnet jo. Mange foreldre tror at de skåner barna når de går ut for å røyke. Faktum er at partikler setter seg i klær, hår og man utånder gift ganske lenge etter en sigg. Det er bevist at denne form for passiv røyking skader f.eks ørene til små barn. Disse partiklene (ETS) gjør at det samler seg væske i mellomøret som kan føre til infeksjoner. Røyk og toksiner fra luften er det som hyppigst forårsaker øre infeksjon hos barn. Øre infeksjoner er den største årsaken til at barn får dårlig hørsel og sen utvikling. Ofte må disse barna opereres (dren settes inn). 

Så lenge det lukter røyk av klær, hender, hår, ånde,  møbler etc... så finnes disse skadelige partiklene i omgivelsene rundt oss. 

Endret av Occulta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her må du velge: tror du faren ved røyklukt er så stor at du vil risikere konflikt?

Jeg hadde ikke tatt det opp, for jeg tror ikke det er så farlig. Hadde svigermor skullet være dagmamma, ville det vært noe annet, men at hun holder babyen av og til når dere er på besøk tror jeg går helt fint helsemessig sett. Babyen utsettes for hundrevis av småskadelige påvirkninger hver dag, sånn er det dessverre.

Anonymkode: 40cce...e44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.entnet.org//content/secondhand-smoke-and-children

 

https://nhi.no/psykisk-helse/rus-og-avhengighet/passiv-royking-helseskader/

legger ved litt lesning siden det tydeligvis er mange som ikke vet hvor skadelig passiv røyking er. Passiv røyking er ikke nødvendigvis den situasjonen der barnet sitter ved siden av en person som røyker. Man blir utsatt for passiv røyking også etter at en person som har røykt har kommet inn igjen f.eks. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke overdriv nå.

Anonymkode: f4e78...2dc

Kunne lagt ut spirometri-resultatene mine, men du får heller bare tro hva du vil. Forgiftning av babyer er kjempeartig.

Anonymkode: 14797...474

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens noen av oss slet med gjentatt bronkitt og lungebetennelser, og endte opp med varig nedsatt lungefunksjon. Artige greier! 

Anonymkode: 14797...474

Fordi du satt på fanget til noen som røyket?

Anonymkode: d0983...0d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Occulta skrev:

Det skader faktisk barnet jo. Mange foreldre tror at de skåner barna npr de går ut for å røyke. Faktum er at partikler setter seg i klær, hår og man utåndet gift ganske lenge etter en sigg. Det er bevist at denne form for passiv røyking skader f.eks ørene til små barn. Disse partiklene (ETS) gjør at det samler seg væske i mellomøret som kan føre til infeksjoner. Røyk og toksiner fra luften er det som hyppigst forårsaker øre infeksjon hos barn. Øre infeksjoner er den største årsaken til at barn får dprlig hørsel og sen utvikling. Ofte må disse barna opereres (dreb settes inn). 

Så lenge det lukter røyk av klær, hender, hår, ånde,  møbler etc... så finnes disse skadelige partiklene i omgivelsene rundt oss. 

Noe så ekstremt....!

Anonymkode: 39932...f8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Occulta skrev:

Det skader faktisk barnet jo. Mange foreldre tror at de skåner barna npr de går ut for å røyke. Faktum er at partikler setter seg i klær, hår og man utåndet gift ganske lenge etter en sigg. Det er bevist at denne form for passiv røyking skader f.eks ørene til små barn. Disse partiklene (ETS) gjør at det samler seg væske i mellomøret som kan føre til infeksjoner. Røyk og toksiner fra luften er det som hyppigst forårsaker øre infeksjon hos barn. Øre infeksjoner er den største årsaken til at barn får dprlig hørsel og sen utvikling. Ofte må disse barna opereres (dreb settes inn). 

Så lenge det lukter røyk av klær, hender, hår, ånde,  møbler etc... så finnes disse skadelige partiklene i omgivelsene rundt oss. 

Er helt enig med deg, men dette gjelder altså svigermor. På besøk. Av og til.

