Gå til innhold

Om å være høysensitiv, del 2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, JaVel skrev:

Jeg tolker det slik,selvom man er høysensitiv så trenger man ikke å ha høy EQ.

Ne, høy eller lav sensitiv trenger ikke ha noe med EQ å gjøre. Ofte tvert i mot. 

De som er høysensitive har dokumentert høy emosjonell intelligens ved testing. 

Normale folk kan også så klart ha høy emosjonell intelligens uten å være høysensitiv. 

😅

Anonymkode: cb860...f26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ne, høy eller lav sensitiv trenger ikke ha noe med EQ å gjøre. Ofte tvert i mot. 

De som er høysensitive har dokumentert høy emosjonell intelligens ved testing. 

Normale folk kan også så klart ha høy emosjonell intelligens uten å være høysensitiv. 

😅

Anonymkode: cb860...f26

Hvilke tester blir brukt for å teste om noen er høysensitive? Håper ikke det er de elendige testene man kan finne på nettet, de er malt så bredt at alle kan bli høysensitive. Jeg mener høysensitivitet er en mote"diagnose" på linje med nakkesleng etc, samtidig som de som skriver bøker om høysensitivitet tjener gress på folks interesse for dette motebegrepet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som er ekstremt følsomme på egne veiene har ofte en personlighetsforstyrrelse eller tilsvarende. Empati for seg selv definerer ikke høy EQ, ofte tvert i mot. 

https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2016/januar/sarlige-sensitive-barn-bor-behandles-pa-en-annen-mate-enn-andre-barn/

 

Anonymkode: cb860...f26

Jeg ser at de bygger mye på hva Elaine Aron har skrevet,det er hun som har laget de testene som er malt så bredt,at alle kan bli høysensitive.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JaVel skrev:

Empati for seg selv definerer ikke høy EQ, ofte tvert i mot. 

Dette er jeg sterkt uenig i. Hvis man er i stand til selvomsorg så forstår man hvilke følelser man har, og det er ikke alle forunt.Mennesker som er adskilt fra egne følelser sliter langt mer. Men hvis man bare er interessert i seg selv,og viser andre liten interesse, så vil man ofte være preget av egoisme, og det er noe helt annet enn selvomsorg/ "selvempati".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JaVel skrev:

Hvilke tester blir brukt for å teste om noen er høysensitive? Håper ikke det er de elendige testene man kan finne på nettet, de er malt så bredt at alle kan bli høysensitive. Jeg mener høysensitivitet er en mote"diagnose" på linje med nakkesleng etc, samtidig som de som skriver bøker om høysensitivitet tjener gress på folks interesse for dette motebegrepet.

Nå begynner du å blande her. Mener du at sykdommer og skader som er vanskelig å sette en diagnose på, ikke er ordentlige diagnoser? En nakkesleng kan faktisk påvises i flere tilfeller. 

 

3 minutter siden, JaVel skrev:

Jeg ser at de bygger mye på hva Elaine Aron har skrevet,det er hun som har laget de testene som er malt så bredt,at alle kan bli høysensitive.  

Så klart. Det var jo hun som fant opp begrepet. Testene på nett er lett svada. Man må testes ordentlig hos psykolog. Igjen så er ikke dette en diagnose og hypersensitiv som alle blander inn her, er noe helt annet. :) 

Anonymkode: cb860...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JaVel skrev:

Dette er jeg sterkt uenig i. Hvis man er i stand til selvomsorg så forstår man hvilke følelser man har, og det er ikke alle forunt.Mennesker som er adskilt fra egne følelser sliter langt mer. Men hvis man bare er interessert i seg selv,og viser andre liten interesse, så vil man ofte være preget av egoisme, og det er noe helt annet enn selvomsorg/ "selvempati".

Hva legger du i selvomsorg da ? Det er litt mer komplekst enn som så å ha egen forståelse for seg selv og EQ. Den som har høy EQ forstår seg selv og sine prosesser samt være i stand til å løse disse. 

Anonymkode: cb860...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler ikke på at folk er utstyrt med ulik grad av sensitivitet i nervesystemet og er selv veldig følsom for de tingene du nevner, men jeg får mental kløe av begrepet høysensitiv og hvordan det brukes for å få oppmerksomhet og sympati, eller som en unnskyldning for alt det måtte passe til.

