Gå til innhold

Når politiet i praksis er avskaffet


catman

Anbefalte innlegg

I flere år har mediene rapportert om at tyverier som er filmet eller på andre måter lett å oppklare, blir henlagt. Trusler på liv og helse blir ikke fulgt opp. Alle mine naboer kjører i 100 kmt overalt de skal for "politi har vi jo ikke her". Alle lokale politistasjoner/lensmannskontor er lagt ned til fordel for kontor timesvis (!) unna. Politiet bevæpnes uten opplagt grunn, så de få som finnes blir noe annet enn alles hjelpere, mer alles skremmere, i et nærmest terrorfritt land. Nå har politikerne tatt det hele enda et nivå høyere og sørget for at man ikke lenger kan ringe politiet.

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor politikere er så opptatt av at Norge ikke skal ha politi. Vil de øke frykten slik at skremselspolitikk er lettere å gjennomføre? Vil de skape en "vi klarer oss selv"-mentalitet à la vill vest? Er dette bare en brikke i tvangssentraliseringen i tråd med skole- og helsenedleggelser og kommunesammenslåinger? Skjønner det ikke og håper noen her kan gruble litt i lag med meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mer politi enn noen gang, men asylsøkere og innvandringen av kriminelle fra tidligere østblokkland har gjort at de drukner i saker. De fleste som har fulgt med i nyhetene de siste årene skjønner hvorfor mange ønsker bevæpning.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en litt underlig tolkning av statistikken. Ja, generelt er kriminaliteten blant innvandrere og noen asylsøkere noe høyere enn blant de med to norske foreldre. Men det er fortsatt en liten gruppe, så det gir ikke så stort utslag totalt sett som du påstår. Dessuten er store deler av landet nærmest innvandringsfrie, ser man bort fra arbeidsinnvandring. Hvorfor skulle det ikke vært politi der? Du kan også lese mer her:

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett på statistikken, eller legger du bare ved en generell lenke til SSB for å virke seriøs? Innvandrere er kraftig overrepresentert i mer alvorlig organisert kriminialitet, som Lime-saken, de kriminelle nettverkene på østkanten i Oslo, og omreisende øst-europeiske bander. Svært mye av nordmenns kriminalitet er trafikkovertredelser og mindre narkotikalovbrudd (hasj til eget bruk ol.). Slike krever mye mindre politiressurser for å avsløres og straffes, og man får derfor et veldig skjevt bilde hvis man bare ser på totaltallene.

Hvis du hadde vært så opptatt av statistikk som du prøver å gi inntrykk av ville du visst at antallet politifolk i Norge går oppover, både absolutt og i forhold til folketallet. Siden ikke det er nok til å veie opp for de nye og alvorlige sakene må de likevel nedprioritere områdene der det er lite alvorlig kriminalitet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at når folk opplever at saker blir henlagt, så slutter de å anmelde.

I områder hvor det knapt finnes andre enn nordmenn- hvor er det? Det er bare returnert 200 asylsøkere i hele 2017. De blir her i årevis, og de som får avslag er generelt vanskelige å bli kvitt.

Som flere allerede har påpekt, er problemgruppene:

Asylsøkere fra land i Midtøsten og Nordafrika. På grunn av kulturforskjeller, deres lave utdanning og ekstreme religiøse verdier.

Romfolk som kommer for å tigge, men som også bringer med narkotikasalg, vold, tyveri og prostitusjon.

Østeuropeiske bander som stort sett opererer i narkotikamarkedet.

Å bruke sekkebetegnelsen innvandrere er ikke nyttig. Jeg regner ikke asylsøkere som innvandrere.

Innvandrere er stort sett bra folk. Like gjenomsnittlig kriminelle som nordmenn.

 

Endret av ops2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i kø på tlf i akkurat 38 min før jeg ga opp. Ble vitne til en pågående kriminell handling og ville ringe politiet for å si ifra. Først ringte jeg 112, men ble fortalt at siden det ikke var snakk om direkte trussel mot noens liv, måtte jeg ringe 02800. Så gjorde jeg det. Aldri følt meg mer rystet da jeg innså at politiet ikke var tilgjengelig. Også regningen da, siden det er 5-sifret nr. Så prøvde jeg 22 66 90 50 etter å ha Googlet meg fram til tlfnr, men der var det også kø. Etter 20+ min til i ny telefonkø, lå jeg på. Da hadde de kriminelle stukket av for lengst etter å ha brukt ganske god tid og jeg satt som en i...ot på mobilen i over en time og skulle melde fra som en god borger.