Det blir noe ganske annet, enn røyk-påvirkning fra foreldre hver eneste dag (skjønt nå iler vel TS til og legger til at de praktisk talt bor hos svigermor og svigerfar... ;) )

Anonymkode: 40cce...e44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kunne lagt ut spirometri-resultatene mine, men du får heller bare tro hva du vil. Forgiftning av babyer er kjempeartig.

Anonymkode: 14797...474

Signerer denne. Jeg har bronkitt astma, allergi, kronisk rhinitt og psoriasis. I tilleg hadde jeg frem i ørene som barn. Jeg ble utsatt for passiv røyking hele oppveksten min samt at min mor røyket under svangerskapet. Jeg er 100% sikker på at røykingen er årsak. Alle mine søskene har ogsp slike sykdommen samt astma, atopisk eksem. Min minste søster har veldig nedsatt hørsel og begynnte ikke å prate før hun var 4-5 år. Dette preget hele hennes utvikling og skolegang. 

Det finnes ingen grad av røyking eller passiv røyking som ikke innebærer skadevirkning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe så ekstremt....!

Anonymkode: 39932...f8e

Det er ikke ekstremt det er faktum, og det er ikke opp til deg å vurdere. Det er bevist at det er skadelig. Om du alikevel velger å utsette et barn for passiv røyking er opp til deg og gjør du det så er det veldig kritikkverdig spør du meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du man puster inn is og sjokolade, slik som man puster inn røyklukt? Har du sett mye forskning på farene ved passiv sjokoladespising?

Anonymkode: 14797...474

Har du sett mye forskning på skadene barnet får ved at ikke bestemor vasker henda etter hun har røyka? Er det vi snakker om. Jeg finner ikke noe. 

Trodde virkelig folk forsto at jeg mente å spise is eller sjokolade, sukk... var visst for mye forlangt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Har du sett mye forskning på skadene barnet får ved at ikke bestemor vasker henda etter hun har røyka? Er det vi snakker om. Jeg finner ikke noe. 

Trodde virkelig folk forsto at jeg mente å spise is eller sjokolade, sukk... var visst for mye forlangt.  

Husk du er på kg nå 😂

Anonymkode: b4ff9...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Koste meg på fanget til bestemoren min når hun røyka da jeg var liten. Rart jeg overlevde. Hysterisk kg er så artig 😄

Anonymkode: f4e78...2dc

Jeg også. Jeg fikk astma. 

Anonymkode: b6327...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldrene her røyket da barna var babyer, men jeg brydde meg virkelig ikke om at de holdt dem likevel. De var ikke i daglig kontakt, akkurat, så tviler på at det utgjorde en reell helserisiko for dem.

Å stikke fingrene i munnen på baby gjør man da virkelig ikke, om man ikke er mor eller far med nyvaskede hender. Æsj. Og hvor jævlig smaker det ikke av fingre som har holdt i en sigarett, liksom! Det blir sterk smak! Æsj. Hadde sagt ifra, altså, men holde rmed deg i å be mannen din ta det opp, siden det er hans mor som gjør dette.

Anonymkode: 2c7a2...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett om det er farlig eller ikke går ikke dere rundt og suge på fingrene til svigermødre deres etter hun har tatt seg en røyk - nå må du gi dere!  TS er ikke hysterisk. Det er så utrolig ekkelt at jeg brekke meg ved tanken av en skittent røyker som stapper fingrene i munnen til småbarn.  ÆÆÆÆÆÆÆSJ!  

Folk som røyker skjønner ikke helt hvor ekkelt de er - grøss. 

Anonymkode: 6d733...d06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting til. Gammel folk som røyker pleier å være stor røykere og lukte så utrolig ekkelt at mine barn ville aldri fått lov å være der hvis dette var mine svigermor eller far. 

Anonymkode: 6d733...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Dævendøtte skrev:

En is eller en sjokolade er ikke direkte helsebringende det heller.