Nei, man er ikke himla spesiell selv om man blir sliten av ting mange andre får energi av, eller blir utslitt av å være en skikkelig god venn. Det er kjempevanlig!  Som du sier, 20 % av oss har det faktisk sånn. Det er mange. Når man går på bussen sitter det sannsynligvis mange der som har det på samme måte. Jeg synes de høysensitive skal slutte å klynke og heller gro litt ryggrad, gjøre som det passer dem og akseptere at enkelte synes de er rare. Det er så forbaska mye syting fra fra det holdet, og de elsker å fremstille seg som skjøre små blomster med en ekstra nydelig sjel som må beskyttes og dulles med. Det er jo bare snakk om å innrette seg sånn i livet at man har det greit. Utdanne seg til noe man greier å jobbe med, bosette seg å et rolig sted hvis man går i oppløsning av storbystøy og vrimmel, sørge for å få nok alenetid og velge sine venner med omhu. Man vil måtte føre en evig kamp hvis man virkelig forventer at alle skal støtte og forstå en. Mye bedre å godta seg selv som en er og ta ansvar for å tilrettelegge for et bra liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå begynner du å blande her. Mener du at sykdommer og skader som er vanskelig å sette en diagnose på, ikke er ordentlige diagnoser? En nakkesleng kan faktisk påvises i flere tilfeller. 

 

Så klart. Det var jo hun som fant opp begrepet. Testene på nett er lett svada. Man må testes ordentlig hos psykolog. Igjen så er ikke dette en diagnose og hypersensitiv som alle blander inn her, er noe helt annet. :) 

Anonymkode: cb860...f26

Problemet er jo hvordan man skal teste høysensitivitet, jeg vet ikke om noen seriøse tester som omhandler det begrepet. Når nakkesleng var på moten, så gikk omtrent alle som hadde vært i en bil"ulykke" rundt med nakkekrage, selv om bil"ulykken" var å bli påkjørt bakfra i 2 km h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Igjen så mikser dere sammen det å være hypersensitiv å det å være høysensitv. To HELT FORSKJELLIGE ting 

Anonymkode: cb860...f26

Nope. 

Anonymkode: 62671...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå begynner du å blande her. Mener du at sykdommer og skader som er vanskelig å sette en diagnose på, ikke er ordentlige diagnoser? En nakkesleng kan faktisk påvises i flere tilfeller. 

 

Så klart. Det var jo hun som fant opp begrepet. Testene på nett er lett svada. Man må testes ordentlig hos psykolog. Igjen så er ikke dette en diagnose og hypersensitiv som alle blander inn her, er noe helt annet. :) 

Anonymkode: cb860...f26

Nei, ingen psykolog har noen seriøse, valide tester for høysensitivitet. 

Anonymkode: 62671...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope. 

Anonymkode: 62671...31d

Det må du gjerne forklare.

Jeg har limt inn to linker ang dette. Man finner for det meste faglitteratur om dette på engelsk. Hvis man går inngående å leser om div diagnoser så brukes hyper og hypo sensitiv- aldri høy sensitv. 

Anonymkode: cb860...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, hind skrev:

Jeg tviler ikke på at folk er utstyrt med ulik grad av sensitivitet i nervesystemet og er selv veldig følsom for de tingene du nevner, men jeg får mental kløe av begrepet høysensitiv og hvordan det brukes for å få oppmerksomhet og sympati, eller som en unnskyldning for alt det måtte passe til.

Nei, man er ikke himla spesiell selv om man blir sliten av ting mange andre får energi av, eller blir utslitt av å være en skikkelig god venn. Det er kjempevanlig!  Som du sier, 20 % av oss har det faktisk sånn. Det er mange. Når man går på bussen sitter det sannsynligvis mange der som har det på samme måte. Jeg synes de høysensitive skal slutte å klynke og heller gro litt ryggrad, gjøre som det passer dem og akseptere at enkelte synes de er rare. Det er så forbaska mye syting fra fra det holdet, og de elsker å fremstille seg som skjøre små blomster med en ekstra nydelig sjel som må beskyttes og dulles med. Det er jo bare snakk om å innrette seg sånn i livet at man har det greit. Utdanne seg til noe man greier å jobbe med, bosette seg å et rolig sted hvis man går i oppløsning av storbystøy og vrimmel, sørge for å få nok alenetid og velge sine venner med omhu. Man vil måtte føre en evig kamp hvis man virkelig forventer at alle skal støtte og forstå en. Mye bedre å godta seg selv som en er og ta ansvar for å tilrettelegge for et bra liv. 

