Gå til innhold

Venninne misunnelig på leilighet, forsøker å skade den


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt leilighet og brukt alle sparepengene mine på å pusse opp. Jeg spiste lunsj med tre venninner på lørdag, og hun ene - kaller henne nå Lise - maste om at vi skulle gå til meg og se på leiligheten. Den er like i nærheten av restauranten. Jeg forsøkte å finne på unnskyldninger, si at jeg hadde dårlig tid, skulle videre, den er ikke helt ferdig, men hun sto på sitt. Hun blånektet noe annet enn å få se den.

Grunnen til at jeg ville nekte var at hun er helt sykelig misunnelig. Det har vært sånn i mange år, og det er grunnen til at jeg har forsøkt å ikke ha for mye kontakt. Jeg kan ikke fortelle henne noe fra mitt liv, fordi da blir hun misunnelig. Jeg må nesten late som jeg har det verre enn jeg har, for å tilfredsstille henne. 

På lørdag avslørte en av de andre jentene at jeg nesten har fått meg kjæreste. Det er en felles bekjent, og han er veldig "objektivt superkjekk". Jeg er ikke over gjennomsnittet pen, og jeg dater ikke typisk bildekjekke gutter alltid. Hun har alltid skammet seg litt over at kjæresten hennes ikke er sånn "instagram" som hun vil at han skal være. Når det ble nevnt surnet hun helt. Det er alltid sånne "fake komplimenter", som er ment fornærmerende. Typisk "Ja du er jo sånn og sånn... hehe ;)". Dette er bare for å illustrere. Jeg vet hvordan hun er, og at dette kommer av dårlig selvtillit, og det plager meg ikke noe særlig. 

I leiligheten forsøkte jeg å være nykter, snakke om at jeg hadde fått ting på tilbud, at det var "flaks", at det ikke er dyre hvitevarer osv. Sannheten er at jeg har brukt vanvittig mye tid i detaljnivå på leiligheten. De andre la naturligvis merke til dette. Alt fra hvordan kjøkkenet var bygget, til hvor praktiske og bra hvitevarene var. At det var listefritt, at malingvalg var fine, lyset i leiligheten, rominndelingen, størrelsen på garderoben etc. 

Da de fikk se bildene fra annonsen svartnet det helt for henne. Ettersom jeg har brukt vanvittig mye tid og alle sparepengene mine, så er leiligheten totalrenovert.

Hun trampet inn i leiligheten med skitne sko på (det hadde regnet), selv om de andre tok av seg skoene. Jeg prøvde forsiktig å hinte litt, men hun bare børstet det bare vekk som uviktig. "Jeg hadde jo dårlig tid". Hun kladdet hendene over hele speilgarderoben, og smalt den inn i veggen flere ganger etter at jeg sa at bremsene ikke var festet enda. Sto og slo på blandebatteriet på badet, klorte på kanten i hjørnet av benkeplaten hvor den er kappet, for å klore av skallet, klorte på de matte kjøkkenfrontene for å "se hva det tålte". Til slutt sto hun midt i rommet og sparket med skoen ned i laminatet helt til vi skulle gå. Det var tydelig at hun skulle late som det bare var "kjedsomhet", men hun sto og sparket hardt. Det er mange fler eksempler. Ved flere anledninger ba jeg henne være forsiktig, sa at jeg hadde klart å lage merker før men hun sa bare at leilighet er til for å brukes. Samtidig snakket hun med misunnelse i stemmen om leiligheten. Hun var begeistret, men prøvde å fortelle at ting ikke var bra nok. Men jeg vet at det ligner litt hennes drømmeleilighet. 

Syntes det er skikkelig vanskelig situasjon. Jeg vil naturligvis ikke ha henne mer på besøk, men jeg kan heller ikke ha middag med venninnegjengen uten henne. Jeg forsøkte å si i fra, og syntes jeg sa i fra flere ganger ganske konkret og tydelig, men hun glatt ignorerte det. Jeg vil heller ikke krangle, og virke urimelig. 

Når det er sagt så bunner misunnelsen hennes ut i ingenting. Hun har flere millioner på konto, men kjøper ikke med kjæresten fordi de venter på at han skal studere ferdig i en annen by, og de bor sammen. Hun har fulltidsjobb. Jeg er student og har spart, og har dårlig råd. Jeg har ikke forsøkt å skryte av leiligheten til henne selv om jeg er kjempestolt av den. Det er ikke misunnelse fordi jeg fikk den "lett", men fordi jeg har noe hun ikke har. 

Noen råd? 

Anonymkode: 1a498...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun her hadde jeg tatt en skikkelig alvorsprat med. Gjerne på telefon, for å slippe å ta det ansikt til ansikt - hun høres ut som en person som ikke vil ta det så bra. 

