Gå til innhold

Sensur, hvorfor så travelt? (sensor her)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser her en masse tråder om studenter/elever som klør i fingrene og sjekker studentweb hundre ganger om dagen.

Hva er greia? Om det er frister for å ettersende informasjon med tanke på opptak eller noe sånt, så kan man forstå det, men spiller det noen rolle om man må vente noen uker?

Jeg er altså sensor ved skriftlig eksamen ved en høyere norsk utdanningsinstitusjon, og eksamen var fredag 8. juni. Har ikke sett på oppgavene ennå, bare fått beskjed om at "sensurfrist er fredag 29. juni". Ja, da regner jeg med at jeg bør kikke på det i starten av neste uke, så blir jeg vel ferdig torsdagen, slik at det kan publiseres og offentliggjøres fredag.

Poenget er: selv om noen sensorer er langt tidligere ute, så er det ingen grunn til å engang sjekke noe som helst før sensurfristen, med mindre man fra annet hold VET med sikkerhet at sensur er offentliggjort.

Er bare å slappe helt av! Karakteren blir hva den blir, uansett. Vil du klage, så kan du klage, uansett. Selve jobben har dere gjort, for de fleste er det perioden FØR eksamen, såfremt man evner å få fram det man kan på selve eksamen. Mange mener nok sensorer burde hatt kortere sensurfrist, da mange, som jeg, utsetter rettingen til fristen nærmer seg, men av de som mener det er det nok mange som selv burde begynt å sprenglese til eksamen tidligere, så ville kanskje karakteren blitt bedre. Og hva karakteren blir er nok viktigere enn når den blir offentliggjort!

Anonymkode: a83b0...289

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som er interessert i hvordan de gjorde det på eksamen... *ironi*

Anonymkode: d9b6c...f45

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager det deg så mye at vi den spente på karakterer så får du bytte jobb altså. 

Anonymkode: 71e1d...bb2

  • Liker 29
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Plager det deg så mye at vi er spente på karakterer så får du bytte jobb altså. 

Anonymkode: 71e1d...bb2

Redigert

Anonymkode: 71e1d...bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt naturlig å være spent på hvordan man har gjort det på eksamen og at man mer enn gjerne vil ha avklaring så snart som mulig. 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange elever går rundt å tenker på om de kommer inn på de ulike studiene, og at de derfor må fikse en plass å bo fortest mulig. Og da er dt jo helt naturlig at vi vil vite karakteren fortest mulig slik at vi ikke må utsette legningen til siste frist? 

Anonymkode: 3df39...328

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du sensor burde tenke på å skifte jobb om du ikke forstår hvorfor 

Anonymkode: 3df39...328

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Er enig med deg ts. Jeg trenger karakterene mine innen 1.Juni, siden jeg må sende de inn for opptak til neste studie. Jeg gidder ikke å gå inn å sjekke om de kommer hver dag. Vet at de kommer en gang mellom 25-28. Sjekker karakterene da. Ellers måtte jeg inn å på studentweb for å rydde opp i studieplanen, og ordne tittelen på masteroppgaven. 

Endret av Minesveiper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skjønner elever/studenter som venter spent på sensur bør du finne deg en annen jobb! Det kan ligge mye praktisk bak ønsket om svaret, ikke minst kan det være avgjørende for videre skolegang og at noen ønsker å mentalt forberede seg.

Jeg synes også du utviser særdeles dårlig holdninger ved å si du skal «begynne å titte på eksamen i begynnelsen av neste uke» når sensuren er samme uke og du har hatt eksamensoppgavene i hende snart to uker uten å gjøre noe med den. Du skriver at karakteren blir hva den blir, men med sånn slurvearbeid du fremstiller sensuren som synes jeg rett og slett er dårlig gjort. Ha nå litt respekt for arbeidet som er lagt i forkant hos veldig mange av de- for alt vi vet årevis med hardt arbeid for å nå målene sine som ditt hastverksarbeid kan ødelegge ved skumlesing under tidsklemma. 