Jeg er helt enig i at man må legge opp livet sitt selv og ta ansvar- ikke forvente at andre skal ta hensyn. Likevel, å kalle noen for "rar", "svak", og "pysete" blir litt urettferdig. Det er en type personlighet som man kan være født med. Man er ikke svak om man er sensitiv, man trenger bare å legge opp livet sitt slik at man få det best mulig med seg selv og i relasjoner med andre. Man er ikke rar fordi man reagerer sterkere enn andre. Det er faktisk ganske normalt, men ingen snakker om det. 

TS

Anonymkode: 8e544...c21

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JaVel skrev:

Jeg ser at de bygger mye på hva Elaine Aron har skrevet,det er hun som har laget de testene som er malt så bredt,at alle kan bli høysensitive.  

Jeg leser boka hennes som heter, "særlig sensitiv" nå. Jeg tror jeg kommer til å lære en del grep for å takle dette så bra som mulig. 

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Empati kan læres. Alle barn må lære det, eller i hvert fall øve på det, det er ikke medfødt. Jeg tolker "høysensitiv" enten som min venninne som liksom er litt synsk: hun leser mennesker så sykt godt. Hun ser hvem som har vært utro med hvem på blikk og holdninger og ørsmå bevegelser, der ingen andre aner noe eller har sjans til å gjette. Hun ser (eller "føler") hvem som egentlig er lei seg, selvom de smiler. Hun gjetter alltid riktig hvis noen er gravide, eller har tenkt å gjøre det slutt. Men det er ikke en medfødt evne hun har, hun er genuint interessert i andre mennesker, og i kroppsspråk, toneleie, kontekst, ordvalg, kultur, følelser, hvordan folk har det. 

Så kan man være (over)følsom for lys eller lyd, eller lukt, støy, berøring, temperatur, smak, stress, klær, stemninger. Noe av dette eller alt. Da er man også sensitiv. 

Begge mine barn er visstnok høysensitive ifølge Internett. Det er de ikke, ikke spesielt følsomme en gang.

Og hvis 20% er det... da er det vel mer vanlig enn å være uempatisk. 

Anonymkode: 000b1...7d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer liksom ikke å forstå hvordan noen kan stille spørsmålstegn ved at enkelte er særlig sensitive, og at dette er et personlighetstrekk. Noen er mer sensitive enn andre, noen er så sensitive at det blir sykelig, mens andre ikke tar inn så mye. Det handler jo i stor grad om hva man har gått gjennom i livet, og om hvordan man er som person. 

TS

Anonymkode: 8e544...c21

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, for et kvasivitenskapelig vrøvl. Er det slik at høysensitive også er faktaresistente? 

https://forskning.no/psykologi/2016/08/forskere-kritiske-til-teori-om-de-spesielt-sensitive

Denne meget gode og forklarende linken om «høysensitivitet» kan tydeligvis ikke postes for ofte. 

Anonymkode: 62671...31d

Har lest hele artikkelen og er enig i kritikken om spørreskjemaet.  "rikt indre rikt liv", veldig mange har jo det. Men at enkelte mennesker har et sensitivt nervesystem tror jeg så absolutt. Hadde du kjent flere av oss her inne personlig hadde du kanskje skiftet mening? Gråter av oppussingsprogrammer som "Sofias Engler" og "undercover millionær". Kjenner atmosfæren med en gang, vet også hvordan de rundt meg har det. Har flere ganger skremt kolleger ved å spørre hva som er i veien, eller "hvorfor er du så sint?" osv når de utad har oppført seg helt normalt på jobb, og ingen andre legger merke til noe. Men det hjelper ikke for andre å ha en fasade når man lett  "tapper" inn på andres følelser. Det er ikke noe alternativt med det, tror bare enkelte mennesker har en evne til å føle andres energi som sikkert er vitenskapelig forklarlig. vært sånn siden jeg var liten, så det er garantert medfødt. Jeg går ikke rundt og sier til venner at jeg er høysensitiv og synes jeg er spesiell, da misforstår du de fleste her inne. Det som er interessant er  å lese og prate med andre her inne som er så like meg i følelseslivet, lenge gikk jeg rundt og trodde det bare var meg som var slik. Jeg tar med med råd og tips, og vet du, jeg lever godt med at jeg ikke engang har "skrytt" (nå gjør jeg litt narr av spydige arrogante typer som deg) til samboeren min gjennom 10 år at jeg er høysensitiv. For det virker som om du tror dette er et flagg vi veiver til alle og enhver. Det er kun på nett jeg snakker om dette. 