Det er f..n meg ikke riktig! Så neste gang ringer jeg 112 først igjen og sender de meg til et annet nummer, får de høre hva jeg mener om saken. Samtidig leser jeg triste ting som at ressursene fra politidistrikter rundt Oslo blir spist opp av Oslo selv, så det blir mye mindre politi der det var god dekning før. Folk blir omplassert i Oslo Øst istedet eller må jobbe med Oslo kriminalitet. Er det derfor det var helt nødvendig å slå sammen politidistrikter? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, så her er det noen som er overbevist om at asylsøkere er problemet. Det er det jo i samfunnet ellers også. Men, ærlig talt, Norge har knapt asylsøkere sett i forhold til befolkningen ellers. Det er virkelig bare å lese seg opp. Klart, mange av de vil ha utfordringer, spesielt når norske myndigheter ikke kan tilby stort mer enn: "Sitt her og vent i ti år". Lediggang er roten til alt ondt.

Men det er ikke det jeg snakker om. Poenget mitt er politikken som har til opplagt følge at politiet fjernes som myndighet: Nedlegging av kontorer. Mindre telefonkapasitet. Stor vekt på forvaltning fremfor operativ virksomhet. Alt dette er politiske valg.

Lette saker som er nærmest oppklart før de er etterforsket - alle disse innbruddene der folk og bil er filmet f.eks. - burde virkelig kunne løses. Køen av voldtektssaker som i Bergen endelig ble løst med en spesiell undersøkelsesgruppe; hvorfor har man ikke det i resten av landet? Hvorfor sier politikerne at 20, 30, 40% av politiets arbeidstid er velanvendt i til-og-fra-kjøring?

Dette er mer hva jeg mener med tråden:

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/utslitte-politijurister-ga-opp_-dumpet-alvorlige-saker-pa-sjefens-kontor-1.14089248

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dessverre et resultat av at for mange fremdeles ikke stemmer FrP, det eneste partiet som tar innvandring av "ikke integrerebare muslimer" på alvor. Men for all del, fortsett å klag mens dere stemmer Høyre, AP eller what not.

Endret av Martin13
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, catman said:

Okei, så her er det noen som er overbevist om at asylsøkere er problemet. Det er det jo i samfunnet ellers også. Men, ærlig talt, Norge har knapt asylsøkere sett i forhold til befolkningen ellers. Det er virkelig bare å lese seg opp. Klart, mange av de vil ha utfordringer, spesielt når norske myndigheter ikke kan tilby stort mer enn: "Sitt her og vent i ti år". Lediggang er roten til alt ondt.

 

Kjenner flere norske som har gått 10-20 år uten arbeid og søker men stiller bakerst i køen bak Litauere og Polakker. Men de blir ikke kriminelle av den grunn. Du kan ikke rettferdigjøre vold og salg av narkotika med at de har gått ledig noen år. Det blir bare for dumt. Alt tyder på at dette er holdninger og kultur de har med seg enten fra hjemlandet eller fra foreldre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Martin13 skrev:

Dette er dessverre et resultat av at for mange fremdeles ikke stemmer FrP, det eneste partiet som tar innvandring av "ikke integrerebare muslimer" på alvor. Men for all del, fortsett å klag mens dere stemmer Høyre, AP eller what not.

🤪

Det er jo under FrP disse reformene gjennomføres. Mer frykt for et mindre effektivt politi, og alt dette tøyset om at asylsøkere er problemet...det er jo nettopp dette som er kjernen i saken.

Alltid litt interessant å se hvor ulik virkelighetsoppfatningen mellom folk kan være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Husmusa70 said:

Hva blir resultatene av dette, mere kriminalitet? Hvorfor ønsker man mere kriminalitet?

