Gå til innhold

Sensur, hvorfor så travelt? (sensor her)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper seriøst jeg aldri får deg som sensor, du virker utbrent og drit lei, noe som igjen kan vises på karakterene du gir. 

Anonymkode: 71e1d...bb2

Jeg er ikke akkurat utbrent som sensor, siden dette er en svært liten del av min yrkesrelaterte tilværelse.

Fordi vi er uenige i noe her, så tror du det samtidig betyr at jeg gir urettferdig dårlige karakterer? Hadde jo aldri fungert. Når vi ser på antall ganger noen har bedt om begrunnelse eller klaget, så er det lite som tyder på at jeg er for streng.

Anonymkode: a83b0...289

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alltid forsinket? Hva slags studier er det du har tatt? Tvertimot, det er sjelden at karakterene offentliggjøres etter sensurfristen.

Tror nok du rett og slett husker feil.

Anonymkode: a83b0...289

Jeg husker overhodet ikke feil. Det er ikke så lenge siden jeg ble ferdig. Vanligvis et par dager forsinket, av og til en uke og opp mot to uker. Har vel tatt rundt 50 eksamener (noen jeg tok igjen en gang til), og jeg vil si at kanskje ti kom på tiden. Studerte økonomi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor plager det deg så jævelig?

Anonymkode: 71e1d...bb2

Det verken plager meg eller plager meg jævlig. Jeg leste her inne om mange som holder på slik, og det kan jo ikke være sunt for sinnet. Derav et spørsmål om hvorfor det er så viktig, og forsøke å forklare at man kanskje, for sitt eget beste, bør roe ned F5-trykkingen et par hakk, og kanskje finne på noe bedre å bruke juni-dagene til.

Anonymkode: a83b0...289

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det verken plager meg eller plager meg jævlig. Jeg leste her inne om mange som holder på slik, og det kan jo ikke være sunt for sinnet. Derav et spørsmål om hvorfor det er så viktig, og forsøke å forklare at man kanskje, for sitt eget beste, bør roe ned F5-trykkingen et par hakk, og kanskje finne på noe bedre å bruke juni-dagene til.

Anonymkode: a83b0...289

Det plager deg tydeligvis når du føler for å lage en diskusjon om det.

Anonymkode: 71e1d...bb2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jeg bitter fordi jeg påpeker at det er unødvendig å sjekke om karakteren har kommet så ofte som mange her inne tydeligvis gjør?

Logikk er ikke din sterke side, åpenbart.

Og ødelagt? Nei, dette begynner jo å bli litt morsomt!

Anonymkode: a83b0...289

Du bekreftet jo bare det jeg sa..

Jobb med sensur i stedet for å sitte på KG.

Anonymkode: 6a04a...643

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mye rør. Mitt poeng er enkelt: om man sjekker 1-2 ganger om dagen, så får man vite det tidsnok. Man trenger ikke sjekke 100 ganger.

Anonymkode: a83b0...289

Til å være sensor ved høyere utdanning har du ikke særlig stor evne til konstruktiv diskusjonsteknikk. Du viser heller ikke evne til å ville forstå elevene/studentene dine på noe som helst vis. 

Selv om man har lest bra og gjort flid under studiet trenger ikke det å ha noe å si om man får en dårlig match med sensor. 

Jeg oppfatter heller poenget ditt som at du sensurerer oppgaven i siste liten fordi inntrykket ditt er at kandidatene har vært sent ute med å lese til sin eksamen, noe som er veldig motstridende til din egen påstand om at jo lenger man utsetter en oppgave desto dårligere resultat. Ergo kan ikke sensureringen din bli særlig bra heller, enten du sensurerer urettferdig med overlegg eller ikke. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti
On 6/20/2018 at 3:13 PM, AnonymBruker said:

Nå går jeg ut i fra at de fleste sensorer er tilsatt ved en skole eller et universitet. Hva er det som er så hast i disse dager at eksamensretting må vike? 

