Gå til innhold

Grå babygym? What?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å se etter babygym til min lille som kommer snart. Jeg har jo skjønt såpass at sterke farger bidrar til god utvikling, og hadde derfor tenkt å finne en fargerik en. Glorete i min fine stue? Jepp. Men den lille er viktigst :)
Jeg skjønner at ikke alle vil ha disse fargesprakende greiene i stuen sin, men jeg velger nå i alle fall å gjøre det, for jeg tror den lille har mest glede av det. Men si meg, at noen er nøytrale i fargene er en ting, men denne her, HVA i alle dager slags godt skal den gjøre for den lille? Det er jo ingen figurer eller noe som helst, det er to grå stjerner?! Jeg fikk nesten litt sjokk. Har en baby noen som helst glede av dette?? Link her: https://www.jollyroom.no/leker/babyleker/babygym/tiny-treasure-nova-babygym

image.png.d5b2f6971c9c3d552cb69091b2641b37.png

Anonymkode: 51c28...a71

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg holder på å se etter babygym til min lille som kommer snart. Jeg har jo skjønt såpass at sterke farger bidrar til god utvikling, og hadde derfor tenkt å finne en fargerik en. Glorete i min fine stue? Jepp. Men den lille er viktigst :)
Jeg skjønner at ikke alle vil ha disse fargesprakende greiene i stuen sin, men jeg velger nå i alle fall å gjøre det, for jeg tror den lille har mest glede av det. Men si meg, at noen er nøytrale i fargene er en ting, men denne her, HVA i alle dager slags godt skal den gjøre for den lille? Det er jo ingen figurer eller noe som helst, det er to grå stjerner?! Jeg fikk nesten litt sjokk. Har en baby noen som helst glede av dette?? Link her: https://www.jollyroom.no/leker/babyleker/babygym/tiny-treasure-nova-babygym

image.png.d5b2f6971c9c3d552cb69091b2641b37.png

Anonymkode: 51c28...a71

Det er 4 stjerner? Det er 4 flere figurer en det som fulgte med min. Mini har hatt masse fint i gymmen selv om det ikke fulgte med leker 

Anonymkode: 8e16c...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel noen ganger tenkt at disse ekstremt fargerike og med masse stæsj kan bli litt overstimulerende for disse små jeg da. Men jeg er kanskje helt på viddene.

Uansett, barn er jo forskjellige og man ser vel fort om barnet kjeder seg eller trives? 

Anonymkode: 5aba8...fad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babygymmen skal være for babyen, ikke for mor eller som en interiørdetalj. Dessverre blir det ofte slik.

Anonymkode: 0bfcb...299

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes massevis av løse figurer du kan henge på, vel? Med farger og musikk fx. Husker jeg kjøpte flere sånne og hang på babygym, vognen etc. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er åpenbart laget for at den skal passe inn i det øvrige interiøret i huset til foreldrene, men da misser man jo poenget med en babygym! Det skal være fargesterkt da det stimulerer hjernen til barnet og er viktig for barnets utvikling. 

Anonymkode: 5a259...346

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annypanny

Det finnes sikkert en mellomting mellom superglorete og helt grått. Men akkurat denne grå ser jeg kanskje ikke helt nytten av. Et par grå stjerner. Mulig man kan henge på flere grå stjerner, men om babyen synes det er så spennende er jeg nå litt usikker på. Vi brukte denne til vår. Ikke FOR glorete, men ikke for kjedelig heller. Funket fint :) Hadde nok personlig aldri kjøpt helt grå til mitt barn, selv om det sikkert hadde passet best på stua mi 😜 Litt farger som ikke matcher stua får man helt klart tåle i en periode :) Barnets gleder først :) 
image.png.19c0eaf07b524f8701a88f8b73415457.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi ventet førstemann kjøpte jeg noen leker som passet perfekt inn med interiøret i stua. Ikke grå babygym, men retro gåbil og en flott gyngesau som kostet en halv formue. Jeg siklet også på Misioo (?) ballbinge i en gråfarge som passet perfekt i stua, med grå og hvite baller. Etter barnet faktisk kom har jeg innsett at han foretrekker plastræl i skrikete farger fremfor de «fine» lekene jeg kjøpte. Den mindre pene gåbilen i plast som de har i barnehagen er f. eks. mye mer spennende enn den flotte retro-bilen vi kjøpte her hjemme. :fnise: Og når det gjelder ballbinge kjøpte jeg heller et «stygt» leketelt fra IKEA og fylte med fargerike baller fra Biltema, og han digger det. 

