Gå til innhold

Spontanabort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har gleden over å være gravid, snudd til fortvilelse over en mest sannsynlig spontanabort. Det er ikke lenge siden jeg fant ut at jeg var gravid (ca 4 uker på vei), men i dag tidlig spottet jeg brunt og i løpet av dagen har det kommet jevnlig friskt blod. Det er så nedtur og kjenner meg skikkelig trist.

Noen som vet om dette regnes som mensen når jeg er ferdig å blø? Burde jeg oppsøke lege eller bare kjøre på igjen med prøving etter «mensen» er ferdig? 

 

Anonymkode: 7071f...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en graviditetstest.. Enten nå, eller når du slutter å blø. Er den negativ har du dessverre svaret ditt.

Ikke behov for lege med mindre du var langt på vei 

Anonymkode: 4471b...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ganske sikker på at dette ikke går veien, så håper blødningen ikke varer lenger enn en vanlig mensen.

Anonymkode: 7071f...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta én ting om gangen: se først an om blødningen øker på og at det virkelig er abort som er i gang og ikke bare en tilfeldig blødning da noen kvinner blør uten å miste barnet. Så tenker du på nye prøverunder etter det heller.

Hvis du aborterer:

Du regner det ikke abort som mens/del av vanlig syklus. Abort forstyrrer syklus. Du kan prøve igjen ca 14 dager etter en abort/når du har sluttet å blø men skal ikke ha sex før dette pga infeksjonsfare. Du kan ikke vite når du får eggløsning eller når du kan forvente ny mens  siden det tar litt tid for kroppen å nullstille systemet og gå tilbake til syklus. Vanligvis vil det ta lengre tid før du får mens enn det som er vanlig for deg når du har abortert.

Hvis du ønsker å prøve med en gang etter en abort, må du bare ha sex på måfa eller sikre deg med å ha sex annen hver dag for å dekke eggløsning, eller teste etter eggløsning med eggløsningstester. Det blir det samme med graviditetstester. Du må bare teste litt her og der (men trenger ikke teste oftere en 1 gang per uke/annenhver)

Anonymkode: f3230...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff , vanskelig dette. Jeg har veldig ureglemessig syklus fra før,  aner aldri helt når mensen kommer. Fører det ned i en app,så har en viss oversikt. Men det er hvertfall sjeldent regelmessig.  Så heller litt mot å prøve med engang etter blødning (så lenge alt virker OK), så jeg ikke mister de få sjansene jeg har til å bli gravid. (Trøster meg med at jeg faktisk kan bli gravid tross alt).

Eggløsningstester har jeg bare prøvd en gang, syntes det var litt stress og gav litt falske forhåpninger. Men jeg burde jo kanskje det siden jeg har så uregelmessig mens. ? Eller ta en sjekk hos gynekolog siden jeg har veldig ureglemessig syklus.?

takk for at du tok tid til å svare! 

 

Anonymkode: 7071f...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så trist:(  jeg hadde en lignende opplevelse for to mnd siden. Knall positiv test på ikm dagen, men mistet kun tre dager etter. Fikk høre dette var en kjemisk graviditet/tidlig abort. Du er kanskje i samme situasjon siden du kun er i uke 4. Jeg hadde mer blødning enn ellers, og mer smerter. Sluttet å blø etter rundt 5-6 dager. Fikk EL ca 15 dager etter jeg begynte å blø, så for meg klussa det ikke til syklusen heldigvis! Lykke til videre:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra kroppen din ordnet opp fint! 

Tok du tester for å finne El etter aborten eller visste du det bare ut i fra sympotomer? 

Takk for lykkeønskning😊

Anonymkode: 7071f...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så bra kroppen din ordnet opp fint! 

Tok du tester for å finne El etter aborten eller visste du det bare ut i fra sympotomer? 

Takk for lykkeønskning😊

Anonymkode: 7071f...0f4

Hadde symptomer på EL og var til gynekologen som så på UL at EL var rett rundt hjørnet. Så for meg var SA akkurat som mensen, hvis man ser det i et syklus perspektiv:) håper det blir slik for deg også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Lillyvally skrev:

Hadde symptomer på EL og var til gynekologen som så på UL at EL var rett rundt hjørnet. Så for meg var SA akkurat som mensen, hvis man ser det i et syklus perspektiv:) håper det blir slik for deg også! 

Hvor lenge etter blødningene var du hos gynekolog? Tror jeg også vil bestille en time bare for å sjekke.

Anonymkode: 7071f...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til gynekolog ca 2 uker etter SA. Skulle ta celleprøve likavell og synes det var greit å dra for å sjekke at alt var i orden. Hun så tydelig at EL var like rundt hjørnet. Er du usikker og lei deg for denne spontanaborten, synes jeg du skal ta deg en tur. For meg hjalp det å vite at alt sto bra til og kroppen hadde ordna opp:) Blør du mye fortsatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok verdt de pengene det koster for å sjekke om alt er som det skal. Jeg tenker jo mye på situasjonen. 

Jeg blør fortsatt, men det har avtatt en del. Og nå har graviditetssymptomenen kommet litt tilbake. Veldig rart,men leste en plass at det er vanlig at symptomene er i kroppen en stund etterpå. Dritt at dette måtte skje meg, selv om jeg vet det er veldig vanlig. 

Noen som kan anbefale gode gynekologer i Oslo? 

Anonymkode: 7071f...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...