Anonymkode: bd0af...6be

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med AB over meg forresten; du virker utrolig tafatt. Jeg hadde stoppet henne på en saklig måte lenge før hun hadde hatt muligheten til å gjøre hsøvparten av det du beskriver. 

Anonymkode: bd0af...6be

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor behandler du henne som ei dronning? Be henne om å skjerpe seg eller så får hu la være å komme flere ganger. Jeg driter i om folk er sykelig misunnelige, de har å oppføre seg i mitt hus! 

Anonymkode: 51dd8...14a

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde dette, vi var der ikke lenge, når hun sto og sparket så prøvde jeg å skynde de ut, si de kunne gå opp og se på takterassen etc. Men det er ikke så lett når vi var fire stykker

Anonymkode: 1a498...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du være venninne med et slikt menneske? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg ikke bare fprsiktog prøvd på si fra. Hvis du inke slutter så har du deg ut fra min leilighet, du ødelegger tingene mine! 

Anonymkode: 0712a...dd8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun der hadde jeg kuttet all kontakt med. Og vennene ville fått grei beskjed om at ingenting om meg og mitt liv skal nevnes for henne, og at det er uaktuelt å delta på noe hun er med på.

Dersom hun har klart å skade noe bør du ta bilder og levere krav på erstatning. Man oppfører seg ikke slik uten at det gir konsekvenser. Nå har du også vitner på oppførselen.

Ellers, gratulere så mye med ny leilighet! Jeg vet det er stort når en drøm endelig går i oppfyllelse og du har jobbet så mye for å få det slik du vil ha det.

Anonymkode: 745d8...df0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun virker skikkelig smålig. Jeg forstår ikke hvorfor du lar deg bli tråkket på av henne. Ikke forstår jeg hvorfor resten av vennegjengen synes det er greit at hun oppfører seg slik heller. 

Anonymkode: b5690...063

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre da, hvordan reagerte de på hennes oppførsel, og har noen sagt noe om det, eller noen av dere snakket om det i ettertid?

Jeg tenker at hvis det er for vanskelig å avslutte vennskapet (ref. kan ikke ha middag med vennegjengen uten henne), så ville jeg bare forsiktig ghostet henne litt, vært hyggelig og blid når dere var sammen, men litt sånn overfladisk og uengasjert, men holdt en slags balanse slik at det ikke var åpenbart at du ikke egentlig ønsker å ha noe med henne å gjøre. Litt som man gjør med uspiselige familiemedlemmer, he he..

 

Anonymkode: 2192b...027

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sa ikke de andre noe da TS? 

Jeg hadde kastet henne med hodet først ut døren om det var min "venninne". Slik oppfører man seg ikke.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke en venninne. Dump henne.

Anonymkode: 3f987...4b5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet hvem du og venninnen din er !! Hvorfor lyver du ang. Denne historien her ? Du regelrett manipulerer folk på forumet her så du skal få medhold og føle deg bra ?? Skamme seg !!

Anonymkode: 5ac63...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hvem du og venninnen din er !! Hvorfor lyver du ang. Denne historien her ? Du regelrett manipulerer folk på forumet her så du skal få medhold og føle deg bra ?? Skamme seg !!

Anonymkode: 5ac63...bdc

Da kan jo du kanskje bidra til å «oppklare» situasjonen ?

Anonymkode: bac82...49c

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo enkelt, slutt å være tafatt. Enkelt og greit send en melding til henne, noe ala "Hei! Ville bare sende en melding og oppklare et par ting. Jeg viser til oppførselen din i f.eks leiligheten min, og kommentarer du kommer med. Du er alltid stygg/nedlatende mot meg, og du oppførte deg ikke normalt mot hjemmet mitt (røvde å skade/ødelegge) og viste lite hensyn. Lurer bare på om du har et problem med meg, siden du er så slem mot meg?"

Også sendt melding til resten av vennegjengen:
"Heisann. Jeg og "venninnen" er ikke på så god fot lenger, da hun ofte er stygg mot meg og jeg orker ikke mer. Fra nå av vil jeg såklart være med i "gjengen", men tør ikke ha henne hjemme hos meg, og vil helst ha så lite med henne å gjøre."

 

 

Også dropper du bare å møte henne mer, easy peasy

Anonymkode: aa5a8...7d8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på dette, simpelthen fordi det er ingen i hele verden som står og ser på at en venninne ødelegger hjemme hos en på den måten. Hvis det mot formodning er sant passer hun godt til deg. Om du er en slik dørmatte er det ikke det minste rart at du har slike venninner.

Anonymkode: 27f23...bb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...