Gå til innhold

Når politiet i praksis er avskaffet


catman

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Ikkegjestlenger said:

 

Har jobbet 10+ år i ordenstjeneste i politiet og det er IKKE utlendinger som er grunnen til at politiet ikke svarer når du ringer. (Øst PD stengte faktisk 02800 i to timer her om dagen).

Danskene og svenskene gikk gjennom en tilsvarende reform som vi er i nå - de gikk på trynet. Men norske politikere (nå FrP og høyre) skulle absolutt prøve de og. Ap er ikke uskyldige de heller all den tid de brukte 8 år på å nedbemanne oss før de blåblå tok over. Men uansett. Det går som det gikk hos naboene. Alle nye midler går rett i sluket til alle prosjektene som skulle sørge for at sammenslåingen gikk bra. 

Det er flere ledere enn det er ansatte og vi «på gulvet» blir bare færre. For få år siden var vi nok folk til å bemanne 4 biler natt til søndag i en halvstor by. Nå får vi ut maks 2. 

Det er ikke gjengene i Oslo eller innvandrere som har skylden for dette. Det er politikerne. 

Vi er ikke helt enige om andelen som kommer fra enkelte innvandrermiljøer.

Har du tid til å lese dette: https://www.rights.no/2017/08/politimann-snakker-ut/

jeg lurer spesielt på:

"– Men dette henger ikke sammen med påstanden om at det blir stadig mindre kriminalitet?

Godt du minnet meg på det! Det blir ikke mindre kriminalitet, kriminalitetsbildet har bare endret seg. Og det har bare vokst i omfang, og blitt langt mer komplekst, med mange og ulike aktører."

https://www.nrk.no/norge/innvandrere-overrepresentert-1.10938429

Som politimann husker du sikkert Thomas Utne Pettersen. https://www.h-avis.no/debatt/kronikk/meninger/uberettiget-fremmedfrykt/o/5-62-299083

Ble det bevist at hans tall var feil? " I 2015 hadde undertegnede påtaleansvar for en rekke arrestanter med til sammen ca. 2.600 varetektsdøgn – 2.200 av disse døgnene var utenlandske menn. "

Jeg er for øvrig enig med deg i at politikerene har hovedansvaret. Feige politikere som lar redselen for å bli uthengt i media styre hva de tør å sette inn av tiltak.

Og politikere som totalt mangler erfaring fra praktisk arbeid. Broilere, som man sa da jeg var ung. Disse politikerene lar seg forføre av kyniske "rådgivere" som lover gull og grønne skoger hvis bare de får solgt inn reformene de lever av å pushe.

Rådgiver, det er et stygt ord. Nesten like stygt som "dialogpolis".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ikkegjestlenger
12 timer siden, ops2 skrev:

Vi er ikke helt enige om andelen som kommer fra enkelte innvandrermiljøer.

Har du tid til å lese dette: https://www.rights.no/2017/08/politimann-snakker-ut/

jeg lurer spesielt på:

"– Men dette henger ikke sammen med påstanden om at det blir stadig mindre kriminalitet?

Godt du minnet meg på det! Det blir ikke mindre kriminalitet, kriminalitetsbildet har bare endret seg. Og det har bare vokst i omfang, og blitt langt mer komplekst, med mange og ulike aktører."

https://www.nrk.no/norge/innvandrere-overrepresentert-1.10938429

Som politimann husker du sikkert Thomas Utne Pettersen. https://www.h-avis.no/debatt/kronikk/meninger/uberettiget-fremmedfrykt/o/5-62-299083

Ble det bevist at hans tall var feil? " I 2015 hadde undertegnede påtaleansvar for en rekke arrestanter med til sammen ca. 2.600 varetektsdøgn – 2.200 av disse døgnene var utenlandske menn. "

Jeg er for øvrig enig med deg i at politikerene har hovedansvaret. Feige politikere som lar redselen for å bli uthengt i media styre hva de tør å sette inn av tiltak.

Og politikere som totalt mangler erfaring fra praktisk arbeid. Broilere, som man sa da jeg var ung. Disse politikerene lar seg forføre av kyniske "rådgivere" som lover gull og grønne skoger hvis bare de får solgt inn reformene de lever av å pushe.

Rådgiver, det er et stygt ord. Nesten like stygt som "dialogpolis".

Tror ikke du fikk med deg poenget mitt. 