Edit: jeg har faktisk vært med på å få svaret etter avsatt sensurfrkst en gang, samt at sensurfristen ble utsatt en gang. Skulle virkelig likt å se det gikk begge veier, aldri i livet om det hadde vært godtatt med levering senere uten nødvendig legedokumentasjon. 

Endret av Miss.Wildfox
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange elever går rundt å tenker på om de kommer inn på de ulike studiene, og at de derfor må fikse en plass å bo fortest mulig. Og da er dt jo helt naturlig at vi vil vite karakteren fortest mulig slik at vi ikke må utsette legningen til siste frist? 

Anonymkode: 3df39...328

Man får da ikke vite om man kommer inn før opptaket er klart! En enkelt karakter gjør ikke at man kan vite hva poenggrensene blir i år, kan bli noe helt annet enn tidligere år.

Anonymkode: a83b0...289

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Miss.Wildfox skrev:

Hvis du ikke skjønner elever/studenter som venter spent på sensur bør du finne deg en annen jobb! Det kan ligge mye praktisk bak ønsket om svaret, ikke minst kan det være avgjørende for videre skolegang og at noen ønsker å mentalt forberede seg.

Jeg synes også du utviser særdeles dårlig holdninger ved å si du skal «begynne å titte på eksamen i begynnelsen av neste uke» når sensuren er samme uke og du har hatt eksamensoppgavene i hende snart to uker uten å gjøre noe med den. Du skriver at karakteren blir hva den blir, men med sånn slurvearbeid du fremstiller sensuren som synes jeg rett og slett er dårlig gjort. Ha nå litt respekt for arbeidet som er lagt i forkant hos veldig mange av de- for alt vi vet årevis med hardt arbeid for å nå målene sine som ditt hastverksarbeid kan ødelegge ved skumlesing under tidsklemma. 

At man er spent? Ja, men å sjekke hundrevis av ganger uten grunn er det likevel ikke noe poeng med.

Men hvorfor mener du en sensor som ikke har forståelse for denne oppførslen blant en del elever/studenter ikke burde være sensor? Så lenge man holder seg innenfor sensurfristen har man da ikke gjort noe galt?

Dårlige holdninger? Som ekstern sensor er jeg i full jobb ved siden av, og jeg har det for travelt nå til at jeg kan prioritere dette. Har avsatt tid på mandag, så blir det å gjøre det som må gjøres dagene etter det, så får det heller bli litt lange dager.

Jeg har lang erfaring med sensur, og det er jo ikke snakk om slett arbeid, bare fordi man gjør jobben 15-20 dager etter eksamen, kontra de som gjør det 1-3 dager etter eksamen.

Anonymkode: a83b0...289

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ferie før alle eksamener er bestått :) Derfor.

Anonymkode: def1d...7f7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er et bare at det må på vitnemålet, og så må dette vitnemålet lastes opp til søknaden, alt innen første juli. Hvis ikke går jeg glipp av et skoleår.

Anonymkode: 9c721...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del er et bare at det må på vitnemålet, og så må dette vitnemålet lastes opp til søknaden, alt innen første juli. Hvis ikke går jeg glipp av et skoleår.

Anonymkode: 9c721...739

Da har du over en uke på deg, ingenting å stresse med!

Anonymkode: a83b0...289

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlige holdninger? Som ekstern sensor er jeg i full jobb ved siden av, og jeg har det for travelt nå til at jeg kan prioritere dette. Har avsatt tid på mandag, så blir det å gjøre det som må gjøres dagene etter det, så får det heller bli litt lange dager.

Anonymkode: a83b0...289

Nå går jeg ut i fra at de fleste sensorer er tilsatt ved en skole eller et universitet. Hva er det som er så hast i disse dager at eksamensretting må vike? 

