Gå til innhold

Om å være høysensitiv, del 2


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men ingen har derimot fått vite at de er "lavsensitive". Betviler som sagt dette sterkt.

Anonymkode: 95835...cc3

Så klart de har. Det kalles hypo sensitiv. Det er derimot en del av et sykdomsbilde. Samme med hyper. 

Anonymkode: cb860...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men ingen har derimot fått vite at de er "lavsensitive". Betviler som sagt dette sterkt.

Anonymkode: 95835...cc3

Jeg nevnte det for en psykolog engang, og hun begynte å le da jeg sa at de høysensitive jeg kjente, var svær glad i å snakke om seg selv, for det var hennes inntrykk og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette betviler jeg sterkt. Det er helst folk som liker å omtale seg som "høysensitive". Merkelig nok er det ingen som går rundt og kaller seg "lavsensitive". Antakelig for at dette ikke hadde blitt oppfattet så kult som det er er å si at en er "høysensitiv".

Anonymkode: 95835...cc3

Min mor er lavsensitiv, men også veldig omsorgsfull og hjertevarm. Jeg ser ikke på det som et negativt ladet ord, men hun er bare ikke sensitiv for andres følelser. Men forteller du henne at hun såret deg med noe hun sa så får hun ikke sove om natten pga dårlig samvittighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JaVel skrev:

Jeg nevnte det for en psykolog engang, og hun begynte å le da jeg sa at de høysensitive jeg kjente, var svær glad i å snakke om seg selv, for det var hennes inntrykk og.

Jeg støtter meg på denne. Vi er alle forskjellige i ulik grad. Men 100% av de jeg har hørt om syns de er "høysensitive" Aldri hørt noen påstå det motsatte.

Anonymkode: 95835...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg støtter meg på denne. Vi er alle forskjellige i ulik grad. Men 100% av de jeg har hørt om syns de er "høysensitive" Aldri hørt noen påstå det motsatte.

Anonymkode: 95835...cc3

Mest sannsynlig fordi folk flest er helt vanlig sensitive. Man er ikke enten høysensitiv eller lavsensitiv.

Anonymkode: 303ca...69c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig fordi folk flest er helt vanlig sensitive. Man er ikke enten høysensitiv eller lavsensitiv.

Anonymkode: 303ca...69c

Eller så er det slik at høysensitive kan være veldig selvsentrerte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest sannsynlig fordi folk flest er helt vanlig sensitive. Man er ikke enten høysensitiv eller lavsensitiv.

Anonymkode: 303ca...69c

Kunne ikke vært mer enig.

Anonymkode: 95835...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ingen har derimot fått vite at de er "lavsensitive". Betviler som sagt dette sterkt.

Anonymkode: 95835...cc3

Jeg fikk også høre en gang av behandleren min: "Om høysensitiv hadde vært en diagnose, hadde du nok fått den". 

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke mikse snørr og barter her: 

-Hypo-sensitiv/lav sensitiv går på at man underreagerer. (F.eks ikke reagerer på at man er sulten.)

-Hyper-sensitiv: overreagering (Feks  blir raskt overstimulerte)

-Høysensitiv: Overreagerer på ulike ting og alltid med større empati enn normalen. Høysensitiv er et såkalt personlighetstrekk. Ingen sykdom eller diagnose.

Hypo og hyper-sensitiv er ofte del i en sykdom. 

https://www.google.no/amp/s/adhd.newlifeoutlook.com/emotional-sensitivity-and-hypersensitivity/amp/

https://autisable.com/2009/06/26/hyposensitivity-and-autism/

 

Anonymkode: cb860...f26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk også høre en gang av behandleren min: "Om høysensitiv hadde vært en diagnose, hadde du nok fått den". 

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Så høysensitiviteten din er faktisk et problem? Du har nok en diagnose som gjør at du også er veldig sensitiv. Du er ikke nødvendigvis mer empatisk enn andres selv om du reagerer sterkere ting enn friske. 