En mulighet er for å få mer midler til flere ansatte og en enklere politihverdag på sikt? Jeg har mange ganger påpekt at folk ikke får samme straff. Det finnes gjengangere som har ødelagt for familier 100-200 ganger, og de får mildere straff enn om jeg hadde for første gang i mitt liv gjort noe galt å røykt hasj. Mitt inntrykk er at gjengangere er med på å "pynte" på oppklareringsstatestikken som politiet er avhengig av at er bra, og på samme tid så gjør det inntrykk av at politiet gjør noe. Ikke bare det, men ingen mister jobben, og de får flere midler når de har nok gjengangere ute i samfunnet. En gjenganger er gull verdt å ha ute i samfunnet for politiet. Tenk litt på det. Korrupt, ja. Pengene råder her! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, catman said:

🤪

Det er jo under FrP disse reformene gjennomføres. Mer frykt for et mindre effektivt politi, og alt dette tøyset om at asylsøkere er problemet...det er jo nettopp dette som er kjernen i saken.

Alltid litt interessant å se hvor ulik virkelighetsoppfatningen mellom folk kan være.

Det er ingen tøys at folk fra helt andre kulturer står bak mye av den mer alvorlige kriminaliteten i samfunnet vårt. Om du ikke forstår det, så er det neppe vits å diskutere noe mer på dette temaet. Fortsett å prøve å overbevise deg selv om at du har rett. :ironi:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, catman skrev:

Okei, så her er det noen som er overbevist om at asylsøkere er problemet. Det er det jo i samfunnet ellers også. Men, ærlig talt, Norge har knapt asylsøkere sett i forhold til befolkningen ellers. Det er virkelig bare å lese seg opp. Klart, mange av de vil ha utfordringer, spesielt når norske myndigheter ikke kan tilby stort mer enn: "Sitt her og vent i ti år". Lediggang er roten til alt ondt.

Men det er ikke det jeg snakker om. Poenget mitt er politikken som har til opplagt følge at politiet fjernes som myndighet: Nedlegging av kontorer. Mindre telefonkapasitet. Stor vekt på forvaltning fremfor operativ virksomhet. Alt dette er politiske valg.

Lette saker som er nærmest oppklart før de er etterforsket - alle disse innbruddene der folk og bil er filmet f.eks. - burde virkelig kunne løses. Køen av voldtektssaker som i Bergen endelig ble løst med en spesiell undersøkelsesgruppe; hvorfor har man ikke det i resten av landet? Hvorfor sier politikerne at 20, 30, 40% av politiets arbeidstid er velanvendt i til-og-fra-kjøring?

Dette er mer hva jeg mener med tråden:

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/utslitte-politijurister-ga-opp_-dumpet-alvorlige-saker-pa-sjefens-kontor-1.14089248

Sånt skjer når politiet blir gjort om til kontormus og sosionomer. Det er noe utrolig galt i måten norsk politi fungerer på med tanke på dagens realitet, men min teori er at dette skyldes langvarig lav kriminalitet i landet. Nå som situasjonen er helt annerledes de siste årene med innvandringseksplosjonen, sitter politiet handlingslammet. Folk skal ikke jobbe seg syke, folk skal ikke slutte av utmattelse, det er en lang og krevende utdanning og kommer man dit at man blir politijurist, da er man mer enn motivert for å gjøre jobben. Motivasjonen knuses internt i politiet og ikke minst politikerne har mye skyld i det. 

Og til slutt - politireformen s..cks. Ingen bortsett fra administrasjonen høyt oppe er fornøyd med den.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, catman said:

🤪

Det er jo under FrP disse reformene gjennomføres. Mer frykt for et mindre effektivt politi, og alt dette tøyset om at asylsøkere er problemet...det er jo nettopp dette som er kjernen i saken.

Alltid litt interessant å se hvor ulik virkelighetsoppfatningen mellom folk kan være.

https://www.tv2.no/nyheter/9932259/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ikkegjestlenger
1 time siden, Martin13 skrev:

 

10 timer siden, Martin13 skrev:

Det er ingen tøys at folk fra helt andre kulturer står bak mye av den mer alvorlige kriminaliteten i samfunnet vårt. Om du ikke forstår det, så er det neppe vits å diskutere noe mer på dette temaet. Fortsett å prøve å overbevise deg selv om at du har rett. :ironi:

Har jobbet 10+ år i ordenstjeneste i politiet og det er IKKE utlendinger som er grunnen til at politiet ikke svarer når du ringer. (Øst PD stengte faktisk 02800 i to timer her om dagen).