Anonymkode: 96585...30a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå går jeg ut i fra at de fleste sensorer er tilsatt ved en skole eller et universitet. Hva er det som er så hast i disse dager at eksamensretting må vike? 

Anonymkode: 96585...30a

Jeg er en fagperson som jobber i næringslivet, men som undervise noe på deltid. I dette tilfellet er det jeg som har laget eksamen, og det er gjerne slik at den som lager eksamen også er sensor. Formelt sett er det to sensorer, men i realiteten er det den som lager eksamen som bestemmer, antar det er vanlig prosedyre ved høyere utdanning.

Anonymkode: a83b0...289

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er enig med deg at det ikke er vits i å mase før sensurfrist. Men jeg syns egentlig holdningen din vedrørende elevenes spenning er dårlig, klart de er nysgjerrig på resultatet! At du i tillegg gir inntykk av at det å sette karakter gjøres med harelapp to dager før fristen fremstiller deg ikke i godt lys. Sist jeg tok eksamen var det en torsdag, mandagen etter startet neste fag. Da fortalte fagansvarlig oss at eksamen var rettet av begge sensorer og at alle hadde stått, men karakterene kunne ikke gå ut før etter tre uker. Fin måte å gjøre det på syns jeg, da fikk de også fult fokus på det vi skulle begynne med. 

Anonymkode: 44540...8a5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en utrolig dårlig holdning du har som sensor. Jeg regner egentlig ikke med at du er sensor engang, men bare vil få noen reaksjoner på et internettforum. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man får da ikke vite om man kommer inn før opptaket er klart! En enkelt karakter gjør ikke at man kan vite hva poenggrensene blir i år, kan bli noe helt annet enn tidligere år.

Anonymkode: a83b0...289

Tydelig at du ikke har peiling. Klart man får en viss innsikt. Dersom man ender opp med en poengsum på 61 i førstegangskvoten kan man regne med å komme inn på medisin både i Trondheim og Oslo. Hvis man får under 60 derimot... 

Anonymkode: d1f85...1bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på høgskole frem til i fjor og var sensor hvert semester, både intern og ekstern. Skjønner svært godt at studentene er spente på karakteren sin. For noen er karakteren (desverre) den eneste vurderingen de får dette emnet og de ønsker å vite hvor kompetente de er. For andre har en "ikke bestått" store konsekvenser mtp progresjon, opptak til master eller motivasjon. Trodde dette var elementær kunnskap innenfor høyere utdanning.

Samtidig reagerer jeg på at du har tenkt å bruke så lite tid på sensuren, du har kanskje ikke mange oppgaver å gå igjennom? Med ca 40 oppgaver leser jeg alltid igjennom en god del i det jeg får dem for å danne meg et bilde av hva jeg har å forvente, før jeg begynner med en systematisk gjennomgang hvor jeg ser på besvarelsene opp i mot læringsmålene og sensorveiledningen. Dette er ikke et arbeid som er gjort på et par ettermiddager. Nå har jeg jobbet innenfor samfunnsvitenskapelige emner og helseprofesjonsfag, mulig du er sensor innenfor matematikk og kun må se på rett eller galt med to streker under. Det håper jeg.

Studentenes eksamensbesvarelser bør man behandle med respekt. For svært mange ligger det timevis med arbeid bak den. Måneder med arbeid skal bevises på et par timer eller dager. Vi skylder dem å jobbe like godt med vår sensur.

Anonymkode: d4316...178

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Hvorfor så travelt? 

Hvorfor så god tid lurer jeg på. Da kan tydeligvis sensurfristen reduseres betydelig, så slipper vi å gå med vondt i magen lenger enn nødvendig. Det er et SVAR vi sitter og venter på, og karakterer betyr veldig mye for veldig mange. Fint å se at noe vi legger hele sjela og livet i mange uker på rad tydeligvis ikke betyr mer enn dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...