Det ser jo veldig pent ut i diverse interiørblader når lekerommet har pene, duse farger og alle lekene matcher, men vil barna helst ha det slik? Nope! De vil ha de billige plastlekene med masse farger. Bra for lommeboka, bra for barnet :) 

Anonymkode: 619df...c7b

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annypanny
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vi ventet førstemann kjøpte jeg noen leker som passet perfekt inn med interiøret i stua. Ikke grå babygym, men retro gåbil og en flott gyngesau som kostet en halv formue. Jeg siklet også på Misioo (?) ballbinge i en gråfarge som passet perfekt i stua, med grå og hvite baller. Etter barnet faktisk kom har jeg innsett at han foretrekker plastræl i skrikete farger fremfor de «fine» lekene jeg kjøpte. Den mindre pene gåbilen i plast som de har i barnehagen er f. eks. mye mer spennende enn den flotte retro-bilen vi kjøpte her hjemme. :fnise: Og når det gjelder ballbinge kjøpte jeg heller et «stygt» leketelt fra IKEA og fylte med fargerike baller fra Biltema, og han digger det. 

Det ser jo veldig pent ut i diverse interiørblader når lekerommet har pene, duse farger og alle lekene matcher, men vil barna helst ha det slik? Nope! De vil ha de billige plastlekene med masse farger. Bra for lommeboka, bra for barnet :) 

Anonymkode: 619df...c7b

Godt og morsomt skrevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt dette maset om å stimulere babyer... Så lenge du ikke lar babyen ligge alene i et rom uten menneskelig kontakt så blir ikke babyer understimulert, og derfor har det virkelig INGENTING å si hvilken farge du har på babygymmen.

Jeg blir helt matt av dette jaget om å gjøre alt perfekt. 

Hva blir det neste, babylekene har ikke riktig knitrelyd?

 

Anonymkode: 5c3a0...226

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt dette maset om å stimulere babyer... Så lenge du ikke lar babyen ligge alene i et rom uten menneskelig kontakt så blir ikke babyer understimulert, og derfor har det virkelig INGENTING å si hvilken farge du har på babygymmen.

Jeg blir helt matt av dette jaget om å gjøre alt perfekt. 

Hva blir det neste, babylekene har ikke riktig knitrelyd?

 

Anonymkode: 5c3a0...226

Jeg blir helt matt av de som mener at det finnes et «jag» om å «gjøre ting perfekt» bare fordi man vil ha fargerik, stimulerende babygym. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte tenkt det samme selv... De er mest opptatt av at den skal matche interiøret. Om den er interessant og stimulerende for barnet er underordnet. 

Anonymkode: 18101...3d2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mnjah said:

Jeg blir helt matt av de som mener at det finnes et «jag» om å «gjøre ting perfekt» bare fordi man vil ha fargerik, stimulerende babygym. 

Det er da ingen problem å se jaget når det lages en tråd om at det går an å kjøpe feil sort leke! Skulle tro det var snakk om babygym laget av resirkulerte spiker.. 

Kjøp hva du vil selv, men det er så unødvendig å påpeke at andre kjøper noe du tenker er feil.

Anonymkode: 5c3a0...226

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søkte på "what colors are good for baby development", og under "what colors do babies like best", står det

"It's no wonder: red is among the colors babies see best once their color vision first kicks in, at about 3 months. A newborn doesn't see in color at all, thus her early fascination with black-and-white patterns and playthings. Her color vision is fully in place by 4 months."

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte det samme da jeg så den babygymmen, den er kjempekjedelig!

Vi droppet babygym til fordel for et leketeppe fra IKEA og et lekestativ fra Sparkjøp. Teppet er forholdsvis rolig i fargene, mens stativet er knæsj plastikk med farger og en bjelle hun kan slå på for å lag lyd. Sammen blir det en som en babygym, men stor fordel med at det går an å løfte vekk stativet hvis hun blir sliten eller jeg heller vil ligge på teppet og leke med henne selv. Har tatt vekk noen av lekene fra stativet sånn at baby kan fokusere litt mer på en ting av gangen, pluss at da kan vi henge opp en ny leke når den forrige begynner å bli kjedelig. 

Enda en fordel med plastikkstativet: Kan brukes på badet mens hun ligger på håndkler og jeg dusjer, slipper å bekymre meg for at babygymmen blir våt! 