Danskene og svenskene gikk gjennom en tilsvarende reform som vi er i nå - de gikk på trynet. Men norske politikere (nå FrP og høyre) skulle absolutt prøve de og. Ap er ikke uskyldige de heller all den tid de brukte 8 år på å nedbemanne oss før de blåblå tok over. Men uansett. Det går som det gikk hos naboene. Alle nye midler går rett i sluket til alle prosjektene som skulle sørge for at sammenslåingen gikk bra. 

Det er flere ledere enn det er ansatte og vi «på gulvet» blir bare færre. For få år siden var vi nok folk til å bemanne 4 biler natt til søndag i en halvstor by. Nå får vi ut maks 2. 

Det er ikke gjengene i Oslo eller innvandrere som har skylden for dette. Det er politikerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Martin13 said:

Dette er dessverre et resultat av at for mange fremdeles ikke stemmer FrP, det eneste partiet som tar innvandring av "ikke integrerebare muslimer" på alvor. Men for all del, fortsett å klag mens dere stemmer Høyre, AP eller what not.

Ali som ikke spiser svin eller Aisha som ikke kan servere alkohol er ikke det store problemet. Det store problemet er kriminelle bander og mafialiknende tilstander på steder som Holmlia. Kan ikke se at FRP har noen som helst løsninger på de problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, catman said:

Men, ærlig talt, Norge har knapt asylsøkere sett i forhold til befolkningen ellers. Det er virkelig bare å lese seg opp. Klart, mange av de vil ha utfordringer, spesielt når norske myndigheter ikke kan tilby stort mer enn: "Sitt her og vent i ti år". Lediggang er roten til alt ondt.

Ennå er det folk som påstår dette. 🤨

Ifølge OECD ligger Norge på 4. plass når det kommer til antall asylsøkere i forhold til innbyggere i 2015, over ligger Ungarn, Sverige og Østerrike.

Sverige har mottatt om lag 2,5 ganger så mange asylsøkere som Norge.  Norge har relativt sett mottatt nesten dobbelt så mange asylsøkere som Danmark, og nesten seks ganger så mange som Frankrike. Legg merke til at land som Spania, Portugal og Polen får svært få asylsøkere relativt til innbyggertall.

http://www.side3.no/asyl-og-innvandring-la-oss-se-pa-fakta/3423193107.html

Norge utgjør om lag 0,07 prosent av verdens befolkning. Om det usannsynlige skulle skje, og verden ble enige om å fordele alle verdens 59,5 millioner flyktninger likt i verden (med unntak av topp 10 fluktland), ville Norges andel vært ca 45.000 personer.

Oooog nå venter jeg på påstanden om at det nesten ikke kommer asylsøkere NÅ.

Nei, nå er det familiegjenforening som teller.

2015: 12 347

2016: 15 580

2017: 14 432

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tuxy said:

Ali som ikke spiser svin eller Aisha som ikke kan servere alkohol er ikke det store problemet. Det store problemet er kriminelle bander og mafialiknende tilstander på steder som Holmlia. Kan ikke se at FRP har noen som helst løsninger på de problemene.

Hva folk spiser er meg revnende likegyldig. At man ikke "kan" servere alkohol på grunn av en middelaldereligion, er heller ikke problemet, med mindre hun blir arbeidsledig som en følge av det. Da skal hun heller ikke få dagpenger. Vi lever i et sekulært land, og de har ingen problemer med å leve av velferdssamfunnet som er skapt av folk som jobber hvor det finnes alkohol, selv om man selv avstår fra alkohol.

Har du ikke fått med deg foreldrene til de kriminelle? Bortsett fra romfolk og østeuropeere, så er det svært mange Ali og Aisha der. De snakker sitt morsmål, for de trenger jo ikke lære norsk, og vil ikke ha barna i barnehagen, for da mister de kontantstøtten. Nekter de å omgår norske barn, for da blir de "norske" og det er galt å bli norsk. De lærer sønnene at de ikke trenger å respektere norske lærere, og så blir guttene skoletapere på grunn av alt dette.

Quote

Guttene samlet seg alltid på trappa utenfor Holmlia skole.

Flere gikk i samme klasse eller parallellklasse. Foreldrene var fra Balkan, Somalia, Syria, Marokko, India og Norge. De var ungdom som mottok alle forebyggende tiltak som bydelen kunne tilby – uten at det endret dem, ifølge politikilder:

– De var en kameratgjeng som brukte grenseløs vold.

En dag satt de på trappa med skuddsikre vester på.

https://www.vg.no/spesial/2018/gjengen/kap2/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...