Anonymkode: 62671...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så høysensitiviteten din er faktisk et problem? Du har nok en diagnose som gjør at du også er veldig sensitiv. Du er ikke nødvendigvis mer empatisk enn andres selv om du reagerer sterkere ting enn friske. 

Anonymkode: 62671...31d

Kjære vene.. kan folk lese seg opp før de begynner å diskutere her? Så klart høysensitiv kan være et problem i flere sammenhenger, men man finner løsninger som passer inn i livet så det ikke bli så overveldende. 

Anonymkode: cb860...f26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

-Høysensitiv: Overreagerer på ulike ting og alltid med større empati enn normalen

Har du en vitenskapelig artikkel å vise til? Min opplevelse av mennesker som har fått vite av psykolog at de er høysensitive, er at de ikke er mer empatiske enn normalen, kan heller sies at de er følsomme på egne vegne, men følsomheten på andres vegne er ikke alltid på topp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke vært mer enig.

Anonymkode: 95835...cc3

Jeg tror du misforstod det jeg skrev, for vi er ikke enige. Mitt poeng var at du nok ikke har hørt folk kalle seg lavsensitive, nettopp fordi folk flest er normalt sensitive og da er det ikke noe man trenger å snakke om/ta hensyn til. Det er jo åpenbart en skala, man må ikke være enten høysensitiv eller lavsensitiv. 

Anonymkode: 303ca...69c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så høysensitiviteten din er faktisk et problem? Du har nok en diagnose som gjør at du også er veldig sensitiv. Du er ikke nødvendigvis mer empatisk enn andres selv om du reagerer sterkere ting enn friske. 

Anonymkode: 62671...31d

Ja, det er mer et problem enn noe som gagner meg. Ja, jeg har en diagnose som gjør at dette forsterkes veldig. Jeg er veldig preget av separasjonsangst, som trigges av hver minste lille ting. Jeg har alltid antennene ute

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, JaVel skrev:

Har du en vitenskapelig artikkel å vise til? Min opplevelse av mennesker som har fått vite av psykolog at de er høysensitive, er at de ikke er mer empatiske enn normalen, kan heller sies at de er følsomme på egne vegne, men følsomheten på andres vegne er ikke alltid på topp.

De som er ekstremt følsomme på egne veiene har ofte en personlighetsforstyrrelse eller tilsvarende. Empati for seg selv definerer ikke høy EQ, ofte tvert i mot. 

https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2016/januar/sarlige-sensitive-barn-bor-behandles-pa-en-annen-mate-enn-andre-barn/

 

Anonymkode: cb860...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som er ekstremt følsomme på egne veiene har ofte en personlighetsforstyrrelse eller tilsvarende. Empati for seg selv definerer ikke høy EQ, ofte tvert i mot. 

https://www.utdanningsnytt.no/debatt/2016/januar/sarlige-sensitive-barn-bor-behandles-pa-en-annen-mate-enn-andre-barn/

 

Anonymkode: cb860...f26

Mennesker som er ekstremt følsomme over seg selv, kan ha mye empati for andre også. Det ene utelukker ikke det andre

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Igjen så mikser dere sammen det å være hypersensitiv å det å være høysensitv. To HELT FORSKJELLIGE ting 

Anonymkode: cb860...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker som er ekstremt følsomme over seg selv, kan ha mye empati for andre også. Det ene utelukker ikke det andre

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Jo, men da skal man ha evne til å forstå og løse sine problemer med følelser :) 

http://kilden.info/2017/01/17/7-ting-de-med-hoy-emosjonell-intelligens-gjor/

Anonymkode: cb860...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker som er ekstremt følsomme over seg selv, kan ha mye empati for andre også. Det ene utelukker ikke det andre

TS

Anonymkode: 8e544...c21

Nå snakket jeg om de som er veldig følsom på egne vegne, men som ikke det på andres vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...