Anonymkode: 20a21...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, JaVel skrev:

Har du en vitenskapelig artikkel å vise til? Min opplevelse av mennesker som har fått vite av psykolog at de er høysensitive, er at de ikke er mer empatiske enn normalen, kan heller sies at de er følsomme på egne vegne, men følsomheten på andres vegne er ikke alltid på topp.

hæ? det er da ingen psykologer som deler ut høysensitivdiagnoser, den der må du lenger ut på landet med. De få personene jeg kjenner utenom meg selv som jeg vil definere som høysensitive er så absolutt følsomme på andres vegne jo. Jeg vil ikke utbrodere eksempler her for å utlevere noen, men det er en følsomhet som er krevende å leve med. Regner med at de du kjenner er personer som er oppmerksomhetssyke og som liker å fortelle andre at de føle seg spesielle. Ingen av mine venner vet at jeg setter meg i den kategorien, jeg har ikke det behovet. 

Anonymkode: 20a21...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

hæ? det er da ingen psykologer som deler ut høysensitivdiagnoser, den der må du lenger ut på landet med. De få personene jeg kjenner utenom meg selv som jeg vil definere som høysensitive er så absolutt følsomme på andres vegne jo. Jeg vil ikke utbrodere eksempler her for å utlevere noen, men det er en følsomhet som er krevende å leve med. Regner med at de du kjenner er personer som er oppmerksomhetssyke og som liker å fortelle andre at de føle seg spesielle. Ingen av mine venner vet at jeg setter meg i den kategorien, jeg har ikke det behovet. 

Anonymkode: 20a21...092

Psykologen min kan si ting som "Kan det være at du har vært spesielt sensitiv, og at familien din ikke har forstått det eller følt det på samme måte?" og slike ting, og dette er noe vi har vært inne på flere ganger.

Ikke det at "høysensitiv" er en helt egen diagnose, eller at det på noen måte betyr at man er spesielt empatisk eller oppmerksom på andres følelser, det sier noe om hvor sterkt man selv reagerer på forskellige situasjoner og inntrykk.

Og selv om ikke "høysensitiv" er en diagnose i seg selv, så er slike ting høyst relevant for å kartlegge ens kapasitet for inntrykk, og det er igjen høyst relevant i mange andre diagnoser...

Jeg blir uansett helt oppgitt over at så mange har en så dårlig forståelse av hva "sensitivitet" betyr, hva det kan påvirke i en persons liv og opplevelse.....

Anonymkode: 151c8...680

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, JaVel skrev:

Hvilke tester blir brukt for å teste om noen er høysensitive? Håper ikke det er de elendige testene man kan finne på nettet, de er malt så bredt at alle kan bli høysensitive. Jeg mener høysensitivitet er en mote"diagnose" på linje med nakkesleng etc, samtidig som de som skriver bøker om høysensitivitet tjener gress på folks interesse for dette motebegrepet.

Det er ganske et motebegrep, men det er noe som har vært nødvendig å innføre for at disse menneskene skal få forståelse for hvem de selv er. De som er så sensitive at det er en del av et sykdomsbilde/ evt at de blir syke av å ta inn alt- må jo få hjelp. De kan ikke bare skjerpe seg. De kan ikke bare tenke på andre ting. De kan ikke bare være positive for å løse "problemet". Å være høysensitiv kan være både positivt og negativt. 

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2018 den 12.46, AnonymBruker skrev:

Enig i det. Det er sikkert lettere å skylde på enn å få undersøkt seg for diagnoser. Høysensitiv er ingen sykdom.

Anonymkode: cb860...f26

Hos enkelte mennesker kan høysensitivitet gjøre personen syk, jo. 

TS

Anonymkode: 8e544...c21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...