Ja, utlendinger står for kriminalitet. Varetektsdøgnene i 2015 gjorde ikke at 02800 hadde 20 min ventetid. 

Poenget er at politiet har byråkratisert seg halvt i hjel. Av alle millionene og stillingene som har kommet har svært få kommet ned til oss som har den daglige kontakten med publikum. Det er ikke utlendinger som har bestemt at vi skal spesialisere oss i hodet og ræva samt at flere hundre lensmannskontor og politiposter skal legges ned. 

Et eksempel - en etterforskningsavdeling ble kuttet med 50% nylig. Dvs, stillingene er der, men naturlige avganger o.l ble ikke erstattet. Lederen ble spurt om dette av media og svarte at de i gjengjeld hadde fått flere til å jobbe med forebygging som skulle etterforske på en annen måte. Sannheten var at et par stykker som jobber på orden hadde fått noe forebyggende oppgaver i tillegg til det de gjør ellers. Når de i tillegg også var få, sier det seg selv at de ekstra forebyggende oppgavene ikke lar seg gjøre når man kjører fra oppdrag til oppdrag.

Man må gjerne skylde på utlendinger for mye, men dagens status er kun vår egen feil. 

Med mindre det sitter kriminelle utlendinger i ledelsen vår da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ikkegjestlenger said:

Tror ikke du fikk med deg poenget mitt. 

Ja, utlendinger står for kriminalitet. Varetektsdøgnene i 2015 gjorde ikke at 02800 hadde 20 min ventetid. 

Poenget er at politiet har byråkratisert seg halvt i hjel. Av alle millionene og stillingene som har kommet har svært få kommet ned til oss som har den daglige kontakten med publikum. Det er ikke utlendinger som har bestemt at vi skal spesialisere oss i hodet og ræva samt at flere hundre lensmannskontor og politiposter skal legges ned. 

Et eksempel - en etterforskningsavdeling ble kuttet med 50% nylig. Dvs, stillingene er der, men naturlige avganger o.l ble ikke erstattet. Lederen ble spurt om dette av media og svarte at de i gjengjeld hadde fått flere til å jobbe med forebygging som skulle etterforske på en annen måte. Sannheten var at et par stykker som jobber på orden hadde fått noe forebyggende oppgaver i tillegg til det de gjør ellers. Når de i tillegg også var få, sier det seg selv at de ekstra forebyggende oppgavene ikke lar seg gjøre når man kjører fra oppdrag til oppdrag.

Man må gjerne skylde på utlendinger for mye, men dagens status er kun vår egen feil. 

Med mindre det sitter kriminelle utlendinger i ledelsen vår da...

Vel, hvis ikke økningen i kriminaliteten hadde vært der, så hadde politistyrken vært tilstrekkelig?

Vi er helt enige om byråkratiet. Det jeg mener, er at motviljen mot å se problemene, har ført oss dit vi er i dag. Når det er økning i vold, så er det galskap å nedbemanne politiet.

Men siden det er en politisk vedtatt sannhet om at "det har aldri vært tryggere, og kriminaliteten går ned" så kan man ikke opprettholde en stor politistyrke. For da må man innrømme å ha villedet folket?

Vi er mer enige enn du tror, du vil bare ikke ha innvandreres andel i problemene belyst.

Hadde det vært norske, hvite gutter og menn som gjør (mesteparten av) dette, så ville man sett problemene og sørget for å ha ressursene på plass til å håndtere de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ikkegjestlenger skrev:

 

Har jobbet 10+ år i ordenstjeneste i politiet og det er IKKE utlendinger som er grunnen til at politiet ikke svarer når du ringer. (Øst PD stengte faktisk 02800 i to timer her om dagen).

Danskene og svenskene gikk gjennom en tilsvarende reform som vi er i nå - de gikk på trynet. Men norske politikere (nå FrP og høyre) skulle absolutt prøve de og. Ap er ikke uskyldige de heller all den tid de brukte 8 år på å nedbemanne oss før de blåblå tok over. Men uansett. Det går som det gikk hos naboene. Alle nye midler går rett i sluket til alle prosjektene som skulle sørge for at sammenslåingen gikk bra. 

Det er flere ledere enn det er ansatte og vi «på gulvet» blir bare færre. For få år siden var vi nok folk til å bemanne 4 biler natt til søndag i en halvstor by. Nå får vi ut maks 2. 