Tror neppe restene trenger seg inn i huden på barnet og gir skader. Kanskje det lukter litt sur tobakk av klærne, men hvor hysterisk er det greit å være? 

Har jo ingen verdens ting med hysterisk å gjøre. Men røykefingre er ekkelt, særlig for folk som ikke røyker. (Og hvis du lurer så røyker jeg selv, men dette ville jeg aldri funnet på å gjøre). Å stappe en nikotinstinkende finger i munnen på en baby synes jeg er såpass ille at jeg hadde sagt fra. Synes du det hadde vært greit om babyen fikk en Snickers? Er vel ikke så farlig det heller? Eller en slurk øl? Ingen har vel dødd av det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, prill skrev:

Har jo ingen verdens ting med hysterisk å gjøre. Men røykefingre er ekkelt, særlig for folk som ikke røyker. (Og hvis du lurer så røyker jeg selv, men dette ville jeg aldri funnet på å gjøre). Å stappe en nikotinstinkende finger i munnen på en baby synes jeg er såpass ille at jeg hadde sagt fra. Synes du det hadde vært greit om babyen fikk en Snickers? Er vel ikke så farlig det heller? Eller en slurk øl? Ingen har vel dødd av det? 

Hvorfor røyker du? Ufattelig ekkelt og viser mangel på selvkontroll. 

Anonymkode: 9d3b1...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
6 timer siden, prill skrev:

Har jo ingen verdens ting med hysterisk å gjøre. Men røykefingre er ekkelt, særlig for folk som ikke røyker. (Og hvis du lurer så røyker jeg selv, men dette ville jeg aldri funnet på å gjøre). Å stappe en nikotinstinkende finger i munnen på en baby synes jeg er såpass ille at jeg hadde sagt fra. Synes du det hadde vært greit om babyen fikk en Snickers? Er vel ikke så farlig det heller? Eller en slurk øl? Ingen har vel dødd av det? 

Hadde du lest mitt første innlegg, hadde du sett at jeg tar sterk avstand fra fingre i munnen på baby, uansett røyk eller ikke. Så jeg snakker IKKE om at det er greit!

Snakker heller ikke om å fore babyen med Snickers eller øl, hvordan i alle dager klarer du å få mine innlegg til å si dette? Jeg snakker om en bestemor som holder litt i ungen av og til med fingre som lukter røyk. Les rett og forstå ting uten å vri på alt jeg har skrevet. Hvor dumme går det an å bli her inne? Men som en annen svarte, jeg er jo på KG og her er ikke alle like smarte ;) Eller gjør seg selv dumme... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Dævendøtte skrev:

Hadde du lest mitt første innlegg, hadde du sett at jeg tar sterk avstand fra fingre i munnen på baby, uansett røyk eller ikke. Så jeg snakker IKKE om at det er greit!

Snakker heller ikke om å fore babyen med Snickers eller øl, hvordan i alle dager klarer du å få mine innlegg til å si dette? Jeg snakker om en bestemor som holder litt i ungen av og til med fingre som lukter røyk. Les rett og forstå ting uten å vri på alt jeg har skrevet. Hvor dumme går det an å bli her inne? Men som en annen svarte, jeg er jo på KG og her er ikke alle like smarte ;) Eller gjør seg selv dumme... 

Nei, du er sikkert mye smartere enn de andre her inne, siden du har behov for å kalle folk dumme mener jeg. 😉

Jeg snakket ikke om å holde i babyen, men å stikke fingrene i munnen. Å synes at det er ekkelt, er ikke hysterisk. Det var det jeg svarte på, jeg har ikke sittet og studert hva du har sagt tidligere og senere i denne tråden. 

Sammenligningen med snickers og øl var sikkert litt for drøy, men poenget er at ingen ville syntes det var ok å gi det til en baby. Men passiv røyking er liksom ikke så farlig fordi "alle" gjorde det for 30-40 år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor røyker du? Ufattelig ekkelt og viser mangel på selvkontroll. 

Anonymkode: 9d3b1...234

Ok. Da er jeg vel ufattelig ekkel, da. Føler du deg bedre nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...