Endret av isbjørnungen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Raven Emerald said:

Søkte på "what colors are good for baby development", og under "what colors do babies like best", står det

"It's no wonder: red is among the colors babies see best once their color vision first kicks in, at about 3 months. A newborn doesn't see in color at all, thus her early fascination with black-and-white patterns and playthings. Her color vision is fully in place by 4 months."

 

Og jeg blir fristet til å spørre...Og så?? 

Det er mye som er viktig for babyer. Hadde vi snakket om viktigheten av nærhet, kroppskontakt, unngåelse av overveldende inntrykk, inntoning av stemme, rytme i samspill.. Så ville jeg vært helt med.

Men farger på babygym. Det er så irrelevant. Og det er her jeg skal røpe meg som gretten barnepsykolog. Jeg er ikke i tvil om at alle disse påbudene om hva som er BEST gjør mange mødre unødig stresset, og dermed ironisk nok til dårligere mødre.

Det er ikke lekevalg som betyr noe altså..

Anonymkode: 5c3a0...226

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg blir fristet til å spørre...Og så?? 

Det er mye som er viktig for babyer. Hadde vi snakket om viktigheten av nærhet, kroppskontakt, unngåelse av overveldende inntrykk, inntoning av stemme, rytme i samspill.. Så ville jeg vært helt med.

Men farger på babygym. Det er så irrelevant. Og det er her jeg skal røpe meg som gretten barnepsykolog. Jeg er ikke i tvil om at alle disse påbudene om hva som er BEST gjør mange mødre unødig stresset, og dermed ironisk nok til dårligere mødre.

Det er ikke lekevalg som betyr noe altså..

Anonymkode: 5c3a0...226

Du må føle deg veldig truffet? 

"Jaget" om å ha det perfekt handler jo NETTOPP om å kjøpe det slik at det matcher interiøret. Vi som ikke bryr oss, vi kjøper de samme tingene mødrene våre gjorde, med knæsje farger og bryr oss søtten om det passer inn eller ikke. 

Det finnes en haug av perfekte mødre som leter land og strand etter den perfekte babygymmen, og det er jo de mødrene som velger slike grå leker. Be de roe ned. Be de tenke på babyen, og ikke på hvordan ting ser ut. Kjøp billig og bra, dropp alt det design-styret. 

Anonymkode: 82df9...e82

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker det minimalistiske og skandinaviske. Hjemme hos meg er det få ting på gulvet, få pyntegjenstander, men litt bruk av farger. Jeg ble veldig utfordret da perfeksjonisten i meg skulle handle babyutstyr 😂 Men jeg har tenkt at jeg skal ha barn og barn de leker, roter og griser uansett. Ja, jeg kunne sikkert kjørt på med noe trendy, men jeg valgte farger - siden jeg vet at de duse fargene er ment for mor og far. Kjøpte denne, etter råd fra Babyshop. Har visst vunnet tester. Ikke at det er så viktig. Viktigste for meg var at den var myk og god å ligge på + at den hadde ulike elementer, som leker, speil og pute.

https://www.jollyroom.no/leker/babyleker/babygym/treetop-friends-babygym-classic

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cocosa

Enig med Ts! Vi fant ingen babygym som ikke var grå, hvit eller pastellrosa og -blå. Heldigvis arvet vi en i knæsje farger. Har jeg barn, skal det se ut som om det er barn som bor her, og ikke at det er vi som bor i et utstillingsvindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg blir fristet til å spørre...Og så?? 

Det er mye som er viktig for babyer. Hadde vi snakket om viktigheten av nærhet, kroppskontakt, unngåelse av overveldende inntrykk, inntoning av stemme, rytme i samspill.. Så ville jeg vært helt med.

Men farger på babygym. Det er så irrelevant. Og det er her jeg skal røpe meg som gretten barnepsykolog. Jeg er ikke i tvil om at alle disse påbudene om hva som er BEST gjør mange mødre unødig stresset, og dermed ironisk nok til dårligere mødre.

Det er ikke lekevalg som betyr noe altså..

Anonymkode: 5c3a0...226

 Vi har fått masse kosedyr og diverse leker, så har ting som er hvite/grå/pastell og ting som er knæsj. Hun ignorerer alt som ikke er knæsj, samme hvor søte eller stilige de er, mens ting med farge og kontrast kan hun ligge lenge og prate med, smile til og ta på. Hvis vår baby hadde hatt babygymmen som TS linket til ville jeg aldri i verden fått dusjet eller spist, frøkna ville kjedet seg og det ville vært bortkastede penger for meg. 

Så lekevalg/fargevalg betyr noe for oss ihvertfall, men det er jo ikke et påbud

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...