Det er ikke gjengene i Oslo eller innvandrere som har skylden for dette. Det er politikerne. 

Interessant lesning. Reformen er jo et faktum og når de som har satt i gang dette ikke vil høre på de som må forholde seg til dette daglig, blir spørsmålet hvor ille det må bli før det blir gjort endringer. 

Underbemanningen i politiet har vært en pågående sak i mange år og denne sammenslåingenav distrikter og kontorer skulle visst frigjøre behøvde midler. Men tar man fra det ene så går det ut over noe annet. Jeg bor selv i område med store avstander og her hvor UP jevnlig hadde kontroller, blir de nå sett pendlende fra kontor til kontor. De bruker mer tid på det enn å kunne være nærme der det skjer hvis det skjer noe. folketette områder har mer behov for resursser og folk, da er det greit å ta fra steder der det ikke skjer like mye.

Det har vært krøll i forsvaret i mange år, nen at det skulle nå også til politiet er tillitssvekkende og bekymringsverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikkegjestlenger
2 timer siden, ops2 skrev:

Vel, hvis ikke økningen i kriminaliteten hadde vært der, så hadde politistyrken vært tilstrekkelig?

Vi er helt enige om byråkratiet. Det jeg mener, er at motviljen mot å se problemene, har ført oss dit vi er i dag. Når det er økning i vold, så er det galskap å nedbemanne politiet.

Men siden det er en politisk vedtatt sannhet om at "det har aldri vært tryggere, og kriminaliteten går ned" så kan man ikke opprettholde en stor politistyrke. For da må man innrømme å ha villedet folket?

Vi er mer enige enn du tror, du vil bare ikke ha innvandreres andel i problemene belyst.

Hadde det vært norske, hvite gutter og menn som gjør (mesteparten av) dette, så ville man sett problemene og sørget for å ha ressursene på plass til å håndtere de.

Nei, dagens bemanning hadde fortsatt ikke vært tilstrekkelig. Et forbehold om at jeg ikke jobber i Oslo øst, men hos oss er vi få uansett hvem man skylder på. 

Jeg ser ikke poenget med å skylde på innvandrere, når problemet kommer innenfra forårsaket av egne politikere. 

Kriminelle innvandrere står for mye krøll, men akkurat byråkratisering av politiet har de ikke noe skyld for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon. Den der innvandrergreia tok en annen retning enn jeg forventet; skulle ha visst at dette var et vepsebol. Her er mange fastlåste meninger. Men opp i alt dette så jeg denne lille notisen i avisen i dag:

IMG_20180623_181608.jpg

Alle disse krisesakene som har vært; nedbemanning, manglende etterforskning, døde telefoner, trøbbelet med varslere og Politiets Fellesforbund...alt forsidesaker. Teksten over var egentlig godt gjemt ved siden av en annen, større sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, catman skrev:

Interessant diskusjon. Den der innvandrergreia tok en annen retning enn jeg forventet; skulle ha visst at dette var et vepsebol. Her er mange fastlåste meninger. Men opp i alt dette så jeg denne lille notisen i avisen i dag:

IMG_20180623_181608.jpg

Alle disse krisesakene som har vært; nedbemanning, manglende etterforskning, døde telefoner, trøbbelet med varslere og Politiets Fellesforbund...alt forsidesaker. Teksten over var egentlig godt gjemt ved siden av en annen, større sak.

Nedgang i den registrerte kriminaliteten. Det betyr færre gidder å anmelde fordi politiet henlegger i stor skala på grunn av feil ressursprioritering (eller ressursmangel). Det er ikke blitt mindre kriminalitet i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, catman said:

Interessant diskusjon. Den der innvandrergreia tok en annen retning enn jeg forventet; skulle ha visst at dette var et vepsebol. Her er mange fastlåste meninger. Men opp i alt dette så jeg denne lille notisen i avisen i dag:

Men du skjønner hvorfor det har vært en nedgang? Det er jo tom. en indirekte påminnelse om det i artikkelen. I Bergen ble alle ressurser brukt på nettovergrepssakene. De ansatte der fikk tom. beskjed om å ikke komme med flere saker. Kombinert med at folk ikke kommer gjennom på telefon, og alle vet at de fleste saker uansett blir henlagt, så blir det selvsagt færre anmeldelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 7.31, catman skrev:

Politiet bevæpnes uten opplagt grunn

Hva er det du snakker om? Politiet bevæpnes fordi det er grunn til å gjøre det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 18.56, Drizzt skrev:

Samtidig leser jeg triste ting som at ressursene fra politidistrikter rundt Oslo blir spist opp av Oslo selv 

Link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2018 den 19.37, Ikkegjestlenger skrev:

Har jobbet 10+ år i ordenstjeneste i politiet og det er IKKE utlendinger som er grunnen til at politiet ikke svarer når du ringer.