Anonymkode: 96585...30a

Si meg, tror dere at tilsette ved universitetene har undervisning og sensur som sin hovedoppgave?? For en god del er det bare et nødvendig onde, et pliktarbeid. Man har MYE annet å gjøre, og folk kan være opptatt med å for eksempel rekke en viktig tidsfrist for en artikkel, labarbeid, konferanse, egen eksamen, eget kursarbeid, etc. Det foregår mye akademisk på sommeren også, selv om studentene har to måneder sommerferie har ikke PhD-stipendiatene eller professorene det... 

Hvis man forventer at sensur kun skal gjøres av folk som brenner for å gjøre sensur, kommer det til å ta flere ÅR å få en karakter. Sensur er et nødvendig onde som er tungt og tidkrevende, og tidvis veldig demotiverende (når man går gjennom mange dårlige besvarelser for eksempel). Derfor kan det være lurt av sensor å vente med sensur til han faktisk har tid og overskudd, i stedetfor å presse det innimellom pausene på en konferanse i Moskva. 

Ellers - selvfølgelig bør en sensor respektere studentens og deres utålmodighet. Jeg opplever ikke at TS ikke respekterer studentene, men at hun stiller spørsmål ved utålmodigheten. Til det vil jeg si, TS: så FLOTT at studentene er utålmodige. Så flott at de er spente! Den type engasjement og utålmodighet forsvinner litt med alderen, og vi må sette pris på de unge som har denne driven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sisti skrev:

Si meg, tror dere at tilsette ved universitetene har undervisning og sensur som sin hovedoppgave?? For en god del er det bare et nødvendig onde, et pliktarbeid. Man har MYE annet å gjøre, og folk kan være opptatt med å for eksempel rekke en viktig tidsfrist for en artikkel, labarbeid, konferanse, egen eksamen, eget kursarbeid, etc. Det foregår mye akademisk på sommeren også, selv om studentene har to måneder sommerferie har ikke PhD-stipendiatene eller professorene det... 

Ja, det er nok sånn noen av dere heller vil gjøre andre ting. Men jeg er av den oppfatning at dette er noe dere styrer selv. Jeg tror simpelthen ikke noe på at det er fullt kjør i midten av juni. 

Anonymkode: 96585...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som sjekker studentweb 100 ganger dagen ved sensurfrist.

Fordi det er ikke noe som er viktigere enn å fullføre utdanningen, og man jobber hardt for det. Jeg har flyttet hjemmefra, av den ene grunn at jeg skal ha en utdannelse. Jeg har et mål for øyeblikket, og det er å fullføre utdanningen min.

Jeg blir DRIT-stressa ved sensurfrist. Bare fordi jeg er redd for det verste. Jeg får nesten panikk. Styrer det ikke. For meg dreier det seg om mer enn et resultat. Det er fremtiden min. Fremtiden til datteren min. Det er derfor jeg er her, og dagene er ikke bestandig rosenrøde. Dattera mi fortjener et hus med hage, og ikke å vokse opp i leilighet resten av barndommen.

Derfor sjekker jeg studweb 100 ganger, fordi hun får det hun fortjener når utdanninga mi er i boks :) 

Endret av Bella.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vil jo vite karakteren så tidlig som mulig for å vite om vi f.eks kommer inn der vi vil neste år... Har blitt lite søvn på meg i det siste når jeg ikke vet om jeg kommer inn på drømmestudiet til neste år eller ikke.

Fellessensur VG3 kom i dag, norsken sendt rett til klagenemda 😪 Det blir harde  2 uker å vente på svar på klagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremtiden min avhenger av denne karakteren jeg venter på ! Jeg har jobbet veldig hard for å bestå. 

Jeg har sjekket privatistweb over 1000 ganger og jeg har ikke fått noe ennå. JEG BEGYNNER Å BLI IRRITERT .

Anonymkode: 5d266...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...