Gå til innhold

Barnedåp - skifte klær etter kirken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et kjapt spørsmål: Skiftet dere klær på barnet etter at sermonien i kirken var ferdig, eller beholdt dere dåpskjolen på? Og hvis dere skiftet klær hvilket antrekk valgte dere da?

Anonymkode: 6853b...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen av oss skiftet, hverken vi voksne eller dåpsbarnet. Falt meg ikke inn, hva skulle hensikten være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skiftet. Men hadde body og strømpebukse under, når det hadde gått noen timer ble kjolen tatt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. I min familie skal babyen "spise, tisse og sove i dåpskjolen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skiftet til strikket «bunad» etter at alle var ferdige med å ta bilder av babyen i dåpskjole.

Anonymkode: cefbb...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok bilder med en gang vi kom til selskapslokalet og lot småen få på fin body og strømpebukse. Det var han meget fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skiftet med begge våre. Ene er døpt en varm sommerdag mens andre ble døpt i -15 grader på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ingen av oss skiftet, hverken vi voksne eller dåpsbarnet. Falt meg ikke inn, hva skulle hensikten være? 

Vi skiftet, dåskjolen er 130 år gammel, og så tynne blonder at det nå er nesten umulig å vaske den. Så alle barna som har brukt den de siste 30 årene har blitt skiftet på raskt etter kirken :) Dessuten er jo den kjolen så lang, at det er umulig for barnet å bli "håndert" noe særlig i den, både ifm mating og bleieskift. 

Valgte en helt enkel strikkekjole, og hvit body under.

Anonymkode: 3b788...091

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpskjolen vår er 150 år gammel, Så den ble tatt av og hengt bort når vi kom til selskapslokaler. Vi hadde kjøpt en bunad til babyen, som var mye mer behagelig for en baby å sove og spise i 😊

Anonymkode: 537df...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår dåpskjole er brukt av slekten i utrolig mange generasjoner og er svær. Hadde den derfor på når vi tok bilder og hadde andre finklær resten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde skiftet våre klær på morgenen. Skiftet til dåpskjole på hn da vi var der. 

Anonymkode: 47ed9...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde penklær under dåpskjolen, som ble brukt kun i kirken omtrent som en konfirmantkappe. Dåpskjolen er gammel og skjør, livredd for å søle på den.

Babyen hadde hvit body og hvit strømpebukse under i kirken. Hadde på en myk lyseblå bukse og lyseblå pen ull cardigan til selskapet.

Anonymkode: be36a...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig tungvint å amme, bytte bleie osv. i en svær dåpskjole. I tillegg bruker alle i slekten den, så dumt om vi griser på den feks. Så ja, vi skiftet på dåpsbarnet etter vi kom til dåpslokalet og vi hadde tatt noen bilder. Hadde bare på en enkel, hvit finkjole i stedet. Vi foreldre hadde bunad, men neste gang kommer jeg til å skifte etter vi har tatt bilder. Vanskelig å amme i den type bunad jeg har, måtte omtrent kle helt av meg hver gang🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi byttet ikke. Hadde med skift, men selv med skikkelig bæsjebleie så vi ikke noe grunn til å skifte. Amming var null problem selv med lang kjole.  

Anonymkode: ebdaf...db6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet etter kirken, umulig å feste babyen sikkert i bilstolen med en så lang kjole. Da vi kom fram til selskapet, tok vi på kjolen igjen for bilder osv. Siden dette var en varm sommerdag i juli, hadde babyen andre klær på etterpå. Dåpskjolen er også en gammel kjole, så det beste er å unngå gulp og matsøl på den. 

Anonymkode: d7337...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skiftet, men nesten litt for fort. Glemte nesten helt å få tatt bilder med dåpskjolen på. Men vi byttet til et hjemmestrikket antrekk, fordi vi uansett skulle kjøre bil og det lar seg ikke kombinere med lang dåpskjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 20.6.2018 den 20.30, Måbarefåsiat... skrev:

Ingen av oss skiftet, hverken vi voksne eller dåpsbarnet. Falt meg ikke inn, hva skulle hensikten være? 

Jeg vil tro en lang dåpskjole kan være ganske upraktisk. Men ikke minst tror jeg at jeg skal unne meg luksusen å skifte ut av bunaden etter kirken denne gangen. Ganske styrete å amme et utall ganger i bunad med mye søljer og dill som må av under hver amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bestemmer dere jo helt selv, avhengig av om dere ønsker å tenke praktisk eller estetisk. Det finnes jo ingen regler for hvor lenge dåpskjolen må sitte på, som alle må følge. Er det varmt, f.eks, er det jo godt for barnet å få på seg lette klær. Er barnet såpass gammelt at det liker å bevege seg mye er jo en dåpskjole ganske upraktisk, så dét er jo også en grunn til å ville skifte. En dåpskjole vil man naturlig nok være redd for å søle på, så skal barnet spise bør kanskje kjolen av?

Jeg slutter aldri å undre meg over hvilke spørsmål folk tyr til internett for å få svar på, framfor å tenke selv.

Anonymkode: 7f692...756

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det bestemmer dere jo helt selv, avhengig av om dere ønsker å tenke praktisk eller estetisk. Det finnes jo ingen regler for hvor lenge dåpskjolen må sitte på, som alle må følge. Er det varmt, f.eks, er det jo godt for barnet å få på seg lette klær. Er barnet såpass gammelt at det liker å bevege seg mye er jo en dåpskjole ganske upraktisk, så dét er jo også en grunn til å ville skifte. En dåpskjole vil man naturlig nok være redd for å søle på, så skal barnet spise bør kanskje kjolen av?

Jeg slutter aldri å undre meg over hvilke spørsmål folk tyr til internett for å få svar på, framfor å tenke selv.

Anonymkode: 7f692...756

Nå er jo dette et diskusjonsforum der folk spør om alt mulig rart,så at trådens spørsmål indikerer for deg at jeg ikke klarer å tenke selv får stå på din egen regning. Som førstegangsforeldre er det mye man ikke vet.

Grunnen til at jeg spør er at svigerfamilien ble sure da vi nevnte at vi kanskje måtte skifte klær etter dåpssermonien. Dåpskjolen er gammel og upraktisk, og jeg har en fin babydress jeg tenker å skifte til. Dette mente svigers var helt uhørt, og de hadde aldri hørt om eller sett at noen skiftet klær før. Samboer mente dette var vanlig. Derfor valgte vi å spørre her 😊

Anonymkode: 6853b...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...