Men det er stort sett "fremmedkulturelle" det er snakk om når politiet først må rykke ut på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2018 den 12.38, heavyheart skrev:

Interessant lesning. Reformen er jo et faktum og når de som har satt i gang dette ikke vil høre på de som må forholde seg til dette daglig, blir spørsmålet hvor ille det må bli før det blir gjort endringer.

Udugelige politikere har dolket politiet i ryggen. På den ene side gjennomføres en rådyr reform, men samtidig som de skryter av økte midler så trekker de midler fra politidistriktene som "effektivitetsgevinst". Smak på den: Politidistriktene må ikke bare betale for reformen, men samtidig må de gi tilbake midler fordi de er "effektivisert" selv før reformen engang er gjennomført!

Det er idioter som sitter på Stortinget og tvinger gjennom denne reformen, og ikke minst den idiotiske måten det gjøres på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Gjest førstedamen

Jeg kan garantere at asylsøkere ol ikke er grunnen til problemet. 

Her jeg bor finnes ikke flyktninger, asylsøkere osv, men vi får ikke tak i hverken politi eller ambulanse alikevel. 

Her får vi beskjed om å ordne opp selv.

For knapt en måned siden mistet en 17 åring livet sitt. Både ambulanse og politi hadde blitt ringt av flere forskjellige personer. De ville alikevel ikke rykke ut. 

Nå må folk få opp øynene og klage til politikerne og fylket der de bor når de opplever at politi og ambulanse ikke vil rykke ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, førstedamen said:

Jeg kan garantere at asylsøkere ol ikke er grunnen til problemet. 

Her jeg bor finnes ikke flyktninger, asylsøkere osv, men vi får ikke tak i hverken politi eller ambulanse alikevel. 

Her får vi beskjed om å ordne opp selv.

For knapt en måned siden mistet en 17 åring livet sitt. Både ambulanse og politi hadde blitt ringt av flere forskjellige personer. De ville alikevel ikke rykke ut. 

Nå må folk få opp øynene og klage til politikerne og fylket der de bor når de opplever at politi og ambulanse ikke vil rykke ut. 

Det er vel fordi pengene kun kan brukes en gang, og da legges det ned avdelinger i distriktene med lite kriminalitet?

Hvis man har et bestemt antall millioner kroner, og bruker opp det, så må politikerene bevilge mer penger. Men da må de samme politikerene innrømme at kriminaliteten øker. De må også forklare hva pengene brukes på.

https://www.nrk.no/norge/krise-i-politiet-1.14121109

Når noe går forferdelig galt, som politireformen, så rotter ledere og politikere seg sammen og benekter problemene. På samme måte som de fornektet problemene med gjengmiljøet i Oslo. Aldri, aldri innrømme at noe ble gjort feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2018 den 9.11, Drizzt skrev:

Sånt skjer når politiet blir gjort om til kontormus og sosionomer. Det er noe utrolig galt i måten norsk politi fungerer på med tanke på dagens realitet, men min teori er at dette skyldes langvarig lav kriminalitet i landet. Nå som situasjonen er helt annerledes de siste årene med innvandringseksplosjonen, sitter politiet handlingslammet. Folk skal ikke jobbe seg syke, folk skal ikke slutte av utmattelse, det er en lang og krevende utdanning og kommer man dit at man blir politijurist, da er man mer enn motivert for å gjøre jobben. Motivasjonen knuses internt i politiet og ikke minst politikerne har mye skyld i det. 

Og til slutt - politireformen s..cks. Ingen bortsett fra administrasjonen høyt oppe er fornøyd med den.

Jeg tror det kommer av at mange har lyst til å leke, men på sitt eget nivå.

Det er det gøyeste i verden å ha tempo tilpasset seg. 

Enda bedre om du ikke vet at andre tilpasser seg. 

Da blir liksom løgnen du kan fortelle deg selv ekstra stor. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...